Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työharjoittelussa päiväkodissa ja siellä yksi tyttö...

Vierailija
28.02.2016 |

On surkeista kotioloista, likaiset ja liian pienet vaatteet, samat vaatteet viikon päällä. Lapsi on itsekin likainen ja hiukset takussa. Vaatteita ei ole tarpeeksi, ei ole kuravaatteita ja kengätkin ovat liian pienet.

Puhuin tästä hoitajille ja päiväkodin lastentarhanopettaja sanoi että ei sille oikein mitään voi jos vanhemmat eivät ymmärrä tai välitä. Sanoi että onhan niitä sellaisiakin vanhempia joilta lapsen perushoito ei suju. En uskaltanut suoraan ehdottaa lastensuojeluilmoitusta.

Koko viikonlopun olen miettinyt tuota tyttöä. Huomenna olisi taas työpäivä ja mietin onko mitään mitä voin tehdä lapsen hyväksi.

Kommentit (267)

Vierailija
1/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun asia!

Vierailija
2/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat sille uudet kengät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On just sun asia. Lakikin velvoittaa siihen. Millaiset vanhemmat? Uusavuttomat vai mielenterveysongelmaiset?

Vierailija
4/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lapsen neuvolaan? Siellä tuntevat perheen.

Tai tee itse lastensuojeluilmoitus.

Oletko nähnyt vanhempia? Koittanut keskustella asiasta? Esim. sanonut suoraan, että kengät ovat liian pienet. Miten reagoivat?

Vierailija
5/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysellä onko lastensuojelun asiakkaana jo. Olin itsekin päiväkodissa työharjoittelussa ja siellä oli samanlainen lapsi, huonoista oloista, siltä näyttikin ja vaatteet olivat myös huonot, lapsi käyttäytyi väkivaltaisesti lapsia ja henkilökuntaa kohtaan.. mutta lastensuojelun piirissä oli jo eikä asialle sitten itse olisi mitään mahtanut.

Jos ei kuulu lastensuojelun piiriin, tekisin sinuna ilmoituksen, ehkä jopa konsultoimatta päiväkodin henkilökuntaa sen enempää koska tuo henkilökunnan asenne vaikuttaa juuri siltä ettei kiinnosta eikä halua puuttua.

Vierailija
6/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan keskustella työntekijöiden kanssa missä menee ls- ilmon raja heidän mielestään?

Ja siitä vaivihkaa että miten tässä ei täyty?

Vierailija
7/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen asia voi jo olla ns. hoidossa. Lasu on voitu tehdä ja perheessä voi käydä esim. perhetyöntekijä. Sinuna puhuisin vielä asiasta lapsen omalle hoitajalle tai päivjodinjohtajalle. Silloin, jos joku lapsi jää tuolla tavalla mielrnpäälle niin kannattaa toimia.

Vierailija
8/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja täällä! Tietenkin hoitajien tulisi keskustella asiasta vanhempien kanssa. Kuulostaa kyllä ettälasta laiminlyödään kotona.

Vierailija
9/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että tytöstä on jo tehty lastensuojeluilmoitus, tai ehkäpä hänellä on jo asiakkuuskin, mutta siitä ei vain ole sanottu sinulle? Tai asia aiotaan ottaa vakavasti puheeksi vasu-keskustelussa ja toimeen ryhdytään sitten, jos senkään jälkeen muutosta parempaan ei tapahdu? Ei millään pahalla sinua kohtaan, mutta työharjoittelijoille ei aina kerrota kaikkia arkaluontoisimpia asioita asiakasperheistä.

Vierailija
10/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ilmoitus vaan menemään.

Nimim. Lähihoitajaopiskelija joka teki viime syksynä lastensuojeluilmoituksen itse koska muun henkilökunnan asenne oli sama.

Vierailija
11/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinun asia!

Jännä, että huonoja vanhempia puolustelevilla ihmisillä on noin huono osaaminen äidinkielessään. Vai onko sittenkään..

Vierailija
12/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohenkilöstön tulee tehdä ilmoitus lapsista lastensuojeluun mikäli herää huoli että lasta laiminlyödään kotona. Ja tuo ei tosiaan ole enää suositus vaan velvoite. Lasu kyllä ottaa yhteyttä vanhempiin ja jatkaa asioiden selvittelyä.

Ja on kyllä melko edesvastuutonta toimintaa päiväkodin oikeilta työntekijöiltä jos eivät puutu tilanteeseen vaikka näkevät että lapsella ei ole kaikki hyvin! Yritä vielä heitä saada heräämään tilanteeseen, mutta mikäli ei mitään tapahdu niin sitten voit myös itse tehdä ilmoituksen lastensuojelulle. Enemmän sinua tulee tulevaisuudessa harmittamaan se jos et tee mitään, kuin se että yrität edes jotenkin parantaa tytön oloja.

Vierailija
13/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sinne päiväkotiin hommata sille hyvät kengät ja kuravaatteet?

Tiedän, ettei ratkaise asiaa, mutta silti, lapsella olisi parempi olla.

Mun sydän ei kestäis katella pientä nälissään ja ilman sukkia ja takkia pakkasella ulkona. Vaikka miten ois "vaan töissä".

Vierailija
14/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilöstön tulee tehdä ilmoitus lapsista lastensuojeluun mikäli herää huoli että lasta laiminlyödään kotona. Ja tuo ei tosiaan ole enää suositus vaan velvoite. Lasu kyllä ottaa yhteyttä vanhempiin ja jatkaa asioiden selvittelyä.

Ja on kyllä melko edesvastuutonta toimintaa päiväkodin oikeilta työntekijöiltä jos eivät puutu tilanteeseen vaikka näkevät että lapsella ei ole kaikki hyvin! Yritä vielä heitä saada heräämään tilanteeseen, mutta mikäli ei mitään tapahdu niin sitten voit myös itse tehdä ilmoituksen lastensuojelulle. Enemmän sinua tulee tulevaisuudessa harmittamaan se jos et tee mitään, kuin se että yrität edes jotenkin parantaa tytön oloja.

Tosiaan, jo ihan lain mukaan päiväkodin henkilöstöllä on velvollisuus tehdä lasu-ilmoitus epäillessään lapsen laiminlyöntiä.

https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/lastensu…?

Vierailija
15/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita lapsen neuvolaan? Siellä tuntevat perheen.

Tai tee itse lastensuojeluilmoitus.

Oletko nähnyt vanhempia? Koittanut keskustella asiasta? Esim. sanonut suoraan, että kengät ovat liian pienet. Miten reagoivat?

Ei todellakaan ole työharjoittelijoiden asia soittaa neuvolaan.

Vierailija
16/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysellä onko lastensuojelun asiakkaana jo. Olin itsekin päiväkodissa työharjoittelussa ja siellä oli samanlainen lapsi, huonoista oloista, siltä näyttikin ja vaatteet olivat myös huonot, lapsi käyttäytyi väkivaltaisesti lapsia ja henkilökuntaa kohtaan.. mutta lastensuojelun piirissä oli jo eikä asialle sitten itse olisi mitään mahtanut.

Jos ei kuulu lastensuojelun piiriin, tekisin sinuna ilmoituksen, ehkä jopa konsultoimatta päiväkodin henkilökuntaa sen enempää koska tuo henkilökunnan asenne vaikuttaa juuri siltä ettei kiinnosta eikä halua puuttua.

Tällä tytöllä on toisessa ryhmässä isoveli joka käyttäytyy agressiivisesti. Tämä tyttö itse on todella arka ja hiljainen. Hyvin harvoin mitään puhuu ja usein itkee itsekseen. Minusta tuntuu pahalta katsoa vierestä. Veikkaan että ovat lastensuojelun asuakkaita. Jos eivät ole, niin olisi kyllä aihetta. Ap

Vierailija
17/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ylläolevasta linkistä joka ei tullut tuohon kunnolla:

"Kenellä on velvollisuus ilmoittaa?

sosiaali- ja terveydenhuollon, lasten päivähoidon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat

Rikosseuraamuslaitoksen sekä palo- ja pelastustoimen palveluksessa olevat

muun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajat

opetuksen tai koulutuksen järjestäjät

terveydenhuollon ammattihenkilöt

seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan henkilöstö

koululaisten aamu-/iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön toiminnassa olevat

turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnan palveluksessa olevat ja kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitetussa perheryhmäkodissa ja muussa asuinyksikössä työskentelevät

hätäkeskustoiminnan palveluksessa toimivat

Tullin, rajavartiolaitoksen ja ulosottoviranomaisen palveluksessa olevat henkilöt.

Ilmoitusvelvollisuus liittyy tehtävän hoitamisessa saatuihin tietoihin riippumatta siitä, onko tiedot saatu virka- tai työsuhteessa taikka itsenäisenä ammatinharjoittajana. Lisäksi ilmoitusvelvollisuus koskee luottamustointa hoitavia henkilöitä tai vastaavissa toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivia henkilöitä.

Ilmoitusvelvollisuus koskee sitä tietoa, jonka työntekijä on saanut omassa työssään. Kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ei saisi olla liian korkea. Jos työntekijällä on vaikeuksia arvioida, onko lapsesta herännyt huoli riittävää lastensuojeluilmoituksen tekemiseksi, asiasta voi tarvittaessa yleisellä tasolla kysyä lapsen asuinkunnan sosiaaliviranomaisilta. Lapsen henkilöllisyyttä ei tällöin paljasteta."

Vierailija
18/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun yksi opettaja sanoi että päiväkodin henkilökunnalla on nykyään todella korkea kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ja että yleensä tekevät vain jos lapsen henki on vaarassa.

Sanoin niille hoitajillekin että minun käy niin sääliksi kun lapset kärsivät.

Voinko tehdä nimettömän ilmoituksen yksityishenkilönä?

Ap

Vierailija
19/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ylläolevasta linkistä joka ei tullut tuohon kunnolla:

"Kenellä on velvollisuus ilmoittaa?

sosiaali- ja terveydenhuollon, lasten päivähoidon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat

Rikosseuraamuslaitoksen sekä palo- ja pelastustoimen palveluksessa olevat

muun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajat

opetuksen tai koulutuksen järjestäjät

terveydenhuollon ammattihenkilöt

seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan henkilöstö

koululaisten aamu-/iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön toiminnassa olevat

turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnan palveluksessa olevat ja kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitetussa perheryhmäkodissa ja muussa asuinyksikössä työskentelevät

hätäkeskustoiminnan palveluksessa toimivat

Tullin, rajavartiolaitoksen ja ulosottoviranomaisen palveluksessa olevat henkilöt.

Ilmoitusvelvollisuus liittyy tehtävän hoitamisessa saatuihin tietoihin riippumatta siitä, onko tiedot saatu virka- tai työsuhteessa taikka itsenäisenä ammatinharjoittajana. Lisäksi ilmoitusvelvollisuus koskee luottamustointa hoitavia henkilöitä tai vastaavissa toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivia henkilöitä.

Ilmoitusvelvollisuus koskee sitä tietoa, jonka työntekijä on saanut omassa työssään. Kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ei saisi olla liian korkea. Jos työntekijällä on vaikeuksia arvioida, onko lapsesta herännyt huoli riittävää lastensuojeluilmoituksen tekemiseksi, asiasta voi tarvittaessa yleisellä tasolla kysyä lapsen asuinkunnan sosiaaliviranomaisilta. Lapsen henkilöllisyyttä ei tällöin paljasteta."

Nämä on just pari kuukautta sitten koulussa opiskeltu. Koulusta saimme ohjeen silloin että jos tulee tilanne josta on huolissaan, niin pitäisi puhua hoitajille. Ja niin minä teinkin. Ap

Vierailija
20/267 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että tytöstä on jo tehty lastensuojeluilmoitus, tai ehkäpä hänellä on jo asiakkuuskin, mutta siitä ei vain ole sanottu sinulle? Tai asia aiotaan ottaa vakavasti puheeksi vasu-keskustelussa ja toimeen ryhdytään sitten, jos senkään jälkeen muutosta parempaan ei tapahdu? Ei millään pahalla sinua kohtaan, mutta työharjoittelijoille ei aina kerrota kaikkia arkaluontoisimpia asioita asiakasperheistä.

Juuri näin! Ei lasten asioita ole lupa kertoa kaikille, ja hyvä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi