Mitä ihmettä? Terveellinen ruoka ON halpaa!
Aloin pari kuukautta sitten syödä terveellisesti, ja ruokalaskuni on pudonnut puoleen. En edes tarkoituksella etsi halpoja tuotteita: juurekset, kasvikset ja vihannekset vain ovat paljon halvempia kuin liha ja leipä.
Suosittelen lämpimästi samanlaista ruokaremonttia köyhille ja sairaille!
Kommentit (161)
Niinpä, perusruoka ON halpaa, ja jos jättää kaikki tarpeettomat, epäterveelliset mössöt pois niin kyllä kukkaro pullistuu seteleistä, pankkitilille jää kivasti euroja joita voi käyttää muuhun mukavampaan.
Keho voi paremmin.
Pirteempi olo.
Mieli tulee iloisemmaksi kehon pirteydestä ja pankkitilin euroista. Elämä hymyilee. Ihmiset hymylevät sinulle sponttaanisti takaisin. Linnut laulavat ja sirittelevät juuri sinulle.
Aurinko hyväilee ihoasi.
Luonto tekee parhaansa näyttääkseen sinulle vihreän loistonsa ja hurmoi sinut ihanilla tuoksuillansa (hajuaisti terävöityy kun olet jättänyt sokerit yms paskat pois).
Leudot tuulet lepuuttavat mieltäsi pyörien pehmeästi ympärilläsi.
Sinitaivas loistaa juuri sinulle.
Kaupan kassa ja bussin kuski toivottavat sinulle mukavaa päivänjatkoa.
Uskotko jo että kannattaa syödä terveellisesti?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse kana- ja lihalientä keittämällä.
Mutta jos nyt yhtään miettii sähkön hintaa, niin tuntikausia kanaluiden keittäminen on hiton kallista hommaa. Ei siinä säästömielessä ole järjen hiventäkään.Ne keittyy pienimmällä mahdolisella teholla. Ei ole kallista.
Sallin mun nauraa sun luuloillesi. Paljastuit tuossa provoksi. Kattilallinen luita ja lientä vaativat kiehuakseen 3-4 yhdeksän asteikolla. Se vie neljän tunnin keittämisellä noin 30 senttiä. Jos harrastat tuota vaikkapa kolme kertaa viikossa, sinä teet jo pelkällä luiden keittelyllä vuodessa viidenkympin ylimääräisen laskun. Mikä siinä oli järkevää? Kun siis lähinnä toimitat vain koiranruokaa jollekin tutullesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut,
terveellinen syöminen on halpaa vain, jos on aikaa ja taitoja ja pakastin. Esimerkiksi yhden hengen taloudessa on aika järjetöntä alkaa väsäillä lämpimiä aterioita itse juureksista ja pavuista.
Jotta annoksista tulisi alle parin hinnan valmisateriaa halvempia, annoksia pitää tehdä monta. Onnistuu, jos on isompi perhe syömässä tai tosiaan pakastin.
Mutta esim. itse huomaan nyt, kun joudun arjet asumaan perheesä erossa työn takia, että yksin asujalla ei ole kamalasti järkeviä vaihtoehtoja. Joo, voisin tehdä jonkun linssikeiton maanantaina ja puputtaa sitä samaa joka jumalan arkipäivä ma-to (perjantaisin pääsen perheen luo), siten toki per annos euromäärä on kohtuullinen. Mutta kuka sellaista monotonista tankkaamista haluaa? En pidä sellaista ruokailuna, vaan juuri tankkaamisena.
Eineksissä ON terveellistä ruokaa tarjolla, kun jättää einespitsat ja mikroranskikset väliin. Kertoo ihmisen tietotason vähyydestä ja ennakkoluuloisuudesta aika lailla, jos kuvittelee, että itse pykätty ateria automaattisesti hakkaa maussa ja terveellisyydessä valmiin ruoan.
Suosittelen lämpimästi kaikille noin luulotteleville rauhallista tutustumismatkaa lähimarketin eine- ja pakasteosastoille. Pakastetuissa vihanneksissa voi olla jopa enemmän vitamiineja jäljellä kuin talvisissa tuorevihanneksissa!Pelkkä tekosyy, ettei yksineläjän kannata itse ruokaansa valmistaa. Pakastekasvikset ovat aivan käyttökelpoista ja edullista tavaraa talvisin.
Niin, selvästi et lukenut kommenttiani, kun jo riensit väkyttämään vastaan. Noinhan minä juurikin sanoin, että pakastekasvikset voivat olla jopa parempia kuin tuorekasvikset. Josta voi helposti järkevä ihminen vetää sen johtopäätökset, että se valmisvokki, jonka voit bongata pelkkien pakastekasvisten vierestä sieltä pakastealtaasta, on ihan yhtä hyvää muonaa kuin jos itse kasaat sen vokin. Paitti että se on hyvä annoskoko ja kokonaishinta siten halvempi kuin jos ostat osaset erikseen ja teet ison annoksen, jota ei voi uudelleen pakastaa, vaan joudut pupeltamaan sitä kolme päivää peräkkäin, ettei pahene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos nyt yhtään miettii sähkön hintaa, niin tuntikausia kanaluiden keittäminen on hiton kallista hommaa. Ei siinä säästömielessä ole järjen hiventäkään.Ne keittyy pienimmällä mahdolisella teholla. Ei ole kallista.
Sallin mun nauraa sun luuloillesi. Paljastuit tuossa provoksi. Kattilallinen luita ja lientä vaativat kiehuakseen 3-4 yhdeksän asteikolla. Se vie neljän tunnin keittämisellä noin 30 senttiä. Jos harrastat tuota vaikkapa kolme kertaa viikossa, sinä teet jo pelkällä luiden keittelyllä vuodessa viidenkympin ylimääräisen laskun. Mikä siinä oli järkevää? Kun siis lähinnä toimitat vain koiranruokaa jollekin tutullesi.
Ykkösellä keittyy hyvin. Keittelen luita n. pari kertaa kuussa isolla kattilalla. Liemen voi pakastaa tulevaa käyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut,
terveellinen syöminen on halpaa vain, jos on aikaa ja taitoja ja pakastin. Esimerkiksi yhden hengen taloudessa on aika järjetöntä alkaa väsäillä lämpimiä aterioita itse juureksista ja pavuista.
Jotta annoksista tulisi alle parin hinnan valmisateriaa halvempia, annoksia pitää tehdä monta. Onnistuu, jos on isompi perhe syömässä tai tosiaan pakastin.
Mutta esim. itse huomaan nyt, kun joudun arjet asumaan perheesä erossa työn takia, että yksin asujalla ei ole kamalasti järkeviä vaihtoehtoja. Joo, voisin tehdä jonkun linssikeiton maanantaina ja puputtaa sitä samaa joka jumalan arkipäivä ma-to (perjantaisin pääsen perheen luo), siten toki per annos euromäärä on kohtuullinen. Mutta kuka sellaista monotonista tankkaamista haluaa? En pidä sellaista ruokailuna, vaan juuri tankkaamisena.
Eineksissä ON terveellistä ruokaa tarjolla, kun jättää einespitsat ja mikroranskikset väliin. Kertoo ihmisen tietotason vähyydestä ja ennakkoluuloisuudesta aika lailla, jos kuvittelee, että itse pykätty ateria automaattisesti hakkaa maussa ja terveellisyydessä valmiin ruoan.
Suosittelen lämpimästi kaikille noin luulotteleville rauhallista tutustumismatkaa lähimarketin eine- ja pakasteosastoille. Pakastetuissa vihanneksissa voi olla jopa enemmän vitamiineja jäljellä kuin talvisissa tuorevihanneksissa!
No nykyään aika harvassa ovat sellaiset asunnot, joissa ei ole pakastinta. Juureksia voi ostaa myös pakasteina. Samoin lihaa on myynnissä pakasteina.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, perusruoka ON halpaa, ja jos jättää kaikki tarpeettomat, epäterveelliset mössöt pois niin kyllä kukkaro pullistuu seteleistä, pankkitilille jää kivasti euroja joita voi käyttää muuhun mukavampaan.
Keho voi paremmin.
Pirteempi olo.
Mieli tulee iloisemmaksi kehon pirteydestä ja pankkitilin euroista. Elämä hymyilee. Ihmiset hymylevät sinulle sponttaanisti takaisin. Linnut laulavat ja sirittelevät juuri sinulle.
Aurinko hyväilee ihoasi.
Luonto tekee parhaansa näyttääkseen sinulle vihreän loistonsa ja hurmoi sinut ihanilla tuoksuillansa (hajuaisti terävöityy kun olet jättänyt sokerit yms paskat pois).
Oooh, mun elämänmuutokseni on ehtinyt näkyä vasta vyötäröllä ja kukkarossa. Herran jestas, jos edes murto-osa noista muista toteutuu, niin täähän to-del-la-kin on parasta mitä oon itselleni ikinä tehnyt! :D
No niin, nyt mä sitten teidän yllyttämänä ostin kaupasta kaks kassillista juureksia, kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. (Oli siellä vähän muutakin: voita, hammastahnaa, karkkiaski, vilja-riisiseosta ym.) Rahaa meni vajaat 30 e.
MITÄ MÄ NYT TEEN? En ole mikään keittiöihme todellakaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keho voi paremmin.
Pirteempi olo.
Aurinko hyväilee ihoasi.
Oooh, mun elämänmuutokseni on ehtinyt näkyä vasta vyötäröllä ja kukkarossa. Herran jestas, jos edes murto-osa noista muista toteutuu, niin täähän to-del-la-kin on parasta mitä oon itselleni ikinä tehnyt! :D
Odotas vaan, loput ovat tulossa, vauhdilla. :D
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt mä sitten teidän yllyttämänä ostin kaupasta kaks kassillista juureksia, kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. (Oli siellä vähän muutakin: voita, hammastahnaa, karkkiaski, vilja-riisiseosta ym.) Rahaa meni vajaat 30 e.
Kasviskeitto: kaikkea mahdollista kasvista mitä nyt löytyy paloiteltuna kattilaan, freesaa vähän aikaa voissa tai öljyssä, lisää vettä ja kasvisliemikuutioita. Keitä kypsäksi, mausta. Jos tykkäät sosekeitoista enemmän, surauta sauvasekoittimella tasaiseksi. Niin hyvää esim. kauraleivän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Keitä maukas soppa
tai
uunijuureksia (kuori ja kuutioi. laita isoon kulhoon, kaada päälle muutama ruokalusikallinen öljyä ja mausteita maun mukaan, sekoita, kaada uunipellille ja paista sopivan pehmeiksi) riisin kera.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.
Paitsi ettei niissä ole juurikaan lihaa:) Enemmän taitaa tulla "lihapullista" hiilareitakin kuin ruisleivästä;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.
Paitsi ettei niissä ole juurikaan lihaa:) Enemmän taitaa tulla "lihapullista" hiilareitakin kuin ruisleivästä;D
Myös kaikkea muuta ylimääräistä.
Semmonen juttu kuitenkin: kasviksia ja juureksia ei ehkä kannata ostaa kerralla kahta kassillista, ellei ole monta syöjää tai hyviä säilytysmahdollisuuksia (kellaria; pakastimeen joutuu kasvikset kypsentämään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviskeitto: kaikkea mahdollista kasvista mitä nyt löytyy paloiteltuna kattilaan, freesaa vähän aikaa voissa tai öljyssä, lisää vettä ja kasvisliemikuutioita. Keitä kypsäksi, mausta. Jos tykkäät sosekeitoista enemmän, surauta sauvasekoittimella tasaiseksi. Niin hyvää esim. kauraleivän kanssa.
Niin hyvää, että mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hyvää, että mitä?
No vaikka että vie kielen mennessään / ettei sanotuksi saa
Oliko vieras sanota sulle? so good. Joo, anglismihan tuo lienee, mutt mikäpä ei nykyään olisi.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen juttu kuitenkin: kasviksia ja juureksia ei ehkä kannata ostaa kerralla kahta kassillista, ellei ole monta syöjää tai hyviä säilytysmahdollisuuksia (kellaria; pakastimeen joutuu kasvikset kypsentämään)
Joo pakastin on kyllä ehdoton, sillä kasviskeittoa kannattaa tehdä iso kattilallinen kerralla ja sitten pakastaa. Säästyy paljon aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkösellä keittyy hyvin. Keittelen luita n. pari kertaa kuussa isolla kattilalla. Liemen voi pakastaa tulevaa käyttöä varten.
No eikä keity. Ei edes haudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut,
Suosittelen lämpimästi kaikille noin luulotteleville rauhallista tutustumismatkaa lähimarketin eine- ja pakasteosastoille. Pakastetuissa vihanneksissa voi olla jopa enemmän vitamiineja jäljellä kuin talvisissa tuorevihanneksissa!No nykyään aika harvassa ovat sellaiset asunnot, joissa ei ole pakastinta. Juureksia voi ostaa myös pakasteina. Samoin lihaa on myynnissä pakasteina.
Ja toinen analfabeetti änkkääjä. Totta kai voi pakasteena ostaa melkein mitä tahansa. Sehän se mun pointti juuri olikin. Että pakasteena olevat valmisateriat - niissä ei ole edes välttämättä yhtään lisäaineita, kun katsoo mitä ostaa - ovat aivan yhtä täyspainoista muonaa kuin tuoreista aineksista itse pusatut.
Ziisus. Vänkäätkö vielä, että juujuu kun pakasteena saa KALAAKIN. Ihan tosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut,
Suosittelen lämpimästi kaikille noin luulotteleville rauhallista tutustumismatkaa lähimarketin eine- ja pakasteosastoille. Pakastetuissa vihanneksissa voi olla jopa enemmän vitamiineja jäljellä kuin talvisissa tuorevihanneksissa!No nykyään aika harvassa ovat sellaiset asunnot, joissa ei ole pakastinta. Juureksia voi ostaa myös pakasteina. Samoin lihaa on myynnissä pakasteina.
Aika harvassa taitaa olla yksiöt, joissa on pakastelokeroa isompi pakastin.
Hienoa! Esimerkki siitä, että hyvää ruokaa saa tehtyä mm. juureksista, vihanneksista ja maitotaloustuotteista. Salaisuus ei ole niinkään ruuan ostohetken hinta, vaan kyky käyttää hyviä ja yksinkertaisia valmistusohjeita hyvän ruuan valmistukseen. Kerätkää ihmiset kymmenen ohjetta (ei liian monimutkaisia) ruuan valmistukseen, esim. kaurapuuro t. muu puuro aamuisin, kalta- tai juurespata (ohjeita on ja helppo valmistaa) lounaaksi (tehkää riittävästi ja loput pakkaseen ja syökään parin päivän päästä lisää, päivälliseksi vaikka kana-riisiä, ja illaksi munakasta ja velliä jne. Ei paljon maksa ja helppo valmistaa. Mutta monihan ei halua edes tehdä ruokaa, kun se on "niin vaivalloista".
Yksi vinkki: hintoja vertaillessa katsokaa aina ruuan kilo- ja litrahintaa, ei niinkään pakkauksen hintaa. Voitte yllättyä!