Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä? Terveellinen ruoka ON halpaa!

Vierailija
27.02.2016 |

Aloin pari kuukautta sitten syödä terveellisesti, ja ruokalaskuni on pudonnut puoleen. En edes tarkoituksella etsi halpoja tuotteita: juurekset, kasvikset ja vihannekset vain ovat paljon halvempia kuin liha ja leipä.

Suosittelen lämpimästi samanlaista ruokaremonttia köyhille ja sairaille!

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut,

terveellinen syöminen on halpaa vain, jos on aikaa ja taitoja ja pakastin. Esimerkiksi yhden hengen taloudessa on aika järjetöntä alkaa väsäillä lämpimiä aterioita itse juureksista ja pavuista.

Jotta annoksista tulisi alle parin hinnan valmisateriaa halvempia, annoksia pitää tehdä monta. Onnistuu, jos on isompi perhe syömässä tai tosiaan pakastin.

Mutta esim. itse huomaan nyt, kun joudun arjet asumaan perheesä erossa työn takia, että yksin asujalla ei ole kamalasti järkeviä vaihtoehtoja. Joo, voisin tehdä jonkun linssikeiton maanantaina ja puputtaa sitä samaa joka jumalan arkipäivä ma-to (perjantaisin pääsen perheen luo), siten toki per annos euromäärä on kohtuullinen. Mutta kuka sellaista monotonista tankkaamista haluaa? En pidä sellaista ruokailuna, vaan juuri tankkaamisena.

Eineksissä ON terveellistä ruokaa tarjolla, kun jättää einespitsat ja mikroranskikset väliin. Kertoo ihmisen tietotason vähyydestä ja ennakkoluuloisuudesta aika lailla, jos kuvittelee, että itse pykätty ateria automaattisesti hakkaa maussa ja terveellisyydessä valmiin ruoan.

Suosittelen lämpimästi kaikille noin luulotteleville rauhallista tutustumismatkaa lähimarketin eine- ja pakasteosastoille. Pakastetuissa vihanneksissa voi olla jopa enemmän vitamiineja jäljellä kuin talvisissa tuorevihanneksissa!

No nykyään aika harvassa ovat sellaiset asunnot, joissa ei ole pakastinta. Juureksia voi ostaa myös pakasteina. Samoin lihaa on myynnissä pakasteina.

Ja toinen analfabeetti änkkääjä. Totta kai voi pakasteena ostaa melkein mitä tahansa. Sehän se mun pointti juuri olikin. Että pakasteena olevat valmisateriat - niissä ei ole edes välttämättä yhtään lisäaineita, kun katsoo mitä ostaa - ovat aivan yhtä täyspainoista muonaa kuin tuoreista aineksista itse pusatut.

Ziisus. Vänkäätkö vielä, että juujuu kun pakasteena saa KALAAKIN. Ihan tosi?

Sinä puhut valmisaterioista, muut raaka-aineista.

Vierailija
122/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuollainen luulo että einekset ovat kallita? Lihapyöryköitä saa alle 3€/kg, ne ovat halpoja, eikä varmaan kuole ihan heti, jos niitä käyttää kohtuullisesti muun ruuan kyljessä.

Paitsi ettei niissä ole juurikaan lihaa:) Enemmän taitaa tulla "lihapullista" hiilareitakin kuin ruisleivästä;D

Edelleen: katsoo, mitä ostaa. Lihapullissa vaihtelee merkistä riippuen lihan määrä lähes nollasta yli 90 prosenttiin. Typerää olla noin ennakkoluuloinen.

http://www.hs.fi/talous/a1437362541864

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut,

terveellinen syöminen on halpaa vain, jos on aikaa ja taitoja ja pakastin. Esimerkiksi yhden hengen taloudessa on aika järjetöntä alkaa väsäillä lämpimiä aterioita itse juureksista ja pavuista.

Jotta annoksista tulisi alle parin hinnan valmisateriaa halvempia, annoksia pitää tehdä monta. Onnistuu, jos on isompi perhe syömässä tai tosiaan pakastin.

Mutta esim. itse huomaan nyt, kun joudun arjet asumaan perheesä erossa työn takia, että yksin asujalla ei ole kamalasti järkeviä vaihtoehtoja. Joo, voisin tehdä jonkun linssikeiton maanantaina ja puputtaa sitä samaa joka jumalan arkipäivä ma-to (perjantaisin pääsen perheen luo), siten toki per annos euromäärä on kohtuullinen. Mutta kuka sellaista monotonista tankkaamista haluaa? En pidä sellaista ruokailuna, vaan juuri tankkaamisena.

Eineksissä ON terveellistä ruokaa tarjolla, kun jättää einespitsat ja mikroranskikset väliin. Kertoo ihmisen tietotason vähyydestä ja ennakkoluuloisuudesta aika lailla, jos kuvittelee, että itse pykätty ateria automaattisesti hakkaa maussa ja terveellisyydessä valmiin ruoan.

Suosittelen lämpimästi kaikille noin luulotteleville rauhallista tutustumismatkaa lähimarketin eine- ja pakasteosastoille. Pakastetuissa vihanneksissa voi olla jopa enemmän vitamiineja jäljellä kuin talvisissa tuorevihanneksissa!

No nykyään aika harvassa ovat sellaiset asunnot, joissa ei ole pakastinta. Juureksia voi ostaa myös pakasteina. Samoin lihaa on myynnissä pakasteina.

Ja toinen analfabeetti änkkääjä. Totta kai voi pakasteena ostaa melkein mitä tahansa. Sehän se mun pointti juuri olikin. Että pakasteena olevat valmisateriat - niissä ei ole edes välttämättä yhtään lisäaineita, kun katsoo mitä ostaa - ovat aivan yhtä täyspainoista muonaa kuin tuoreista aineksista itse pusatut.

Ziisus. Vänkäätkö vielä, että juujuu kun pakasteena saa KALAAKIN. Ihan tosi?

Sinä puhut valmisaterioista, muut raaka-aineista.

Niin puhuin, nytkö se sulle vasta valkeni?

Eli joten jos minulle vastaat, et ala vängätä aidan seipäistä. Tässä ketjussa puhutaan ylipäätään terveellisestä syömisestä ja kehutaan itse ruoan tekemistä. Johon kommentoin, että välimuotoakin on, eikä yksineläjän kannata välttämättä pusata itse ruokaa alusta asti.

Vierailija
124/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt mä sitten teidän yllyttämänä ostin kaupasta kaks kassillista juureksia, kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. (Oli siellä vähän muutakin: voita, hammastahnaa, karkkiaski, vilja-riisiseosta ym.) Rahaa meni vajaat 30 e.

MITÄ MÄ NYT TEEN? En ole mikään keittiöihme todellakaan. :(

Keitä maukas soppa

tai

uunijuureksia (kuori ja kuutioi. laita isoon kulhoon, kaada päälle muutama ruokalusikallinen öljyä ja mausteita maun mukaan, sekoita, kaada uunipellille ja paista sopivan pehmeiksi) riisin kera.

Saa noista vatsan täyteen, mutta esim. proteiinia ei oikeastaan lainkaan.

Vierailija
125/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on monipuolista. Se ei koostu pelkistä kasviksista ja juureksista. Muistakaa varmistaa B-12- vitamiinin ja proteiinin saanti ainakin maitotuotteita, munia ja linssejä ja papuja hyödyntämällä.

Joku jo sanoikin, että jos haluaa syödä hyvin ja vaihtelevasti, itse tehty ruoka on vaihtoehto oikeastaan vaan isommassa taloudessa. Muuten annoksen hinta ei olekaan enää aivan niin halpa.

Tai sitten täytyy pakastella ahkerasti. Hyviä pakastettavia ovat monet laatikkoruoat, curryt, sosekeitot, juurespihvit ja kasvispyörykät...

Vierailija
126/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt mä sitten teidän yllyttämänä ostin kaupasta kaks kassillista juureksia, kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. (Oli siellä vähän muutakin: voita, hammastahnaa, karkkiaski, vilja-riisiseosta ym.) Rahaa meni vajaat 30 e.

Keitä maukas soppa

tai

uunijuureksia (kuori ja kuutioi. laita isoon kulhoon, kaada päälle muutama ruokalusikallinen öljyä ja mausteita maun mukaan, sekoita, kaada uunipellille ja paista sopivan pehmeiksi) riisin kera.

Kananmunaa, linssejä, papuja, jos proteiininpula pitää halvalla tyydyttää. Kasvissyönnistähän tässä ei ollut siis kysymys, eli jos hinta ei ole este niin voihan siihen soppaan lihaakin laittaa ( sitäkin on erihintaista).

En usko, että proteiinin puute tulee ongelmaksi, vaikka lihaa ei joka päivä söisikään, jos yhtään noita huokeampia vaihtoehtoja harrastaa. Terveellisempää ja halvempaa.

Vierailija
127/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se on halpaa. Einekset ovat pidemmälle jalostettuja ja siksi kalliimpia. Siksi ihmettelenkin miksi köyhät ostavat eineksiä ja valittavat ruoan kalleudesta.

Köyhyys on aika usein sitä että ei osata hoitaa raha-asioita ja käytetään vähät rahat väärin.

Mielestäni einekset eivät kuitenkaan ole kalliita. Jostain lihapiirakkapussista saa vaaditut kalorit paljon halvemmalla kuin heviosastolta ja lihatiskistä.

Ikävä stereotypia. Köyhyys on sitä, että ei syystä tai toisesta ole rahaa - eikä se automaattisesti johdu siitä, että ei osaisi hoitaa raha-asioita. Ja toisekseen ajoittainen viisaan rahankäytön heilahtelu on ihan luonnollistakin tilanteessa, jossa vaikka työttömyys on pitkittynyttä ja joka ikinen päivä yhtä penninlaskeskelua. 

Näin itse aiheesta: mitä enemmän jaksaa perehtyä ylipäätään ruoanlaittoon, sen edullisemmaksi ruoanlaitto itsessään voi tulla. Silloin osaa enemmän käyttää hyödyksi tarjouksia, löytää edullisimpia raaka-aineita ja olla ylipäätään suunnitelmallisempi ruoanlaitossa. Huom: voi tulla. Koska kyllä ruokaan saa halutessaan rahaa palamaan, tekipä sitten kuinka terveellistä tai epäterveellistä ruokaa hyvänsä. 

Vierailija
128/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on monipuolista. Se ei koostu pelkistä kasviksista ja juureksista. Muistakaa varmistaa B-12- vitamiinin ja proteiinin saanti ainakin maitotuotteita, munia ja linssejä ja papuja hyödyntämällä.

Joku jo sanoikin, että jos haluaa syödä hyvin ja vaihtelevasti, itse tehty ruoka on vaihtoehto oikeastaan vaan isommassa taloudessa. Muuten annoksen hinta ei olekaan enää aivan niin halpa.

Tai sitten täytyy pakastella ahkerasti. Hyviä pakastettavia ovat monet laatikkoruoat, curryt, sosekeitot, juurespihvit ja kasvispyörykät...

Syön hyvin ja halvalla itse valmistamaani ruokaa. Talouteeni kuuluu vain minä itse.

Vierailija
129/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Yksinelävänkin kannattaa tehdä itse, jos omistaa pakastimen. Silloin pääse kyllä tosiaankin halvalla ja helpolla: isoja satseja pakkaseen, ja ruuanlaittohuolet voi unohtaa päiviksi, ellei viikoiksi. Jotain tuoretta vaan aina täydentää silloin tällöin kaupasta - maitotuotteita, hedelmiä, kenties leipää.

Jos pakastinta ei ole, silloin tosiaankin valmisruuat lienevät järkevämpi vaihtoehto. Niitäkin tosiaan on ihan laadukkaitakin, mutta hintaahan niille sitten jo tulee ihan eri tavalla kuin itse tehden.

Vierailija
130/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviskeitto: kaikkea mahdollista kasvista mitä nyt löytyy paloiteltuna kattilaan, freesaa vähän aikaa voissa tai öljyssä, lisää vettä ja kasvisliemikuutioita. Keitä kypsäksi, mausta. Jos tykkäät sosekeitoista enemmän, surauta sauvasekoittimella tasaiseksi. Niin hyvää esim. kauraleivän kanssa.

Mutta ei pidä nälkää pois, koska proteiini puuttuu.

Vierailija
131/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Yksinelävänkin kannattaa tehdä itse, jos omistaa pakastimen. Silloin pääse kyllä tosiaankin halvalla ja helpolla: isoja satseja pakkaseen, ja ruuanlaittohuolet voi unohtaa päiviksi, ellei viikoiksi. Jotain tuoretta vaan aina täydentää silloin tällöin kaupasta - maitotuotteita, hedelmiä, kenties leipää.

Jos pakastinta ei ole, silloin tosiaankin valmisruuat lienevät järkevämpi vaihtoehto. Niitäkin tosiaan on ihan laadukkaitakin, mutta hintaahan niille sitten jo tulee ihan eri tavalla kuin itse tehden.

Valmisruuat eivät ole koskaan vaihtoehto, jos haluaa syödä terveellisesti ja edullisesti. Siihen ei tarvita isoa perhettä tai pakastinta.

Vierailija
132/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön hyvin ja halvalla itse valmistamaani ruokaa. Talouteeni kuuluu vain minä itse.

Niin? Pupellat samaa viikon putkeen? Vai pakastat?

Vierailija
133/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Valmisruuat eivät ole koskaan vaihtoehto, jos haluaa syödä terveellisesti ja edullisesti. Siihen ei tarvita isoa perhettä tai pakastinta.

Edullisiksi en valmisruokia väittänytkään, päinvastoin. Mutta kyllä niissäkin ihan laadukkaita vaihtoehtoja on saatavilla, jos jaksaa maksaa riittävästi.

Vierailija
134/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviskeitto: kaikkea mahdollista kasvista mitä nyt löytyy paloiteltuna kattilaan, freesaa vähän aikaa voissa tai öljyssä, lisää vettä ja kasvisliemikuutioita. Keitä kypsäksi, mausta. Jos tykkäät sosekeitoista enemmän, surauta sauvasekoittimella tasaiseksi. Niin hyvää esim. kauraleivän kanssa.

Mutta ei pidä nälkää pois, koska proteiini puuttuu.

Siitä proteiinista oli puhe jo useampaankin kertaan, mutta menköön nyt vielä kerran: jos kovasti proteiininpuute pelottaa, keittoon voi heittää pari kourallista linssejä. Lautaselle voi laittaa pari lusikallista raejuustoa. Ja kyytipoikana voi syödä vaikka munavoileivän.

Vierailija
135/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pavut, linssit ja herneet, halpoja ja hyviä.[/quote]

Onhan ne halpoja ja hyviä, mutta eivät terveellisiä.[/quote]

Ainakin pierettävät ihan hemmetisti, siksi  en niitä syö. En myöskään käsitä, kuka niitä jaksaa tuntikausia liotella, kun on nälkä.

Vierailija
136/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pavut, linssit ja herneet, halpoja ja hyviä.

Onhan ne halpoja ja hyviä, mutta eivät terveellisiä.

Ainakin pierettävät ihan hemmetisti, siksi  en niitä syö. En myöskään käsitä, kuka niitä jaksaa tuntikausia liotella, kun on nälkä.

Mikä linsseissä ja pavuissa on epäterveellistä?

Taitaa olla yksilöllistä tuo kaasunmuodostuskin, mulla leipä teke paljon enemmän ilmavaivoja kuin palkokasvit.

Miksi linssejä pitäisi tuntikausia liotella? Voi niitä liottaa jos haluaa, mutta kypsyvät ne siinä kuin muutkin kasvikset ihan ilman liotustakin.

Vierailija
137/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niille kasviksille hintaa tulee jos haluaa mahankin saada täyteen. Toki kasvikset ovat edullisia jos ostaa kausituotteita, monet nyt vain sattuvat olemaan sekasyöjiä.

Se terveellisempi vaihtoehto nyt sattuu yleensä aina olemaan paljon kalliimpi.

Kana ja kala on paljon kalliimpaa kuin punainen liha..

Oletko tutkinut kilohintoja? Avasin paikalliset ilmaisjakelulehden ja täällä  saa muikkuja, silakkafileitä noin 5 €/kg. Kirjolohesta ja norjanlohesta on usein tarjouksia. Myös pakasteseitistä saa oikein maukasta ruokaa, kun malttaa sulattaa ne ensin kunnolla. Broiskun rintafileiden kilohinta on kieltämättä kova. Kannattaa myös opetella laittamaan itse ruokaa. 

T. Sekasyöjä 

Missä TÄÄLLÄ? Täällä ei ole tarjouksia. Ei ole edes ilmaisjakelulehtiä. Lähikauppani on Prisma.

Vierailija
138/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut saman kauan sitten. Ostan paljon kasviksia ja usein kassalla vain hämmästyy, kun kaksi kassillista maksaa tyyliin 30 euroa. Enkä minä syö soijaakaan, vatsani ei kestä. En etsi tietoisesti halpaa, mutta ostan paljon porkkanoita, sipulia, lanttua, kaalia...lihaa tai kalaa syön n. 100 gr päivässä, tuostakin voi vähentää. 

Vierailija
139/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut saman kauan sitten. Ostan paljon kasviksia ja usein kassalla vain hämmästyy, kun kaksi kassillista maksaa tyyliin 30 euroa. Enkä minä syö soijaakaan, vatsani ei kestä. En etsi tietoisesti halpaa, mutta ostan paljon porkkanoita, sipulia, lanttua, kaalia...lihaa tai kalaa syön n. 100 gr päivässä, tuostakin voi vähentää. 

Lisäys. Eineksiä en osta lainkaan, karkkia tai herkkuja äärimmäisen harvoin. Teen kaiken ruoan raaka-aineista itse. 

Vierailija
140/161 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä maukas soppa

tai

No papuja liksäksi niin tulee proteiinikiintiökin täyteen.

Mutta tämä proteiinikysymys nyt on vähän asia erikseen. Vastauksessani oli lähtökohta se mitä viestin kirjoittaja oli ostanut ja mitä niistä pystyi laittamaan.

Vaikka kylläkin tuo sinun huomiosi oli tietysti laajemmin ajatellen aivan asiallinen. Kiitos siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän