Huh. Sopivatko nämä Katri Mannisen kirjat tosiaan nuorille?
Tyttäreni oli ennen hiihtolomaansa lainannut kasan nuortenkirjoja kirjastosta ja kun olen ollut tämän viikon kipeänä ja tytär isänsä luona hiihtolomalla, niin tartuin sitten niihin. Nämä Katri Mannisen kirjat kummastuttavat minua todella. Onko tällainen tosiaan nuortenosastolle sopivaa kirjallisuutta?
"Mä päätin lähteä vessaan. Varovasti mä nousin ylös sängystä ja hiippailin ulos huoneesta. Kamarin ovea mä en uskaltanut sulkea, koska pelkäsin että Lotta voisi herätä sen kolahdukseen. Vessassa mä istuin pytylle, nojasin taaksepäin, suljin silmäni ja aloin sheikata. Mun päässä pyöri kuvia alastomasta Lotasta eri asennoissa. Mä muistelin, miltä sen suu oli tuntunut silloin tupariyönä. Orkkua ei tarvinnut kauan odotella.
- Oooooiiiih.... Lottaaaa, mä voihkaisin kun mun lantio räjähti. Mieletön orkku!
- Sami onks kaikki okei? Lotta avasi vessanoven, jonka mä olin unohtanut lukita. Just sopivasti. Spermasuihku osui tarkasti keskelle Lotan vatsaa."
(Supersivari, s. 126-127)
"Juuri kun mä olin kuolla turhautumiseen, Misa repi alkkarit mun jalasta ja työnsi päänsä mun reisien väliin. Kukaan mies ei koskaan ollut nuollut mua niin kuin Misa nuoli. Mä en kyennyt käsittämään kuinka se sen teki, mutta pian se oli vienyt mut täyttymyksen huipulle. Kun orkku sitten viimein tuli ja vapautti mut kiimasta, tuntui kuin mun selkäranka olisi räjähtänyt."
(Megakesä, s. 102)
Kommentit (147)
Noista kirjoista pitäisi saada painos missä on tavuviivat, jotta niitä voidaan syöttää ekaluokkalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noiden kieli aika kökköä nykyään, mutta se johtuu varmasti osittain siitä että kirjoilla alkaa jo olla aika tavalla ikää. Nykyinen kohderyhmä on suunnilleen syntynyt samaan aikaan kun nuo on kirjoitettu, joten on ihan ymmärrettävää että niin yleiskieli kuin nuorison puhetyylikin on muuttunut niistä ajoista. Silloin aikanaan, kun itse Mannista luin, kieli ja hahmot tuntuivat huomattavasti uskottavammilta ja ajankohtaisemmilta kuin aikuisena lukiessa. Joka tapauksessa olisin aloittajana tyytyväinen, että nuori lukee. Kyllä se makukin tuosta vielä kehittyy, eikä sitä odotellessa ole ollenkaan vahingollista lukea myös Mannista.
Tämmöset kommentit aina jotenkin huvittaa ihmistä, joka oli 90-luvun lopulla jo keski-ikäinen :)
Ihan samanlaista tekstiähän tuo on kuin tänäpäivänä, tai vaikka 70-luvulla minun nuoruudessani. Silloin vain vastaavia juttuja luettiin Jallusta ja Ratosta ja tytöt Reginasta, mutta nekin oli vaan piirun perran paremmin kirjoitettuja. Kökköähän tuo teksti on ja ihan turhaa sitä on millään ajan patinalla selitellä.
Ai meinaat että nykyinen Snap-tubettaja-nuoriso käyttäisi sanaa orkku, tai muitakaan tuossa tekstissä käytettyjä sanoja? OMD. Todella aikansa eläneeltä tuo teksti kuulostaa.
Karmivaa. Miksi nuoria aivopestään tuollaisen tekstin avulla. Eivät kaikki ajattele noin nuorena kun kuvauksessa on. Roskaa?
Vierailija kirjoitti:
Noista kirjoista pitäisi saada painos missä on tavuviivat, jotta niitä voidaan syöttää ekaluokkalaisille.
On tulossa jo aapisen seuraavaan painokseen. Hienosäätävät tarinoita parhaillaan, jotta ne täyttävät uudet kriteerit trans-inkluusiosta.
Vierailija kirjoitti:
yhtä laatukkaaseen kuvailuun olen törmännyt sivustoilla joissa on amatöörikirjoittajien kuvitelmia.
Eihän nuo katkelmat olisi olleet edes keskitason amatöörikirjoituksia. Kannattaisi Katrin jatkossa kirjoitella seksifantasiansa ihan vain netin seksitarinasivustoille, mutta ymmärrän kyllä, että lahjatonkin mielellään vie tekstinsä sinne missä niistä maksetaan.
yhtä laatukkaaseen kuvailuun olen törmännyt sivustoilla joissa on amatöörikirjoittajien kuvitelmia.