Suomen terveydenhuolto Euroopan surkeimpia
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016022521167940_uu.shtml
Huomasin sen ja eritt. konkreettisesti, kun muutin Saksaan ja aloin käyttää paikallista terveydenhoitoa.
Jatkakaa hyvinvointimantraa edelleen ja silmät kiinni.
Kommentit (127)
Ei ole mikään uutinen. On huonontunut vuosien varrella ja nykyään enää ei tahdo edes päästä lääkäriin. Kerran konkkasin suht. aamusta toinen jalka murtuneena terveyskeskukseen taksikuskin avulla, mutta sieltä sanottiin että päivystys on hevonperseessä kaukana ja että sille päivälle enää ei ole aikoja. Vanhusten huolto on pääosin täysin ala-arvoista. Eipä mun mielestä vaikuta siltä että laatu olisi olennaisesti viimeisen 15 vuoden aikana parantunut. Ennen jokaisessa tk:ssa oli päivystys.
Suomessa eletään ihmeellisessä kuplassa, kuvitellaan, että täällä kaikki on paremmin kuin muualla. No ei ole, juuri mikään ei ole paremmin kuin muualla, päinvastoin, monet asiat ovat täysin peffallaan ja huonommaksi menee. Muualla lääkäreillä on esim. tietoa ja taitoa hoitaa myös vaihtoehtomenetelmillä, Saksassa suuri osa lääkäreistä on opiskellut myös jonkin vaihtoehtomenetelmän, apteekit ovat pullollaan erilaisia luontaislääkkeitä. Suomessa puoskarit, Markku Myllykangas ja muut lääketeollisuuden sätkynuket, valehtelevat täyttä puutaheinää kansalle, joka tietämättömänä ottaa ihan todesta näiden huuhareiden hölötykset. Eli kansakin on tyhmää, joten ehkä Suomi on todellakin heille paras paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoito on vaikeuksissa, mutta eihän tuo mikään objektiivinen totuus ole. Suomi on lähes kaikissa tilastoissa huippua tai puoliväliä Euroopan mittakaavassa. Meillä ei todellakaan ole tehottomin järjestelmä, koska meillä ei ole kallein/kalleimpia järjestelmiä vaan lähimpänä halvinta.
Ja nämä Suomen sijoittumiset voi jokainen lukea tilastoista. Lääkärille pääsy kestää, mutts esim. sairaalan vuidepaikkoja on tosi vähän. Erikoissairaanhoito on lähes maailman parasta, esim. aivoinfarktien hoito on Suomessa parhainta maailmassa. Ongelmakohtia ovat terveyskeskuksissa lääkärille pääsy ja vanhusten hoito, koska ne tarvitsisivat enemmän resursseja. Rahaa taas ei poliitikkojen mukaan ole siirtää vaan toimintaa tulee tehostaa. Tyhjästä on paha nyhjäistä.
Olen jonkin verran eri mieltä tuosta suomalaisen erikoissairaanhoidon hyvyydestä. Aina silloin tällöin tulee esille erilaisten uutisten ja keskustelujen kautta miten joku suomalainen joutui/pääsi ulkomaille erikoishoitoihin/operaatioihin... miksi jos Suomessa on niin hyvä erikoissairaanhoito?
Ettei nyt olisi taas jokin sisäisesti kasvatettu myytti...
Onhan Suomessa mainostettu näitä muitakin pitkään "Suomessa on maailman parasta ruokaa", "Suomessa on maailman puhtain ruoka", "on lottovoittaja syntyä suomeen"... Valekin muuttuu todellisuudeksi jos tarpeeksi pitkään samaa valetta hoetaan. Ainakin tällä hetkellä en usko että terveyspalvelut ovat maailmanluokassa mitään kärkeä, koska oman kokemukseni mukaan niiden laatu on kyllä pysynyt samana tai lähinnä laskenut. Moni mieluummin hoidattaisi hampaansa esim. yksityisellä jos olisi varaa. Julkisilta hammaslääkäreiltä harvemmin odotetaan laatua.
Heh, no näin on, tosin suomalaisten lääkärien tietämys ja osaaminen ovat sillä tasolla, että parempi kuin heidän vastaanotolleen ei pääsekään. On muuten sosiaaliturvakin muualla parempi kuin Suomessa, tutustukaa vaikka Ranskan malliin. Koululaitos on myös laadukkaampi, oppilaat myös viihtyvät koulussa paremmin.
No, onneksi Suomessa on lohtuna miellyttävä ilmasto ;).
Aiemminhan suomalaiseenkin olisi uponnut ihan mikä tahansa, koska ihmisillä ei ollut pääsyä ulkomaisten tutkimuslaitosten tutkimuksiin, kansainvälisiin vertailuihin tai tutkimusartikkeleihin. Mitä tahansa "faktaa" oli todella helppoa syöttää kansalle median kautta. Kiitos tästäkin internetille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoito on vaikeuksissa, mutta eihän tuo mikään objektiivinen totuus ole. Suomi on lähes kaikissa tilastoissa huippua tai puoliväliä Euroopan mittakaavassa. Meillä ei todellakaan ole tehottomin järjestelmä, koska meillä ei ole kallein/kalleimpia järjestelmiä vaan lähimpänä halvinta.
Ja nämä Suomen sijoittumiset voi jokainen lukea tilastoista. Lääkärille pääsy kestää, mutts esim. sairaalan vuidepaikkoja on tosi vähän. Erikoissairaanhoito on lähes maailman parasta, esim. aivoinfarktien hoito on Suomessa parhainta maailmassa. Ongelmakohtia ovat terveyskeskuksissa lääkärille pääsy ja vanhusten hoito, koska ne tarvitsisivat enemmän resursseja. Rahaa taas ei poliitikkojen mukaan ole siirtää vaan toimintaa tulee tehostaa. Tyhjästä on paha nyhjäistä.
Olen jonkin verran eri mieltä tuosta suomalaisen erikoissairaanhoidon hyvyydestä. Aina silloin tällöin tulee esille erilaisten uutisten ja keskustelujen kautta miten joku suomalainen joutui/pääsi ulkomaille erikoishoitoihin/operaatioihin... miksi jos Suomessa on niin hyvä erikoissairaanhoito?
Ne operaatiot tehdään hyvin, jos niihin pääsee. Se vaan, että ei välttämättä pääse.
Tässä toinen keski-ikäinen eläkeläinen, jolla kaksi vakavaa sairautta. Toissa vuonna jonotin vuosikontrolliin kahdeksan (8) kuukautta terveyskeskuksessamne pk-seudun kupeessa. Veriarvot olivat onneksi pielessä vain vähän. Viime vuonna selvisin viiden kuukauden jonotuksella. Kovasti kiinnostaisi, KETKÄ sinne terveyskeskuslääkärille oikeasti pääsevät ja miksi. Päivystys on kuitenkin täysin erillään.
Suurin ongelma lienee systeemi, jossa on vain yksi numero johon täytyy jonottaa elämään kyllästyneelle, mahdollisesti jopa huonoa suomea puhuville hoitajalle joka säännöstelee mielensä mukaan lääkärille pääsyä.
On ihan selvää ettei kaikkia voi erikoissairaanhoitoon ohjata, mutta kynnys päästä ihan tavalliselle lääkärille on liian korkea.
Toinen ongelma on potilaiden karjamainen kohtelu, jossa kaikki tuberkuloosista venähdykseen laitetaan jonottamaan samaan tilaan.
Julkisen terveydenhuollon resurssit tuntuvat hukkuvan lähinnä byrokratiaan suorittavan portaan sijasta, mutta näinhän se taitaa olla monessa muussakin asiassa. Oikeisiin töihin ei löydy tekijöitä koska hallinto varastaa leijonan osan resursseista ja suorittava porras kuormittuu liikaa.
Näinhän se menee.
Hoitoa saa jos on älynnyt ottaa vakuutukset ennen sairastumista tai on varaa maksaa.
Toki julkiseltakin saa sitten hoitoa kun sairaus etenee riittävän pahaksi. Outoa että eteneviinkään sairauksiin ei voida tarttua siinä vaiheessa kun ne olisivat vielä kevyesti hoidettavissa ja pystyttäisiin säilyttämään potilaan työkyky. Ei, ensin pitää odottaa että sairaus on aiheuttanut peruuttamatonta tuhoa, sitten voidaan alkaa hoitamaan julkisella.
Itse olen hyväosainen. Työterveyshuolto kattaa kaikki lääkäripalvelut ja aikoja saa silloin kun itselle parhaiten sopii. Lapsille ei älytty ottaa vakuutuksia, mutta onneksi on vara maksaa yksityiselle lääkärille tarvittaessa niin ei tarvitse sairaan lapsen kanssa lähteä jonottamaan julkiselle.
Pakko tähän heittää myös positiivista palautetta julkisesta terveydenhuollostamme.
Itse olen aina tarvitessani saanut ajan lääkärille hyvin nopeasti, pika-apua samalle päivälle.
Kaikki hoidot, labrat, röntgenit, magneettikuvaukset jne. ovat toimineet kuin manulle illallinen.
Erikoislääkäriä tarvitessa olen saanut sinne lähetteen heti terveyskeskuksen lääkäriltä. Turhaan en tosin mene vaivojani valittelemaan, joten silläkin lienee osansa asiassa.
Ikinä en ole mennyt hoitajan arvioinnin kautta lääkärille, vaan aika annettu suoraan lääkärille. Toki osaan myös aikaa tilatessa kertoa syyn tulevaan käyntiini. Jos hoidon tarvetta pitää jonkun muun arvioida, kuin minun, niin silloin en ole tarpeeksi sairas.
Peräänkuulutan ystävällisten ja hyvien käytöstapojen puolesta, unohtamatta kuitenkaan puolustaa oikeuttanne hoitoon. Huonolla käytöksellä ei pitkälle pötkitä; niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan :)
Vierailija kirjoitti:
Pakko tähän heittää myös positiivista palautetta julkisesta terveydenhuollostamme.
Itse olen aina tarvitessani saanut ajan lääkärille hyvin nopeasti, pika-apua samalle päivälle.
Kaikki hoidot, labrat, röntgenit, magneettikuvaukset jne. ovat toimineet kuin manulle illallinen.
Erikoislääkäriä tarvitessa olen saanut sinne lähetteen heti terveyskeskuksen lääkäriltä. Turhaan en tosin mene vaivojani valittelemaan, joten silläkin lienee osansa asiassa.Ikinä en ole mennyt hoitajan arvioinnin kautta lääkärille, vaan aika annettu suoraan lääkärille. Toki osaan myös aikaa tilatessa kertoa syyn tulevaan käyntiini. Jos hoidon tarvetta pitää jonkun muun arvioida, kuin minun, niin silloin en ole tarpeeksi sairas.
Peräänkuulutan ystävällisten ja hyvien käytöstapojen puolesta, unohtamatta kuitenkaan puolustaa oikeuttanne hoitoon. Huonolla käytöksellä ei pitkälle pötkitä; niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan :)
En tiedä missä asut. Tuo on ihan shittä että ne jotka eivät hoitoa saa käyttäytyisivät jotenkin huonosti. Julkinen terveydenhuolto ei ole ainakaan suurilla paikkakunnilla mitään muuta mennytkään kuin alamäkeä viimeiset vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Paras perusterveydenhoito Euroopassa on Ranskassa. Myös vakuutusperusteinen systeemi. Mutta eihän se meille käy, koska rahat pitää kierrättää poliitikkojen kautta sekä valtion että kunnan tasolla. Ja Soten myötä saadaan tähän vielä kolmas, maakunnallinen taso.
Hölmöläisten hommaa tosiaankin. Paitsi niiden poliitikkojen ja virkamiesten mielestä, jotka nauravat matkalla pankkiin.
Kyllä. Isä on asunut Ranskassa kohta 30 vuotta, hän maksaa 50€/ kk vakuutusta, joka on suunnattu yliopiston opettajille ja professoreille. Nyt on toki eläkkeellä. Mutta mikään ei maksa hänelle mitään. Oma yleislääkäri on lähikorttelissa, sinne voi mennä milloin vaan mistä asiasta tahansa. Hinta 0€.
Kardiologia (yo:n professori) hän tapaa säännöllisesti. Muutama vuosi sitten hänelle tehtiin iso sydän leikkaus, ei ollut mitään jonoja, leikkaus tehtiin kun hoitava lääkäri katsoi sen tarpeelliseksi. Hinta 0€.
Silmälääkäri yo:n klinikalla. 0€.
Neljät tukisukat vuodessa. 0€.
Kaikki lääkkeet. 0€.
Uniapnea, hoito 0€.
Diabetes, hoito 0€.
Hammashoidossa on 25% omavastuu, voi pahus 😄. Mutta hienot proteesit tekivät yo-klinikalla
Faija miettii paluuta Suomeen, haluaisi olla lastenlapsille läheinen pappa. Mutta ei voi, hän pelkää kuolevansa suomalaisen "terveydenhoidon" käsissä.
Taitaa olla suuria eroja kaupunkien välillä. Mulla ei ole ollut mitään valittamista. Oon päässyt lääkäriin saman päivän aikana varaamalla päivystysajan ja sairaanhoitajalle oon saanut sairaslomalapun kirjoitusta varten ajan parin tunnin päähän. Hammaslääkäri täällä on kyllä ihan perseestä. Joulukuussa varasin ja ens kuun lopussa vasta pääsee. Tosin akuutit pääsee tietenkin samana päivänä. Hoitoon oon hammaslääkärissäkin ollut tyytyväinen kunhan oon sinne ensin päässyt. Ehkä huomaisin puutteita jos olisi tarvetta useammin käydä, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras perusterveydenhoito Euroopassa on Ranskassa. Myös vakuutusperusteinen systeemi. Mutta eihän se meille käy, koska rahat pitää kierrättää poliitikkojen kautta sekä valtion että kunnan tasolla. Ja Soten myötä saadaan tähän vielä kolmas, maakunnallinen taso.
Hölmöläisten hommaa tosiaankin. Paitsi niiden poliitikkojen ja virkamiesten mielestä, jotka nauravat matkalla pankkiin.
Kyllä. Isä on asunut Ranskassa kohta 30 vuotta, hän maksaa 50€/ kk vakuutusta, joka on suunnattu yliopiston opettajille ja professoreille. Nyt on toki eläkkeellä. Mutta mikään ei maksa hänelle mitään. Oma yleislääkäri on lähikorttelissa, sinne voi mennä milloin vaan mistä asiasta tahansa. Hinta 0€.
Kardiologia (yo:n professori) hän tapaa säännöllisesti. Muutama vuosi sitten hänelle tehtiin iso sydän leikkaus, ei ollut mitään jonoja, leikkaus tehtiin kun hoitava lääkäri katsoi sen tarpeelliseksi. Hinta 0€.
Kaikki lääkkeet. 0€.
Uniapnea, hoito 0€.
Diabetes, hoito 0€.
Hammashoidossa on 25% omavastuu, voi pahus 😄. Mutta hienot proteesit tekivät yo-klinikallaFaija miettii paluuta Suomeen, haluaisi olla lastenlapsille läheinen pappa. Mutta ei voi, hän pelkää kuolevansa suomalaisen "terveydenhoidon" käsissä.
Eli maksaa jo vakuutuksen muodossa hoidostaan 600 euroa kuussa? Suomessa on hoitokatto, jolloin yli 600 euroa maksavista käynneistä/lääkkeistä ei tarvitse maksaa. Mikä tuossa nyt oli niin upeaa? Puoli-ilmaista se hoito on Suomessakin, esim. synnytyksestä maksat 33e/vrk ja lääkärikäynnit suurimmissa kunnissa perusterveydenhuollossa ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkkeet. 0€.
Uniapnea, hoito 0€.
Diabetes, hoito 0€.
Hammashoidossa on 25% omavastuu, voi pahus 😄. Mutta hienot proteesit tekivät yo-klinikallaFaija miettii paluuta Suomeen, haluaisi olla lastenlapsille läheinen pappa. Mutta ei voi, hän pelkää kuolevansa suomalaisen "terveydenhoidon" käsissä.
Eli maksaa jo vakuutuksen muodossa hoidostaan 600 euroa kuussa? Suomessa on hoitokatto, jolloin yli 600 euroa maksavista käynneistä/lääkkeistä ei tarvitse maksaa. Mikä tuossa nyt oli niin upeaa? Puoli-ilmaista se hoito on Suomessakin, esim. synnytyksestä maksat 33e/vrk ja lääkärikäynnit suurimmissa kunnissa perusterveydenhuollossa ovat ilmaisia.
Lisäksi jos sinulla on vakuutus, ovat lääkkeetkin usein ilmaisia.
Paljonko Ranskassa maksetaan veroja? Paljonko alv? Entä palkka- ja hintataso? Sen tiedän, että kouluissa tarjotaan lapsille 3 ruokalajin lounas, joka on aikalailla sellaista keskitason ravintolaruokaa, hinta 80 senttiä - 2 euroa, perheen varallisuudesta riippuen.
Olen vasta keski-ikäinen mutta lääkityksen ja perussairauden vuoksi osteoporoosiriskini on about satakertainen. Yritin muun käynnin ohessa kysyä tk-lääkäriltä mahdollisuutta luuntiheysmittaukseen. Ei käynyt. "Sitten vasta tutkitaan kun sulle tulee ensimmäinen murtuma." Valtavan kustannustehokasta. Sen sijaan että jotain yritettäisiin ennaltaehkäistä, sitten vasta ihmetellään kun olen jo lonkkaleikkauspöydällä ja lasku yhteiskunnalle on kymmeniä tuhansia. Päätin säästää rahat ja kuvauttaa itseni yksityisellä. Tk-lääkärin nihkeyden takia luulin tätä sitten todella kalliiksi tutkimukseksi mutta se maksoikin vain satasen yksityisellä lääkäriasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sulla linkkejä tällaisiin tapauksiin? Olen kuullut vain esim. Virossa tehtävästä plastiikkakirurgiasta, jonka aiheuttamia komplikaatioita sitten voidaan joutua korjailemaan Suomessa julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkäriä tarvitessa olen saanut sinne lähetteen heti terveyskeskuksen lääkäriltä. Turhaan en tosin mene vaivojani valittelemaan, joten silläkin lienee osansa asiassa.Ikinä en ole mennyt hoitajan arvioinnin kautta lääkärille, vaan aika annettu suoraan lääkärille. Toki osaan myös aikaa tilatessa kertoa syyn tulevaan käyntiini. Jos hoidon tarvetta pitää jonkun muun arvioida, kuin minun, niin silloin en ole tarpeeksi sairas.
Hoidon tarve arvoidaan aina kaikilta, jotka ovat yhdeydessä terveysasemalle varatakseen aikaa. Ainakin täällä. Ei se mikään potilaan päätettävissä oleva asia ole, tarvitseeko sairaanhoitajan tai lääkärin ajan vai ei.
Olen samaa mieltä, että vaikeissa tilanteissa homma toimii ja pitkäaikaissairaiden (paitsi ehkä mt-ongelmat). Keskoshoito on huippua, nytkin eräs tuttu teholla ja saa varmasti loistohoitoa resursseja säästämättä. Isälläni on diabetes ja kaikki on toiminut hienosti, dementikkoanoppia paapotaan jne. Mutta sitten minä, mies tai vaikka terve 66-vuotias äitini. Me emme pääse edes lääkärille, vaikka olisi ilmiselvä angiina. Luunmurtumaepäily pitää ensin sh:n tarkastaa jonotuksen jälkeen, sitten lääkärille muutaman tunnin päästä, lähete sairaalaan kuviin, jossa yllättäin uusi lääkäri haluaakin vahvistaa ensimmäisen lääkärin lähetteen. Ja tämä "uusi lääkäri" oli joku kandi, lähetteen kirjoittanut kokenut. Mutku ei saa päästää ihmisiä kuviin terkkarilähetteillä... Sitten kuva ja lopulta hoito asiaan. Aamulla seiskalta yhteys terveydenhuoltoon, vihdoin kuudelta todettu pieni murtuma. Koko päivä meni jonottaessa eri paikkoihin.
Pahinta on erikoissairaanhoidosta säästäminen. Lähetteitä ei saa vaan mielummin maksetaan monikertaisesti käynnit terveyskeskuksessa ja otetaan lisäsairauksien hoitokulut kontolle, kun vaan säästetään se yksi erikoissairaanhoidon käynti. Eräs sukulainen sairastui ja kävi 8 kertaa terveyskeskuksessa, 7 kertaa ensiavussa, jossa tarvittiin paikalle sekä lääkäri että anestesialääkäri sydänongelmiin, ja sitten vasta irtosi aika kardiologille, joka 30 minuutin käynnillä laitti lääkitykset kuntoon ja päivitti ohjeet vastaamaan tilanetta, kun siihen asti oli toimittu terkkarilääkärin ohjeilla, jotka ilmiselvästi ei toimineet ja vaan sydän oli koko ajan uudelleen rytmityksissä. Lapsuudessa oli hölmöläisvitsejä, ne sopii tähän hyvin.
Tää ei liity asiaan, mutta eräs tuttu erikoissairaanhoidossa sanoi, että jostain syystä heille tulee maahanmuuttajia todella pienillä vaivoilla, kun kantasuomalaiset pääsee suunnilleen vasta syövän kanssa. Tästä ei maahanmuuttajia voi syyttää, mutta joku juttu siinä on, että heidät pitää päästää pikkuvaivoistakin varmuuden vuoksi, vaikka muuten lähetteitä pihdataan.