Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sano yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea!

Vierailija
22.02.2016 |

Oon kohta lähössä ettimään luettavaa, joten kerätäämpä tänne ehdotuksia!

Sano siis yksi kirja, joka mielestäsi kaikkien pitäisi lukea. Se voi olla teos, joka on niin klassikko, että ihan ylessivistyksen takia se pitäisi lukea. Tai voi vaan olla niin tajunnanräjäyttävän hyvä, että se siksi pitäisi lukea. :)

Kommentit (235)

Vierailija
141/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tripodien aika lähteekin lukulistalle :D kiitti!

ei ap

Ole hyvä vaan :) Allekirjoittanut rakastui kyseiseen trilogiaan kakarana niin paljon, että on hamstrannnut hyllyynsä oikein hienot painokset, kuin myös kirjoista tehdyn sarjan dvd:llä. (kolmas kirja ei valitettavasti koskaan päässyt telkkariin asti). Ilmeisesti on niin, että sittemmin Disney on ostanut Tripodien elokuva- ja tv-oikeudet ja haudannut sen sitten jonnekin mappi-ööhön :/

Tämä oli kanssa minulla ja sinulla hauska yhteensattuma! Itse pidän tuosta sarjasta kanssa paljon, vaikka nuorisokirjallisuutta kuulemma onkin. No, Hobittikin on virallisesti lastenkirja...

Kiva, että jollain muullakin on poikkeuksellisen hyvä maku :) Mä en hylkää kirjoja sen mukaan, ovatko aikuisille, nuorille vai lapsille.. luen kaikki lastenkirjatkin läpi, kun niitä kotiin ostelen. On muuten ehkä maailman paras lastenkirja: Andri Snaer Magnasonin Tarina sinisestä planeetasta. Ja poikkeuksellisen hyvää uudehkoa nuorten scifiä Philip Reeven Kävelevät koneet ym.

;-) Kun nyt ollaan kirjoista suurin piirtein samaa mieltä, niin osaatko suositella jotain fantasiaa. Tolkien on klassikko ja muutenkin hyvä, mutta muuten en löydä kuin pettymyksiä :-(

En ole tuo keltä kysyit, mutta itse suosittelisin Robin Hobbin tuotantoa. Kannattaa aloittaa farseer trilogyn ekasta kirjasta Assassin's Apprentice (salamurhaajan oppipoika) ja siitä sit järjestyksessä kaikki kyseiseen maailmaan liittyvät.

Kirjailija kuvaa mielestäni todella kauniisti ystävyyttä. Kirjat ovat liikuttavia ja järkyttäviä ja pääosan henkilöt vievät mukanaan.

Vierailija
142/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tove Jansson, Muumipappa ja Meri - Olen lukenut tämän aikuisena, sana jolla kuvaisin, olisi ehkä vaikuttava.

Arto Paasilinna, Jäniksen vuosi - Mukaansatempaava. Tämä tuli luettua yhdeltä istumalta.

Ja kaikki muut Paasilinnan alkupään kirjat, Suloinen myrkynkeittäjä, Maailman paras kylä, Koikkalainen kaukaa, Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä ja mitä niitä onkaan, hyviä kaikki. Uudemmat sitten ovatkin mitä ovat, väkisin kirjoitettuja vaikka aiheet loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on tosi tylsää, koska siinä on pelkkää tekstiä. Mieluummin katson tv-dokumentteina tai elokuvina. Inho lukemiseen kehittyi yläasteen alussa.

Vierailija
144/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henry Laasanen: Naisten seksuaalinen valta

Vierailija
145/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaine Harden, Leiri 14

Vierailija
146/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Hitler: Mein Kampf

Vierailija
147/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

Ole hyvä vaan :) Allekirjoittanut rakastui kyseiseen trilogiaan kakarana niin paljon, että on hamstrannnut hyllyynsä oikein hienot painokset, kuin myös kirjoista tehdyn sarjan dvd:llä. (kolmas kirja ei valitettavasti koskaan päässyt telkkariin asti). Ilmeisesti on niin, että sittemmin Disney on ostanut Tripodien elokuva- ja tv-oikeudet ja haudannut sen sitten jonnekin mappi-ööhön :/

Tämä oli kanssa minulla ja sinulla hauska yhteensattuma! Itse pidän tuosta sarjasta kanssa paljon, vaikka nuorisokirjallisuutta kuulemma onkin. No, Hobittikin on virallisesti lastenkirja...

Kiva, että jollain muullakin on poikkeuksellisen hyvä maku :) Mä en hylkää kirjoja sen mukaan, ovatko aikuisille, nuorille vai lapsille.. luen kaikki lastenkirjatkin läpi, kun niitä kotiin ostelen. On muuten ehkä maailman paras lastenkirja: Andri Snaer Magnasonin Tarina sinisestä planeetasta. Ja poikkeuksellisen hyvää uudehkoa nuorten scifiä Philip Reeven Kävelevät koneet ym.

;-) Kun nyt ollaan kirjoista suurin piirtein samaa mieltä, niin osaatko suositella jotain fantasiaa. Tolkien on klassikko ja muutenkin hyvä, mutta muuten en löydä kuin pettymyksiä :-(

No, fantasia ei ole mun leipälaji, lakkasin lukmasta sitä jo kauan kauan sitten, mut hyviä on Robert Holdstockilta Alkumetsä ja Metsän henget. Terry Pratchettit ovat hulvattomia.. Kaikki Eddingsit olen lukenut läpi ja niistä paras on Althalus, sen olen lukenut jo kolmesti. Hyllyssä kyllä on paljon fantasiaakin, mut en lähtis suositteleen oikein mitään :) Palaan asiaan, mikäli jotain pälkähtää päähän..

On pakko sanoa, että Eddingsit on kyllä vain hiukan Dragon Lancesta parempi. Hyvää fantasiaa on George R. R. Martin (Tulen ja Jään laulu) tai Robin Hobb (Salamurhaaja-trilogia).

Vierailija
148/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

En ole tuo keltä kysyit, mutta itse suosittelisin Robin Hobbin tuotantoa. Kannattaa aloittaa farseer trilogyn ekasta kirjasta Assassin's Apprentice (salamurhaajan oppipoika) ja siitä sit järjestyksessä kaikki kyseiseen maailmaan liittyvät.

Kirjailija kuvaa mielestäni todella kauniisti ystävyyttä. Kirjat ovat liikuttavia ja järkyttäviä ja pääosan henkilöt vievät mukanaan.

Uuh! Just joku ehtikin ensin :) Parasta on hahmojen aitous. Fantasia on vain elementti, joka tuodaan sopivasti kirjasarjaan mukaan.

149/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

No, fantasia ei ole mun leipälaji, lakkasin lukmasta sitä jo kauan kauan sitten, mut hyviä on Robert Holdstockilta Alkumetsä ja Metsän henget. Terry Pratchettit ovat hulvattomia.. Kaikki Eddingsit olen lukenut läpi ja niistä paras on Althalus, sen olen lukenut jo kolmesti. Hyllyssä kyllä on paljon fantasiaakin, mut en lähtis suositteleen oikein mitään :) Palaan asiaan, mikäli jotain pälkähtää päähän..

On pakko sanoa, että Eddingsit on kyllä vain hiukan Dragon Lancesta parempi. Hyvää fantasiaa on George R. R. Martin (Tulen ja Jään laulu) tai Robin Hobb (Salamurhaaja-trilogia).

Juu, samaa mieltä :) Althalus on poikkeus. Siks en alkanutkaan suositteleen, ku fantasia jäänyt vähälle. Ois tuolla hyllyssä lukemattomana ainakin tuo Tulen ja jään laulu, vois vaikka lukaista :)

Vierailija
150/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarlo Sarkian Kumpujen yöstä. Suomalaista historiaa ja muinaishistoriaa ujutettuna tarinoihin. Kertomuksia nälänhädästä, isostavihasta, viikinkien suorittamista ryöstöretkistä, rutosta... Kaikesta kammottavasta. Rakastin näitä kammokertomuksia jo lapsena. Mitään lomalukemista tämä ei ole, koska kirjat on sen kokoisia että niille tarvii oman matkalaukun.

Vierailija
151/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstapsyko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

Juu, samaa mieltä :) Althalus on poikkeus. Siks en alkanutkaan suositteleen, ku fantasia jäänyt vähälle. Ois tuolla hyllyssä lukemattomana ainakin tuo Tulen ja jään laulu, vois vaikka lukaista :)

Althaluksessa oli jotain, mikä vähän tökki, mutta oon kyllä lukenu sen kaksi kertaa. Tulen ja jään laulu alko jotenkin tahmeasti. Varmaan siinä on niin paljon henkilöhahmoja ja Starkit alkuun vaikuttaa hyvin yksitoikkosilta omasta mielestäni, mutta sitten se lähtee yhtäkkiä käyntiin aikamoisella palolla :O

Itsekään en ole nyt fantasiaa kauheasti kuluttanut, mutta jotain tulee silti luettua.

Vierailija
152/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agatha Christie: Kymmenen pientä neekeripoikaa.

Vierailija
153/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaarlo Sarkian Kumpujen yöstä. Suomalaista historiaa ja muinaishistoriaa ujutettuna tarinoihin. Kertomuksia nälänhädästä, isostavihasta, viikinkien suorittamista ryöstöretkistä, rutosta... Kaikesta kammottavasta. Rakastin näitä kammokertomuksia jo lapsena. Mitään lomalukemista tämä ei ole, koska kirjat on sen kokoisia että niille tarvii oman matkalaukun.

Ei vaan Aarno Karimo, sekoitin kahden suosikkini nimet. :))

Vierailija
154/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salman Rushdie: keskiyön lapset

Vierailija
155/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiikerin lapsi.

Vierailija
156/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatusta suosittelen valitsemaan kirjoja oman maun ja mielenkiinnon mukaan.

Fiktion puolelta suosittelen omia suosikkejani. Suomalaisista Maria Jotunin Huojuva talo (näytelmäromaani naisesta, joka menee naimisiin persoonallisuushäiriöiseksi osoittautuvan miehen kanssa; sisältää paljon parisuhdeväkivaltakuvausta). Ulkomaisista Tolstoin Anna Karenina (romaani erilaisista ihmisistä, siitä ettei saa mitä haluaa, mustasukkaisuudesta jne.)

Molemmat edellä mainitut löytyvät filmatisointeina, minisarjoina. Jos ei romaaneja jaksa lukea, suosittelen edes katsomaan nämä sarjat. Anna Kareninasta suosittelen BBC:n sarjaa vuodelta 2000.

Vierailija
157/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolstoi, Anna Karenina ja Ylösnousemus

Cruz, Juokse, poika, juokse

Hayden, Tiikerilapsi ja muutkin hänen teokset

!!

Vierailija
158/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Waltarilla on useita hyviä teoksia, mutta Sinuhe Epyktiläinen (ehdottomasti epyktiläinen) on mielestäni raivostuttava kirja heikosta ja höynäytettävästä miehestä, joka tuhoaa koko perheensä naurettavan seksuaaliviettinsä takia. Tyhmä saa olla, mutta omat vanhemmat pitää sentään säästää!

Vierailija
159/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin-trilogia. 

Vierailija
160/235 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen on tosi tylsää, koska siinä on pelkkää tekstiä. Mieluummin katson tv-dokumentteina tai elokuvina. Inho lukemiseen kehittyi yläasteen alussa.

Niin luulin minäkin monta vuotta kunnes menin duuniin, jossa kaveri oli Päätalo-fani ja vähän väliä jutteli mitä oli kirjoistaan lukenut. Hain kirjastosta umpimähkään jonkun kirjan, jonka tiesin hänen lukeneen ja luin sen ihan vain voidakseni kinata hänen kanssaan. Nykyään omistan lähes kaikki Päätalon teokset ja olen ne myös muutamaan kertaan lukenut. Pelkästään Iijoki-sarjan kanssa saa kulumaan illan jos toisenkin, onhan se toista hyllymetriä pientä pränttiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi