Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
16.02.2016 |

Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!

Kommentit (238)

Vierailija
141/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran elämässäni sairastanut influenssa ja eipä tuo ihmeellinen sairastettava ollut, pitää osata hoitaa sekin oikein. Yleensä ihmiset ensinnäkin eivät ala sairastamaan heti ensioireiden ilmaannuttua, vaan senkus mennään töihin ja ulos, liikkumaan yms pöljää. Heti kun tuntee oireita mistä tahansa taudista, pitää jäädä kotiin ja alkaa lääkitsemään, tietysti luonnonlääkkeillä, se nyt on varmaan kaikille fiksuille ihmisille jo selvää. Pitää muistaa juoda todella runsaasti ja huolehtia, että saa sekä sokeria että suolaa ja pysyä siellä pedissä. Ja sitten pitää olla maltillinen kuumetta alentavien lääkkeiden kanssa, ei niitä pidä napata jos aikuisella on kuumetta alle 39, eikä vielä sittenkään, jos ei ole kovia kipuja, johon mikään muu ei auta. Sitruunakääreet jaloissa alentaa kuumetta puolisen astetta ja se yleensä riittää. Homeopaattiset lääkkeet alentavat kuumetta vähän enemmän, jos on tarvetta.

Pitää muistaa myös sairastaa loppuun asti. Eli sängystä ylös vasta kun on ollut yksi kuumeeton päivä ja senkin jälkeen pitää lähinnä lepäillä vielä monta päivää, töihin vasta kun ollut viikon ihan terve, siis jo influenssa kyseessä. Ulos vasta kun ollut pari-kolme kuumeetonta päivää, kevyttä liikuntaa viikon päästä ja raskaampaa vasta viikkojen kuluttua.

Mutta eihän ihmiset viitsi eikä jaksa eikä ehdi sairastaa. Helppoa hakea se piikki, jonka teho on tutkimusten mukaan erittäin heikko, alle 40 %. Mutta ainahan hölmöimpiä vedätetään kaikintavoin.

Vierailija
142/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväkuntoinen, sairastin flunssan 15 vuotta sitten viimeksi. Olen valmis sairastamaan influenssan jos sellainen iskee. Kaikilla siihen kuolleilla on jokin aika paha perussairaus, siihen ei siis normaalikuntoinen kuole. En näe syytä pumpata itseeni kemikaaleja, joiden koostumuksesta en ymmärrä mitään. *paskaryöppyä odotellessa*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopistosairaalassa töissä ja teen lyhytaikaisia aivosähkökäyrätutkimuksia hyvin monella osastolla ja näin ollen kiertelen ympäri taloa. Olen influenssarokotteen ottanut niin itseni takia - kuin myös sen vastasyntyneiden teho-osaston potilaan takia, joka painaa 700 grammaa. Rokottamattomana voin tietämättäni kantaa ja levittää influenssaa, ja vaikka kuinka pitäisin (ja pidänkin!) käsihygieniasta huolen, voi se silti tarttua tuollaisen margariinipaketin kokoiseen olentoon, joka sen seurauksena voi kuolla. Sillä pikkupotilaalla kun ei sitä vastustuskykyä juurikaan ole.

Narkolepsiatapaukset/-epäilyt tästä tämän vuoden infuenssarokotteesta voisi lähdeviitteineen laittaa keskusteluun (jep, niitä ei löydy!). Ja älkää oikeasti mussuttako, että "rokotteen ottamisen jälkeen meidän pirkkopetteri oli lenssussa". Ei mene niin.

Siksi rokotin itseni tänä vuonna - kuin myös tulevina vuosina sairaanhoitajan urallani.

Älkää aina ajatelko itseänne, vaan myös niitä muita.

Vierailija
144/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe sitä tarpeelliseksi. Minulla on ollut parikymmentä vuotta sitten influenssa, joka oli tosin raju mutta selvisin siitä ilman keuhkokuumetta tms. Sen jälkeen olen sairastanut ehkä 3 tavallista flunssaa! 

Anoppi suorastaan suuttui kun kuuli, ettemme ota rokotetta. Hän otti ja kas, parin päivän päästä kunnon flunssa, lääkäri ja antibioottikuuri. Eli se siitä vouhkaamisesta...

Anopin olisi kannattanut ottaa rokote viikkoa aikaisemmin.

Täh? Miten niin "viikkoa aikaisemmin"? Mistä sinä rokotusajankohdan tiedät?

En ole ylempi, mutta lopussa hän kirjoitti että "Hän otti ja kas, parin päivän päästä kunnon flunssa..."

Niin, flunssa mutta ei influenssa. Kai tossa tarkotettiin, että se flunssa tuli joko rokotteesta tai muuten vain, mutta kunnolla kipeäksi tuli kuitenkin?

Vierailija
145/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran elämässäni sairastanut influenssa ja eipä tuo ihmeellinen sairastettava ollut, pitää osata hoitaa sekin oikein. Yleensä ihmiset ensinnäkin eivät ala sairastamaan heti ensioireiden ilmaannuttua, vaan senkus mennään töihin ja ulos, liikkumaan yms pöljää. Heti kun tuntee oireita mistä tahansa taudista, pitää jäädä kotiin ja alkaa lääkitsemään, tietysti luonnonlääkkeillä, se nyt on varmaan kaikille fiksuille ihmisille jo selvää. Pitää muistaa juoda todella runsaasti ja huolehtia, että saa sekä sokeria että suolaa ja pysyä siellä pedissä. Ja sitten pitää olla maltillinen kuumetta alentavien lääkkeiden kanssa, ei niitä pidä napata jos aikuisella on kuumetta alle 39, eikä vielä sittenkään, jos ei ole kovia kipuja, johon mikään muu ei auta. Sitruunakääreet jaloissa alentaa kuumetta puolisen astetta ja se yleensä riittää. Homeopaattiset lääkkeet alentavat kuumetta vähän enemmän, jos on tarvetta.

Pitää muistaa myös sairastaa loppuun asti. Eli sängystä ylös vasta kun on ollut yksi kuumeeton päivä ja senkin jälkeen pitää lähinnä lepäillä vielä monta päivää, töihin vasta kun ollut viikon ihan terve, siis jo influenssa kyseessä. Ulos vasta kun ollut pari-kolme kuumeetonta päivää, kevyttä liikuntaa viikon päästä ja raskaampaa vasta viikkojen kuluttua.

Mutta eihän ihmiset viitsi eikä jaksa eikä ehdi sairastaa. Helppoa hakea se piikki, jonka teho on tutkimusten mukaan erittäin heikko, alle 40 %. Mutta ainahan hölmöimpiä vedätetään kaikintavoin.

Muuten samaa mieltä mutta töistä ei saa niin pitkää sairaslomaa että saisi viikon maata terveenä kotona.

Vierailija
146/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua turhia rokotteita. Piste.

Vierailija
147/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan sairastanut kausi-influenssaa, joten miksi ehdon tahdoin hankkisin itseni kipeäksi rokotteesta?  

Vierailija
148/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt avata koko ketjua, kun osasin aavistaa suurimman osan viesteistä sisältävän jonkin näistä tieteellisesti todistetuista väittämistä:

"En oo koskaan ottanut rokotetta enkä koskaan oo sairastanut."

"Naapurin Liisa otti rokotteen ja sai influenssan mut meidänpä perhe ei ottanut ja terveitä ollaan!"

"Ainoo joka sai meidän työpaikalla influenssan oli se, jolla oli rokote."

"Otettiin viime vuonna rokotteet ja oltiin ihan kipeitä, nyt ei otettu ja terveitä ollaan!"

jne.

Itse olen yliopistollisessa sairaalassa töissä ja todellakin otan aina rokotteen, kun sitä tarjotaan. En myöskään koskaan ole influenssaa rokotteen otettuani sairastanut. Se, että joku ei saa influenssaa juuri sinä vuonna, kun ei ota rokotetta, ei kerro muusta, kuin hyvästä tuurista. Ja kuten edellä todettu: se, että saa influenssan, vaikka on rokotettu, ei myöskään kerro muusta kuin siitä, että virus on muuttunut. Se sama ihminen on saattanut välttää rokotuksellaan influenssan toisen muodon. 

Rokotekriittisyys on ok niin kauan, kun se pohjautuu tieteellisesti todistettuihin faktoihin eikä naapurin Seijan kertomuksiin. Samat ihmiset vaan yleensä sattuu olemaan niitä, jotka luulevat rokotteen aiheuttavan autismia, ja jotka eivät anna teini-ikäisen tyttärensä ottaa HPV-rokotetta koska *lisää tähän joku syy, jonka naapurin Marjatta kertoi*.

Mitä nämä tieteellisesti todistetut faktat ovat? Lääkeyhtiöillähän on oikeus julkistaa lääketutkimuksistaan valitsemansa osiot. Millä tavoin rokotteen ottaminen estää taudinkantajuuden? Tämä on asia, mikä ei ole minulle selvinnyt. Maailma on täynnä tauteja aiheuttavia viruksia, joiden oireeton kantaja voin olla.

Minua ärsyttää tämä syyllistäminen, jos en influenssarokotetta ota. Minun mielestäni Suomessa ja muualla maailmassa on laajempia ongelmia, joihin pitäisi puuttua ja käyttää resursseja. Lainkaan väheksymättä omaisten surua ja tuskaa, joita influenssa kuoleman muodossa koskettaa. Itsekin aikoinaan yliopistollisessa sairaalassa eri erikoisaloilla työskennelleenä olen nähnyt kuinka erilaisissa tilanteissa ihmiselämä päättyy. Influenssarokote on tässä meressä vain pieni pisara. Potilaiden aito kuunteleminen ja hoitotilanteiden tasalla oleminen ovat asioita, joista tulisi keskustella tällaisella laajuudella ja joihin tulisi rakentavasti puuttua. Paljon isompia epäkohtia meidän terveydenhuollostamme siis löytyy kuin kausirokotteet.

Vierailija
149/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni neljä kuudesta aikuisesta ihmisestä otti piikin. Nyt nämä neljä ovat sairastaneet sen piikin ottamisen jälkeen vakaviakin hengitysteiden tulehduksia, kaksi on sairastelun jälkeenkin astmalääkkeillä (joita eivät ole ennen tarvinneet), ja kaikilla meni viikkokausia toipumiseen. Me kaksi, jotka emme ottaneet rokotetta, olemme olleet koko talven täysin terveinä. Vaikka siis olemme päivät sairaiden ihmisten ja näiden eritteiden kanssa tekemisissä ja illat sitten vielä näitten sairaitten läheisten kanssa tekemisissä. Miten on mahdollista, että meistä kumpikaan ei ole tullut kipeäksi, jos kerran tuollainen ärhäkkä tauti on mikrobiperäinen ja taatusti ollaan sille altistuttu?

Jos tämä olisi ensimmäinen kerta, niin ok, menisi sattuman piikkiin. Mut näitä talvia on ollut jo paljon, että rokotteen ottaneet sairastavat oikeastaan läpi koko talven, ensin jotain rajumpaa ja sitten pikkuflunssaa pitkälle kevääseen. Ainoa kerta kun minä olen käynyt läpi samanlaisen rumban, oli se talvi jolloin otin rokotteen. Ei kiitos sellaista sairastelua minulle uudelleen, on muutakin tekemistä.

Vierailija
150/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ainoa vuosi,kun otimme rokotteet perheelle sairastimme tauotta neljä kuukautta.Osa influenssankin ja muuten rajuja flunssia.Itse söin 4 antibiottikuuria putkeen ja käytin pitkittyneeseen yskään astmapiippua ensimmäistä kertaa koskaan vaikkei minulla astmaa ole. Sen jälkeen ei ole otettu rokotetta eikä myöskään sairasteltu

Tämä on typeristä selityksistä se kaikkein typerin. Te olisitte sairastaneet joka tapauksessa sen neljä kuukautta. Joskus itkettäisi ellei naurattaisi kaltaisesi typerykset.

No miksi sitten heittää 200€ hukkaan, jos joka tapauksessa sairastuu? Aika hassu tuo sinunkin logiikka on.

Vierailija
151/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yliopistosairaalassa töissä ja teen lyhytaikaisia aivosähkökäyrätutkimuksia hyvin monella osastolla ja näin ollen kiertelen ympäri taloa. Olen influenssarokotteen ottanut niin itseni takia - kuin myös sen vastasyntyneiden teho-osaston potilaan takia, joka painaa 700 grammaa. Rokottamattomana voin tietämättäni kantaa ja levittää influenssaa, ja vaikka kuinka pitäisin (ja pidänkin!) käsihygieniasta huolen, voi se silti tarttua tuollaisen margariinipaketin kokoiseen olentoon, joka sen seurauksena voi kuolla. Sillä pikkupotilaalla kun ei sitä vastustuskykyä juurikaan ole.

Narkolepsiatapaukset/-epäilyt tästä tämän vuoden infuenssarokotteesta voisi lähdeviitteineen laittaa keskusteluun (jep, niitä ei löydy!). Ja älkää oikeasti mussuttako, että "rokotteen ottamisen jälkeen meidän pirkkopetteri oli lenssussa". Ei mene niin.

Siksi rokotin itseni tänä vuonna - kuin myös tulevina vuosina sairaanhoitajan urallani.

Älkää aina ajatelko itseänne, vaan myös niitä muita.

Mitä tuon loppukaneettisi on tarkoitus tarkoittaa? Itsekin totesit aikaisemmin, että voit kyllä kantaa sitä influenssaa ja tartuttaa eteenpäin rokotteesta huolimatta. Tuo rokote tosiaan suojaa ainoastaan henkilökohtaisesti, ei estä epidemiaa.

Vierailija
152/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyse ei ole ainakaan kuoleman pelosta. Mun mielestä on täyttä piittaamattomuutta, jos ei ajattele, mitä sairaus voi tehdä. Ja jos ei oma hyvinvointi kiinnosta, pitäisi miettiä ihmisiä, joita pitää tällaisilta taudeilta suojella. Älytöntä on myös kuormittaa terveydenhuoltoa estettävissä olevalla sairaudella, sillä nytkin käytössä olevat tehohoito- ym. sairaspaikat tarvittaisiin kyllä muillekin. Ja en syyllistä ihmisiä, jotka näillä paikoilla nyt makaavat. Influenssa voi tosiaankin tulla rokotuksesta huolimatta, mutta riski on paljon pienempi. Etenkin tänä vuonna rokotuksen viruskanta on lähellä nyt jylläävää virusta. Rokotus on siis hyvin toimiva.

Jos yhteiskunta tosissaan haluais että ihmiset rokotuttais itsensä niin koko systeemiä tehtäis helpommaks. Nyt se on liian työlästä, ensin pitää hommata reseptit, sitten hakea ne apteekista ja vielä mennä pistätyttämään ne. Eikö hommaa vois keskittää, kaikki halukkaat sais piikin vaikka tiettyinä päivinä (kuten nyt riskiryhmät) ja lasku tulis postissa. Ei tollasta rumbaa jaksa, varsinkin jos se pitää tehdä monen ihmisen aikatauluilla. Rokotus jää, vaikka periaatteessa sen vois ottaakin.

Miten mulle tulee tästä ketjusta sellainen olo, että tämä maa on täynnä hyysättäviä mamman mussukoita. Kaikki terveyteen liittyvä pitäisi saada ilmaiseksi ja helposti. Missä on yksilön oma vastuu? Viinaa kyllä voi hakea Virosta ja kannabista katukaupasta, mutta yhden rokotteen hakeminen on monelle aivan ylivoimaista.

Kuten sanoin, jos koetaan että influrokotus on tärkeä niin systeemiä helpotettais. Nyt se on sellainen ettei se kannusta rokotuksen hankkimiseen. ihmisillä on muutakin elämää, harvalla on aikaa ja innostusta moiseen rumbaan. Toki ainahan on sinunkaltaisiasi elämäntapatyöttömiä joilla on aikaa jonotella tuntitolkulla jotain piikkiä. Meillä joillakin on perhe ja työt.

Tämä "elämäntapatyötön" pakkasi kyllä työpäivän jälkeen perheensä autoon ja meni jonottamaan niitä rokotuksia. Jos ei terveysasiat kiinnosta sen vertaa, että viittii tehdä itsekin asian eteen jotain ilman kannustinloukkuja, on aivan turha sitten ruikuttaa sairastumista. Oli kyse sitten mistä taudista tahansa. Typerää olettaa, että terveydenhuollon pitäisi hoitaa kaikki kansalaisten puolesta.

Eli kuulutte riskiryhmään ja saatte rokotteen helpomman kautta. Ja sitten kitiset muille jotka ei jonota kolmessa paikassa sitä saamarin piikkiä. Enkä mä ole ruikuttanut sairastumistani, jos sairastun niin sitten sairastun. Sinähän se tässä ruikutat ja syyllistät asiasta joka on täysin vapaaehtoista. Sinä haluat jonottaa, minä en. Eikä mun ole pakko. Otan sen piikin vasta sitten kun systeemi on tehty työssäkäyvälle järkeväksi tai jos siitä piikistä on mulle enemmän hyötyä kuin vaivaa. Tällä hetkellä vaiva ylittää hyödyn reilusti.

Vierailija
153/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Nimenomaan sanoin että voin oireettomana tartuttaa influenssaa ROKOTTAMATTOMANA eli ilman rokotetta? Tiedän kyllä että rokotus suojaa vain minua itseäni, mutta ilman rokotetta saatan tartuttaa virusta muihin vaikken sitä sairastaisikaan.

Vierailija
154/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Nimenomaan sanoin että voin oireettomana tartuttaa influenssaa ROKOTTAMATTOMANA eli ilman rokotetta? Tiedän kyllä että rokotus suojaa vain minua itseäni, mutta ilman rokotetta saatan tartuttaa virusta muihin vaikken sitä sairastaisikaan.

Kyllä sä sitä voit tartuttaa vaikka otat rokotteen. Ikävä kyllä.

Vierailija
155/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni korvalääkärikään ei ottanut ennen kuin kerran itse sairastui influenssaan. Sen jälkeen sanoi ottavansa aina. Oli kuulemma niin voimakas tauti.

Tehohoitopotilaista 80 prosentilla ei rokotusta tai vastustuskykyä alentava tauti, jollpin rokote tehoaa huonommin.

Voihan rokotettukin tartuttaa ja saada tartunnan.

Riskit vaan kannattaa minimoida.

Vierailija
156/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sairastanut influenssaa, ja olen siinä määrin perusterve että todennäköisyys siihen että kuolisin vaikka influenssan saisinkin on todella pieni. Otan silti rokotteen. En itseni vaan muiden vuoksi.

Ystävät hyvät, ymmärtäkää se, että kyse ei ole vain teistä vaan meistä kaikista. Lisäksi aina löytyy ihmisiä jotka ovat ehtineet saada viruksen jo ennen rokotusta ja sairastuvat rokotteesta huolimatta (huom: huolimatta, ei rokotteen takia!). Aina on paljonkin ihmisiä joilla on hyvä terveydentila, jotka eivät sairastu juuri koskaan ja jotka vaikka sairastuisivatkin selviävät suhteellisen vähällä. Yksilötasolla rokotteen hyötyä on vaikea nähdä, koska ethän sinä tiedä olisitko sairastunut jos et olisikaan ottanut rokotetta. Ja rokottamattomana et tiedä keitä kaikkia olet saattanut tartuttaa viruksen oireettomana kantajana. Rokotteen teho näkyy kun tarkastellaan kokonaiskuvaa koko väestön tasolta. Jokainen rokottamaton edistää osaltaan myös viruksen muuntautumista ja sitä, että seuraavana vuonna sama rokote ei tehoakaan. Teoriassa jos rokotuskattavuus olisi täydet 100%, voitaisiin myös influenssaviruksia hävittää maapallolta kokonaan. Käytännössä näin ei käy, koska virus muuntautuu niin nopeasti, virustyyppejä on niin useita eikä rokotuskattavuus tule koskaan olemaan täydellistä.

Vierailija
157/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!

Olen erittäin allerginen rokotteen yhdelle ainesosalle.

Rokote ohjeissa on yksiselitteinen ohjeistus: jos olet allerginen tälle ja tälle niin rokote on jätettävä ottamatta.

Nimim. Vaikka ilmasin olisin saanut

Vierailija
158/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä hyvä sinä sairastat influenssan ottamalla sen piikin. Oletko jotenkin käsittänyt väärin taas ja vielä melkein jokaisessa kohdassa? Kehität itse vastustuskykyisempiä kantoja ei se joka ei ota piikkiä. Otitko ennen antibioottejakin varmuuden vuoksi? Lääketehtaan/valmistajan myyjät kiittää sinua. Herätyys.

Vierailija
159/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään aika moni elää siinä uskossa, että suojelee muita taudilta rokotuttamalla itsensä.

Vierailija
160/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoin riskiä tartuttaa eteenpäin ottamalla rokotteen. Helpommin sitä tartutan ottamatta rokotetta. Minä otan ja aion ottaa oman ja muiden terveyden vuoksi.