Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?
Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta rokotteen hinnasta: itse ostettuna aine maksaa apteekissa n. 11 €, useimmilla terveysasemilla reseptin saa ilman lääkärin vastaanottoa (soitto hoitajalle riittää) ja rokotus annetaan esim. omassa neuvolassa tai yleisenä rokotuspäivänä (jolloin ilmaisen rokotuksen saavatkin rokotetaan), joten kaiken tämän hinnaksi jää vähän toista kymppiä. Ei ole paha. Ehkä enemmänkin on kyse viitsimisestä ja priorisoinnista. Onneksi tässä ketjussa edes joku kehtaa myöntää, ettei vain ole viitsinyt hoitaa asiaa sen sijaan, että keksii tarinoita, jotka eivät voi olla totta.
Joku puhui siitä, ettei voida tietää, kuinka moni on rokotettu. Toki rokotteen myyntimääristä voi jotain päätellä, mutta vastuullinen rokottaja aina kirjaa tiedon rokotuksesta potilasasiakirjoihin. Samalla voidaan saada asiasta tilastotietoa. Kyllä rokotuskattavuus on yleensä varsin hyvin selvillä.
Olen pph. Asun niin ettei ole julkisia, en omista autoa. Jos haluan rokotteen, pitää minun ottaa palkaton vapaapäivä jotta vien aamulla ensin miehen töihin ja sitten haen työterveydestä reseptin. Sen jälkeen lääke apteekista ja takaisin kotiin. Toisen samanlaisen palkattoman päivän tarvitsen rokotteen ottamista varten. Tk ei pistä koska on työterveys. Työterveydessä aina ruuhkaa joten en saa rokotusta hoidettua yhtenä päivänä. Meni kuule niin vaikeaksi ja kalliiksi (bensat + 2 palkatonta vapaata) että jäi rokote väliin. Tosin toistaiseksi en ole sairastuntu. Viimeksi sairastin influenssan vuonna 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta rokotteen hinnasta: itse ostettuna aine maksaa apteekissa n. 11 €, useimmilla terveysasemilla reseptin saa ilman lääkärin vastaanottoa (soitto hoitajalle riittää) ja rokotus annetaan esim. omassa neuvolassa tai yleisenä rokotuspäivänä (jolloin ilmaisen rokotuksen saavatkin rokotetaan), joten kaiken tämän hinnaksi jää vähän toista kymppiä. Ei ole paha. Ehkä enemmänkin on kyse viitsimisestä ja priorisoinnista. Onneksi tässä ketjussa edes joku kehtaa myöntää, ettei vain ole viitsinyt hoitaa asiaa sen sijaan, että keksii tarinoita, jotka eivät voi olla totta.
Joku puhui siitä, ettei voida tietää, kuinka moni on rokotettu. Toki rokotteen myyntimääristä voi jotain päätellä, mutta vastuullinen rokottaja aina kirjaa tiedon rokotuksesta potilasasiakirjoihin. Samalla voidaan saada asiasta tilastotietoa. Kyllä rokotuskattavuus on yleensä varsin hyvin selvillä.
Olen pph. Asun niin ettei ole julkisia, en omista autoa. Jos haluan rokotteen, pitää minun ottaa palkaton vapaapäivä jotta vien aamulla ensin miehen töihin ja sitten haen työterveydestä reseptin. Sen jälkeen lääke apteekista ja takaisin kotiin. Toisen samanlaisen palkattoman päivän tarvitsen rokotteen ottamista varten. Tk ei pistä koska on työterveys. Työterveydessä aina ruuhkaa joten en saa rokotusta hoidettua yhtenä päivänä. Meni kuule niin vaikeaksi ja kalliiksi (bensat + 2 palkatonta vapaata) että jäi rokote väliin. Tosin toistaiseksi en ole sairastuntu. Viimeksi sairastin influenssan vuonna 2000.
Hyvä pph, totuus on että kaikki saavat rokotteen ilmaiseksi terv.asemalla, mikäli sinne jonoon menevät. ajankin voi netistä varata rokotusta varten. Eli sinä kun olet perhepäivähoitaja, niin kuulut riskiryhmään ammattisi puolesta, pienet lapset tartuttavat kaikkia tauteja, se riittää kriteeriksi, ja se että olet ilmeisesti kunnalla töissä, eli sinun sairastumisesi aiheuttaa kuluja kunnalle..
eli ens syksysnä marssit tervariin piikkiä varten, netistä varaat heti ajan kun se aukeaa sinne nettiin, niin ei tartte ees jonottaa. Näin itse tein ja aikaa meni matkoihin ja noin 10 min piikkiin :)
Sikarokote= narkolepsia.
Serkkuni tytön koko elämä pilalla, en todellakaan ota riskiä että sama toistuu taas. Varmasti moni tuntee jonkun joko epilepsian tai narkolepsian rokotteesta saaneen ja nämä henkilöt eivät koske influenssa rokotteeseen pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä sitä samaa porukkaa, jotka ei halua rokottaa lapsiaan tuhkarokkoa tms vastaan? Ei ole ihan kaikki faktat järjestetyksessä näillä.
Tuhkarokko on vakava sairaus jossa korkeahko kuolleisuusprosentti, influenssa ei.
En minä aikoinaan lapsena tuhkarokkoa sairastaessani ajatellut, että tässä nyt mitään erityisen vakavaa on tai että kuolemanvaarassa olisin. Eikä sairaanhoitaja-äitinikään sen kummemmin hössöttänyt. Se oli normaali lastentauti silloin, ei se perusterveelle ongelmia aiheuttanut.
Ihan kuten ei influenssakaan. Johon muuten kanssa voi kuolla, kuten nyt taas nähdään.
Tuhkarokkoon kuollaan kehitysmaissa, kun ollaan jo valmiiksi esim. puutteellisen ruokavalion takia heikossa kunnossa.
Rokotteet ja monikultuuri on haitallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pph, totuus on että kaikki saavat rokotteen ilmaiseksi terv.asemalla, mikäli sinne jonoon menevät. ajankin voi netistä varata rokotusta varten. Eli sinä kun olet perhepäivähoitaja, niin kuulut riskiryhmään ammattisi puolesta, pienet lapset tartuttavat kaikkia tauteja, se riittää kriteeriksi, ja se että olet ilmeisesti kunnalla töissä, eli sinun sairastumisesi aiheuttaa kuluja kunnalle..
eli ens syksysnä marssit tervariin piikkiä varten, netistä varaat heti ajan kun se aukeaa sinne nettiin, niin ei tartte ees jonottaa. Näin itse tein ja aikaa meni matkoihin ja noin 10 min piikkiin :)
No onpa jännä ettei ole tullut mitään tietoa kuulumisestani riskiryhmään tai näistä ilmaisista rokotuspäivistä johon voi mennä kuka tahansa. Ja vaikka olisi, niin sekään ei estä sitä tosiseikkaa että joutuisin ottamaan palkattoman vapaan rokotuspäivää varten. Ei voi käydä työajalla koska en saa kuljettaa lapsia eikä ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Sikarokote= narkolepsia.
Serkkuni tytön koko elämä pilalla, en todellakaan ota riskiä että sama toistuu taas. Varmasti moni tuntee jonkun joko epilepsian tai narkolepsian rokotteesta saaneen ja nämä henkilöt eivät koske influenssarokotteeseen pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä sitä samaa porukkaa, jotka ei halua rokottaa lapsiaan tuhkarokkoa tms vastaan? Ei ole ihan kaikki faktat järjestetyksessä näillä.
Tuhkarokko on vakava sairaus jossa korkeahko kuolleisuusprosentti, influenssa ei.
En minä aikoinaan lapsena tuhkarokkoa sairastaessani ajatellut, että tässä nyt mitään erityisen vakavaa on tai että kuolemanvaarassa olisin. Eikä sairaanhoitaja-äitinikään sen kummemmin hössöttänyt. Se oli normaali lastentauti silloin, ei se perusterveelle ongelmia aiheuttanut.
Ihan kuten ei influenssakaan. Johon muuten kanssa voi kuolla, kuten nyt taas nähdään.
Tuhkarokkoon kuollaan kehitysmaissa, kun ollaan jo valmiiksi esim. puutteellisen ruokavalion takia heikossa kunnossa.
Tuhkarokkorokoteella ja influenssarokotteella on kyllä hyvin suuri ero. Tuhkarokkorokote toimii, influenssarokote taas ei. Mistäkö tiedän? No tuhkarokkoa ei kyllä enää esiinny, mutta influenssaepidemia sen sijaan tulee joka hemmetin talvi vaikka koko kansa on jo moneen kertaan rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on surullista luettavaa. Voitaisiinko sopia niin, että ne, jotka eivät ota rokotetta, hoidattavat influenssansa ja flunssansa yksityisellä ja ilman Kela-korvauksia. Terv. Hoitoalalla työskentelevä
Siis millä tavoin hoidattavat? Eihän niihin mitään varsinaista hoitoa ole. Oletkohan työhösi epäpätevä kun luulet että olisi?
Vierailija kirjoitti:
Minä otan rokotuksen mutta epäilen kyllä, että se kohu narkolepsiasta kaikille annetun sikainfluessarokotuksen yhteydessä on jättänyt jälkensä eli pelon. Toinen vaihtoehto on, että ihmiset ovat niin tottuneet jokavuotiseen muutaman päivän flunssaan, ettei sitä edes halua erityisesti vältellä.
Influenssa ei ole mikään muutaman päivän poissaolo, flunssa nyt voi ollakin, mutta flunssaa ei rokotuksella ehkäistä.
Koska en mene aivottomasti lauman mukana. Rokotteen hyöty on melkein lottovoiton tasoa: virus muuntuu eli saatko juuri sen pöpön, johon rokote EHKÄ tehoaa, on aivan sattumaa.
En ymmärrä tähän kaupalliseen huijaukseen lankeavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan rokotuksen mutta epäilen kyllä, että se kohu narkolepsiasta kaikille annetun sikainfluessarokotuksen yhteydessä on jättänyt jälkensä eli pelon. Toinen vaihtoehto on, että ihmiset ovat niin tottuneet jokavuotiseen muutaman päivän flunssaan, ettei sitä edes halua erityisesti vältellä.
Influenssa ei ole mikään muutaman päivän poissaolo, flunssa nyt voi ollakin, mutta flunssaa ei rokotuksella ehkäistä.
Itselläni influenssa kesti vallan kolme päivää, joista yksi oli tosi kurja.
Olisin ottanut mutta ovat jo koko kaupungista ollut loppu jo pitkän aikaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa jännä ettei ole tullut mitään tietoa kuulumisestani riskiryhmään tai näistä ilmaisista rokotuspäivistä johon voi mennä kuka tahansa. Ja vaikka olisi, niin sekään ei estä sitä tosiseikkaa että joutuisin ottamaan palkattoman vapaan rokotuspäivää varten. Ei voi käydä työajalla koska en saa kuljettaa lapsia eikä ole autoa.
No phhh hyvä, eihän niitä suoraan mainosteta, koska muutoin ihan kaikki menevät ottamaan rokotteen ilmaiseksi.
Eli itse on otettava selvää ja luettava tervkesksuksen sivuilta ne ohjeet. J atodellakin, kyllä ne ohjeet on väljä, esim jos joku lähipiirissä sairastaa ... niin läheisetkin saavat rokotteen ilmaiseksi.. eli tuokin kohta sopii liki kaikille, onko hoitolapsissasi astmaatikko tms pitkäaikaissairasta, mummosi siaraudet ? eli rokote nes syksynä jos sen haluat. varaat ajan klo 8 ja ukkosi vie sinut asemalle, rokote tuikataan ja olet kotona sillloin jo klo9. Kai teillä siellä on kiertävä phh tai muu vastaava joka voi tulla hoitolapsia hoitamana muutamaksi tunniksi, pakkohan se on olla, tarttehan phh käydä hammaslääkärissäkin, gynellä jne
eli ei voi olla ongelma.
J atervarti on velvoitettu antamaan myös ilta-aikoja, meilläkin oli yhtenä iltana ilta-aikoja. '
eli ens syksysnä sitten perehdyt asiaan paremmin
Mä en oo koskaan ollut influenssassa, enkä oo koskaan ottanut rokotetta, ikääkin jo 38v. Tänä vuonna aioin ottaa, mutta olin monta viikkoa reissussa vuodenvaihteessa, sitten hirvee työputki niin se jotenkin vaan jäi. Kysyin lekurilta kannattaako ottaa enää niin sanoi että tuskin. Ei olla kipeitä kuitenkaan, meillä ei myöskään ole lapsia, mikä vaikuttaisi aika paljon, eikä kumpikaan tee sellaista työtä missä oltais sairaiden kanssa tms tekemisissä.
Mikä on phh? :D:D Mikä teitä vaivaa?
Samaa olen itsekkin miettinyt että mikä siinä on niin vaikeaa .Meidän perheessä sen ottavat kaikki ja joka vuosi mutta esim äitini ei suostu sitä ottamaan itse olen kyllä vakavasti sairas mutta ottaisin sen vaikka en olisi . Tämän täytyy johtua ihmisten tyhmyydestä pelkäävät aivan turhaan että tulisi vakavia oireita rokotuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni influenssa kesti vallan kolme päivää, joista yksi oli tosi kurja.
Mistä tiesit että oliko tauti varmasti influenssa? Jos oli influenssa, se sitten oli ehkä sinulla sellainen hieman muuntuneena jonka olit jo joskus aikaisempina vuosina sairastanut.
ÄITI VAIN kirjoitti:
Samaa olen itsekkin miettinyt että mikä siinä on niin vaikeaa .Meidän perheessä sen ottavat kaikki ja joka vuosi mutta esim äitini ei suostu sitä ottamaan itse olen kyllä vakavasti sairas mutta ottaisin sen vaikka en olisi . Tämän täytyy johtua ihmisten tyhmyydestä pelkäävät aivan turhaan että tulisi vakavia oireita rokotuksesta
Miksi minun pitäisi pelätä jotain influenssaa? Joka vuosi se jyllää ja kiertää, joka vuosi kuolleisuusprosentti on hyvin, hyvin pieni, enkä ole missään nähnyt minkäänlaista luotettavaa tutkimustietoa siitä, että koko rokote edes suojaisi influenssaa tai siitä johtuvia kuolemia vastaan. Minä en pelkää rokotteita, minut on rokotettu juuri viime vuonna jäykkäkouristusta vastaan. Influenssarokotetta sen sijaan en pidä millään tapaa tarpeellisena kenellekään perusterveelle ihmiselle, joten miksi ihmeessä maksaisin ja vaivautuisin turhan takia? Osaatko siihen vastata vai olenko vain niin tyhmä ja pelkään turhaan (mitä edes pelkäisin)?
Minä olen töissä lääkäriasemalla ja jos kaikki terkoista lääkäriin ottavat rokotteen ja vielä rokottavat perheensäkin niin en näe mitään syytä miksi en tekisi samoin.
Luotan kuitenkin lääkärien tietoon tässä asiassa. Tuskin hekään ottaisivat jos rokotuksessa ei olisi mitään järkeä.
AV mammat perustavat tietonsa mutu-tuntumaan.