Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
16.02.2016 |

Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!

Kommentit (238)

Vierailija
121/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuodenvaihteessa meidän perheessä sairastettiin jatkuvasti, kaikki juhlapyhät meni pilalle sen takia. Marraskuulla otettiin rokote kaikille, kukaan ei saanut siitä mitään kummempia oireita, ja tämä vuodenvaihde on oltu terveinä. Onnittelen itseäni kaksin käsin, että tulin hoitaneeksi rokotukset koko porukalle.

Vierailija
122/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyse ei ole ainakaan kuoleman pelosta. Mun mielestä on täyttä piittaamattomuutta, jos ei ajattele, mitä sairaus voi tehdä. Ja jos ei oma hyvinvointi kiinnosta, pitäisi miettiä ihmisiä, joita pitää tällaisilta taudeilta suojella. Älytöntä on myös kuormittaa terveydenhuoltoa estettävissä olevalla sairaudella, sillä nytkin käytössä olevat tehohoito- ym. sairaspaikat tarvittaisiin kyllä muillekin. Ja en syyllistä ihmisiä, jotka näillä paikoilla nyt makaavat. Influenssa voi tosiaankin tulla rokotuksesta huolimatta, mutta riski on paljon pienempi. Etenkin tänä vuonna rokotuksen viruskanta on lähellä nyt jylläävää virusta. Rokotus on siis hyvin toimiva.

Jos yhteiskunta tosissaan haluais että ihmiset rokotuttais itsensä niin koko systeemiä tehtäis helpommaks. Nyt se on liian työlästä, ensin pitää hommata reseptit, sitten hakea ne apteekista ja vielä mennä pistätyttämään ne. Eikö hommaa vois keskittää, kaikki halukkaat sais piikin vaikka tiettyinä päivinä (kuten nyt riskiryhmät) ja lasku tulis postissa. Ei tollasta rumbaa jaksa, varsinkin jos se pitää tehdä monen ihmisen aikatauluilla. Rokotus jää, vaikka periaatteessa sen vois ottaakin.

Miten mulle tulee tästä ketjusta sellainen olo, että tämä maa on täynnä hyysättäviä mamman mussukoita. Kaikki terveyteen liittyvä pitäisi saada ilmaiseksi ja helposti. Missä on yksilön oma vastuu? Viinaa kyllä voi hakea Virosta ja kannabista katukaupasta, mutta yhden rokotteen hakeminen on monelle aivan ylivoimaista.

No minä ainakin maksan jo aika ison siivun veroistani siihen, että tässä maassa on terveydenhuolto. Ilmaiseksi en ole siis mitään vaatimassa vaan ihan vaan vastinetta rahoilleni. Viron vinoihin en ole maksanut veroistani euroakaan, joten on aivan ok että joudun näkemään enemmän vaivaa niiden hakemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin rokotteen olikohan vuonna 2006.  Tarviikohan tuota rokotetta tehostaa jossain vaiheessa?  Ei muistaakseni ollut puhetta otettaessa.

Vierailija
124/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oteta, kukaan ei kuulu riskiryhmään. Kaikki kuolleet ovat olleet jo muutenkin sairaita ja influenssa tappaa jo valmiiksi heikentyneitä ihmisiä.

Olen sairastanut influenssan, korkea kuume (pahimmillaan 41) ja lihassäryt todella inhottavia mutta 2-3 päivää kärvistelin ja sitten meni ohi. Toipumisessa kesti toki kauemmin. Varmaan viikon verran ennen kuin voimat palautui.

Vierailija
125/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että rokotteenko ap kuvittelee estävän tämän epidemian? Rokotehan suojaa ainoastaan yhtä henkilöä. Eli hän voi kyllä saada tartunnan, mutta ei rokotteen ansiosta sairasti itse mutta pistää kyllä tautia eteenpäin.

Epidemia estetään huolellisessa käsihygienialla.

Vierailija
126/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme syksyn flunssakierteessä ennen kuin koko perhe otimme influenssarokotukset marraskuussa. Varsinkin minä, äiti, olin erittäin sitkeässä räkätaudissa viikkotolkulla.

Rokotukset otimme siihen saumaan, kun olimme terveitä. Oireita ei rokotuksesta tullu muuta kuin hyvin lievästi kipeä rokotuskohta.

Sen jälkeen koko perhe on pysynyt täysin terveenä, ei ole tullu ku yhdelle lapselle hyvin lievä flunssa. Rokotteen jälkeen ei mulla ole ollu edes nuhaa, ei yhtään mitään.

Olemme ottaneet jo kolmena syksynä rokotteet , sillä kaikilla meillä on perussairaus ja kuulumme riskiryhmään. Käsiä pestään varmaan 10 kertaa päivässä.

Vierailija
127/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe sitä tarpeelliseksi. Minulla on ollut parikymmentä vuotta sitten influenssa, joka oli tosin raju mutta selvisin siitä ilman keuhkokuumetta tms. Sen jälkeen olen sairastanut ehkä 3 tavallista flunssaa! 

Anoppi suorastaan suuttui kun kuuli, ettemme ota rokotetta. Hän otti ja kas, parin päivän päästä kunnon flunssa, lääkäri ja antibioottikuuri. Eli se siitä vouhkaamisesta...

Vierailija
128/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyse ei ole ainakaan kuoleman pelosta. Mun mielestä on täyttä piittaamattomuutta, jos ei ajattele, mitä sairaus voi tehdä. Ja jos ei oma hyvinvointi kiinnosta, pitäisi miettiä ihmisiä, joita pitää tällaisilta taudeilta suojella. Älytöntä on myös kuormittaa terveydenhuoltoa estettävissä olevalla sairaudella, sillä nytkin käytössä olevat tehohoito- ym. sairaspaikat tarvittaisiin kyllä muillekin. Ja en syyllistä ihmisiä, jotka näillä paikoilla nyt makaavat. Influenssa voi tosiaankin tulla rokotuksesta huolimatta, mutta riski on paljon pienempi. Etenkin tänä vuonna rokotuksen viruskanta on lähellä nyt jylläävää virusta. Rokotus on siis hyvin toimiva.

Jos yhteiskunta tosissaan haluais että ihmiset rokotuttais itsensä niin koko systeemiä tehtäis helpommaks. Nyt se on liian työlästä, ensin pitää hommata reseptit, sitten hakea ne apteekista ja vielä mennä pistätyttämään ne. Eikö hommaa vois keskittää, kaikki halukkaat sais piikin vaikka tiettyinä päivinä (kuten nyt riskiryhmät) ja lasku tulis postissa. Ei tollasta rumbaa jaksa, varsinkin jos se pitää tehdä monen ihmisen aikatauluilla. Rokotus jää, vaikka periaatteessa sen vois ottaakin.

Miten mulle tulee tästä ketjusta sellainen olo, että tämä maa on täynnä hyysättäviä mamman mussukoita. Kaikki terveyteen liittyvä pitäisi saada ilmaiseksi ja helposti. Missä on yksilön oma vastuu? Viinaa kyllä voi hakea Virosta ja kannabista katukaupasta, mutta yhden rokotteen hakeminen on monelle aivan ylivoimaista.

Kuten sanoin, jos koetaan että influrokotus on tärkeä niin systeemiä helpotettais. Nyt se on sellainen ettei se kannusta rokotuksen hankkimiseen. ihmisillä on muutakin elämää, harvalla on aikaa ja innostusta moiseen rumbaan. Toki ainahan on sinunkaltaisiasi elämäntapatyöttömiä joilla on aikaa jonotella tuntitolkulla jotain piikkiä. Meillä joillakin on perhe ja työt.

Tämä "elämäntapatyötön" pakkasi kyllä työpäivän jälkeen perheensä autoon ja meni jonottamaan niitä rokotuksia. Jos ei terveysasiat kiinnosta sen vertaa, että viittii tehdä itsekin asian eteen jotain ilman kannustinloukkuja, on aivan turha sitten ruikuttaa sairastumista. Oli kyse sitten mistä taudista tahansa. Typerää olettaa, että terveydenhuollon pitäisi hoitaa kaikki kansalaisten puolesta.

Vierailija
129/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että rokotteenko ap kuvittelee estävän tämän epidemian? Rokotehan suojaa ainoastaan yhtä henkilöä. Eli hän voi kyllä saada tartunnan, mutta ei rokotteen ansiosta sairasti itse mutta pistää kyllä tautia eteenpäin.

Epidemia estetään huolellisessa käsihygienialla.[/quote

Rokotettu ei levitä tautia eteenpäin. Eli suojaa itsensä lisäksi muitakin. Rokottamaton sen sijaan voi levittää tautia eteenpäin jo vähän ennen oireiden puhkeamista. Rokotteella tuskin voidaan täysin välttää influenssaa, mutta sairastapauksia olisi paljon vähemmän.

Vierailija
130/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epidemia estetään huolellisessa käsihygienialla.

Oletko yksinkertainen vai miksi tämä on sinulle joko tai kysymys?

Vierailija
131/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni rokotehysteerikko jättää kätensä pesemättä/virauttaa vain hanan alla.

Aivan varmasti yksinkertaisella käsienpesulla saataisiin tämäkin tauti nujerrettua paremmin, kuin nykyisillä ilmeisen tehottomilla rokotteilla.

Vaikka pisaratartuntana tarttuukin, niin kädet on usein silloinkin se tartuntareitti.

On pelittavaa kuinka rokotehysteerikot luottavat rokotteen voimaan. Kun se ei edelleenkään tänäkään "hyvänä" rokotevuonna ole sattumaa parempi.. Ehkä tämäkin lisää sairastuvuutta, kun rokitteeseen luottavat kuvittelevat olevansa turvassa, eikä yritä estää tartuntaan.

Normaalisti kun ihmiset mm.tehostaa hygieniaa tautiaalloissa, ja näin ollen moni välttää sairastumisen.

Miten on mahdollista, että vaikka rokotteita on annettu ennätysmäärä, rokotteen uutisoidaan olevan tänävuonna hyvä. Ja samalla uutisoidaan ennätystaudista, sairastuneista, kuolleista jne.

Mihin se rokotteen hyvä teho jäi?

Eikö maalaisjärjellä taudin pitäisi olla lievempi kun ihmiset on tänävuonna ennätyssuojautuneita.

Muttakun ei. Tähän tulee hysteerikoilta sitä samaa mutua mitä ei toisinpäin voi kertoa. En ole sairastunut kun otin rokotteen!!! Tämä on luonnollisesti pätevä peruste.

Ja kun sanotaan että en ole sairastunut vaikka olen rokottamaton, paskamyrsky, mutua ja naapurin irmelin kuulopuhetta.

Vierailija
132/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, jos koetaan että influrokotus on tärkeä niin systeemiä helpotettais. Nyt se on sellainen ettei se kannusta rokotuksen hankkimiseen. ihmisillä on muutakin elämää, harvalla on aikaa ja innostusta moiseen rumbaan. Toki ainahan on sinunkaltaisiasi elämäntapatyöttömiä joilla on aikaa jonotella tuntitolkulla jotain piikkiä. Meillä joillakin on perhe ja työt.

Tämä "elämäntapatyötön" pakkasi kyllä työpäivän jälkeen perheensä autoon ja meni jonottamaan niitä rokotuksia. Jos ei terveysasiat kiinnosta sen vertaa, että viittii tehdä itsekin asian eteen jotain ilman kannustinloukkuja, on aivan turha sitten ruikuttaa sairastumista. Oli kyse sitten mistä taudista tahansa. Typerää olettaa, että terveydenhuollon pitäisi hoitaa kaikki kansalaisten puolesta.

No se vaan antaa sellaisen kuvan, että ei sillä asialla ole niin kovasti väliä. 

Vierailija
133/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Typerää olettaa että teveydenhuollon pitäisi hoitaa kaikki kansalaisten puolesta." Ahaa, eli mielestäsiko terveydenhuollolle suunnatut veroeurot voi lopettaa huoletta ja antaa sitten ihmisten huolehtia itse itsestään. Minkäänlaista palvelua ja vastinetta rahoille ei saa enää vaatia? Olen ihan samaa mieltä, että ei tuolla rokotteella suurta hyötyä ole. Tänä vuonna jaettu ennätysmäärä rokotteita, mutta suoraan verrannollisesti on myös ennätysmäärä sairastuneita.

Vierailija
134/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epidemia estetään huolellisessa käsihygienialla.[/quote

Rokotettu ei levitä tautia eteenpäin. Eli suojaa itsensä lisäksi muitakin. Rokottamaton sen sijaan voi levittää tautia eteenpäin jo vähän ennen oireiden puhkeamista. Rokotteella tuskin voidaan täysin välttää influenssaa, mutta sairastapauksia olisi paljon vähemmän.

Kyllä levittää, koska tauti leviää pisaratartuntana. Rokotettu kättelee influenssaan sairastunutta, eikä pese käsiään -> ei sairastu itse koska rokote suojaa -> kättelee jotain toista rokottamatonta ja levittää tautia eteenpäin -> rokottamaton sairastuu.

Vierailija
135/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe sitä tarpeelliseksi. Minulla on ollut parikymmentä vuotta sitten influenssa, joka oli tosin raju mutta selvisin siitä ilman keuhkokuumetta tms. Sen jälkeen olen sairastanut ehkä 3 tavallista flunssaa! 

Anoppi suorastaan suuttui kun kuuli, ettemme ota rokotetta. Hän otti ja kas, parin päivän päästä kunnon flunssa, lääkäri ja antibioottikuuri. Eli se siitä vouhkaamisesta...

Anopin olisi kannattanut ottaa rokote viikkoa aikaisemmin.

Vierailija
136/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työterveydestä loppui rokotteet. Sitten tulin raskaaksi enkä ekalla kolmanneksella halunnut ottaa. Ei kyllä mistään tarjottukaan eikkä edes kysytty, onko otettu. Näin "riskiryhmään" kuuluvana aika erikoista mielestäni, jos se kerran olisi niin tärkeää. Mulla ei ole eläissäni ollut influenssaa ja nytkään ei edes tavallista flunssaa koko talvena. Vähän nuhaa, mutta se ei menoa haittaa.

Vierailija
137/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ottanut influenssarokotetta. Lapset on rokotettu kerran, mutta eivät saaneet sikainfluenssarokotetta. Kukaan perheestä ei ole ikinä ollut influenssassa. Olemme kaikki perusterveitä, urheilullisia, hyväkuntoisia. Lasten luokilla ja päiväkodissa on pyörinyt influenssaa ja tavisflunssaa tänäkin talvena, mutta ei ole tullut meille. En tiedä, mistä johtuu. Ehkäpä siitä, että ei sitä nyt oikeasti niin paljon ole. Joka talvi nuo taudit pyörii, todennäköisyys sairastaa on silti tosi pieni. Jos tulee, niin sairastetaan.

Vierailija
138/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Miten niin "viikkoa aikaisemmin"? Mistä sinä rokotusajankohdan tiedät?

Vierailija
139/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Miten niin "viikkoa aikaisemmin"? Mistä sinä rokotusajankohdan tiedät?

En ole ylempi, mutta lopussa hän kirjoitti että "Hän otti ja kas, parin päivän päästä kunnon flunssa..."

Vierailija
140/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä otettu sikapiikit ja tuloksena oli sikainfulenssa. Seuraavana syksynä vielä otettiin infulenssarokotukset ja taas infulenssa. Noita ennen eikä jälkeen ole otettu eikä muuten ole sairastettu infulenssaakaan.

Infulenssa. Toivottavasti sä et puhu ääneen noita aivopieruja.