Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
16.02.2016 |

Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyse ei ole ainakaan kuoleman pelosta. Mun mielestä on täyttä piittaamattomuutta, jos ei ajattele, mitä sairaus voi tehdä. Ja jos ei oma hyvinvointi kiinnosta, pitäisi miettiä ihmisiä, joita pitää tällaisilta taudeilta suojella. Älytöntä on myös kuormittaa terveydenhuoltoa estettävissä olevalla sairaudella, sillä nytkin käytössä olevat tehohoito- ym. sairaspaikat tarvittaisiin kyllä muillekin. Ja en syyllistä ihmisiä, jotka näillä paikoilla nyt makaavat. Influenssa voi tosiaankin tulla rokotuksesta huolimatta, mutta riski on paljon pienempi. Etenkin tänä vuonna rokotuksen viruskanta on lähellä nyt jylläävää virusta. Rokotus on siis hyvin toimiva.

Vierailija
102/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyse ei ole ainakaan kuoleman pelosta. Mun mielestä on täyttä piittaamattomuutta, jos ei ajattele, mitä sairaus voi tehdä. Ja jos ei oma hyvinvointi kiinnosta, pitäisi miettiä ihmisiä, joita pitää tällaisilta taudeilta suojella. Älytöntä on myös kuormittaa terveydenhuoltoa estettävissä olevalla sairaudella, sillä nytkin käytössä olevat tehohoito- ym. sairaspaikat tarvittaisiin kyllä muillekin. Ja en syyllistä ihmisiä, jotka näillä paikoilla nyt makaavat. Influenssa voi tosiaankin tulla rokotuksesta huolimatta, mutta riski on paljon pienempi. Etenkin tänä vuonna rokotuksen viruskanta on lähellä nyt jylläävää virusta. Rokotus on siis hyvin toimiva.

Jos yhteiskunta tosissaan haluais että ihmiset rokotuttais itsensä niin koko systeemiä tehtäis helpommaks. Nyt se on liian työlästä, ensin pitää hommata reseptit, sitten hakea ne apteekista ja vielä mennä pistätyttämään ne. Eikö hommaa vois keskittää, kaikki halukkaat sais piikin vaikka tiettyinä päivinä (kuten nyt riskiryhmät) ja lasku tulis postissa. Ei tollasta rumbaa jaksa, varsinkin jos se pitää tehdä monen ihmisen aikatauluilla. Rokotus jää, vaikka periaatteessa sen vois ottaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellee tavalliseen flunssaan kuolee enemmän ihmisiä. Täällä on ne samat hysteerikot kuin vuonna 2009-2010.

Näin. Vuosittain perus lenssuun kuolee suomessa n.1000-1500 ihmistä. Kuolleethan on muuten ollut jo valmiiksi sairaita, luulisi pitkäaikais sairaiden ottavan rokotukset. Itse olen perusterve, joten en koe tarvetta.

Vierailija
104/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varusmiesten influenssat ovat ainakin vähentyneet huomattavasti, kun heidät alettiin rokottaa. Ennenhän epidemiat usein lähtivät leviämään varuskunnista, mutta nyt rokotusten alettua ei niissä ole tainnut muutamaan vuoteen olla isompia epidemioita.

Vierailija
105/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin influenssan kaksi viikkoa sitten. Kova kuume, lihaskipuja, nuha ja heikotus. Podettu neljässä päivässä eikä jälkitauteja. Kausi-influenssarokotuksia tärkeämpää on pitää itsensä hyvässä fyysisessä kunnossa liikunnalla ja ravinnolla. Silloin perussairaudeton ihminen pärjää flunssien ja influenssojen kanssa. Rokotetta en ota, taannoinen narkolepsiakatastrofi mitättömine vastuunkantoineen riitti todisteeksi siitä ettei kannata.

Vierailija
106/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaisten pitää siis ansaita kansalaisten luottamus takaisin. Syyttämällä kansalaisia piittaamattomuudesta se ei kuitenkaan onnistu. 

Vierailija
107/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota koskaan mitään rokotuksia. En myöskään ota mihinkään vaivoihin lääketieteellistä hoitoa, vaan aion elää sen aikaa kun luonnostani elän ja kuolla sitten pois kun luonto määrää. Eli tällainen vähän erikoisempi elämänfilosofia minulla. Lapsia tai läheisiä ei ole, joten kukaan ei jää kärsimään ikävää jos kuolen vaikka piankin pois.

Eli luotat omalla kohdallasi laumaimmuniteetin luomaan turvaan tai sitten huolettomasti levität torjuttavissa olevia tauteja. Hyvä elämänfilosofia...

En etsi mitään turvaa. Minusta ihmisiä on tällä planeetalla liikaa, ja minulle on täysin ok jos minun aikani lähteä on nyt. Samoin ajattelen muistakin ihmisistä. En pidä pahana sitä, jos taudit harventavat ihmispopulaatiota. 

Vierailija
108/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunta tosissaan haluais että ihmiset rokotuttais itsensä niin koko systeemiä tehtäis helpommaks. Nyt se on liian työlästä, ensin pitää hommata reseptit, sitten hakea ne apteekista ja vielä mennä pistätyttämään ne. Eikö hommaa vois keskittää, kaikki halukkaat sais piikin vaikka tiettyinä päivinä (kuten nyt riskiryhmät) ja lasku tulis postissa. Ei tollasta rumbaa jaksa, varsinkin jos se pitää tehdä monen ihmisen aikatauluilla. Rokotus jää, vaikka periaatteessa sen vois ottaakin.

Jos tauti olisi oikeasti vaarallinen muille kuin riskiryhmille,  niin rokotteita jaettaisiin yhteiskunnan puolesta.  Niden perusterveiden ihmisten määrä,  jotka nyt influenssan seurauksena "kuormittavat" sairaaloita on varmaankin hyvin pieni - mikä hysteriaa kernaasti lietsovalta iltapäivä- yms. "journalismilta" pääsee jännästi aina unohtumaan mainita...

Vierailija
109/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin influenssan kaksi viikkoa sitten. Kova kuume, lihaskipuja, nuha ja heikotus. Podettu neljässä päivässä eikä jälkitauteja. Kausi-influenssarokotuksia tärkeämpää on pitää itsensä hyvässä fyysisessä kunnossa liikunnalla ja ravinnolla. Silloin perussairaudeton ihminen pärjää flunssien ja influenssojen kanssa. Rokotetta en ota, taannoinen narkolepsiakatastrofi mitättömine vastuunkantoineen riitti todisteeksi siitä ettei kannata.

Tämä!

Vierailija
110/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden rokotus ainakin vaikuttaa olevan tehokas. Eihän sekään tietenkään 100 % suojaa kuten harva muukaan rokote.

Vierailija
111/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni rokotettu on tänä vuonna sairastunut joka tapauksessa..

Vierailija
112/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mulle tulee tästä ketjusta sellainen olo, että tämä maa on täynnä hyysättäviä mamman mussukoita. Kaikki terveyteen liittyvä pitäisi saada ilmaiseksi ja helposti. Missä on yksilön oma vastuu? Viinaa kyllä voi hakea Virosta ja kannabista katukaupasta, mutta yhden rokotteen hakeminen on monelle aivan ylivoimaista.

Vierailija
113/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju on naurettavaa lääketeollisuuden propagandaa. Perusterve ihminen ei mitään influenssarokotteita tarvitse. Riittävä d-vitamiinin saanti ja ravinteikas ruokavalio suojaavat erittäin hyvin taudeilta.

Vierailija
114/238 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi pitänyt avata koko ketjua, kun osasin aavistaa suurimman osan viesteistä sisältävän jonkin näistä tieteellisesti todistetuista väittämistä:

"En oo koskaan ottanut rokotetta enkä koskaan oo sairastanut."

"Naapurin Liisa otti rokotteen ja sai influenssan mut meidänpä perhe ei ottanut ja terveitä ollaan!"

"Ainoo joka sai meidän työpaikalla influenssan oli se, jolla oli rokote."

"Otettiin viime vuonna rokotteet ja oltiin ihan kipeitä, nyt ei otettu ja terveitä ollaan!"

jne.

Itse olen yliopistollisessa sairaalassa töissä ja todellakin otan aina rokotteen, kun sitä tarjotaan. En myöskään koskaan ole influenssaa rokotteen otettuani sairastanut. Se, että joku ei saa influenssaa juuri sinä vuonna, kun ei ota rokotetta, ei kerro muusta, kuin hyvästä tuurista. Ja kuten edellä todettu: se, että saa influenssan, vaikka on rokotettu, ei myöskään kerro muusta kuin siitä, että virus on muuttunut. Se sama ihminen on saattanut välttää rokotuksellaan influenssan toisen muodon. 

Rokotekriittisyys on ok niin kauan, kun se pohjautuu tieteellisesti todistettuihin faktoihin eikä naapurin Seijan kertomuksiin. Samat ihmiset vaan yleensä sattuu olemaan niitä, jotka luulevat rokotteen aiheuttavan autismia, ja jotka eivät anna teini-ikäisen tyttärensä ottaa HPV-rokotetta koska *lisää tähän joku syy, jonka naapurin Marjatta kertoi*.

Vierailija
115/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta tänä vuonna kuulen kauheaa syyllistämistä rokottamattomuudesta.

Ei tuollaista rokotetta minulle tarjota, en voi mennä jonottamaan rokotusjonoon, koska olen perusterve aikuinen.

Rokote kuuluu riskiryhmille, monilla paikkakunnalla rokote ei riitä perusterveiden rokottamiseen. Silti tänä vuonna on kova syyllistäminen juuri siitä, että perusterveet, joille rokote ei ole suunnattu, eikä sitä välttämättä saa vaikka tahtoisi, ei ole ottanut rokotusta..

En ymmärrä.

En ymmärrä myöskään sitä, että jos influenssa on niin potentiaalinen riski, ja jos rokotteet pienentää kuolleisuutta ja perusterveiden sairastuvuutta, niin miksi rokote ei ole ihan yleisessä jakelussa? (kutennyt vaikka se sikapiikkitapaus)

Nykyään kaikki on rahasta kiinni, joten ilmeisesti säästöä ei syntyisi, vaikka kaikki rokotettaisiin. Aivan varmasti rokotettaisiin mikäli se sairastumiset estäisi. On kallista kun ihmiset joutuvat pitkille sairaslomille.

En ymmärrä myöskään sitä, että tänä vuonna uutisoidaan olevan jälleen kerran jonkinlainen superhypervirus liienteessä. Kuolintilastot yms.ei kuitenkaan juurikaan poikkea normaalista influenssakaudesta. Jos ajatellaan kuinka moni taudin sairastaa ja on sairastanut, (jotkut tosiaan sairastaa influenssankin pikkuflunssana eikä edes tiedä olevansa kuolemansairas).. Ja että kuolleita on mitä nyt on. Kuolemanriski lienee aika vaatimaton.

Uutisoitiin myös, että tänä vuonna on annettu ennätysmäärä rokotteita, tänävuonna ennätusmäärä sairastuneita. Mutupäättely on se, että rokote ei ole ollut tänäkään vuonna järin toimiva.

Toki voidaan väittää että ilman näitä rokotuksia meillä nyt kaivettaisiin joukkohautoja niinkuin keskiajan pandemioissa, mutta sitäkin on syytä epäillä.

Kaikenkaikkiaan sanon siis, että hysterisointia ja turhaa syyllistämistä. Nämä supertaudit on olleet pitkään lehdistön suosiossa. Ihan samanlaiset otsikot saataisiin perus flunssasta, noroviruksesta, vesirokosta jne. Joka vuosi näihinkin kuolee ihmisiä, vaikka Kuolemanriski onkin pieni.

Sinäänsä lehdistöltä nerokasta, taitaa toimittajat hykerrellä partaansa.

Vierailija
116/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poistetun kilpirauhasen hoitotasapaino ei vaan kestä sitä. Kaksi kertaa olen ottanut, molemmissa tapauksissa yli puolen vuoden mittaiset terveysongelmat. Jos sairastun, lupaan eristäytyä ja olla kulkematta tartuttamassa.

Vierailija
117/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten otin rokotteen ja en ole kyllä koskaan ollut niin pahasti kipeänä kuin silloin. Sen jälkeen en ole ottanut ja influenssa vältetty.

Vierailija
118/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittain kymmenet tuhannet joutuvat lääkärikeikalle kaatumisen vuoksi. Prosentuaalisesti aika harva käyttää liukuesteitä tai nastakenkiä vain urheillessa.

Vierailija
119/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt avata koko ketjua, kun osasin aavistaa suurimman osan viesteistä sisältävän jonkin näistä tieteellisesti todistetuista väittämistä:

"En oo koskaan ottanut rokotetta enkä koskaan oo sairastanut."

"Naapurin Liisa otti rokotteen ja sai influenssan mut meidänpä perhe ei ottanut ja terveitä ollaan!"

"Ainoo joka sai meidän työpaikalla influenssan oli se, jolla oli rokote."

"Otettiin viime vuonna rokotteet ja oltiin ihan kipeitä, nyt ei otettu ja terveitä ollaan!"

jne.

Itse olen yliopistollisessa sairaalassa töissä ja todellakin otan aina rokotteen, kun sitä tarjotaan. En myöskään koskaan ole influenssaa rokotteen otettuani sairastanut. Se, että joku ei saa influenssaa juuri sinä vuonna, kun ei ota rokotetta, ei kerro muusta, kuin hyvästä tuurista. Ja kuten edellä todettu: se, että saa influenssan, vaikka on rokotettu, ei myöskään kerro muusta kuin siitä, että virus on muuttunut. Se sama ihminen on saattanut välttää rokotuksellaan influenssan toisen muodon. 

Rokotekriittisyys on ok niin kauan, kun se pohjautuu tieteellisesti todistettuihin faktoihin eikä naapurin Seijan kertomuksiin. Samat ihmiset vaan yleensä sattuu olemaan niitä, jotka luulevat rokotteen aiheuttavan autismia, ja jotka eivät anna teini-ikäisen tyttärensä ottaa HPV-rokotetta koska *lisää tähän joku syy, jonka naapurin Marjatta kertoi*.

Ööö...tarkoitat siis että kaikki rokotteet on ok ottaa jos niillä ei ole tieteellisesti osoitettu olevan haittavaikutuksia???? Itse ajattelen tuon kyllä ihan maalaisjärjelläkin niin päin, että rokote on syytä ottaa vasta silloin kun siitä on tieteellisesti osoitettu olevan jotain selkeää hyötyä. Toivottavasti olet joku laitossiivooja siellä sairaalassa, alkaa pelottaa jos lääkärit tai hoitajat on noin pihalla...

Mutta aika naurettavaa vähätellä noita toisten argumentteja naarpurin Seijan sairastumisesta, koska itse argumentoit aivan samalla tavalla yksittäistapaukseen vedoten: "En ole koskaan sairastanut..."

Ja en kyllä näe suurta hyötyä tuollaisesta rokotteesta, jonka toimivuus on tuurista kiinni.

Vierailija
120/238 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mulle tulee tästä ketjusta sellainen olo, että tämä maa on täynnä hyysättäviä mamman mussukoita. Kaikki terveyteen liittyvä pitäisi saada ilmaiseksi ja helposti. Missä on yksilön oma vastuu? Viinaa kyllä voi hakea Virosta ja kannabista katukaupasta, mutta yhden rokotteen hakeminen on monelle aivan ylivoimaista.

Kuten sanoin, jos koetaan että influrokotus on tärkeä niin systeemiä helpotettais. Nyt se on sellainen ettei se kannusta rokotuksen hankkimiseen. ihmisillä on muutakin elämää, harvalla on aikaa ja innostusta moiseen rumbaan. Toki ainahan on sinunkaltaisiasi elämäntapatyöttömiä joilla on aikaa jonotella tuntitolkulla jotain piikkiä. Meillä joillakin on perhe ja työt.