Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?
Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on surullista luettavaa. Voitaisiinko sopia niin, että ne, jotka eivät ota rokotetta, hoidattavat influenssansa ja flunssansa yksityisellä ja ilman Kela-korvauksia. Terv. Hoitoalalla työskentelevä
Sopii mulle - kunhan yhteiskunta myös maksaa sen rokotteen ja korvaa mulle ja työnantajalleni sen ajan ja muut kustannukset , jonka joudun rokotteen hankkimiseen käyttämään....
Vierailija kirjoitti:
Sairastin influenssan muutama vuosi sitten. Ei se nyt niin kamalaa ollut, muutaman päivän kova kuume ja lihaskipuja. Ei mitään järisyttävää perusterveelle aikuiselle.
Nyt erehdyin ottamaan rokotteen. Oiin seuraavasta päivästä lähtien kaksi päivää ns. petikunnossa lämpöilyn, väsymyksen ja lihaskipujen vuoksi. Ihan samanlainen olo kuin itse influenssassa, mutta lievemmin oirein.
Never again.
Aika jännää että itse influenssa oli sinusta niin kevyt kokemus mutta lievemmät rokotuksen sivuvaikutukset niin kamalia.
Otin kerran, kun hoitaja olen.Yöllä sitten nousi kuume 39.2 oli parhaimmillaan.Käteen nousi valtava patti niin ettei kättä voinut nostaa.Kuuden päivän sairausloma.Sen vuoksi en enää ota.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs tästä ketjusta jäi tieto siitä että kaikilla menehtyneillä on ollut taustalla joku muu sairaus/tulehdus eli alentunut vastustuskyky joten kukaan heistä ei ole menehtynyt pelkkään influenssaan.
Entä sitten? Tuhansilla suomalaisilla on esim. astma. Joutavatko he sinun mielestäsi kuolla, heillähän on perussairaus niin eihän heistä niin väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on surullista luettavaa. Voitaisiinko sopia niin, että ne, jotka eivät ota rokotetta, hoidattavat influenssansa ja flunssansa yksityisellä ja ilman Kela-korvauksia. Terv. Hoitoalalla työskentelevä
Influessa rokotusten pitäisi olla kaikkille sitten ilmaisia!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä tämä influenssa. Ihmiset sairastuu siihen massottain ja samanlainen määrä ihmisä kuolee siihen.
Silti kukaan ei tiedä ketään, joka olisi joutunut teho-osasto hoitoon tai saati kuollut siihen!
Ja tänään tuli noita lukuja niin uudellamaalla on n. 70 ihmistä tehohoidossa! Missä ihmeessä he ovat tehohoidossa kun tehohoito paikkoja tuskin on 70 kappaletta edes uudenmaan sairaaloissa.
JA mihin sitten laitetaan tehohoitoa tarvitsevat leikkauspotilaat tai verenmyrkytyksestä kärsivät!?
Alapeukuttajat ?
Eikun ihan oikeasti miettikää nyt hieman tätä uutisointia ja olkaa hieman edes realistisia. Mihin ihmeeseen Helsingin sairaaloissa mahtuu 70 tehohoito potilasta? Kertokaa minulle se?
Tuosta rokotteen hinnasta: itse ostettuna aine maksaa apteekissa n. 11 €, useimmilla terveysasemilla reseptin saa ilman lääkärin vastaanottoa (soitto hoitajalle riittää) ja rokotus annetaan esim. omassa neuvolassa tai yleisenä rokotuspäivänä (jolloin ilmaisen rokotuksen saavatkin rokotetaan), joten kaiken tämän hinnaksi jää vähän toista kymppiä. Ei ole paha. Ehkä enemmänkin on kyse viitsimisestä ja priorisoinnista. Onneksi tässä ketjussa edes joku kehtaa myöntää, ettei vain ole viitsinyt hoitaa asiaa sen sijaan, että keksii tarinoita, jotka eivät voi olla totta.
Joku puhui siitä, ettei voida tietää, kuinka moni on rokotettu. Toki rokotteen myyntimääristä voi jotain päätellä, mutta vastuullinen rokottaja aina kirjaa tiedon rokotuksesta potilasasiakirjoihin. Samalla voidaan saada asiasta tilastotietoa. Kyllä rokotuskattavuus on yleensä varsin hyvin selvillä.
Ovatko nämä sitä samaa porukkaa, jotka ei halua rokottaa lapsiaan tuhkarokkoa tms vastaan? Ei ole ihan kaikki faktat järjestetyksessä näillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastin influenssan muutama vuosi sitten. Ei se nyt niin kamalaa ollut, muutaman päivän kova kuume ja lihaskipuja. Ei mitään järisyttävää perusterveelle aikuiselle.
Nyt erehdyin ottamaan rokotteen. Oiin seuraavasta päivästä lähtien kaksi päivää ns. petikunnossa lämpöilyn, väsymyksen ja lihaskipujen vuoksi. Ihan samanlainen olo kuin itse influenssassa, mutta lievemmin oirein.
Never again.
Aika jännää että itse influenssa oli sinusta niin kevyt kokemus mutta lievemmät rokotuksen sivuvaikutukset niin kamalia.
Hmm, missähän kohdin väitin niin?
Pointti oli se, että tuo tauti mielestäni ollut mitenkään kamala - en enää jatkossa ota rokotetta "varmuudeksi" sen pienen mahdollisuuden vuoksi että pöpön saan ja sairastan kaksi päivää (todennäköisesti turhaan) tuon rokotteen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
[qusaterailija]En ole kertaakaan influenssarokotetta ottanut enkä kertaakaan influenssaa sairastanut - ainakaan niin että olisin tiennyt sairastavani. Jos tauti osuu kohdalle, niin sitten hoidetaan. Mikä siinä on niin vaikeaa?
On ollut 40 ihmistä tänä vuonna johon se hoito ei tehonnut..
Ja heistä lähes kaikki sairastivat jo valmiiksi jotain perussairautta tai olivat muuten vanhoja ja huonokuntoisia! Näin ainakin TAYSssa menehtyneiden kohdalla.
On hyvin epätodennäköistä, että perusterve ja hyväkuntoinen ihminen kuolee Suomessa influenssaan.
Ihmisten luottamus virallisiin suosituksiin on heikentynyt eikä syyttä. Sikainfluenssarokotus oli laukaiseva tekijä. Suomessa viranomaiset vakuuttivat, että on aivan turvallinen rokote, vaikka monissa muissa maissa valittiin kansalaisille Pandremixin sijasta toinen valmiste. Heikentynyt luottamus ei kohdistu pelkästään rokotteisiin vaan myös esimerkiksi ruokavalioon sekä lääkkeisiin yleensä. Yhä useampi kieltäytyy statiineista, vaikka kolesteroli olisikin koholla. Edes asiantuntijat eivät ole kaikissa asioissa samaa mieltä keskenään. Myöskin lääketieteellisiin tutkimuksiin on alettu suhtautua varauksella, jos tutkimuksen rahoittajana on lääkeyhtiö, joka haluaa myönteisen tuloksen omalle valmisteelleen. Sama koskee elintarvikkeisiin liittyviä tutkimuksia, jos tutkimuksen rahoittaja on jokin elintarvikealan suuryritys.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä sitä samaa porukkaa, jotka ei halua rokottaa lapsiaan tuhkarokkoa tms vastaan? Ei ole ihan kaikki faktat järjestetyksessä näillä.
Tuhkarokko on vakava sairaus jossa korkeahko kuolleisuusprosentti, influenssa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) tietääkseni olen vain kerran elämässäni saanut influenssan vaikka en ole saanut yhtään rokotetta
Varmaankin moni ympäristössäsi on ottanut ahkerasti puolestasikin...
Onko influenssa keksitty vasta 2000-luvulla? Ei rokotetta noin vain ollut saatavissa 1990-luvulla ja sitä ennen ja silti väki selvisi sairastumatta joka vuosi. Aikoinaan ko. rokote tarjottiin vain todellisille riskiryhmille ja siitä huolimatta tavalliset ihmiset selvisivät talvista hengissä. Miksi silloin ei ollut massakuolemia influenssa-aaltojen aikana?
Katsopa vaikka tuolta taulukko (s. 2) http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90766/duo95933.pdf?sequenc…
Ja tuossa on siis vain pahimmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä tämä influenssa. Ihmiset sairastuu siihen massottain ja samanlainen määrä ihmisä kuolee siihen.
Silti kukaan ei tiedä ketään, joka olisi joutunut teho-osasto hoitoon tai saati kuollut siihen!
Ja tänään tuli noita lukuja niin uudellamaalla on n. 70 ihmistä tehohoidossa! Missä ihmeessä he ovat tehohoidossa kun tehohoito paikkoja tuskin on 70 kappaletta edes uudenmaan sairaaloissa.
JA mihin sitten laitetaan tehohoitoa tarvitsevat leikkauspotilaat tai verenmyrkytyksestä kärsivät!?
Alapeukuttajat ?
Eikun ihan oikeasti miettikää nyt hieman tätä uutisointia ja olkaa hieman edes realistisia. Mihin ihmeeseen Helsingin sairaaloissa mahtuu 70 tehohoito potilasta? Kertokaa minulle se?
Tuskin ne kaikki 70 potilasta ovat teholla samaan aikaan, influenssakausi kestää kuitenkin viikkokausia ja tehohoitojaksot ovat yleensä influenssapotilailla aika lyhyitä.
En ole koskaan ottanu influenssa rokotetta ja vain kerran olen influenssan sairastanut vuonna 2002.
kirjoitti:
En vaan tykkää jos rokotteita ja lääkkeitä otetaan jotain pikkujuttuja varten. Lääkkeet vain oikeisiin sairauksiin ja rokotteet vain oikeasti haitallisiin tauteihin. Joku influenssarokotus on ihan turha _minulle_.
Juuri näin.
Jos kuuluu riskiryhmään niin rokotetta suositellaan ja käsittääkseni heidät rokotetaan ensisijaisesti mutta kummasti keskusteluista jäi pois tieto alentuneesta vastustuskyvystä mikä on mielestäni oleellinen tieto tässä asiassa.
Joka vuosi influenssaan kuolee 20-60 ihmistä. Vuonna 2000 kuoli peräti 150 ihmistä. Joten ei tässä nyt vielä olla missään huippuluvuissa. Ihan normimeininkiä. Lehdet tässä nyt vaan kalastelee sikataudilla klikkauksia. Ei kannata hysterisoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokko on vakava sairaus jossa korkeahko kuolleisuusprosentti, influenssa ei.
Mä olen sitä sukupolvea, jossa käytännöllisesti kaikki sairastivat tuhkarokon. En muista, että kukaan olisi siihen kuollut tai edes mitenkään vammautunut. Olin kansakoulun kolmannella, kun itse sen sairastin. Vesirokko, vihurirokko, sikotauti, tuhkarokko...kaikkihan nuo tuli käytyä läpi ihan kuten muutkin ikäluokkani ipanat ne kävivät. Isossa helsinkiläisessä koulussa olin ja asuin lapsiperheiden kansoittamassa lähiössä, joten luulisi, että edes yksi olisi kuollut, jos kerran on korkeahko kuolleisuusprosentti.
Ja lisään vielä, että ottaisin kyllä ehdottomasti, jos ilmaisena saisin. Mutta näillä "tuloilla" on pakko miettiä jokaista euroa ja toivoa, että ei sairastu.