Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?
Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!
Kommentit (238)
Mitä pahaasiinä influenssassa on?
Mulla oli tavallinen ja sikainfluenssa yhtäaikaa, en ymmärrä mitä hirveetä siinä oli
Koska en ota buranaakaan mihinkään päänsärkyihin. En vaan tykkää jos rokotteita ja lääkkeitä otetaan jotain pikkujuttuja varten. Lääkkeet vain oikeisiin sairauksiin ja rokotteet vain oikeasti haitallisiin tauteihin. Joku influenssarokotus on ihan turha _minulle_.
Vierailija kirjoitti:
niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot
Olen välttänyt ne rokottamattomanakin, joten miksi vaivautua?
Vierailija kirjoitti:
Otettiin koko perhe heti kun rokotteen sai. Onneksi! Olimme laskettelemassa tuttavaperheen kanssa ja heidän koko perhe sairastui influenssaan hiihtomatkan aikana. Ja meille ei tullut mitään. Samassa mökissä siis asuttiin. Sinänsä tylsää kun sitten jouduttiin hoitamaan koko viikko neljää potilasta, viemään lääkäriin ja sairaalaan, käymään apteekissa ym. Ja Lapissa kun välimatkat ovat mitä ovat. Mutta hyvä ettei mitään vakavampaa tullut. Parhaimmillaan perheen isällä oli aamulämpöä 39,6. Seuraavalla kerralla lähdemme Lappiin vain sellaisen perheen kanssa, joilla on rokotukset kunnossa.
Miksi veitte sairaalaan? Yleensä ei hoideta toisen sairaanhoitopiirin potilaita kuin akuuttitapauksissa. Terveyskeskustasoinen päivystyskäynti on OK, muuten lähetetään kotikunnan palvelujen piiriin.
Meille muuten kävin viime vuonna samoin. Tuttavaperheellä oli viikon verran mahatautia. Sitä vastaan ei ollut rokotetta. Kamalaa, että kehtasivat sairastua meidän lomamme aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan rokotuksen mutta epäilen kyllä, että se kohu narkolepsiasta kaikille annetun sikainfluessarokotuksen yhteydessä on jättänyt jälkensä eli pelon. Toinen vaihtoehto on, että ihmiset ovat niin tottuneet jokavuotiseen muutaman päivän flunssaan, ettei sitä edes halua erityisesti vältellä.
Influenssa ei ole sama kuin parin päivän flunssa.
On se
Minun äidilläni ja tyttärelläni on molemmilla astma. Ihan tavallinen räkätautikin saa heidän keuhkonsa kamalaan kuntoon. Todellakin otamme kaikki rokotteen.
Ja niille valopäille, jotka väittävät ettei ennen muka kuoltu influenssaan: vuoden 1918 influenssaepidemia tappoi enemmän ihmisiä kuin ensimmäinen maailmansota.
[qusaterailija]En ole kertaakaan influenssarokotetta ottanut enkä kertaakaan influenssaa sairastanut - ainakaan niin että olisin tiennyt sairastavani. Jos tauti osuu kohdalle, niin sitten hoidetaan. Mikä siinä on niin vaikeaa?[/quote]
On ollut 40 ihmistä tänä vuonna johon se hoito ei tehonnut..
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tavallinen ja sikainfluenssa yhtäaikaa, en ymmärrä mitä hirveetä siinä oli
Vaikka se, että levitit tautiasi ympäriinsä ennen kuin oireet pamahtivat päälle. Joku muu saattoi saada pahemman taudin.
Sairastin influenssan muutama vuosi sitten. Ei se nyt niin kamalaa ollut, muutaman päivän kova kuume ja lihaskipuja. Ei mitään järisyttävää perusterveelle aikuiselle.
Nyt erehdyin ottamaan rokotteen. Oiin seuraavasta päivästä lähtien kaksi päivää ns. petikunnossa lämpöilyn, väsymyksen ja lihaskipujen vuoksi. Ihan samanlainen olo kuin itse influenssassa, mutta lievemmin oirein.
Never again.
Rokotteen otin ekaa kertaa viime talvena ja kipeenä olin koko rokotteen voimassaolo ajan. Alkuu noin kerran kahessa viikossa parin päivän kuumeessa, kunnes sitte influenssa tuli kuitenkin. Tiedän monia muitakin, ketkä rokotteesta huolimatta sairastunut. Olikohan se rokotteen suojaustaso 70%.
Ja tosiaan kipeenä en oo ollu noin pahasti koskaa ennen. Ehkä joku perus flunssa kerran viitee vuotee, mutta toi monen kuukauden sairastelu oli ihan hanurista.
Itse suosin hyvää käsihygieniaa ja käsidesi kulkeekin aina mukana ja kädet pesen heti kotiin päästyä.
Tulisi aika kalliiksi. En saa maksutta joten joutuisin ottamaan vapaapäivän, ajamaan 40km työterveyteen ensin hakemaan reseptin , sitten apteekkiin ja toisena palkattomana vapaapäivänä ottamaan rokotteen työterveyteen. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla johtuu varmaan ihan siitä, että koskaan en ole influenssaa saanut, joten ei ole käsitystä, kuinka sairaaksi siitä tulee.
Vähän sama. En tiedä, onko minulla ollut flunssa vai influenssa. Kuume kyllä kohoaa päälle 39 asteen, mutta olo ei ole mitenkään sietämätön. Kyllä minä tuollaisen taudin kestän.
Sitä paitsi nämä rokotukset ovat oikeastaan vain loputonta kilpajuoksua muuntautumiskykyisen viruksen kanssa. Tuntuu järkevämmältä, että me suht. perusterveet sairastamme taudin aina silloin tällöin, niin viruskanta ei niin nopeasti kehitä uusia versioita, jolloin riskiryhmille ei tarvitse niin nopealla tahdilla kehitellä aina uutta virusta varten rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
mä olisin ottanut, mutta olin jo valmiiksi tolkuttomassa flunssaputkessa. muutamasti kysyin hoitsulta rokotteesta, mutta aina sanoi, että olen liian köhäinen ja puolikuntoinen ottamaan sen.
Akuutti kuumeinen infektio on rokotuksen kontraindikaatio, ei puolikuntoinen köhä.
T: th
Mihinkäs tästä ketjusta jäi tieto siitä että kaikilla menehtyneillä on ollut taustalla joku muu sairaus/tulehdus eli alentunut vastustuskyky joten kukaan heistä ei ole menehtynyt pelkkään influenssaan.
Tämä ketju on surullista luettavaa. Voitaisiinko sopia niin, että ne, jotka eivät ota rokotetta, hoidattavat influenssansa ja flunssansa yksityisellä ja ilman Kela-korvauksia. Terv. Hoitoalalla työskentelevä
no se maksaa. Näin opiskelijana mietin, että saan sillä hinnalla kuitenkin monen päivän ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tavallinen ja sikainfluenssa yhtäaikaa, en ymmärrä mitä hirveetä siinä oliVaikka se, että levitit tautiasi ympäriinsä ennen kuin oireet pamahtivat päälle. Joku muu saattoi saada pahemman taudin.
Miten niin levitin ympäriinsä? Ei pidä paikkaansa!
Vierailija kirjoitti:
[qusaterailija]En ole kertaakaan influenssarokotetta ottanut enkä kertaakaan influenssaa sairastanut - ainakaan niin että olisin tiennyt sairastavani. Jos tauti osuu kohdalle, niin sitten hoidetaan. Mikä siinä on niin vaikeaa?
On ollut 40 ihmistä tänä vuonna johon se hoito ei tehonnut..
Ja moni on kuollut flunssaankin. Jos lähtö täältä tulee, niin ei influenssa nyt ole kaikkein ikävin tapa kuolla.
Pelkäävätkö nämä rokotteita hinkuvat ihmiset siis kuolemista? Minusta ei pidä pilata elämäänsä sillä, että pelkää kuolemaa. Normaali riskienhallinta kylläkin riittää, rokotteet menee jo hysterian puolelle. Kun on sovussa itsensä ja läheistensä kanssa, ei tarvitse sitä kuolemaakaan pelätä.
Ojalan laskuoppi on hukassa koska joka kerta vielä saman päivän aikana ne ovat erilaiset luvut mm. kuolleista.