Mikä siinä influenssarokotteen ottamisessa on niin vaikeaa?
Miksi et ole ottanut influenssarokotetta? Älytöntä, että niin pienellä satsauksella voisi vältää vakavan taudin, monet sairaalahoidot ja suojaisi rokottamattomia tartunnalta, eikä tähän mahdollisuuteen tartuta. Tai asiaan herätään vasta sitten, kun epidemia on jo päällä. Eikä sitten mitään narkolepsiapelotteluja, ne eivät liity tähän rokotukseen. Eikä myöskään perusteeksi mitään rokoteinfon propagandaa, jolla ei ole mitään totuuspohjaa, vaan niitä omia henkilökohtaisia syitä, kiitos!
Kommentit (238)
Olen selvinnyt 46 vuotta ilman rokotetta. Jotenkin outoa ajatella, että vasta 2010-luvulla olisi tullut influenssa, joka tapaa rokottamattomat.
Luotan siihen, että sairastaminen on luonnollista ja antaa paremman vastustuskyvyn kuin rokotukset. Kannattaa muistaa, että niiden tehtävänä ei ole pitää meitä terveinä vaan ainoastaan taata se, että mahdollisimman moni säilyy työkykyisenä. Yksilön terveydellä ei ole merkitystä, joukon pienellä sairastumisriskillä on.
Vaikka ei rokotettaisi ketään, ei influnessaan kuolisi sen enempää väkeä kuin nytkään. Myös rokotetut sairastuvat ja myös rokotettuja influenssaan kuolee. Tosin kuolinsyyksi kirjataan keuhkokuume tms. jolloin vältetään se tieto, että rokotetutkin menehtyvät tautiin, johon heidän ei pitänyt sairastua.
Enkä tiedä, mistä ihmeestä nuo tiedot tulevat, kuka on rokotettu ja kuka ei. Voin ostaa lääkkeen, vaikka en ota rokotusta. Ja voin ostaa lääkkeen, jonka tuttu terveydenhoitaja tuikkaa käsivarteeni, muut ei saa tietää, että minut on rokotettu,
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä sen saa. Olen töissä arkisin satojen kilometrien päässä paikasta, missä olen kirjoilla. Sairastan yleensä mitään flunssaa äärimmäisen harvoin. Tämä flunssa tosin tarttui, mutta on jo ohi, enkä koe, että olisin rokotuksella mitään voittanut. Mies sairastui muutama päivä rokotuksen jälkeen ja oli viikon saikulla.
Nuo kuolleet ovat käsittääkseni sellaisia tapauksia joilla on muitakin perussairauksia tai sitten ovat lapsia tai vanhuksia. Ei kai niissä kuolemantapauksissa perusterveitä aikuisia ole?
Etkö tiedä flunssan ja influenssan eroa? Luuletko, että miehesi sairastui rokotuksesta huolimatta influenssaan? Eiköhän se ollut ihan tavisflunssa, jos viikolla selvisi.
Meillä on kaikilla perheessä allergioita. Ja mutu tuntuman mukaan rokotukset ovat pahentaneet niitä (ne pari kertaa kun rokotuksia on otettu). Joten ei ole siten enää haettu rokotuksia (eikä sairastettu influenssaa).
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no otettiin kyllä rokotus koko porukalle, mutta silti sairastuttiin influenssaan. Että ehkä ei ollut sama influenssa, miltä tuo rokotus olisi suojannut. Eikö niitä ole nyt 3 erilaista influenssaa liikkeellä?
Kerro teidän sairastamisesta tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) tietääkseni olen vain kerran elämässäni saanut influenssan vaikka en ole saanut yhtään rokotetta
Varmaankin moni ympäristössäsi on ottanut ahkerasti puolestasikin...
Onko influenssa keksitty vasta 2000-luvulla? Ei rokotetta noin vain ollut saatavissa 1990-luvulla ja sitä ennen ja silti väki selvisi sairastumatta joka vuosi. Aikoinaan ko. rokote tarjottiin vain todellisille riskiryhmille ja siitä huolimatta tavalliset ihmiset selvisivät talvista hengissä. Miksi silloin ei ollut massakuolemia influenssa-aaltojen aikana?
Mikä vaikeaa? No rehellisesti sanon: 32€ per rokotus jonka maksaa lähilääkärissä. Se tekee 96€ kolmelta. Olisin toki ottanut jos olisin osannut näin pahan epidemian tulevan, mutta ennenkään ei ole kellekään influensaa tullut, niin työttömänä kitsastelimme :(. Mielelläni olisin ottanut ja nytkin kadun etten ottanut, muttakun rahaa on se 300€ kuukaudessa kolmen elämiseen niin en halunnut "turhaan" käyttää lun muutenkin on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä sen saa. Olen töissä arkisin satojen kilometrien päässä paikasta, missä olen kirjoilla. Sairastan yleensä mitään flunssaa äärimmäisen harvoin. Tämä flunssa tosin tarttui, mutta on jo ohi, enkä koe, että olisin rokotuksella mitään voittanut. Mies sairastui muutama päivä rokotuksen jälkeen ja oli viikon saikulla.
Nuo kuolleet ovat käsittääkseni sellaisia tapauksia joilla on muitakin perussairauksia tai sitten ovat lapsia tai vanhuksia. Ei kai niissä kuolemantapauksissa perusterveitä aikuisia ole?
Etkö tiedä flunssan ja influenssan eroa? Luuletko, että miehesi sairastui rokotuksesta huolimatta influenssaan? Eiköhän se ollut ihan tavisflunssa, jos viikolla selvisi.
Kyllä moni sairastaa sen influenssan viikossa.
Työterveysasemalla ei ollut vapaita aikoja netissä haluamani päivänä enkä viitsinyt kävellä 300 metriä jonottamaan paikan päälle. Minulla on ollut influenssa kaksi kertaa 30 vuoden välein ja en kuollut kumpaankaan. Toki se sattuu helvatasti ja on kamalaa joten ensi vuonna skarppaan.
Otettiin koko perhe heti kun rokotteen sai. Onneksi! Olimme laskettelemassa tuttavaperheen kanssa ja heidän koko perhe sairastui influenssaan hiihtomatkan aikana. Ja meille ei tullut mitään. Samassa mökissä siis asuttiin. Sinänsä tylsää kun sitten jouduttiin hoitamaan koko viikko neljää potilasta, viemään lääkäriin ja sairaalaan, käymään apteekissa ym. Ja Lapissa kun välimatkat ovat mitä ovat. Mutta hyvä ettei mitään vakavampaa tullut. Parhaimmillaan perheen isällä oli aamulämpöä 39,6. Seuraavalla kerralla lähdemme Lappiin vain sellaisen perheen kanssa, joilla on rokotukset kunnossa.
Miten ihmiset ymmärtäisi että
a) flunssa ja influenssa on kaksi täysin eri tautia
b) influenssarokote ei suojaa flunssalta
c) influenssarokotteessa on heikennettyjä viruksia, ne eivät aiheuta influenssaa.
Nuo höpötykset rokotteen ottamisista ja koko talven sairasteluista on ihan turhia. Influenssarokote ei altista flunssalle. Eihän vesirokkorokotekaan aiheuta tuhkarokkoa tai sen kaltaisia oireita.
Mieluummin sairastan sen influenssan. Olin 3 päivää kuumeessa, eka päivänä oli lihaskipuja, toisena käväisin lääkärissä sairausloman saadakseni ja silloin otettiin testit. Niiden mukaan sairastin influenssaa, en flunssaa. Ei tullut jälkitauteja ainakaan vielä. Lääkärin mukaan nyt on sitten hankittuna kunnon vastustuskyky pariksi vuodeksi, jos sattuu sama taudinaiheuttajakanta vielä jylläämään.
Ei tämä pallo yhtä ihmistä kaipaa. Taudit pahenevat kunnes populaatio pienenee. Jos osuu omalle kohdalle, sitten osuu, yhtä hyvin voi osua naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Otettiin koko perhe heti kun rokotteen sai. Onneksi! Olimme laskettelemassa tuttavaperheen kanssa ja heidän koko perhe sairastui influenssaan hiihtomatkan aikana. Ja meille ei tullut mitään. Samassa mökissä siis asuttiin. Sinänsä tylsää kun sitten jouduttiin hoitamaan koko viikko neljää potilasta, viemään lääkäriin ja sairaalaan, käymään apteekissa ym. Ja Lapissa kun välimatkat ovat mitä ovat. Mutta hyvä ettei mitään vakavampaa tullut. Parhaimmillaan perheen isällä oli aamulämpöä 39,6. Seuraavalla kerralla lähdemme Lappiin vain sellaisen perheen kanssa, joilla on rokotukset kunnossa.
Meillä muu perhe sairasti influenssan, paitsi minä. Kellään ei rokotetta. Ei se syy aina siitä rokotteesta johdu että ei tartu.
Koska minä uskon, että virus muuttaa muotoaan. Luuletteko että jos kaikki ihmiset rokotettaisiin, influenssa lakkaisi olemasta?? EI, se muuntautuu, todennäköisesti entistäkin ärhäkämmäksi ja vaarallisemmaksi, jotta se saa "uhrinsa". Se ottaa AINA uhrinsa, rokotuksilla vaan sotketaan luonnon omaa kiertoa, ja virus on pakotettu muuntumaan yhä vaarallisemmaksi.
Eiköhän täällä nyt pikkasen liioitella sitä influenssaa.
En ole koskaan sairastunut vaikka olen koulussa töissä. Olen nyt alle 2-vuotiaan äiti ja olen nyt kaksi talvea ottanut koska ajatus lapsen hoitamisesta influenssassa ei houkuta. Myös lapsi on saanut tänä vuonna rokotteen syystä, että noin pienen influenssa ei tunnu sekään hyvältä. Antibiootit mietityttää hänen kohdalla enemmän kuin tämä rokote. Kaksi lasta on kuollut tautiin. En tiedä jos olisi omalle kohdalle sattunut.. syyllisyys olisi valtava koska tuo olisi ollut estettävissä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) tietääkseni olen vain kerran elämässäni saanut influenssan vaikka en ole saanut yhtään rokotetta
Varmaankin moni ympäristössäsi on ottanut ahkerasti puolestasikin...
Onko influenssa keksitty vasta 2000-luvulla? Ei rokotetta noin vain ollut saatavissa 1990-luvulla ja sitä ennen ja silti väki selvisi sairastumatta joka vuosi. Aikoinaan ko. rokote tarjottiin vain todellisille riskiryhmille ja siitä huolimatta tavalliset ihmiset selvisivät talvista hengissä. Miksi silloin ei ollut massakuolemia influenssa-aaltojen aikana?
Mä olen syntynyt 1958 ja muistan lapsuudestani influenssia olleen. Puhuttiin aasialaisesta ja Hongkongilaisesta. -90-luvulla sairastin itse influenssan. Sen nimeä en muista, mutta kamalaa se oli.
Viime vuodet olen ollut sairaalassa töissä ja saanut ilmaisen rokotuksen. Katson velvollisuudekseni ottaa sellaisen, koska rokote suojaa minua myös kantajuudelta, eli en tartuta ketään, vaikka työssäni altistunkin.
Meillä on koko perheellä rokote. Me vanhemmat saimme työterveydestä, poika infektioastman perusteella ja tyttö riskiryhmäläisen perheenjäsenenä. Eli maksuton setti koko perheelle. Mutta luulen, että moni jättää ottamatta, jos joutuu itse kustantamaan. Se on aika iso potti useamman hengen perheeltä ja vaatii lisäksi jonotuksia ym.
En ole kertaakaan influenssarokotetta ottanut enkä kertaakaan influenssaa sairastanut - ainakaan niin että olisin tiennyt sairastavani. Jos tauti osuu kohdalle, niin sitten hoidetaan. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Jaa, no otettiin kyllä rokotus koko porukalle, mutta silti sairastuttiin influenssaan. Että ehkä ei ollut sama influenssa, miltä tuo rokotus olisi suojannut. Eikö niitä ole nyt 3 erilaista influenssaa liikkeellä?