Täällä esitettiin eilen kysymys Raamatusta, johon kukaan ei osanuut vastata. Voisiko joku kertoa
miksi Kymmenen käskyä ovat voimassa, vaikka Jeesus teki tyhjäksi Vanhan Testamentin säännöt. Meni aika pitkään sängyssä pyöriessä tätä miettiessä. Olisiko oikeita Raamatun tuntevia paikalla?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei tehnyt käskyjä tyhjäksi. Hän täytti niiden vaatimukset täydellisesti. Jeesuksen mukaan Jumalan laista ei koskaan katoa pieninkään piirto.
Juutalaisten teokraattiseen valtioon kuuluneet lait esimerkiksi seremonioista eivät tosin enää koske kristittyjä, mutta 10 käskyä eivät muutu tässä maailmassa aikakausien mukaan miksikään muuksi.
Näin minäkin olen tämän ennen ymmärtänyt, mutta eilinen keskustelu sai minut epäilemään kaikkea oppimaani. Ehkä olen vain yksinkertainen, kun en oikein ymmärrä puoliakaan tässä ketjussa käydystä keskustelusta. Pitää rukoilla viisautta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei tehnyt tyhjäksi VT:a vaan sen, ettei tarvitse uhrata Jumalalle, hän kuoli puolestamme. Ei ole mikään "pakko"
noudattaa 10 käskyä, ne on annettu ja jos niiden mukaan pystyisimme elämään, olisi oma elämämme paljon helpompaa täällä maan päällä.Missä kohtaa Jeesus muka poisti uhrauksen? Laita Raamatun kohta.
Samoin myös epäpuhtaussääntöjen kanssa, kuten kuukautisohjeet. Onko nainen kuukautistilassa saastainen, kuten Vanha Testamentti opettaa, vai ei? Ja muista laittaa kuukautismääräykset kumonnut Raamatun kohta mukaan.
Jeesus oli itse Jumalan täydellinen uhri, viaton uhrikaritsa. Lue Raamattua, niin huomaat, että kaikki Vanhan testamentin uhrit viittasivat Jeesukseen. Ja vaikka ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet Jeesuksen uhriin, olisivat halunneet jatkaa uhripalveluksia, niin ne päättyivät. Temppeli hävitettiin, kuten Jeesus oli ennustanut, alkoi uuden liiton aika, jolloin Jeesus itse on temppeli.
Onko tämä jotain jälkikäteen tehtyä tulkintaa ja selittelyä, vai pohjaako tuo Raamattuun itseensä?
Koska Taivaallinen LUTKA niin sanoo!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun premisseissäsi on paha väärinkäsitys:Jeesus EI tehnyt tyhjäksi vanhan liiton lakeja - hän täytti ne. Lisäksi Hän sanoi, ettei laista katoa pieninkään piirto kunnes taivas ja maa katovat. Koska Jeesus oli synnitön hän pystyi täyttämään lain ja Hänen kauttaan me olemme vanhurskautetut vaikka itse emme pysty sitä täyttämään. Tämä nyt noin niin kuin yleissääntönä. Tottakai on tärkeämpää ja vähemmän tärkeää säädöstä.
Eli jokainen on vanhurskas, teki mitä vaan? Ja Kymmenen käskyä ovat voimassa? En ymmärrä. Entistäkin sekavampi ap.
Ei tietenkään. Selitän paremmin: Jokainen joka haluaa vastaanottaa vanhurskauden eli Jeesuksen uhrin (mikä siis korvasi VT:n uhrit). Siis uskomalla Jeesukseen. Ja jos uskot Raamatun Jeesukseen niin seuraat Häntä myös siinä miten haluat elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11: susoittelen että menet jonkun papin tai muun teologin kanssa keskustelemaan yhtä hyvässä ja vilpittömässä hengessä kuin näissä viesteissäkin esiinnyt, saat varmasti vastauksia ja tarkat perusteet niille.
Kaikilla uskovilla ei tarvitse olla valmiutta ja taitoja todistaa ateistien asettamia ansoja vääriksi mutta jos oikeasti (etkä vain vänkäämisen ja riidan haastamisen takia) olet kiinnostunut noista asioista niin käytä toki hyväksesi ihmisiä jotka osaavat ja jaksavat keskustella kanssasi, katso kuinka käy :)
Eli ei pidä olettaa, että kristitty olisi Raamattua avannutkaan, taikka että keskustelupalstalla kannattaa keskustella?
Koska Vanha Testamentti on täynnä uhraussäännöksiä, joita kristityt eivät kuitenkaan noudata, luulisi syyn tähän olevan jotain, mikä opetettaisiin jo ala-asteen uskonnontunneilla. Mutta todetaan vain "Jeesus oli uhri", eikä anneta sitä jaetta Raamatusta, missä tämän sanotaan korvanneen Herraa miellyttäneet polttouhrit.
Ymmärrät varmasti itsekin että en tarkoita tuota. Mutta kaikilla ei ole verbaalisia kykyjä pärjätä "ansoituksissa" joita tietyntyyppiset ihmiset rakastavat harrastaa, koulutetuilla ihmisillä on paremmat ilmaisutaidot (useimmiten). Ja kuten sanoin, mikäli olet aidosti kiinnostunut miksi et kyselisi sellaisilta jotka osaavat vastata?
Uskova ja kristitty voi olla vaikka ei Raamattua ulkoa osaisikaan eikä kaikkea ymmärtäisi, katsos Pyhä Henki opettaa ja kasvattaa itse kutakin sopivaan tahtiin ja henkilökohtaisella tavalla.
Raamatussa sanotaan myös että "autuaita ovat yksinkertaiset ja lastenkaltaiset", ei siellä hehkuteta että autuaita ovat ne joilla on säkenöivä älykkyys ja kyky vakuuttaa kaikki opillisilla taidoillaan ja suurella viisaudellaan.
Jumala on onneksi armollisempi kuin valtaosa ihmisistä.
Taidat olla paha kaappikristitty. Samanlaisia kysymyksiä et varmaan kehittele muslimeista, satanisteista tai buddhalaisista. Älä huoli, Jeesus rakastaa sinuakin vaikka olet ihan vitun toope.
Jeesus sanoi ristillä: "Se on täytetty". Siinä täyttyivät Jumalan lain vaatimukset sekä profeettojen ennustukset syntien täydellisestä sovittajasta.
Joh 19:30.
Vierailija kirjoitti:
Näytä minulle lähde väitteellesi, että Jeesus jotenkin kumosi VT:n. Miksi ihmeessä koko Raamattu on Suomessakin kristittyjen pyhä kirja, jos kerran puolet kirjasta on nollattu? Joskus huomaa, että VT:n kaikkein julmimmat kohdat yritetään peittää väitteellä, että eihän tämä koske kuin juutalaisia, mutta sitten taas saman kirjan joku kivampi kohta koskee kristittyjäkin.
"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pyhä kirja on Raamattu. Raamattua ei kuitenkaan virallisessa opissa tulkita kirjaimellisesti. Raamatun tulkinnassa korostetaan Uuden Testamentin merkitystä ja erityisesti siellä olevien neljän evankeliumikirjan merkitystä. Usein puhutaan myös evankeliumista tarkoittaen evankeliumikirjoista johdettua kristinuskon pääajatusta. Vanha Testamentti katsotaan myös osaksi kirkon oppipohjaa, joskin vain siltä osin kuin se tulkitaan Uuden testamentin valossa."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_evankelis-luterilainen_kirkko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus antoi yhden käskyn joka on tärkeä: rakkauden kolmoiskäsky (rakasta Jumalaa, sinun Herraasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi), siihen sisältyy kaikki käskyt. Kymmenen käskyn mukaan eläminen on itsen, lähimmäisen ja Jumalan kunnioittamista ja rakastamista.
Miksi tuota kutsutaan kolmoiskäskyksi, kun siinä on vain kaksi?
Mitkä kaksi kyllä minulle siinä on kolme "rakkauden" kohdetta?
Kannattaa lukea Raamattua itse, ei se ole niin vaikeaa. Aloittaa Uudesta testamentista ja sitten alkaa lukea Vanhaa. Silloin ei myöskään ala turhaan miettiä mitä yksi kirkko opettaa ja mitä toinen kirkko opettaa, vaan keskittyy siihen mitä Raamatussa sanotaan ja unohtaa ihmisten hölinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus antoi yhden käskyn joka on tärkeä: rakkauden kolmoiskäsky (rakasta Jumalaa, sinun Herraasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi), siihen sisältyy kaikki käskyt. Kymmenen käskyn mukaan eläminen on itsen, lähimmäisen ja Jumalan kunnioittamista ja rakastamista.
Jumala, lähimmäinen ja sinä itse. Kolme.
Multa menee hermot, voisiko joku (alapeukuttaja) perustella alapeukkunsa? Mikä ihme tuossa nyt on muka väärin? Selitystä kiitos että puhutaan vain kahdesta ei kolmesta?
Kannattaa järkeä vähän käyttää ja miettiä, että miksi tiettyjä käskyjä on annettu. Osa on ihan viisaitakin, jos mietit niitä sen valossa, että mitä nykyään tiedetään lääketieteestä yms. Ja mitä tulee joihinkin sääntöihin, mitä juutalaisille annettiin, johtuivat ne siitä, että Jumala halusi pitää juutalaiset erillään muista kansoista. En jaksa kaikkea tähän nyt selittää eikä se mitään auttaisikaan sellaiselle ihmiselle, joka ei edes halua tietää mistään mitään vaan haluaa ainoastaan väitellä ja etsiä virheitä raamatusta.
Ottakaa myös huomioon se asia, että monet uskovat uuden liiton puolella ovat niitä pakanoita eikä juutalaisia. Kannattais vähän paremmin perehtyä itse Raamattuun ja sen historiaan eikä vaan heitellä, mitä sattuu kommentteja oman ymmärtämättömyytensä pohjalta. En minäkään ala väittelemään koraanista, kun en sitä yhtään tunne, vaikka siinä vasta onkin ristiriitaisuuksia.
Vielä siitä uhrista: Jo Jesaja ( olisko 700 eKr) profetoi Jumalan Karitsasta, eli virheettömästä uhrista ja evankelista Markus siteeraa häntä. Jos joku on oikeasti kiinnostunut raamatunpaikoista etsin kyllä äkkiä tarvittavat. En vain ala näkemään vaivaa kaiken maailman huutelijoiden tähden jotka ovat tulleet pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa menee hermot, voisiko joku (alapeukuttaja) perustella alapeukkunsa? Mikä ihme tuossa nyt on muka väärin? Selitystä kiitos että puhutaan vain kahdesta ei kolmesta?
"rakasta Jumalaa, sinun Herraasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
Jumala eli herra on yksi ja lähimmäinen on toinen. Ei tuossa käsketä millään tavalla rakastamaan itseään. Mikä kollektiivinen lukihäiriö teillä uskovaisilla oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei tehnyt tyhjäksi VT:a vaan sen, ettei tarvitse uhrata Jumalalle, hän kuoli puolestamme. Ei ole mikään "pakko"
noudattaa 10 käskyä, ne on annettu ja jos niiden mukaan pystyisimme elämään, olisi oma elämämme paljon helpompaa täällä maan päällä.Eli ei ole pakko noudattaa mitään ja silti pysyy uskovaisena? Sitäkö tarkoitat?
Pakko ei ole yhtään mitään, "kaikki on minulle sallittua mutta kiakki ei ole minulle hyväksi"; Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon ja oikeuden tehdä itse valintoja, joilla on tietysti seurauksensa.
Mutta jos ihminen on aidosti uskossa hänessä syntyy halu noudattaa Jumalan ohjeita ja toiveita ilman että se on pinnistelyä ja suorittamista vaan sisäinen tarve tehdä "oikein".
Lankeemuksia tapahtuu koska täydelliseksi ei kukaan maan päällä tule mutta kaiken saa anteeksi kun sitä vilpittömästi pyytää ja tekoaan katuu.
Tässä näitä kohtia:
ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.
Matteus 20:28
"Katso, Jumalan karitsa."
Johannes 1:36
Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Luukas 24:44-47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"rakasta Jumalaa, sinun Herraasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
Jumala eli herra on yksi ja lähimmäinen on toinen. Ei tuossa käsketä millään tavalla rakastamaan itseään. Mikä kollektiivinen lukihäiriö teillä uskovaisilla oikein on?
Jos et yritä vain lietsoa riitaa niin sinulla on uniikki lukihäiriö. Huomaatko sanan niinkuin/kuten/tms? Se tarkoittaa että sen jäljessä tuleva sana/kohde on aivan samanarvoinen edellisen kanssa. Ei siinä sanota rakasta vain lähimmäostäsi tai rakasta lähimmäistäsi enemmän kuin itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vielä siitä uhrista: Jo Jesaja ( olisko 700 eKr) profetoi Jumalan Karitsasta, eli virheettömästä uhrista ja evankelista Markus siteeraa häntä. Jos joku on oikeasti kiinnostunut raamatunpaikoista etsin kyllä äkkiä tarvittavat. En vain ala näkemään vaivaa kaiken maailman huutelijoiden tähden jotka ovat tulleet pätemään.
Itse asiassa jo ennen Jesajaa löytyy ennustuksia muun muassa Mooseksen kirjoista ja Jobista. Kaikki Raamatussa tähtää Jeesukseen.
Rakasta lähimmäistäsi KUTEN itseäsi. Hyvin selvästi "käsketään" rakastaa itseään.