Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi maksoi eilen ravintolassa koko suvun laskun- minua lukuunottamatta!

Vierailija
15.02.2016 |

Anoppini on kautta aikojen käyttäytynyt todella häiriintyneesti minua ja miestäni eli poikaansa kohtaan. Näemme harvoin, nyt lasten myötä useammin. Olen saanut kuulla häneltä mitä erikoisimpia HYVIN heikosti verhottuja loukkauksia itseäni kohtaan. Eilen hän taas pääsi yllättämään. Olimme menossa oman perheen kesken syömään. Hän ehdotti mukaantuloa ja muitakin sukulaisia liittyi seuraan. Anoppi kiinnitti huomionsa koko illallisen ajan minuun. Juteltiin perusjuttuja, hän jatkoi jokaista lausettani esim. kun sanoin "taapero voi seisoskella tuoliani vasten"..."kunnes joku ihmislauma jyrää hänet" jne. Taaperon huudahdukset ja hermostumiset, joita oli todella vähän, kiinnittivät hänen huomionsa myös ja hän oli silmin nähden pettynyt siihen, kuinka en saanut lasta vaiennettua. Hän puhui suureen ääneen kuinka "miten en tajunnut ottaa leluja mukaan", "mitenkä en ymmärtänyt varata paikkaa leikkipaikan vierestä", ym, tarkoittaen siis, mitenkä MINÄ en näitä TAJUNNUT tehdä. Olin provosoitumatta kuten aina, hymyilin, keskustelin rauhallisesti ja vastailin hänelle rauhallisesti. Kun tuli laskun maksun aika, kaikki perhekunnat kaivoivat lompakkojaan esiin. Anoppi sanoi suureen ääneen, että hän maksaa laskun. Kun tarjoilija tuli pöytään, anoppi osoitti niitä ruokailijoita sormellaan, kenen laskun hän maksaa. Kaikkia muita paitsi minua. Ilmeeni ei värähtänytkään, kun maksoin omani. Jutun pointti ei ole siis laskun maksaminen vaan se, kuinka törkeästi perheenjäseniään voidaan kohdella. Tänään tämä vasta jysähti tajuntaan. On tosi loukattu olo.

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinä, menisin anopin luo ilmoittamatta etukäteen ja sanoisin, että keitäpä kahvit, tulin juttelemaan. (Ilmoittamatta siitä syystä, ettei anoppi ehdi keksiä erityisiä toimintatapoja ko tilannetta varten, että on siis ns "aseeton".)

Kun kahveet on pöydässä, kertoisin anopille, että minua on mietityttänyt yksi asia. Että miksi olet useita kertoja käyttäytynyt siten kuin olet käyttäytynyt. Sitten vetäisin taskusta paperin, johon olen listannut kaikki ko asiat, mitkä on jääneet sinua häiritsemään. Lukisin ne anopille läpi selityksineen. Sanoisin, että tämmöiset kommentit ovat mielestäni hyväntavanvastaisia ja että olen loukkaantunut joka ikinen kerta. Ja että ei siinä mitään, jos tällaisia loukkauksia tulee kerran puolessa vuodessa,koska kaikki tekevät virheitä joskus, mutta kun niitä tulee joka kerta ja monta kerralla.

Kuuntelisin, mitä anoppi sanoo. Jos hän sanoisi, ettei ole tarkoittanut pahaa ja ettei hän edes muista sanoneensa tällaisia, vastaisin siihen, että minä kyllä muistan ja olen ollut tosi pahoillani näistä sanoista. Jos anoppi antaisi syyteryöpyn siitä, kuinka häntä ei oteta perheen juttuihin mukaan ja että hän on hyljeksitty, vastaisin, että näin on juuri näiden asioiden takia. Jos hän sanoisi, että sinäkin olet loukannut minua näillä, näillä ja näillä sanoilla, tutkailisin hetken itseäni ja sen jälkeen pyytäisin anteeksi ja sanoisin myös yrittäväni parantaa tapani.

Jos anoppi kykenisi kahvittelun aikana ystävällissävyiseen keskusteluun, ehdottaisin lopuksi, että molemmat yrittäisivät omalla tahollaan tehdä asioiden eteen töitä, että tulevaisuus olisi mukavampi. Jos anoppi olisi loppuun asti hyökkäyshakuinen, yrittäisin viimeiseen asti viedä keskustelua järkevään suuntaan. Jos tästä ei olisi apua, ilmoittaisin lopuksi, että anoppi saa valita, joko ollaan tästä lähtien mukavia kavereita keskenämme, tai sitten v&&&u ei olla. Samaa tulee saamaan anoppi kuin minäkin olen saanut.

Mielestäni kannattaa nostaa katti pöydälle, muuten anoppi jatkaa samaa rataa hamaan auringonlaskuun saakka. Anoppisi vaikuttaa ihmiseltä, jolla on lupa arvostella ja mitätöitä muita. Nämä ovat narsismin piirteitä. Mieti myös sitä, että voisiko anopin käytös johtua siitä, että hän kokisi itsensä vähemmän "hienoksi" kuin sinä olet. Onko teillä siis suuret erot esim. lapsuudenkodeissanne, koulutuksessa, vartalon muodossa, yleissivistyksessä, vaateissa, käsilaukuissa, vihkisormuksen timanteissa? Jos "lyöt" anoppisi näissä kaikissa, niin ei ihme että anoppisi "oireilee". Naiset ovat kateellisia toisilleen: paremmat yksilöt pitää lyödä alas, sellaisessa asiassa missä itse "pystyy".

Sara

Kyllä minä "lyön" oman anoppini mainitsemissasi asioissa, mutta ei hän silti "oireile". Ei tuollaiset asiat saa ollaan syy huonoon käytökseen.

Eivät saisikaan olla, mutta monella naisella ne ovat, valitettavasti. Vähän riippuu tuosta anopista, pitääkö hän aapeetä perheeseen kuuluvana vai perheen ulkopuolisena. Jos aapee on ulkopuolinen, niin silloin anoppi helposti voi ärsyyntyä aapeen mahdollisesta paremmuudesta.

Mulla on kokemusta täntyyppisestä asiasta, mutta vastapuoleni oli työkaverini. Koitin olla hälle ystävällinen monen vuoden ajan, mutta mikään ei auttanut. Lopulta kamelini selkään tuli viimeinen korsi ja "räjähdin" työkamulleni: puhuin hänelle kaiken mitä tilanteesta ajattelin. Sittemmin hän onkin ollut minua kohti ystävällinen :)

Sara

Vierailija
82/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei ole provo. Seurueesta osa oli leikkipaikalla lasten kanssa, kaikki tekivät lähtöä, takkeja haettiin. 

Miten tämä lause sopii siihen, että aloituksessa "anoppi osoitti niitä ruokailijoita, joiden laskun hän maksaa"?

No heidän paikkojaan? Tarjoilijoilla on käytössä pöytäkartat, joiden mukaan lasku tarvittaessa jaetaan. Ihan sama, vaikka olisi koko porukka poistunut vessaan.

Musta on hiukan moukkamaista tehdä lähtöä ennen kuin lasku on maksettu. Ja jos suurimman osan laskusta maksan helpompi on esim. nyökätä ko. ihmistä/ihmisiä kohden ja sanoa esim. että hän haluaa maksaa omansa minä maksan loput.

Olen samaa mieltä, mutta tarjoilijana voin todeta, että monet ihmiset lähtee ennen kuin laskut on jaettu, siis jos tietävät, että esimerkiksi isovanhemmat maksavat heidänkin laskunsa.

Yleensä porukat näyttävät, että hän maksaa tuon ja tuon laskun, minä maksan tuon ja tuon laskun. Ongelmaa ei ole, paitsi silloin, jos onkin vaihdettu paikkoja ruokailun jälkeen, jolloin laskut menee "väärin", koska meillä tarjoilijoilla on pöytäkartta, jonka mukaan se lasku jaetaan. Kiireessä ei välttämättä muista, istuiko se punapaitainen nainen alusta asti seinän vieressä, vai vaihtoiko paikkaa jonkun kanssa illan aikana.

En tiedä luultavasti itse pyytäisin tarjoilijana nimeämään ne annokset jotka ko ihminen haluaa maksaa tai tässä tapauksessa ehkä helpompi tosiaan olisi nimetä se annos jota ei ollut ajatellut maksaa.

Entä jos aloittajakin olisi jo poistumassa, mutta anoppi sanoo että ei maksa hänen osuuttaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei ole provo. Seurueesta osa oli leikkipaikalla lasten kanssa, kaikki tekivät lähtöä, takkeja haettiin. 

Miten tämä lause sopii siihen, että aloituksessa "anoppi osoitti niitä ruokailijoita, joiden laskun hän maksaa"?

No heidän paikkojaan? Tarjoilijoilla on käytössä pöytäkartat, joiden mukaan lasku tarvittaessa jaetaan. Ihan sama, vaikka olisi koko porukka poistunut vessaan.

Musta on hiukan moukkamaista tehdä lähtöä ennen kuin lasku on maksettu. Ja jos suurimman osan laskusta maksan helpompi on esim. nyökätä ko. ihmistä/ihmisiä kohden ja sanoa esim. että hän haluaa maksaa omansa minä maksan loput.

Olen samaa mieltä, mutta tarjoilijana voin todeta, että monet ihmiset lähtee ennen kuin laskut on jaettu, siis jos tietävät, että esimerkiksi isovanhemmat maksavat heidänkin laskunsa.

Yleensä porukat näyttävät, että hän maksaa tuon ja tuon laskun, minä maksan tuon ja tuon laskun. Ongelmaa ei ole, paitsi silloin, jos onkin vaihdettu paikkoja ruokailun jälkeen, jolloin laskut menee "väärin", koska meillä tarjoilijoilla on pöytäkartta, jonka mukaan se lasku jaetaan. Kiireessä ei välttämättä muista, istuiko se punapaitainen nainen alusta asti seinän vieressä, vai vaihtoiko paikkaa jonkun kanssa illan aikana.

En tiedä luultavasti itse pyytäisin tarjoilijana nimeämään ne annokset jotka ko ihminen haluaa maksaa tai tässä tapauksessa ehkä helpompi tosiaan olisi nimetä se annos jota ei ollut ajatellut maksaa.

Entä jos aloittajakin olisi jo poistumassa, mutta anoppi sanoo että ei maksa hänen osuuttaan?

Itse olen yleensä muistelemalla saanut ne laskut oikein, tai sitten tosiaan ihmiset ovat istuneet samoilla paikoilla koko ajan, tai huikanneet, että "oikea" paikka on tossa, jolloin pöytäkartan avulla sen laskun saa oikeille tyypeille.

Kyllä sen aina saa jotenkin sumplittua, vaikka hidastaahan tuo laskuttamista.

Vierailija
84/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan tilanne hiukan pidemmälle... anoppi kertoo että ei aio maksaa miniän laskua. Miniä sanoo tuleensa miehensä kanssa perhelounaalle eikä ottanut rahaa mukaan koska mies tarjoutui maksamaan ruuat ja kertoo odottavansa että mies tulee wc:stä. Mitä tekee anoppi? Mitä tekee tarjoilija?

Vierailija
85/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa sopivasti että miehesi oli juuri silloin vessassa. Kestikö kauankin? Tuollaisen porukan laskujen tekeminen ei käy ihan hetkessä varsinkin kun osa maksettiin erikseen. Monessa paikassa selvittävät etukäteenkin että maksetaanko kaikki samasta vai erikseen.

Vierailija
86/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan muukaan puutu anopin käytökseen? Kerroit että pöytään jäi vain muutama sun sukulainen katselemaan tapahtumaa kun kaikki muut olivat hakemassa takkeja, leikkipaikalla ja vessassa. Siis ne sun sukulaisetkin antaa jonkun ihan ventovieraan maksaa oman laskunsa ravintolassa ja katselevat kun sun laskua ei makseta? Joopajoo... vai oletteko jotain teinejä?

Vierailija
87/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuipa sopivasti että miehesi oli juuri silloin vessassa. Kestikö kauankin? Tuollaisen porukan laskujen tekeminen ei käy ihan hetkessä varsinkin kun osa maksettiin erikseen. Monessa paikassa selvittävät etukäteenkin että maksetaanko kaikki samasta vai erikseen.

No niinpä. Ja ei ne ihmiset kyllä ainakaan silloin laskun jakohetkellä missää leikipaikoilla olleet, jos kerran anoppi osoitteli sormellaan ihmisiä että keiden laskut maksaa.

Vierailija
88/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Että anoppi on mollanut sua koko ruokailun ajan eikä miehesi tai kukaan muukaan ole sanonut yhtään mitään? Ja sitten kun anoppi ilmoittaa maksavansa sen laskun niin kaikki häipyvät paikalta kuin pierut Saharaan?

Vierailija
89/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi logiikan mukaan sinä et ole sukulainen, vaan pelkästään sukuun naitu. Oletteko miehesi kanssa naimisissa? Jos ette, niin sen pahempi, et ole silloin edes suvun ulkojäsen, vaan kuulut kokonaan toiseen sukuun. Näin ajattelevia anoppeja ja appiukkoja valitettavasti on edelleen. Aika kieroutuneet kuvan antaa kyllä seuraaville sukupolville.

Vierailija
90/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Semmoiseen kiinnitin huomiota, että joku oli sitä mieltä, että mies saisi kuulla kunniansa anopin käytöksen takia ja se oli saanut yläpeukkuja. Eihän omainen voi olla vastuussa läheisen käytöksestä/mielenterveysongelmasta. Hän ja muut samassa tilanteessa olevathan siitä nimeonmaan kärsivät ja joutuvat häpeämään asiaa. Olemme varmasti anopin kanssa erilaisia, mutta koska omaan normaalit käytöstavat häntä kohtaan, ei hänellä pitäisi olla mitään hampaankolossa. 

Vierailija
91/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt naurattaa :D Siis se, että mun anoppi on niin karmea, että sitä pidetään vauva-palstan provona. Omalla tavallaan sekin helpottaa mua, kun seuraavan kerran kuuntelen sen sekoiluja. Voi nauraa sisäisesti.

Provolta vaikuttaa mutta vastaan silti sen, mitä tästä tuli mieleen:

että miksi ihmeessä annat anopin kohdella sua noin huonosti jos tuosta kerran tulee loukattu olo ja paha mieli? Tai että miksi ihmeessä olette sen anopin kanssa ylipäätään tekemisissä?

Vierailija
92/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Semmoiseen kiinnitin huomiota, että joku oli sitä mieltä, että mies saisi kuulla kunniansa anopin käytöksen takia ja se oli saanut yläpeukkuja. Eihän omainen voi olla vastuussa läheisen käytöksestä/mielenterveysongelmasta. Hän ja muut samassa tilanteessa olevathan siitä nimeonmaan kärsivät ja joutuvat häpeämään asiaa. Olemme varmasti anopin kanssa erilaisia, mutta koska omaan normaalit käytöstavat häntä kohtaan, ei hänellä pitäisi olla mitään hampaankolossa. 

Anopin käytöksestä mielestäni mies ei olekaan vastuussa, mutta omastaan kyllä. Ja minulta noin käyttäytyvä mies saisi kyllä palautetta joka ei olisi kiitosta.

Vierailija
93/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rohkeaa mennä viittailemaan anopin mahdollisiin mielenterveysongelmiin, ap. Muistathan, että me ei täällä olla kuultu muuta kuin sinun näkökulmasi asiaan. 

Vierailija
94/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tarkoitti varmaan sitä, että mies voisi sanoa vastaan tai puuttua tuohon kun kerran huomaa jonkun ilkeilevän puolisolleen. Ei kukaan normaali vain kuuntele ja häpeä tuollaisessa tilanteessa. Mutta nää sun tekstit kyllä kuulostaa niin kruununkiillottamiselta.

Vierailija
95/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kohtalotoveri! Itsellä myös tuollainen anoppi. Tosin sain tarpeekseni, enkä ole enää missään tekemisissä anopin kanssa. Lapsenlapsiaan hän näkee muutaman kerran vuodessa. Jos kerran aikuinen ihminen ei pysty käyttäytymään normaalisti meidän perhettämme ja minua kohtaan, on parempi ettemme tapaa ollenkaan. Tämä päätös on helpottanut elämääni paljon!

Vierailija
96/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole enää missään tekemisissä tollasen eukon kanssa. Piste!

Vierailija
97/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Edelleen odotan vastausta. Miten olette miehesi kanssa sopineet jatkosta anopin suhteen?

Vierailija
98/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Edelleen odotan vastausta. Miten olette miehesi kanssa sopineet jatkosta anopin suhteen?

Varmaan samaan malliin kuin tähänkin asti. Eli mies pitää turpansa ja silmänsä kiinni tilanteissa, vaikka anopin selän takana aina tuohtuukin silminnähden anopin käytöksestä. Ap puolestaan kuuntelee hymyssä suin anopin kommentteja, kiittää aina kauniisti ja vastailee provosoitumatta kaikkeen. Jos kerran tämä on jatkunut jo ikuisuuksia niin miksipä se yhtäkkiä muuttuisi. Sitä en tajua, että miten ap tästä jaksaa edelleen loukkaantua ja yllättyä.

Vierailija
99/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Mennään samaan malliin, nähdään pakollisissa juhlissa, synttäreillä ym. Välit laitettaisiin kokonaan poikki, olisi siis laitettu jo vuosia sitten poikki, jos se olisi helppoa. Helpompaa on lusia välillä näissä edellä mainituissa tilanteissa. 

Vierailija
100/187 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Mennään samaan malliin, nähdään pakollisissa juhlissa, synttäreillä ym. Välit laitettaisiin kokonaan poikki, olisi siis laitettu jo vuosia sitten poikki, jos se olisi helppoa. Helpompaa on lusia välillä näissä edellä mainituissa tilanteissa. 

No mikä siinä välien katkaisemisessa on niin erityisen vaikeaa?