Juodaanko joka perheessa Muumi-mukeista kaikissa tilanteissa?
Olen käynyt paljon kyläpaikoissa viimeisen puolen vuoden aikana. Lähes kaikissa kodeissa aikuisille tarjotaan kahvit Muumi-mukeista.
Juoko koko Suomi kahvinsa näistä kupeista joka tilanteessa? Arkena ja juhlana? Jotenkin mä en käsitä :)
Kommentit (75)
Sveitsiläinen työkaveri oli ostanut kaksi Muumimukia lomamatkalta ja kysyi voisiko joskus tuoda hänelle kaksi lisää. Hän ei kuulemma jaksa enää käyttää muita kuppeja kahvin ja teen juontiin, kun nämä ovat niin käteviä arkiastioita.
Juu ei tarjota muumimukeista. Olen saanut lahjaksi kaksi mukia ja ne on jossain kaapin perällä.
En omista yhtään, eikä kiinnosta koko aihe yhtään. Juhlissa Lumi-astiasto, en ole mikään astioiden keräilijätyyppi
Kyllä! Joka perheessä ja kaikissa tilanteissa!
Vierailija kirjoitti:
En omista yhtään Muumi-mukia. En kyllä juo kahviakaan. Teetä juon pääasiassa Indiskan jättimukeista.
Minä en juo teetäkään. En omista kahvinkeitintä edes vieraita varten.
No, ei minulla kyllä käy vieraitakaan, mutta silti.
Maailman huonoin kahvikuppi. Kahvi jäähtyy hetkessä.
Kyllä. Muumimukit sopivat hyvin espressokeittimen kahvan alle ja mahtuu sopivasti vaahdotettua maitoa, jos sellaista kaipaa.
Aika usein. Tai samanmallisesta Cafe 1902-mukeista
Mutta juhlissa käytän isovanhemmilta perittyjä kahviastoja
En omista ainoatakaan Muumimukit. Enkä mariskoolia.
Siis, mä en edes kauheasti välitä muumikupeista, mutta niitä tulee lahjaksi joka tuutista. Kerran sain yhden kupin lahjaksi kymmenen vuotta sitten, ja se oli mielestäni söpö niin nyt mies ostaa jokaiseen juhlaan ja pyhään uuden mukin :::D en ole tohtinut sanoa että riittäisi jo. Suloinen on kun on aina niin ylpeä et nyt on löytänyt jotain mistä rouva tykkää 😂
Ei. Meillä on muutama muumimuki ja niistä juodaan silloin tällöin esim. kaakaota.
Omistan 6kpl "parempia" kahvikuppeja tasseineen, mummolta perittyjä. Harvoin niitä jaksaa kaivaa esille, joten kyläilijät saavat kahvinsa muumimukeista.
Vierailija kirjoitti:
Siis, mä en edes kauheasti välitä muumikupeista, mutta niitä tulee lahjaksi joka tuutista. Kerran sain yhden kupin lahjaksi kymmenen vuotta sitten, ja se oli mielestäni söpö niin nyt mies ostaa jokaiseen juhlaan ja pyhään uuden mukin :::D en ole tohtinut sanoa että riittäisi jo. Suloinen on kun on aina niin ylpeä et nyt on löytänyt jotain mistä rouva tykkää 😂
Mulle äiti ostaa aina jotain muumijuttuja kun kerran halusin yhden muumiastian. Onhan toi ihan liikuttavaa.
Meillä on kaksi muumimukia. Molemmat lahjaksi saatuja, ja hyvin erilaisia. Toinen on keraaminen, toinen (Pikkumyy muki) on emalimuki. Ne ovat arkikäytössä, osittain siksi, että ovat yksittäiskappaleita. Eli ovat osa meidän sekalaista arkimukien kokoelmaa.
Silloin, kun tulee vieraita, tai katetaan muuten vain siistimmin, laitetaan kaikille samanlaiset mukit, lasit tai kupit. Jos oikea juhlakattaus tehdään, laitetaan kahvia varten kahvikupit, teetä varten teekupit ja kylmiä juomia varten lasit.
Muumimukeista juodaan arjessa ja juhlissa, kun niitä on kertynyt kaappiin niin paljon, enkä viitsi säilöä satunnaisia juhlia varten mitään erillistä serviisiä. Ristiäisissäkin ne oli, ei ollut siihen hetkeen varaa ostaa/vuokrata astiastoa ja Muumimukeja oli riittävästi valmiina, ja lasten synttäreille ne on minusta ihan sopivat kupit muutenkin. Muita juhlia ei ole juuri tullut järjestettyä. Nyt tosin sain lahjaksi muutaman Taika mukin ja niitä tulee käytettyä joskus jos tulee vieraita, mutta Muumit on paremman kokoisia, ei tarvi koko ajan olla täyttämässä, ja kätevää kun ihmiset erottaa oman mukinsa. Perus teemat taas on niin tylsiä kahvilamukeja, että en minä niitäkään haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan päänsäryn näistä muumi-mukeista. Ja joku vielä kehtaa juhlissaan niitä käyttää! Ei mitään tyylitajua! Ja lisäksi ne on liian pieniä sekä kahvin että erityisesti teen-juojille. Kummatkin kokoajan santsaamassa (olen huomioinut juhlissa joissa olen ollut ja siellä näitä mukeja käytetty ). Omistan yhden muumimukin, ja se tuli lahjana joskus 2010 parhaalta kaverilta joka silloin hurahti näihin muumi-mukeihin. Se muki on haudattu kaapin perälle, enkä ole koskaan käyttänyt.
Näit kuitenkin vaivaa kaivaaksesi esille vuosia vanhan keskustelun mukeista, joista et pidä?😁
Minä tykkään kovasti niistä Toven alkuperäisistä muumeista, en niinkään näistä nykyisistä laimennetuista hattarapalloista.
Muumimukeista en pidä yhtään enkä niitä siis omista. Kylässä juon ihan siitä mistä tarjotaan eikä tulisi mieleenkään arvostella.
Tosin onhan se juhlissa vähän outo astiavalinta, mutta ymmärrän senkin, ettei kaikilla ole tilaa säilyttää erikseen asiallista astiastoa, jota harvoin käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Monet vetovat muumimukin helpoon konepesuun ja kokoon. Herranjestas perus Teema-muki on ihan sama muki ilman kuvioita. Hankkikaa nyt edes niitä.
Perus Teemat on maailman ankeimmat ja mielikuvituksettomimmat mukit, niitä on joka kahvilassa ja ruokalassa. Väritkin on tylsiä ja kulahtaa nopeasti rumiksi. Ei kiitos. Jos joku keksisi tehdä samaan malliin jotain kivoja aikuismaisempia kuoseja, esim Taikan tai Marimekon kuosien tyylisiä, niin voisin vaihtaa muumimukini semmoisiin. Mutta kun en ole vielä riittävän kivoihin ja hyvän mallisiin törmännyt niin mennään muumeilla.
Muumimukit on käteviä kun on vieraita. Jos haluan kettuilla jollekin, annan sille haisulimukin. Muumipeikko-muki meinaa että pidän vierasta perässävedettävänä tossukkana.
On täysin mautonta tarjoilla juhlissa Muumi-mukeista. Lastenjuhlissa ne ehkä menisivät, mutta Muumi-mukit ovat kuumia juomia varten, ja lastenjuhlissa ehkä harvemmin tarjoillaan kuumia juomia, ellei sitten kaakaota. Tuota, että posliinimukeista juodaan mehua tai limsaa, en ymmärrä. Lasit ovat sitä varten.
Opiskeluaikana 2000-luvulla keräsin Muumi-mukeja, ja nuorena kun monenlaisia kavereita kävi paljon kylässä, oli ihan hauskaa antaa heille oman valintani mukainen muki. Sittemmin kyllästyin niihin ja myin Huuto.netissä koko setin, taisi olla noin 30 mukia. Nyt minulla on kaapin perässä kaksi Rakkaus-mukia, jotka olen saanut lahjaksi. Luovun niistä, kun kehtaan, tai annan lapseni käyttöön.