Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Eräälle tuntemalleni ei meinannut millään mennä jakeluun, että vaikka kahdella henkilöllä on yhteinen serkku, se ei tarkoita että he olisivat toisilleen mitään sukua. Väänsi kovasti miten tietyissä osissa Suomea ollaan sukurutsaisia, kun noin serkuksetkin ovat menneet naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Eräälle tuntemalleni ei meinannut millään mennä jakeluun, että vaikka kahdella henkilöllä on yhteinen serkku, se ei tarkoita että he olisivat toisilleen mitään sukua. Väänsi kovasti miten tietyissä osissa Suomea ollaan sukurutsaisia, kun noin serkuksetkin ovat menneet naimisiin.
Ei mene mullekaan jakeluun. Eikös ne ole pikkuserkkuja?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä, ellei.. kirjoitti:
Tuttava ei tiennyt, että dinosauruksia on oikeasti ollut olemassa. Luuli niitä lapsille keksityksi tarinaksi. Oli kovasti innoissaan, kun totuus selvisi😀
Alkaako tuttavasi nimi A:lla? :D
Tietämättömyys on oma lukunsa -- suhteellisuudentaju toinen. Suomessa on yli 80 000 diplomi-insinööriä. Näistä naimisissa varmasti ainakin kolme neljäsosaa. Tästä voimme lähteä arvioimaan, kuinka monella on yksikertainen A-kirjaimella alkava vaimo.
Eli aika epätodennäköistä, että olisi sama.
Hulluja on myös ne ketjut, joissa päivitellään vaikka jotain ilkeää Tuulaa ilman mitään muita tunnistettavia merkkejä. Eikö sinnekin ilmesty joku kyselemään, että asuuko Kouvolassa tai jotain yhtä päätöntä. Tuula-nimisiä on kymmeniä tuhansia Suomen maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pikkuserkkujen vanhemmat ovat serkkuja. Kaksi ihmistä, joilla on yhteinen serkku, eivät välttämättä ole toisilleen mitään sukua, kun toinen on sukua serkun äidin ja toinen isän kautta.
MInä luulin parikymppiseksi, että lohikäärmeitä oli oikeesti joskus olemassa.
Sain tietää myös tuolloin, ettei kaksosilla ole yhtään sen enmpää yhteistä kuin muutenkaan sisaruksilla.
Olin myös laulanut kappaletta "maailmassa monta ihmeellistä aasiaa..." Aina väärin, ja luullut että siinä puhutaan aaseista...
Mulle selvisi myös taannoin, että se on mikroaaltouuni -ei mikroAUTOuuni.
Tunnenko usein itseni yksinkertaiseksi. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä av:lla moni alkoi väittä vastaan, kun kirjoitin, että juhannusaatto on yleinen vapaapäivä. No sehän on, eri asia jos on töissä paikoissa, missä silloin yleensäkin ollaan töissä, mutta lomapäiväksi se pitää noteerata silti.
yleinen vapaapäivä ja lomapäivä on kaksi täysin eri asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Minulla on montakin serkkua, joilla on omat serkkunsa toisen vanhempansa puolelta, eivätkä he ole minulle mitään sukua. Miten jollekin on voinut jäädä tämä epäselväksi? o_O
N33 kirjoitti:
Sain tietää myös tuolloin, ettei kaksosilla ole yhtään sen enmpää yhteistä kuin muutenkaan sisaruksilla.
Olin myös laulanut kappaletta "maailmassa monta ihmeellistä aasiaa..." Aina väärin, ja luullut että siinä puhutaan aaseista...
Eräs ei tajunnut kun selitin, että jos identtiset kaksossiskot pariutuvat identtisten kaksosveljesten kanssa ja molemmat pariskunnat saavat lapsen, niin vaikka lapset ovat toisilleen serkkuja (niin kuin sisarusten lapset aina ovat), niin geneettisesti he ovat toisilleen kuin sisaruksia.
Kaveri ei tiennyt, että mikroon ei saa laittaa haarukoita. Heillä ei ehkä ole ollut ikinä kotona mikroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pikkuserkkujen vanhemmat ovat serkkuja. Kaksi ihmistä, joilla on yhteinen serkku, eivät välttämättä ole toisilleen mitään sukua, kun toinen on sukua serkun äidin ja toinen isän kautta.
Helpoin tapa ymmärtää on ehkä se että oman äitisi veli, eli eno, ei ole mitään sukua oman isäsi veljelle, eli sedälle, joten vaikka enosi ja setäsi lapset ovat sinun serkkuja, eivät enosi ja setäsi ole mitään sukua keskenään, jolloin myöskään heidän lapsensa eivät ole mitään sukua keskenään. Tai jos ajattelee että perheessä isä on kiinalainen ja äiti savolainen, niin ei ne kiinalaiset sukulaiset ole sukua savolaisille vaikka ovatkin molemmat sukua sille kiinalais-savolaiselle lapselle.
Samaan aiheeseen liittyen jouduin selittämään miten sisarpuolet voivat alkaa seurustelemaan kun eivät ole mitään sukua toisilleen, vaikka toisen äiti on mennytkin sen toisen isän kanssa naimisiin kun lapset ovat olleet jo lähes aikuisia. Ja se rautalankaversio väsyneille: Matti ja Maija saavat lapsen Minna. Pentti ja Pirjo saavat lapsen Petri. Molempien vanhemmat eroavat. Matti ja Pirjo tapaavat ja menevät naimisiin. Minna ja Petri ovat siis sisarpuolia, mutta eivät sukua toisilleen, joten hekin voivat mennä naimisiin keskenään. Tai puolisisaruksia, mutta siitä voitte vääntää omassa ketjussa tai kaivaa vanhoja ketjuja aiheesta.
Tuon rautalankaversion väänsin henkilölle jota pidin todella älykkäänä, joten olin yllättynyt. Tajusi kuitenkin jo tuossa vanhempien ero-kohdassa mitä ei osannut ajatella.
N33 kirjoitti:
Ja syystä ;D
Tuo kaksosjuttu on ihan ymmärrettävä. Mutta nuo muut....
Vierailija kirjoitti:
Eräs treffiseuralainen ei tiennyt montako munuaista on ihmisellä. Ensimmäiset ja viimeiset treffit 😁
Miksi ensitreffeillä arvuutellaan munuaisten kappalemääriä?
Kämppikseni heitti herätyskellon pois toimimattomana.
Ei ollut koskaan kuullut paristoista. Opiskeli luokanopettajaksi ja tämä juttu on tosi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs treffiseuralainen ei tiennyt montako munuaista on ihmisellä. Ensimmäiset ja viimeiset treffit 😁
Miksi ensitreffeillä arvuutellaan munuaisten kappalemääriä?
Yritti saada siirrännäisen?
Vierailija kirjoitti:
Kämppikseni heitti herätyskellon pois toimimattomana.
Ei ollut koskaan kuullut paristoista. Opiskeli luokanopettajaksi ja tämä juttu on tosi!
Jaettuani kahden talven ajan soluasunnon kahden luokanopettajaopiskelijan ja heidän lukuisten opiskelutovereidensa kanssa voin vain todeta, että ei mitään uutta. Nättejä tyttöjä ja salskeita poikia, kaikilla aivot kuin kanalla ja meno kuin touhoankalla.
Vierailija kirjoitti:
- Niin sanottujen sivistyssanojen käyttäminen on kyllä taitolaji. - Kyse ei ole vain niiden ymmärtämisestä vaan minusta myös sen tajuamisesta, että missä niitä voi käyttää. - Erityisesti koska osalla ei ole vain yhtä oikeaa käännöstä tai olisiko oikeampaa sanoa vastinetta todellisuudessa. Esimerkiksi on kovin tulkinnan varaista sanoa, mitä tarkoitetaan sanoessamme, että n.n. on kyvin patrioottinen. - Varmaankin muistaa Suomen itsenäisyyspäivän, mutta mitä muuta? - Voiko patriootti olla esimerkiksi aseistakieltätyjä on luullakseni asia, joka jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Tai mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että se ja se on sellainen humanisti tyyppi? - Korostaa isoon ääneen seurassa ihmisen mahdollisuuksia ja saavutuksia? Vai onko enempi itsekseen viihtyvä, joka nautiskelee lukemalla länsimsien kirjallisuuden klassikoita ja naukkailee punaviiniä.
Ööö... Tuolla perusteella ei voisi kutsua ketään isänmaalliseksi, koska olisi kovin tulkinnanvaraista kutsua ketään sellaiseksi. Joskus lainasana (tai sivistyssana) muistuu mieleen nopeammin kuin sen suomenkielinen vastine. Hölmöähän sen lainasanoja on käyttää, jos sille on olemassa se (hyvä) suomenkielinen vastineensa. Sitäpaitsi itse inhoan yli kaiken kun puhutaan dinnereistä. Kaipa se lopulta tarttuu minuunkin kun on jo niin yleisesti käytetty.
-
Karrikointi, karikatyyri ym. taas ovat sanoja, joille en ihan heti keksi hyvää sanaa suomenkielestä.
-
Humanistia käytän sanana itse sekä hyvässä että pahassa, yleistäen ja karrikoiden. En käytä silloin, kun keskustelukumppani ei ole vastaanottavainen sanan käytön suhteen. Toki voisin käyttää nimitystä vain puhuessani humanistisia aineita opiskelevasta henkilöstä.
En ole tuo henkilö, jonka tuttu ei noita sanoja tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
-Siinä Tuomiokirkon edessä
-En mä tiedä mitään Tuomiokirkkoa, sano osoite...
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
Oli nyt itsestään selvää, että näemme Helsingissä emmekä Turussa :) Helsingin Tuomiokirkko on koko Helsingin symboli ja Helsinki on pääkaupunkimme. On outoa, jos sitä ei tiedä, sori nyt vain. Onko Senaatintorikin epäselvä käsite ja Aleksanteri Toisen patsas?
Kyllä Helsingin historiaa ihan peruskoulutasolla tämän verran käsitellään ja aikuisella ihmisellä luulisi jonkin tason kulttuuritietämystä olevan kertynyt kotikaupungistaan.
Minä olen oppinut tuntemaan tuon Nikolainkirkkona, en ei-kristittynä ole juuri kiinnittänyt huomiota tuomiokirkkoihin noin yleensä, paitsi kansallispyhäkköön Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ei tiennyt, että mikroon ei saa laittaa haarukoita. Heillä ei ehkä ole ollut ikinä kotona mikroa.
Ja syy tähän on?
Oman mikron ohjeissa ei puhuta metallista muuta, kuin se, että ne eivät saa koskettaan mikron seiniä. Muuten saa kayttää vapaasti ja toisissa tapauksissa, jopa kehoitetaan käyttämään, kuten esim. veden lämmittäminen mukissa/lasissa metallisen lusikan kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin oltu parikymmentä vuotta miehen kanssa naimisissa, kun oltiin autolla ajelemassa ja minulla alkoi kuukautiset. Pyysin pysäyttämään läheiselle huoltikalle, jotta voin käydä vessassa. Mies siihen: Etkö voi pidätellä Seinäjoelle asti (20 km).
Pyystikö miestä vain pysäyttämään jotta voit käydä vessassa? Vai sanoitko, että sinulla alkoi kuukautiset ja sen takia pitää päästä heti vessaan?
Sanoin toki, että menkat alkoi.
Hän siis ajatteli, että veren tuloa voi pidätellä samalla tavalla kuin pissan? No just, ei ollu ihan penaalin terävin kynä tää mies.
Sosiaalipuolen johtotehtävissä kuitenkin.
Tyttöystävä ei tiennyt, mikä on patterin termostaatti, valitteli kylmää ja kysyin, että onko termostaatti varmaan täysillä, ei ollut koskaan kuullutkaan.