Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
-Siinä Tuomiokirkon edessä
-En mä tiedä mitään Tuomiokirkkoa, sano osoite...
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
Ap, itse en ole nähnyt Helsingin tuomiokirkkoa koskaan.
Helsingissä käyn säännöllisesti, mutta en tuomiokirkkoja tai muitakaan nähtävyyksiä katsomassa. En tunnistaisi tuota nähtävyyttä edes kuvista. Olen kuitenkin ihan järkevä ja kouluni käynyt. Tosin täällä pohjoisessa.
Osaatko itse nimetä/tunnistaa kuvasta rakkaan kotimaamme tunnetuimman ja hienoimman tunturinlaen? Pitäisi osata, tai tyhmä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa.
Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella.
Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri.
Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella.
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..
No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.
Helsingissä käyn säännöllisesti, mutta en tuomiokirkkoja tai muitakaan nähtävyyksiä katsomassa. En tunnistaisi tuota nähtävyyttä edes kuvista. Olen kuitenkin ihan järkevä ja kouluni käynyt. Tosin täällä pohjoisessa.
Osaatko itse nimetä/tunnistaa kuvasta rakkaan kotimaamme tunnetuimman ja hienoimman tunturinlaen? Pitäisi osata, tai tyhmä olet.
Anteeksi, tämä lainaus ei siis todellakaan ap:lle, vaan tämän tuomiokirkon tietäjälle.
Vierailija kirjoitti:
"Perustele, miksi yötyöläiset tai erilaisen vuorokausi rytmin omaavat ovat jotain friikkejä. Aamuvirkut luulevat itsestään liikoja." - - Ehlä kuulun noihin itsestään liikaa luuleviin. Ja kaikki mitä tapahtuu yöllä ei näy. Hyvin moni suomalainen tekee yötyötä ja yöllä nukkujat eivät välttämättä edes huomaa heidän työpanosta, kuin vain sattumalta. Silloin kun lehti ei olekaan tullut tai lumiaura ei ole ehtinyt auraamaan tietä. - Sairaalaa ei voi sulkea kokonaan yöksi. - Taisit saada minut kiinni siitä, että yleistin "vähän"
liikaa. Mutta, mutta paljon vielä paikkoja, joihin "tavallinen" suomalianen kiirehtii päiväsaikaa. Mitä hän tekee öisin nukkuu? - Mahdolliesti mutta voi valvoakin, Mutta kaikkien meidän on nukuttava jossain välissä. Monen asian hoitaminen vaatii asioimista päivällä, ellei se -syystä tai toisesta- onnistu esimerkiksi vain netin välityksellä. jotain kertonee se, että nuorista suurin osa menee arksin kouluun viimeistään ennen puoltapäivää, kuntien ja valtion viranomaiset ottavat vastaan asiakkaita tietääkseni vain päiväsaikaan. En ole käynyt Kelassa mutta olisin yllättynyt jos se olisi auki vielä ilta seitsemän jälkeen. Tai avaisi ennen aamu seitsemää. - Verotoimistoon ei tarvinnut mennä enää viiden jälkeen. Tuskinmaistraattiinkaan. Koti kuntani kirjastot menevät kiinni viimeistäänn kahdeksalta ja avaavat aikaisintaan yhdeksältä.
Kun katson televsion ohjelma tarjontaa, niin minusta viimeistään puolenyön jälkeen sieltä tulee aika vähän sellaista, mitä itse jaksasin katsoa. Voi sitä yöllä toki tehdä muutakin kuin katsoa televisiota
Mutta miksi sijoittaa ohjelmat paikoille, jolloin on olettama, että ei niitä silloin ole kukaan katsomassa? - Vai lähdetäänkö olettamuksesta että kaikki nauhoittavat tai katsovat sitten mahd. uusinnan?
Mielenkiinnolla odotan, että kuinka moni kauppa aikoo olla tulevaisuudessakin enempi auki öisin kuin päivisin. - Itse hieman kammoan ajatusta, että kaikkien tulisi olla valmiit olemaan yhtä tehokkaita siitä, mikä vuorokauden aika on kyseessä. Siksi mm. suon tai minun mielestäni on oikein, että useimmat ovat oikeutettuja saamaan hieman parempaa palkkaa yöaikana suorittamastaan työstä kuin samasta työstä päiväsaikaan. - - Eikä merkitystä ole sillä, missä työ suoritetaan, jolloin esimerkiksi työhuone voi olla yhtä valaistu niin yö kuin päiväaikaan. "Tavallinen"suomalainen kyllä tietää, miten vaihtaa katossa oleva lamppu, edellisen palettua loppuun.
Verovirastossa voit asioida vaikka yöllä. Itse hain viimeisimmän muutosverokortin puolen yön jälkeen. TV-palveluita käytän enimmäkseen netin kautta, joten "parhaalla katseluajalla" ei ole merkitystä. Lähikauppani sadan metrin päässä on auki tänäänkin klo 7-24, joten senkään vuoksi ei tarvitse aamuvirkuksi ryhtyä.
Kröhm, en tiennyt tosissani Amerikan pääkaupunkia, veikkasin New Yorkkia. En ollut ennen miettinyt asiaa ennen kuin pikkusiskoni selitti jotain Valkoisesta talosta tms :)
Vierailija kirjoitti:
Eräs treffiseuralainen ei tiennyt montako munuaista on ihmisellä. Ensimmäiset ja viimeiset treffit 😁
Miten munuaisten määrä tuli ensimmäisillä treffeillä puheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmetyttää kun joku luulee, että Martti Luther ja Martin Luther King on sama henkilö.
Mitään Martti Lutheria ei ole olemassa. On Martin Luther
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmetyttää kun joku luulee, että Martti Luther ja Martin Luther King on sama henkilö.
Kyllä ne Suomessa pakkasi sen Martti Lutheriksi nimeämään.
Vierailija kirjoitti:
E
Vierailija kirjoitti:
No vuosien varrella on paljonkin tilanteita, missä olen jonkun tietämättömyyttä ihmetellyt. Nyt kun olen jo yli viisikymppinen en ihan kauheasti ihmettele enää mitään, varsinkaan ihmisten tietämättömyyttä, se kun tuntuu olevan kovin yleistä.
Muisto: nauratti kyllä kun yhtenä syksynä kurssikaveri oltuaan kesälääkärinä kertoi potilaastaan, jolle oli joutunut selittämään että ei ole vaarallista, kun käden suonet näkyvät kun käsi on alaspäin ja katoavat kun käsi on ylöspäin. Kun meille kaikille käy samalla lailla (varsinkin helteellä).
Eipä ole lääkärikään järin fiksu, jos potilaiden tietämättömyydelle naureskelee selän takana.
Totta. Ei ole tietoinen vaitiolovelvollisuudesta tai sitten ei välitä noudattaa sitä. Lääkärilupa pois tuollaiselta juorukellolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
Heh, tästä tuli mieleen kun olin numeropalvelussa töissä, ja eräs nainen nainen soitti ja kysyi tuomiokirkon numeroa tai katuosoitetta (en muista kumpaa). Kysyin sitten, että minkä kaupungin. Nainen kimpaantui ja sanoi, että ai onko niitä muitakin kuin Helsingin Tuomiokirkko. Luettelin sitten kaikki tuomiokirkot, jotka olivat haulla tulleet. Meni nainen hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin oltu parikymmentä vuotta miehen kanssa naimisissa, kun oltiin autolla ajelemassa ja minulla alkoi kuukautiset. Pyysin pysäyttämään läheiselle huoltikalle, jotta voin käydä vessassa. Mies siihen: Etkö voi pidätellä Seinäjoelle asti (20 km).
Pyystikö miestä vain pysäyttämään jotta voit käydä vessassa? Vai sanoitko, että sinulla alkoi kuukautiset ja sen takia pitää päästä heti vessaan?
Eräs luokkalaiseni väitti muutama viikko sitten kivenkovaan että ensin oli jatkosota, sitten vasta talvisota, eikä uskonut vaikka ihmettelin että miksi sodan jatko olisi ennen varsinaista sotaa. No, ei hän sitä osannut sanoa. Samaan hengenvetoon toinen luokkalaiseni kysyi viattomana että eikös Suomi itsenäistynyt 1940-luvulla? Liittyi kuulemma toiseen maailmansotaan jotenkin. Kyllä sydäntä särki kuunnella tätä, pidin kyllä sellaisen saarnan Suomen tärkeimmistä historian vaiheista että nuo armaat teinit muistavat sen vielä kuolinvuoteellaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun siskot ei tienny, et curry on maustesekotus. Luuli, et se on jotain currykasvia tms. :-D
Ohis, mutta itseasiassa on olemassa curry - yrtti, ihan kasvi siis. Siitä ei toki currymaustetta tule, mutta saattaa aiheuttaa erehdyksiä :D
Ai on, siistiä! O_o Kaikkea sitä täältä oppii. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaksosten synnyttyä ainakin viisi aikuista ihmistä on kysynyt meiltä, ovatko lapsemme identtiset. Öö. Ei. Tyttö ja poika kyseessä. hämmentävin kerta oli, kun kysyjä oli toinen kaksosten äiti! Kuulemma lapsemme näyttivät niin saman näköisiltä. Lisään vielä, että lasten sukupuolet olivat jo näiden kysyjien tiedossa.
Mulla on epäidenttinen kaksoissisko ja muistan lapsena, kun monet aikuiset päivitteli ääneen, et miten me VOIDAAN olla niin eri näkösiä: toinen on tumma, toinen vaalea, toinen pätkä, toinen pitkä... Niin, miten se onkaan mahollista, olenhan eri näköinen myös muiden siskojeni kanssa, me vaan satuttiin syntymään (ja hedelmöittymään) samaan aikaan...
Kyllikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne Suomessa pakkasi sen Martti Lutheriksi nimeämään.
Kutosella nyt hissassa Martti Luther, kyllä se vaan siellä kirjassa lukee yhä suomalaisittain.
Lapsen valo: "ainiin, joo se neekeripastori onkin sitten eri heppu kuin tämä Luther!" Meillä on siis Tohtori Kingin kirja hyllyssä, jota on luettu.
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin oltu parikymmentä vuotta miehen kanssa naimisissa, kun oltiin autolla ajelemassa ja minulla alkoi kuukautiset. Pyysin pysäyttämään läheiselle huoltikalle, jotta voin käydä vessassa. Mies siihen: Etkö voi pidätellä Seinäjoelle asti (20 km).
Pyystikö miestä vain pysäyttämään jotta voit käydä vessassa? Vai sanoitko, että sinulla alkoi kuukautiset ja sen takia pitää päästä heti vessaan?
Sanoin toki, että menkat alkoi.
Jokunen vuosi sitten jonotin Sir Elwoodin kevätkonserttiin (pidettiin kirkossa). Tiedossa oli, että suvivirsi on ohjelmistossa. Eräs kolmekymppinen daami takanani arveli, että sekin on kyllä Sir Elwoodin oma biisi. Juu ei.
Kolmekymppinen mies ei tiennyt, miksi pääsiäistä vietetään.
Opiskelukaveri ei uskonut, että Kuu ja Aurinko näkyvät taivaalla yhtä aikaa. Oli sitä mieltä, että Kuu nousee vasta kun Aurinko on laskenut, ja kun Aurinko nousee, Kuu on jo laskenut.
Joskus vielä kerron että maapallo pyörii vastapäivään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ai missä?
-Öh... Senaatintorilla
-Missä se on?
No kyllä Helsingin tuomiokirkon tietäminen ja tunnistaminen kuuluu yleissivistykseen. Olen kotoisin Kainuusta, jossa myös kävin peruskoulun (joka alkoi kansakouluna) ja lukion. Kolmannen luokan maantiedon kirjassa oli kuva ko. rakennuksesta. Se esiintyy kohtalaisen usein uutiskuvissa niin tv:ssä kuin lehdissäkin, joten se kyllä pitää tunnistaa vaikkei olisi nähnyt sitä paikan päällä. Kuinka usein se tunturilaki on uutiskuvissa?
Vai oletko kuten yksi työkaverini, joka ei tiennyt maailmantapahtumia ja vetosi aina siihen, ettei voi tietää, koska ei ollut syntynyt silloin kun se tapahtui. Ilmeisesti hän oli hissantunnilla lukenut akkaria.
Minä tuttavalle: Vanhemmat tulee tänään Unkarista
Tuttava: Ai mistä?
Minä: Öö, Unkarista
Tuttava: Mikä se on?
Minä (hämmästyneenä): Eks sä tiiä mikä Unkari on?
Tuttava: Onks se joku Suomen kaupunki?
:D
Sama henkilö ei myöskään tiennyt DJ:tä...