Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?

Vierailija
13.02.2016 |

Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?

Kommentit (442)

Vierailija
81/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk-lääkäri ja kerran _päivystykseen_ tuli seurusteleva teinipariskunta, seksiä oli harrastettu ja poika oli löytänyt kamalan patin tytön emättimistä. Sain kunnian kertoa, että sitä kutsutaan kohdunnapukaksi.

Vierailija
82/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sinun mielestäsi on tavallisen suomalaisen määritelmä? Onko kuka tahansa Suomessa koko ikänsä asunut sellainen? "- Hyvä kysymys siksi kai sen kirjoitinkin lainausmerkkeihin. Ei minusta tavallisen suomalaisen ole tarvinnut asua Suomessa koko ikäänsä. - Tai sitten olen itse jotain muuta kuin tavallinen. Liitän "tavalliseen" suomalaisuuteen, ehkä hieman ristiriitaisiakin seikkoja, joista monet voisivat liittyä monen muun kansalaisuuden kuvaamiseen. Yhdellä lauseella siihen kuka tai mikä "tavallinen" suomalainen on en osaa vastata. 

Mutta esimerkiksi täysi-ikäinen osaa tai pystyy ilmaisemaan itseään sekä kirjoittamalla että lukemalla on asunut Suomessa viisi vuotta tai enemmän. Nukkuu enemmän yöllä kuin päivällä. Voi kulkea julkisella paikalla pelkäämättä, että hänet pidätetään ja toimitetaan kuullusteltavaksi tai laitetaan selliin, ilman erityistä syytä, Omistaa useammat kuin yhden kerraston puhtaita vaatteita. Hänellä on mahdollisuus (lähes) peseytyä päivittäin. Hän voi ruokailla useammin kuin kerran päivässä. Todennäköisesti tietää, miten laittaa televisio päälle, tai sulkea se, vaikkei sellaista itse sattuisi omistamaankaan. Hän on ainakin nähnyt kannettavan puhelimen, ellei itse omista, vaikka usein omistaa. Jos hän kulkee taksilla, niin hän voi luottaa siihen, että taksi osaa perille. Tietää, että Suomi on ns. pitää valtaa edustuksellinen demokratia, eikä esimerkiksi yksinvaltias tsaari. Hän ei ole nähnyt suomen luonnossa koskaan elävää leijonaa tai kamelia. Hyvin moni tavallinen suomalainen viettää -tai ainakin tietää ajankohdan, jolloin moni muu viettää sellaisia juhlia kuin joulu, Vappu ja Juhannus.          

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tk-lääkäri ja kerran _päivystykseen_ tuli seurusteleva teinipariskunta, seksiä oli harrastettu ja poika oli löytänyt kamalan patin tytön emättimistä. Sain kunnian kertoa, että sitä kutsutaan kohdunnapukaksi.

Muoks. emättimestä.

Vierailija
84/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itse asiassa todella yleistä. Jossain ketjuissa täälläkin on käynyt ilmi että moni on luullut kohdunnapukkaansa kasvaimeksi ja luullut kuolevansa, ennen kun lääkäri on kertonut mistä on kyse.

Vierailija
85/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä kuusi vuotta asunut viisikymppinen koirkeakoulutettu nainen ei tiennyt Tuomiokirkkoa. 

Eikä oikeastaan ole mitään merkitystä asuuko täällä tai ei, kyseessähän on kansallinen instituutio. Vähän sama kuin ei tietäisi Turun linnaa, jos asuu Tampereella. 

Mutta tällä on muitakin lähes yhtä erikoisia juttuja. Käsittämätön tapaus.... On siis työkaveri. 

Oli hämmentävä tilanne, kun sanoin, että nähdään Senaatintorilla siinä patsaan juurella. 

-Ai missä? 

-Öh... Senaatintorilla 

-Missä se on? 

-Siinä Tuomiokirkon edessä

-En mä tiedä mitään Tuomiokirkkoa, sano osoite... 

Enhän mä mitään osoitetta osaa tuollaisesta paikasta sanoa.. Aleksanterinkatu joku numero, huoh..

No tuota, Suomessa on kylläkin useita Tuomiokirkkoja, Helsingin tuomiokirkko ei ole missään erityisasemassa muihin nähden. Vai pidätkö kaikki eri Tuomiokirkkoja kansallisina instituutioina? Oikeastaan kirkoista ainoa jolla on erityisasema, on Turun tuomiokirkko, koska se on Suomen ev.lut.kirkon pääpyhättö.

Oli nyt itsestään selvää, että näemme Helsingissä emmekä Turussa :) Helsingin Tuomiokirkko on koko Helsingin symboli ja Helsinki on pääkaupunkimme. On outoa, jos sitä ei tiedä, sori nyt vain. Onko Senaatintorikin epäselvä käsite ja Aleksanteri Toisen patsas? 

Kyllä Helsingin historiaa ihan peruskoulutasolla tämän verran käsitellään ja aikuisella ihmisellä luulisi jonkin tason kulttuuritietämystä olevan kertynyt kotikaupungistaan. 

Minä kyllä tiedän MIKÄ Helsingin Tuomiokirkko, Senaatintori ja tuo patsas on, tiedän kuka ne on suunnitellut jne. Mutta jos mun pitäisi mennä sinne vaikkapa juna-asemalta niin ei mitään hajua mihin suuntaan pitäisi lähteä tai olisiko ne niin kaukana ettei voisi kävellä.

Vierailija
86/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosten synnyttyä ainakin viisi aikuista ihmistä on kysynyt meiltä, ovatko lapsemme identtiset. Öö. Ei. Tyttö ja poika kyseessä. hämmentävin kerta oli, kun kysyjä oli toinen kaksosten äiti! Kuulemma lapsemme näyttivät niin saman näköisiltä. Lisään vielä, että lasten sukupuolet olivat jo näiden kysyjien tiedossa.

Vierailija
87/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin todella paljon kun erittäin fiksuna ja kirjaviisaana pitämäni henkilö ei tiennyt milloin Suomen itsenäisyyspäivä on. Ja siis ihan suomalainen tyyppi kyseessä.

Vierailija
88/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen tk-lääkäri ja kerran _päivystykseen_ tuli seurusteleva teinipariskunta, seksiä oli harrastettu ja poika oli löytänyt kamalan patin tytön emättimistä. Sain kunnian kertoa, että sitä kutsutaan kohdunnapukaksi."

- En tiedä, miten tästä tulikinmieleeni, että olen aina ihmetellyt, että kun lääkäri on töissä aamupäivällä julkisessa terveyskeskuksessa hän on "tavis lekuri". Mutta kun sama lääkäri menee iltapäivällä töihin yksityiselle terveysasemalle, niin hän on kallispalkkainen huippuammattilainen, joka tietää erityislääkärinä kaiken, mitä potlas vain osaa kysyä. 

Vierailija
89/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ei osannut käyttää herätyskelloa! Siis sellaista perinteistä mallia.

Vierailija
90/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava ei tiennyt, että dinosauruksia on oikeasti ollut olemassa. Luuli niitä lapsille keksityksi tarinaksi. Oli kovasti innoissaan, kun totuus selvisi😀

Vierailija
91/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä sinun mielestäsi on tavallisen suomalaisen määritelmä? Onko kuka tahansa Suomessa koko ikänsä asunut sellainen? "- Hyvä kysymys siksi kai sen kirjoitinkin lainausmerkkeihin. Ei minusta tavallisen suomalaisen ole tarvinnut asua Suomessa koko ikäänsä. - Tai sitten olen itse jotain muuta kuin tavallinen. Liitän "tavalliseen" suomalaisuuteen, ehkä hieman ristiriitaisiakin seikkoja, joista monet voisivat liittyä monen muun kansalaisuuden kuvaamiseen. Yhdellä lauseella siihen kuka tai mikä "tavallinen" suomalainen on en osaa vastata. 

Mutta esimerkiksi täysi-ikäinen osaa tai pystyy ilmaisemaan itseään sekä kirjoittamalla että lukemalla on asunut Suomessa viisi vuotta tai enemmän. Nukkuu enemmän yöllä kuin päivällä. Voi kulkea julkisella paikalla pelkäämättä, että hänet pidätetään ja toimitetaan kuullusteltavaksi tai laitetaan selliin, ilman erityistä syytä, Omistaa useammat kuin yhden kerraston puhtaita vaatteita. Hänellä on mahdollisuus (lähes) peseytyä päivittäin. Hän voi ruokailla useammin kuin kerran päivässä. Todennäköisesti tietää, miten laittaa televisio päälle, tai sulkea se, vaikkei sellaista itse sattuisi omistamaankaan. Hän on ainakin nähnyt kannettavan puhelimen, ellei itse omista, vaikka usein omistaa. Jos hän kulkee taksilla, niin hän voi luottaa siihen, että taksi osaa perille. Tietää, että Suomi on ns. pitää valtaa edustuksellinen demokratia, eikä esimerkiksi yksinvaltias tsaari. Hän ei ole nähnyt suomen luonnossa koskaan elävää leijonaa tai kamelia. Hyvin moni tavallinen suomalainen viettää -tai ainakin tietää ajankohdan, jolloin moni muu viettää sellaisia juhlia kuin joulu, Vappu ja Juhannus.          

Perustele, miksi yötyöläiset tai erilaisen vuorokausi rytmin omaavat ovat jotain friikkejä.

Aamuvirkut luulevat itsestään liikoja.

Vierailija
92/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hämmentävää, että näinkin moni täällä ei tiedä istukan olevan kiinnittynyt kohdun seinämään. Mihin muualle se edes voisi kiinnittyä? Istukan tarkempi sijainti määräytyy sen mukaan, mihin hedelmöitynyt munasolu on sattunut asettautumaan kohtuun päästyään, eli ei ole mitenkään vakio.

Voisiko syynä olla, että ihmiset ajattelee tän olevan vaikeampi kysymys kuin se onkaan? Kun kohtua on harva nähnyt, tulee epävarmuus, että haetaanko tässä jotain tiettyä kohtaa tai kutsutaanko istukan kiinnittymiskohtaa jollain tietyllä nimellä tms. Itse ainakin huomaan joskus epäileväni maalaisjärkeäni enkä luota päättelykykyyni.

Vierailija
93/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele, miksi yötyöläiset tai erilaisen vuorokausi rytmin omaavat ovat jotain friikkejä.

Aamuvirkut luulevat itsestään liikoja.

Hyvä huomio. Itselläni paras työvire on iltapäivästä. Tulen töihin yleensä lähempänä kymmentä ja lähden iltakuuden maissa. Joskus olen ollut töissä iltakymmeneen, kun meneillään ollut kiinnostavan kiireellinen asia. Minulla tosiaan on erilainen rytmi ja päivä menee pilalle, mikäli palaveri alkaa yhdeksältä.

Vierailija
94/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei osannut käyttää herätyskelloa! Siis sellaista perinteistä mallia.

Tästä tulikin mieleeni kun opiskeluaikana asuin keski-ikäisen pariskunnan alivuokralaisena. Palattuani hiihtolomalta ihmettelin herätyskelloni katoamista. Rouva kertoi, että olin jättänyt kellon sointiasentoon (no en ollut, itse oli käynyt varmaan pyyhkimässä pölyjä tms. ja vahingossa kääntänyt sointiasentoon) ja se oli häirinnyt heitä. Hän ei ollut osannut kääntää sitä pois ja siksi oli pannut sen muovipussiin ja työntänyt vaatekaapin perälle. Kellossa oli päällä tavallinen keinukytkin. Rouvan mies oli koulutukseltaan sähköinsinööri. Olisi luullut sillä koulutuksella osaavan sammuttaa herätyskellon.

Vierailija
95/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet luulevat että kasteen tarkoitus on antaa lapselle nimi. Meidän lapsi kastettiin vasta 1-vuotiaana ja moni kysyi että miksi sitä siihen asti kutsuttiin tai mikä sen nimeksi tuli...

Vierailija
96/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs treffiseuralainen ei tiennyt montako munuaista on ihmisellä. Ensimmäiset ja viimeiset treffit 😁

Vierailija
97/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perustele, miksi yötyöläiset tai erilaisen vuorokausi rytmin omaavat ovat jotain friikkejä.  Aamuvirkut luulevat itsestään liikoja." - - Ehlä kuulun noihin itsestään  liikaa luuleviin.  Ja kaikki mitä tapahtuu yöllä ei näy. Hyvin moni suomalainen tekee yötyötä ja  yöllä nukkujat eivät välttämättä edes huomaa heidän työpanosta, kuin vain sattumalta. Silloin kun lehti ei olekaan tullut tai lumiaura ei ole ehtinyt auraamaan tietä. - Sairaalaa ei voi sulkea kokonaan yöksi. - Taisit saada minut kiinni siitä, että yleistin "vähän"

liikaa.  Mutta, mutta paljon vielä paikkoja, joihin "tavallinen" suomalianen kiirehtii päiväsaikaa. Mitä hän tekee öisin nukkuu? - Mahdolliesti mutta voi valvoakin, Mutta kaikkien meidän on nukuttava jossain välissä.  Monen asian hoitaminen vaatii asioimista päivällä, ellei se -syystä tai toisesta- onnistu esimerkiksi vain netin välityksellä.  jotain kertonee se, että nuorista suurin osa menee arksin kouluun viimeistään ennen puoltapäivää, kuntien ja valtion viranomaiset ottavat vastaan asiakkaita tietääkseni vain päiväsaikaan.  En ole käynyt Kelassa mutta olisin yllättynyt jos se olisi auki vielä ilta seitsemän jälkeen. Tai avaisi ennen aamu seitsemää. - Verotoimistoon ei tarvinnut mennä enää viiden jälkeen. Tuskinmaistraattiinkaan. Koti kuntani kirjastot menevät kiinni viimeistäänn kahdeksalta ja avaavat aikaisintaan yhdeksältä.   

Kun katson  televsion ohjelma tarjontaa, niin minusta  viimeistään puolenyön jälkeen sieltä tulee aika vähän sellaista, mitä itse jaksasin katsoa. Voi sitä yöllä toki tehdä muutakin kuin katsoa televisiota

Mutta miksi sijoittaa ohjelmat paikoille, jolloin on olettama, että ei niitä silloin ole kukaan katsomassa? - Vai lähdetäänkö olettamuksesta että kaikki nauhoittavat tai katsovat sitten mahd. uusinnan?

Mielenkiinnolla odotan, että kuinka moni kauppa aikoo olla tulevaisuudessakin enempi auki öisin kuin päivisin.  - Itse hieman kammoan ajatusta, että kaikkien tulisi olla valmiit olemaan yhtä tehokkaita siitä, mikä vuorokauden aika on kyseessä. Siksi mm. suon tai minun mielestäni on oikein, että useimmat ovat oikeutettuja saamaan hieman parempaa palkkaa yöaikana suorittamastaan työstä kuin samasta työstä päiväsaikaan. - - Eikä merkitystä ole sillä, missä työ suoritetaan, jolloin esimerkiksi työhuone voi olla yhtä valaistu niin yö kuin päiväaikaan.  "Tavallinen"suomalainen kyllä tietää, miten vaihtaa katossa oleva lamppu, edellisen palettua loppuun. 

Vierailija
98/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes 30-vuotias mies ei tiennyt, mikä on suru-uutinen. Luuli, että se on vain jokin surullinen uutinen.

No eikö se ole surullinen uutinen? En minä ainakaan mitään ilo uutista saanut kun poliisit tulivat kertomaan minulle äitini kuolemasta.

Niin siis, kyseinen henkilö ei ymmärtänyt jonkun kuolleen.

Vierailija
99/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin vielä kolmekymppisenä, että etelä-Saksassa on kaksi isoa m-kirjaimella alkavaa kaupunkia, München ja Munich. Olin myös varma asiasta, olinhan jo lapsena käynyt molemmissa.

Siihen asti, kun tämä asia selvisi, olin myös luullut omaavani hyvän yleissivistyksen. :D

Eräs muuten fiksu tuttu ei ymmärrä eroa sanojen "reilu" ja "rehellinen" välillä.

Vierailija
100/442 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs treffiseuralainen ei tiennyt montako munuaista on ihmisellä. Ensimmäiset ja viimeiset treffit 😁

Alapeukuttaja oli treffejen toinen osapuoli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän