Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?
Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?
Kommentit (442)
Mun siskot ei tienny, et curry on maustesekotus. Luuli, et se on jotain currykasvia tms. :-D
- Niin sanottujen sivistyssanojen käyttäminen on kyllä taitolaji. - Kyse ei ole vain niiden ymmärtämisestä vaan minusta myös sen tajuamisesta, että missä niitä voi käyttää. - Erityisesti koska osalla ei ole vain yhtä oikeaa käännöstä tai olisiko oikeampaa sanoa vastinetta todellisuudessa. Esimerkiksi on kovin tulkinnan varaista sanoa, mitä tarkoitetaan sanoessamme, että n.n. on kyvin patrioottinen. - Varmaankin muistaa Suomen itsenäisyyspäivän, mutta mitä muuta? - Voiko patriootti olla esimerkiksi aseistakieltätyjä on luullakseni asia, joka jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Tai mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että se ja se on sellainen humanisti tyyppi? - Korostaa isoon ääneen seurassa ihmisen mahdollisuuksia ja saavutuksia? Vai onko enempi itsekseen viihtyvä, joka nautiskelee lukemalla länsimsien kirjallisuuden klassikoita ja naukkailee punaviiniä.
Yksi tyyppi jankkasi aina että "miks oot noin vastenmielinen, miks oot noin vastenmielinen?" kun en innostunut jostain asiasta tai olin eri mieltä. Vaikutti myös siltä että ettei vastahakoisen ja vastenmielisen ero mennyt selittämälläkään perille.
Kun olen luken tätä palstaa, niin minulle on syntynyt mielikuva, että osa ihmisitä pitää suomen-ruotsalaisia kansalaisuudeltaan ruotsalaisina. Tai eivät ainakaan pidä suomenruotsalaisia "tavallisina" suomalaisina.
Lähes 30-vuotias mies ei tiennyt, mikä on suru-uutinen. Luuli, että se on vain jokin surullinen uutinen.
Itse luulin taas että pakettilähettipalvelun autot saa toimitettua noin 8-10 pakettia työpäivässä. Mieskollegat piti kiitettävän hyvin pokkansa ja korjasivat että noin parisataa päivässä.
Oonhan mä itsekin luonto-ohjelmasta aikoinaan oppinut että muurahaisten liikkeistä on luotu logaritmi jota paketintoimistusfirmat softissaan käyttää määritelläkseen optimaaliset reitit, mutta ei se tieto jotenkin yhdistynyt pakettimäärien kanssa. Tämä hävettää vieläkin vähän. Ei taida 8 pkt toimituksella tulla firmalle tulosta :D
Eräs amerikkalainen ystäväni ei uskonut että aurinko on yksi tähdistä. Piti minua pöpinä, tähdethän on vaan valopilkkuja yötaivaalla.
Aina jaksaa ihmetyttää kaikki jotka eivät usko evoluutioon (joka ei ole edes uskon asia) koska raamattu.
Minä en tiennyt että kytkintä ei ole pakko painaa pohjaan aina kun jarruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskot ei tienny, et curry on maustesekotus. Luuli, et se on jotain currykasvia tms. :-D
Ohis, mutta itseasiassa on olemassa curry - yrtti, ihan kasvi siis. Siitä ei toki currymaustetta tule, mutta saattaa aiheuttaa erehdyksiä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikrobiologian tohtori ei tiennyt, ettei vedenkeittimellä saa lämmittää glögimehua." Hä? Kerro nyt ihmeessä, että miksi ei saa?? Alkoi kiinnostaa minuakin.
Oikeaoppisesti glögi lämmitetään, ei keitetä, mutta muuten suurimmassa osassa keittimiä ei rajoituksia.
Vanhanmallisissa vedenkeittimissä voi olla lämmitin siellä kannun sisällä, usein kromia tms. - ja siitä siis voi happaman mehun kanssa liueta sitä sinne mehuun ja tulla myrkytys.
Onhan siellä joo voinut ehkö jossain mallissa olla kromia, mutta kyllä ne myrkytykset ja oireet ovat vastuksia suojaamassa olleesta kuparista tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyyppi jankkasi aina että "miks oot noin vastenmielinen, miks oot noin vastenmielinen?" kun en innostunut jostain asiasta tai olin eri mieltä. Vaikutti myös siltä että ettei vastahakoisen ja vastenmielisen ero mennyt selittämälläkään perille.
Buahahhah, oletkohan keskustellut mieheni kanssa. Pari vuotta meni rautalangasta vääntäen, että vastahakoisen ja vastenmielisen merkityksen ero on suuri. Nyt se lopulta älyää, mutta ei muista. Viimeisimpien vuosien aikana kuitenkin sanan käyttö on huomattavasti vähentynyt. Alkoi ymmärtää, ettei kuulosta hyvältä julkisesti kuvailla omaa lastaan sanalla vastenmielinen :D
Lukiossa kaverini (abiturientti ja mm. pitkän biologian opiskellut) ei tiennyt miksi sorkkia kutsutaan. Jossain nettitietokilpailussa oli kysymys: "Hevosella on kaviot, ja sialla sekä lehmällä a) sorkat b) porkat c) jotain muuta, en muista", ja hän alkoi miettiä ääneen että on ne varmaan sitten porkat..... :-D Oli hiukan hämmentävää, kun olen tottunut että pikkulapsetkin saattavat tietää tuon, itsekin tiesin jo ennen koulu-ikää.
Kaveri oli keksinyt vasta osamaksun ihmeelliset mahdollisuudet. "Olihan toi sohva tosi kallis, mut sen sai osamaksulla!", 800€ mekko "Sen sai osamaksulla ja jos tulee vaikka jonkun häät". Teki mieli mainita, että jos ne häät olisi tiedossa, sinne pitäisi saada uusi mekko..Otti lainaa erääseen operaatioon, mikä maksoi sen verran mitä hän tienasi kuussa, mutta nekin rahat oli shopattu ja lopuilla ilmeisesti makseltu niitä osamaksuja..Mitä väliä kun sen lainan pystyi maksamaan osissa takaisin!
No, selvitin sitten tälle kaverille luottokorttia, että esim mulla on minimilyhennys 20€, mutta sitä voi maksaa vaikka 40€ kuussa. Johon tämä hihkaisi ilahtuneena, että eikö sitä tarvitse sitten maksaa seuraavassa kuussa ollenkaan!
Itse tajusin vasta n. vuosi sitten, että kaikki Disney laulut ovat suoria suomennoksia englannin kielisistä
Vierailija kirjoitti:
Kun olen luken tätä palstaa, niin minulle on syntynyt mielikuva, että osa ihmisitä pitää suomen-ruotsalaisia kansalaisuudeltaan ruotsalaisina. Tai eivät ainakaan pidä suomenruotsalaisia "tavallisina" suomalaisina.
Mikä sinun mielestäsi on tavallisen suomalaisen määritelmä? Onko kuka tahansa Suomessa koko ikänsä asunut sellainen?
Että muuten ihan fiksutkaan ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että flunssa ja influenssa eivät ole sama asia. "Otin influenssarokotuksen eikä siitä ollut mitään hyöytä, heti sain flunssan"!
Luokkakaveri kuvitteli, että synnytyksessä myös kohtu tulee ulos. Ei osannut selittää, missä ne mahdolliset seuraavat lapset sitten kasvavat. Ja että keisarinleikkauksessa vatsa viilletään auki niin, että sisuskalut ovat esillä ja vaarassa pudota ulos.
Toinen kaveri ihmetteli, miksei kaksikuinen vauvani ole jo tarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntemani ihminen on luullut että Yhdysvaltain pääkaupunki olisi New York, vaikks se in Washington DC. Joillakin ei mene sitten jakeluun...
Tämä on tosiaan yleinen. Mutta tavallaan ymmärrettävä, koska New York on niin paljon enemmän esillä.
Ei monikaan tiennyt aikoinaan, että Saksan hallinnollinen pääkaupunki on Bonn (muurin aikaan), vaan piti Berliiniä itseoikeutetusti siinä asemassa.
Vissiin Hollanninkin hallinnolinen pääkaupunki on Haag, vaikka miellämme Amsterdamin pääkaupungiksi.
Läheltäkin löytyy esimerkki. Espoon keskuksena jotenkin pidän ilman muuta Tapiolaa enkä sitä syrjässä olevaa kaameaa Espoon keskusta.
Monet ihmiset eivät tiedä Kanadan pääkaupunkia. Veikkaavat Montrealia siihen....
JA vastaus on Ottawa!
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te ole tavallisia suomalaisia. Te katsotte ruotsintelevision kanavia, te yritätte saada kaikki suomenkieliset palvelemaan teitä sillä muumiruotsilla. Te vaaditte kaikkeen ruotsinkielistä palvelua, ja sitä jos ei saa niin nostatte metelin! Vaikka osaatte suomenkieltä aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lähes 30-vuotias mies ei tiennyt, mikä on suru-uutinen. Luuli, että se on vain jokin surullinen uutinen.
No eikö se ole surullinen uutinen? En minä ainakaan mitään ilo uutista saanut kun poliisit tulivat kertomaan minulle äitini kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntemani ihminen on luullut että Yhdysvaltain pääkaupunki olisi New York, vaikks se in Washington DC. Joillakin ei mene sitten jakeluun...
Tämä on tosiaan yleinen. Mutta tavallaan ymmärrettävä, koska New York on niin paljon enemmän esillä.
Ei monikaan tiennyt aikoinaan, että Saksan hallinnollinen pääkaupunki on Bonn (muurin aikaan), vaan piti Berliiniä itseoikeutetusti siinä asemassa.
Vissiin Hollanninkin hallinnolinen pääkaupunki on Haag, vaikka miellämme Amsterdamin pääkaupungiksi.
Läheltäkin löytyy esimerkki. Espoon keskuksena jotenkin pidän ilman muuta Tapiolaa enkä sitä syrjässä olevaa kaameaa Espoon keskusta.
Monet ihmiset eivät tiedä Kanadan pääkaupunkia. Veikkaavat Montrealia siihen....
JA vastaus on Ottawa!
Tietävätkö kanadalaiset sitten Suomen pääkaupungin?
Vanhanmallisissa vedenkeittimissä voi olla lämmitin siellä kannun sisällä, usein kromia tms. - ja siitä siis voi happaman mehun kanssa liueta sitä sinne mehuun ja tulla myrkytys.