Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on ollut yllättävin asia, jota joku ei ole tiennyt?

Vierailija
13.02.2016 |

Mikä on ollut asia, jota joku tuntemasi henkilö ei ole tiennyt, vaikka voisi olettaa kaikkien sen tietävän? Entä osaisitteko sanoa, mikä todennäköisesti oli syynä siihen, että hän ei tiennyt sitä?

Kommentit (442)

Vierailija
421/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ehkä 17-vuotias, kun sain tietää, että varttitunti ei tarkoitakaan 75 minuuttia vaan 15. Asia kävi ilmi, kun ihmettelin lukion enkun tunnilla, miten se voi olla englanniksi "quarter of an hour". En vieläkään kyllä ymmärrä, miksi joku vaivautuisi sanomaan "varttitunti", jos vartti tarkoittaa samaa asiaa. Ja miksei 75 minuutille ole mitään omaa kätevää lyhyttä sanaa? Oudointa on kyllä se, että koko tuota edeltäneen elämäni aikana käytin sanaa tuossa väärässä merkityksessä eikä se koskaan käynyt ilmi.

Samaten, yksi minulle läheinen ihminen, jonka kanssa olen hyvissä väleissä, kertoi minulle ylenkatsoneensa minua pitkään. Ihmettelin asiaa ja pyysin kertomaan, mistä on kyse. Sitten hän kertoi että on pitkään ihaillut päätöksiäni ja pitänyt minua esikuvanaan. Jouduin sitten valottamaan että ylenkatsominen tarkoittaa jotain vähän muuta...

Onhan sille, kolme varttia. Esim. Litran pullo (100cl) vs. kolmen vartin pullo (75cl)

Joo, tilavuutena kolme varttia tarkoittaa 75 cl kokoista annosta, mutta kellonajoissa kolme varttia on sama kuin 45 minuuttia. En oo kyllä koskaan ajatellut, et 75 min ois sellainen aika, johon tartteisin jonkun helpon lyhenteen.

Vierailija
422/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Florence Nightingale liittyy sairaanhoitoon ja ettei Harvard sijaitse Englannissa. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Oxford on Britannian vanhin yliopisto ja Harvard ei ole Britanniassa lainkaan, vaan Yhdysvalloissa. Haluatko miljonääriksi- ohjelman blondi ei tiennyt.

Vierailija
424/442 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
425/442 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini, muuten ihan fiksu ja "luokan priimus" -tyyppiä, ei tiennyt lukiossa mitä ovat väli-ilmansuunnat. Meillä oli lukion kolmannella geometrian koe, jonka eräässä tehtävässä mainittiin koillinen. Kyseinen tehtävä meni häneltä täysin pieleen, ja hän tiukkasi minultakin kokeen jälkeen että "mikä ihmeen koillinen?" Sanoin, että kai hän nyt väli-ilmansuunnat tietää. Hän vastasi vihaisena, ettei ole ikinä kuullutkaan ja että on ihan epäreilua pistää kokeeseen tuollaisia kompia. Totesimme erään toisen kaverini kanssa, ettei se kyllä ollut millään tavalla kompa, ja nuo ilmansuunnat opetetaan varmaan jo ekaluokalla. En ymmärrä, miten hänen oli onnistunut välttää tuota tietoa 18 vuotta.

Vierailija
426/442 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
427/442 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä321 kirjoitti:

Olisko se vartti kuitenkin sadasta 25 eikä 75.

Ja tunnista (60 min) 15.

Vartti=neljännesosa

Vierailija
428/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu väitti kivenkovaan, että Venäjällä oli tsaarinajan ja neuvostoliiton välissä hetken aikaa länsimainen demokratia.

Vierailija
429/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappelin kerran ystävän kanssa siitä, voiko kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä parantua. Jouduimme jättämään koko keskustelun kesken, koska emme pääseet yhteisymmärrykseen.

Vierailija
430/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 60-vuotias mies ei tiennyt, keitä ovat Neandertalin ihmiset.

Vierailija
431/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni uskoo edelleen, että tyttö- ja poikakaksoset voivat olla identtisiä

Vierailija
432/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs mies, jota tapailin, luuli että sana maallikko tarkoittaa uskovaista.

Vierailija
433/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan jaksaa hämmästyttää se, jos joku ei osaa ääntää q-kirjainta. Varsinkin, jos esimiesasemassa oleva ihminen puhuu palaverissa "guu-kakkosesta", niin se ihmetyttää muitakin kuin minua.

Minua hämmästyttää tuon lisäksi se, että kun kahden kesken varovaisesti heille kertoo, että ei se ole guu, he ehdottomasti kieltäytyvät uskomasta. Eivät siis sano vastaan, vaan kuuntelevat hiljaa ja näyttävät ymmärtävän, mutta käyttävät guuta vain sitkeästi edelleenkin. Kaikki muu oppi kyllä menee perille, eli ei ole ymmärryksessä vikaa. Mutta missä sitten on?

t. Aikuiskouluttaja, jonka hommia tämä oikominenkin on

No kerro meille yksinkertaisille miten se Q (kuu?) kuuluu lausua?

Et sinä yksinkertainen ole, et vain ole sattunut oppimaan tätä asiaa, vaikka onhan sitä opetettu. Q ääntyy [kuu] eli samoin kuin tuolla taivaalla möllöttävä öinen pallo, ja sanoissa se kuulostaa täsmälleen k:lta. Siis burqa on burka, ei burgha. Voit painaa mieleen tämän jutun korjaamalla väärin kirjoitettuja ja äännettyjä nimiä: al Gaida, Blomgvist ja Gatarin niemimaa.

Ja vielä lukemista, koska et kumminkaan vielä uskonut:

http://yle.fi/uutiset/q_on_aakkosten_vahakayttoisin_kirjain__osaatko_aa…

http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1323

https://fi.wikipedia.org/wiki/Q

Olen aina luullut että q ääntyy "kv".

Vierailija
434/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No multa menee edelleen sekaisin puolet enemmän ja kaksi kertaa enemmän.

Vierailija
435/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppinen nainen hoki vaan että voi käyttää ainoastaan HYLA-tuotteita vaikka tarjolla oli vähälaktoosisia tuotteita. Ei käynyt ei, kun hän voi käyttää ainoastaan HYLA-tuotteita. Taisi hänen ruokavalionsa laajentua aika paljon kun selitin arla ym. vähälaktoosiset maitotuotteet.

Jotkut eivät myöskään ymmärrä, että HYLA ei ole sama asia kuin laktoositon, eikä laktoositon ole sama kuin maidoton.

Juuri näin. Lisäksi äitini on sinnikkäästi sitä mieltä, että vähälaktoositon on oikea termi.

Vierailija
436/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei Pohjoisnavan alla ole mannerta edes minkäännäköistä 🙈

Vierailija
437/442 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja juttuja! Yhdestä tuli mieleeni oma yläasteaikani, kun meidän maantiedon opettaja pisti seiskaluokan joka ikiseen kokeeseen saman kysymyksen: ilmansuunnat. Olisi muidenkin opejen kannattanut😀 Oman tyttäreni ala-asteen kirjassa muuten joku vuosi sitten kerrottiin Helsingistä, varustettuna mm. kuvalla Tuomiokirkosta ja Senaatintorista... Tyttö tiesi ne jo, oli käynyt Hesassa turistin🤣

Vierailija
438/442 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku luuli että Luxemburg on luksushiihtokeskus Sveitsissä. :O

🤣

Käytännössä mitä muuta nämä pienet ikivanhat maat ovat? Joku Monaco, missä miespuolinen perillinen perii ruhtinaan arvonimen vaikka olisi syntynyt kaksosista toisena ja missä kansalaiseksi pääsee jos on tarpeeksi pätäkkää eikä veroja tarvitse maksaa?

Mitä Luxemburgista on kuultu viime vuosina? Mites siellä tuo korona?

Ja sitten näillä lilliputtimailla on kuitenkin oma valtio kun toisaalla kataloonialaiset ym yrittää saada oman valtion. Ehei!

Vierailija
439/442 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini, muuten ihan fiksu ja "luokan priimus" -tyyppiä, ei tiennyt lukiossa mitä ovat väli-ilmansuunnat. Meillä oli lukion kolmannella geometrian koe, jonka eräässä tehtävässä mainittiin koillinen. Kyseinen tehtävä meni häneltä täysin pieleen, ja hän tiukkasi minultakin kokeen jälkeen että "mikä ihmeen koillinen?" Sanoin, että kai hän nyt väli-ilmansuunnat tietää. Hän vastasi vihaisena, ettei ole ikinä kuullutkaan ja että on ihan epäreilua pistää kokeeseen tuollaisia kompia. Totesimme erään toisen kaverini kanssa, ettei se kyllä ollut millään tavalla kompa, ja nuo ilmansuunnat opetetaan varmaan jo ekaluokalla. En ymmärrä, miten hänen oli onnistunut välttää tuota tietoa 18 vuotta.

Minua pidetään fiksuna, mutta en minäkään tiedä. Miksi suomenkielessä näillä on niin typerät ja kummalliset nimet?! Englanniksi south-west on helppo ymmärtää, se on se suunta tuolla etelän ja lännen välissä *sohii* mutta koillinen? kaakko? KAAKKO sehän on kuin sukunimi? Luode? Kuin joku merellinen ilmiö? Ja lounas, josta tulee mieleen vaan lounatuuli ja siellä on se lohikäärme.

Vierailija
440/442 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän on mainioita!

Kännykyiden juuri tuluua odottelin kaverilta puhelua. Samana päivänä olin Tukholmassa käymässä.

Ihmettelin myöhemmin kaverille, että miksi et soittanut vaikka piti.

Kaveri totesi siihen ettei voinut ” kun en mä tiedä Tukholman suuntanumeroa”

Meillä oli siis jo kaukilla gsm:t...