Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei töitä mistään!

Vierailija
09.02.2016 |

Olen aivan masentunut työtilanteen vuoksi tai töiden puuttumisen vuoksi..

Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja hyvin arvosanoin. Omalla alalla ei vain ole töitä tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa ja hakijoita on satoja yhteen paikkaan...

Minulle kyllä kelpaisi perusduunikin, mutta olen kuulemma liian koulutettu vaikka kokemusta kassalta ym. on.

Ei oman alan asiantuntijatehtävissä sanotaan taas haastattelussa että vaihdan kuitenkin paikkaa jos oman alan töitä tulee. Ja niitä oman alan töitä ei ole..

Opiskelu ei enää onnistu koska opintotukikuukaudet käytetty. Mitä siis tehdä? Elää pummilla loppuikä? :(

Kommentit (280)

Vierailija
181/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut hyvin monet työpaikat vain soittamalla ja lähettämällä avoimen hakemuksen. Siis niin, ettei näistä paikoista oel ollut mitään ilmoituksia. Hyvin paljon on töitä ja työpaikkoja, joista ei ilmoiteta missään. Työpaikoilla tulee sairaslomia, äitiyslomia ym. tarvetta uusille työntekijöille. Onhan se vähän jännittävää ja ehkä epämukavuusalueelle menemistä alkaa vain soittamaan ja kyselemään ilman ilmoittetua paikkaa, mutta todellakin kannattaa!

Vierailija
182/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun aivan lopussa oli vielä niin, että äitini pääsi kouluttamattomana ihmisenä toimistotöihin, kirjaamaan tietokoneella rahtia ja tekemään excel-taulukoita. Kaikki opetettiin ja itse oppi työpaikalla. Kun jäi eläkkeelle 2010, niin tähän vapautuvaan työpaikkaan oli hakijoita noin 150, tradenomeja pääasiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka10 kirjoitti:

Itse olen saanut hyvin monet työpaikat vain soittamalla ja lähettämällä avoimen hakemuksen. Siis niin, ettei näistä paikoista oel ollut mitään ilmoituksia. Hyvin paljon on töitä ja työpaikkoja, joista ei ilmoiteta missään. Työpaikoilla tulee sairaslomia, äitiyslomia ym. tarvetta uusille työntekijöille. Onhan se vähän jännittävää ja ehkä epämukavuusalueelle menemistä alkaa vain soittamaan ja kyselemään ilman ilmoittetua paikkaa, mutta todellakin kannattaa!

Ihan viime vuosinako? Itsekin pääsin aina ennen heittämällä sisään, kun vähän kyselin mutta viimeinen tämmöinen paikka oli itselläni 2005 vuoden tienoilla ja olin töissä viisi vuotta. Sen jälkeen olen opiskellut ja ollut vanhempainvapailla. Nyt töitä ei löydy.

Vierailija
184/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia koulussa , niin suosittelen katsomaan näitä ulkomailla ulkoistettuja aspa hommia, puola, espanja, malta, irlanti jne. Sieltäkin saatu 1-2v kokemus on valttia, ja tässä juuri puhuin suuren konsernin johtoportaan kanssa ja sanoivat että sinne lähtee yliopistokoulutuksen saaneita , koska suomessa töitä ei ole. Ja toki firma suomessa arvostaa suuresti sitä että on lähdetty tekemään sinne, pienellä palkalla tosin , mutta tutustuu firmaan ja sen toimintaan, sen jälkeen jos suomessa avautuu paikkoja on oikea koulutus+kokemus firmasta sellainen että olet varmasti etulyönti asemassa. 

Jos lapset on kouluikäisiä, ymmärrän että vaikeaa mutta alle kouluikäisiä olen nähnyt lähtevän mukaan, siellä järkätään hoitoapua, usein kollegoilla on lastenhoitajat kotona ja sinne saa ne omatkin piltit. Ja sitten lentelee edes takaisin. 

Tai sitten vaan jää kotiin työttämäksi...

Vierailija
185/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, unohda nuo maisterihommat lopullisesti ja hae taksikurssille. Sitten työtä riittää.

Jos et omista taksia niin työ on käytännössä orjuutta. Paska palkka, paskat työajat, paskat asiakkaat ja paska pomo jos keikkoja ei tule

Aapee haluaa tehdä työtä. Palkanmaksu ja työolosuhteet eivät ole niin olennaisia.

Vierailija
186/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteiskuntatieteellisellä tai humanistisella tutkinnolla liikenteessä niin voi kirjoittaa kirjan. Oman alan suurelle yleisölle tarkoitetun, ei mitään puisevaa tutkimusta vaan esim. Historian kirjan! Näyttää hyvältä CV:ssä ja voi poikia työtarjouksia. Nykyään kun kirjan voi julkaista myyväksi verkossa ihan pikkurahalla.

Kannattaa myös käydä verkossa tai avoimessa yliopistossa excel, indesing, Google analytics ym, kursseja. Näitä mun monesti työnantajat hakevat muusta tutkinnosta riippumatta.

Vierailija
187/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 työtuntia viikossa, palkka yli 2000€/kk, toimisto, hyvä pomo ja työajat 07-17.00 välillä niin kelpaa mikä homma tahansa.

Vierailija
188/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielistä puhetta sellainen, jossa ihmetellään miksei ole tehnyt koulutukseen liittyviä hommia jo aiemmin. Varmasti kaikki tekisivät, jos se olisi niin helppoa. Joskus on vain pakko tyytyä niihin hanttihommiin, että saa edes jotain työtä, kaikki ei saa aina niitäkään. Ja joskus niitä oman alan hommia on tarjolla vain toisella puolella Suomea, eikä aina ole mahdollisuutta muuttaa kesäksi johonkin muualle ja maksaa kahta kämppää, tai luopua omasta opiskelija-kämpästä, jota sai jonotella pari vuotta.

Jos on niin prinsessa, ettei pysty asumaan solussa, joita saa aina, niin sitten pitää kärsiä seuraukset ja olla muuttamatta kesätöiden parissa. Itse asuin koko opiskeluajan solussa ja muutin kesätöiden parissa eri puolille Suomea. Koskaan ei ollut ongelmaa saada syksyksi solua.

Lisäksi pitää miettiä, millaisen tutkinnon tekee ja miltä alalta. Lukemalla naistutkimusta pääaineena ja sivuaineena viestintää ja assyrologiaa on turha kuvitella työllistyvänsä. Suosittelen luonnontieteitä, itse en ole ollut päivääkään työttömänä yhdistelmällä tilastotiede-laskentatoimi-tietojenkäsittelytiede. Ai niin, unohdin: tällä alalla pitää osatakin jotain, eikä pelkkien fantsujen epämääräisten käsitteiden pyörittely paperilla eri järjestykseen riitä.

Mitä luonnontieteitä sä muka olet lukenut? Yksikään noista ei ole luonnontiede.

Vierailija
189/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhteiskuntatieteellisellä tai humanistisella tutkinnolla liikenteessä niin voi kirjoittaa kirjan. Oman alan suurelle yleisölle tarkoitetun, ei mitään puisevaa tutkimusta vaan esim. Historian kirjan! Näyttää hyvältä CV:ssä ja voi poikia työtarjouksia. Nykyään kun kirjan voi julkaista myyväksi verkossa ihan pikkurahalla.

Kannattaa myös käydä verkossa tai avoimessa yliopistossa excel, indesing, Google analytics ym, kursseja. Näitä mun monesti työnantajat hakevat muusta tutkinnosta riippumatta.

Älkää helvetissä uskoko, työkkäri katkaisee tuet kirjailijalta, koska on omassa työssään työllistyvä!

Vierailija
190/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tuntuu kyllä käsittämättömältä, että Suomen virallinen työttömyysaste on vain 8 %. Taitavat poliitikot olla ainoat, jotka uskovat tuohon lukuun.

Todellinen luku on 21%, jos lasket sen itse TEMin joulukuun raportista.

Vierailija
191/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsia koulussa , niin suosittelen katsomaan näitä ulkomailla ulkoistettuja aspa hommia, puola, espanja, malta, irlanti jne. Sieltäkin saatu 1-2v kokemus on valttia, ja tässä juuri puhuin suuren konsernin johtoportaan kanssa ja sanoivat että sinne lähtee yliopistokoulutuksen saaneita , koska suomessa töitä ei ole. Ja toki firma suomessa arvostaa suuresti sitä että on lähdetty tekemään sinne, pienellä palkalla tosin , mutta tutustuu firmaan ja sen toimintaan, sen jälkeen jos suomessa avautuu paikkoja on oikea koulutus+kokemus firmasta sellainen että olet varmasti etulyönti asemassa. 

Jos lapset on kouluikäisiä, ymmärrän että vaikeaa mutta alle kouluikäisiä olen nähnyt lähtevän mukaan, siellä järkätään hoitoapua, usein kollegoilla on lastenhoitajat kotona ja sinne saa ne omatkin piltit. Ja sitten lentelee edes takaisin. 

Tai sitten vaan jää kotiin työttämäksi...

Tää on oikeasti hyvä neuvo, esim. just vastavalmistuneelle. VAIKKA Suomessa tunnutaan karsastavan ulkomailla hankittua työkokemusta, pelaisin vastavalmistuneena ja lapsettomana työttömänä varmaankin tämän kortin ja vaikka pienten lastenkin kanssa, jos vain olisi varmuus hoitokuvion järjestymisestä.

Plussana mahdollisesti uusi kieli, kansainvälinen verkosto, tietynlainen sinnikkyyden osoitus siitä, että on järkännyt elämänsä ulkomaille jne. Ennen vanhaan lähdettiin matkaoppaaksi, moni vanha opaskollega on tehnyt hienon uran. Niitäkään hommia ei taida enää vaan olla.

Vierailija
192/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka10 kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että koska edellisen kerran ja millä alalla?

Vierailija
193/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä työtön tradenomi. Asun noin 80km päässä Helsingistä ja olen hakenut töitä yli 120km päästä. Muutto ei ainakaan vielä ole mahdollinen, koska asun nyt niin halvassa asunnossa eikä säästössä ole euroakaan, joten pk-seudun vuokriin ei riitä maksukyky. Auto löytyy kyllä.

Olen hakenut töitä nyt 1,5 vuotta tuloksetta. Sihteerien, assistenttien ja toimistoapulaisten paikkoihin hakee 200-400 henkilöä. Joskus joku firma laittaa kaikille hakijoille viestin, jossa kerrotaan että paikkaan on valittu KTM tai muu maisteri. Mitä hittoa ekonomi tekee toimistoapulaisena? Tradenomikin on jo siihen ylikoulutettu! Palkka 1800€ jos sitäkään. Siitä miinustetaan matkakulut ja lounaskulut, niin työttömänä liiton rahoilla tosiaan "tienaa" saman verran.

Eniten vituttaa, että sukulaiset ja oma mieheni vähättelevät ja piikkittelevät jatkuvasti. Juuri tuo "kyllä tekevälle töitä löytyy" -mantra nostaa verenpaineet tappiin. Haen kaikkialle, kouluun avustajaksi, baariin, kehitysvammaisten avustajaksi, siivoojaksi, tarjoilijaksi ja tietysti oman alan töihin. Ei mihinkään ole tullut edes kutsua haastatteluun. Työkkärissä katsottiin, että CV ja hakemus ovat asialliset.

Haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä mm. kerhoilla, lasten ja kehitysvammaisten kanssa, mutta jos työkkäri kuulee tästä niin tuet katkeaa.

Vierailija
194/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen työmarkkinat ovat Euroopan kieroutuneimmat.

Töihin pääsee vain jos olet tohtori ja 20 vuoden kokemus juuri haettavasta tehtävästä.

Kukaan ei palkkaa ketään koska kulut ovat tähtitieteelliset.

Siivoustyöt on tarkoitettu maahanmuuttajille joita voidaan riistää minimipalkalla.

Ei missään muualla akateeminen ihminen edes yritä hakea perusduuneja paitsi Suomessa!

Mä olen tohtori 20 v työkokemuksella. Trust me, töitä ei ole. Myös ansioituneempia kollegoita on työttöminä.

Tilanne on muuten ihan sama muuallakin Euroopassa ja jenkeissä, sitä ei vain Suomessa uutisoida, koska virallinen linja on syyllistää työttömiä työttömyydestään.

Vierailija
195/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen työmarkkinat ovat Euroopan kieroutuneimmat.

Töihin pääsee vain jos olet tohtori ja 20 vuoden kokemus juuri haettavasta tehtävästä.

Kukaan ei palkkaa ketään koska kulut ovat tähtitieteelliset.

Siivoustyöt on tarkoitettu maahanmuuttajille joita voidaan riistää minimipalkalla.

Ei missään muualla akateeminen ihminen edes yritä hakea perusduuneja paitsi Suomessa!

Mä olen tohtori 20 v työkokemuksella. Trust me, töitä ei ole. Myös ansioituneempia kollegoita on työttöminä.

Tilanne on muuten ihan sama muuallakin Euroopassa ja jenkeissä, sitä ei vain Suomessa uutisoida, koska virallinen linja on syyllistää työttömiä työttömyydestään.

Jep, ite teen jatko-opintoja ja pelottaa jo nyt, että mitä jos ryssinkin työllistymismahdollisuuteni nimenomaan tällä tohtorin tutkinnolla... Yliopistoon työllistymistä nyt on melkein turha edes miettiä, eikä mulla ole motivaatiota viettää koko loppuelämää taistellessa täällä publish or perish -maailmassakaan, jossa oletetaan että tutkimus on ainut mieliteko koko elämässä ja 70h/viikko on ihan perus työaika sen parin tonnin kuukausiansion eteen.

Vierailija
196/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä työtön tradenomi. Asun noin 80km päässä Helsingistä ja olen hakenut töitä yli 120km päästä. Muutto ei ainakaan vielä ole mahdollinen, koska asun nyt niin halvassa asunnossa eikä säästössä ole euroakaan, joten pk-seudun vuokriin ei riitä maksukyky. Auto löytyy kyllä.

Olen hakenut töitä nyt 1,5 vuotta tuloksetta. Sihteerien, assistenttien ja toimistoapulaisten paikkoihin hakee 200-400 henkilöä. Joskus joku firma laittaa kaikille hakijoille viestin, jossa kerrotaan että paikkaan on valittu KTM tai muu maisteri. Mitä hittoa ekonomi tekee toimistoapulaisena? Tradenomikin on jo siihen ylikoulutettu! Palkka 1800€ jos sitäkään. Siitä miinustetaan matkakulut ja lounaskulut, niin työttömänä liiton rahoilla tosiaan "tienaa" saman verran.

Eniten vituttaa, että sukulaiset ja oma mieheni vähättelevät ja piikkittelevät jatkuvasti. Juuri tuo "kyllä tekevälle töitä löytyy" -mantra nostaa verenpaineet tappiin. Haen kaikkialle, kouluun avustajaksi, baariin, kehitysvammaisten avustajaksi, siivoojaksi, tarjoilijaksi ja tietysti oman alan töihin. Ei mihinkään ole tullut edes kutsua haastatteluun. Työkkärissä katsottiin, että CV ja hakemus ovat asialliset.

Haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä mm. kerhoilla, lasten ja kehitysvammaisten kanssa, mutta jos työkkäri kuulee tästä niin tuet katkeaa.

Olen hakenut saman tyyppisiä töitä pk-suedulla kun pariin kertaan vaihtanut työpaikkaa, KOSKAAN en ole saanut viestissä tietoa kuka on palkattu. Tosin tämähän selviää linkedin:iä seuraamalla kyllä, enkä koskaan ole siellä nähnyt että jos tehtävään odotetaan merkonimi/tradenomia niin KTM tai enemmän olisi valittu. Jopa pienemmällä kokemuksella on menty ohi. Palkkaa ilmoitetaan ehkä 1% työpaikka ilmoituksissa? Eli mistä tiedät palkan? 

Henkilökohtaisia avustajia haetaan jatkuvasti, esim omalla tuttavalla edellinen lopetti, ja uutta haettiin 3kk ennenkuin tuli 1! halukas ( ei lääkintää, ei nostelua ), tosin tunnit on vähän mitä kaupunkin maksaa. Mutta onhan siinä jotain tekemistä.

Vierailija
197/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että deletoi koulutuksen? Minulla myös 5,5 vuotta opintoja takana (ylempi korkeakoulututkinto), joten jos sen poistan niin jäljelle jää vain hajanainen joukko kesätöitä ja muutama lyhyt harjoittelu. Miten selitän aukot cv:ssä ilman koulutusta? Valehtelenko että olen ollut kiertämässä maailmaa vai?

Sellaisia töitä johon koulutusta ei tarvitse, en saa, koska sanovat aina että häivyn oman alan töihin heti tilanteen tullessa (en kelpaa siivoamaan, kassatöihin yms). Puhelinmyyntiin olen kerran päässyt ja siinä oli ihan kunnollinen pohjapalkka, mutta potkivat minut pois kahden viikon kuluttua, koska en myynyt tarpeeksi.

Yleensä kannattaa opintojen ohessa käydä töissä, saa kokemusta ja rahaa eikä jää aukkoja.

No kaikki ei vaan jaksa tai ehdi, jos ala on vaativa ja/tai koulupäivät venyvät pitkiksi. 

Vierailija
198/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut saman tyyppisiä töitä pk-suedulla kun pariin kertaan vaihtanut työpaikkaa, KOSKAAN en ole saanut viestissä tietoa kuka on palkattu. Tosin tämähän selviää linkedin:iä seuraamalla kyllä, enkä koskaan ole siellä nähnyt että jos tehtävään odotetaan merkonimi/tradenomia niin KTM tai enemmän olisi valittu. Jopa pienemmällä kokemuksella on menty ohi. Palkkaa ilmoitetaan ehkä 1% työpaikka ilmoituksissa? Eli mistä tiedät palkan? 

Henkilökohtaisia avustajia haetaan jatkuvasti, esim omalla tuttavalla edellinen lopetti, ja uutta haettiin 3kk ennenkuin tuli 1! halukas ( ei lääkintää, ei nostelua ), tosin tunnit on vähän mitä kaupunkin maksaa. Mutta onhan siinä jotain tekemistä.

Kyllä minulle on jostain paikoista ilmoitettu paikan saaneen tietoja (esim. FM Matti Mallikas), harvemmin kyllä yksityisellä sektorilla mutta olen minäkin niitä s-posteja saanut. Ja palkka selviää monessa tapauksessa helposti a) keskivertopalkka kyseisistä tehtävistä b) ilmoitetaan jo työpaikkailmoituksessa (ihan vaikka mol.fi:n sivuilla olevat ilmoitukset) c) kysymällä työnantajalta suoraan siinä samalla kun mahdollisesti keskustelee paikasta muuten puhelimessa tai haastattelussa.

Vierailija
199/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys työllistyneille: oletteko kokeneet, että somesta tai esim. LinkedInistä on jotenkin ollut hyötyä työnhaussa? Nykyään monessa paikassa sanotaan, että ilman niitä ei oikein työnhaussa voi pärjätä, ainakaan jos yrityksiin hakee.

Vierailija
200/280 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on tiensä valinnut. Itse olen tehnyt 10 vuotta töitä ja käynyt amiksen (26v) ja nyt olen johtotehtävissä. On vastuuta, mutta rakastan työtäni! Joskus pitää vaan aloittaa pohjalta.