Ei töitä mistään!
Olen aivan masentunut työtilanteen vuoksi tai töiden puuttumisen vuoksi..
Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja hyvin arvosanoin. Omalla alalla ei vain ole töitä tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa ja hakijoita on satoja yhteen paikkaan...
Minulle kyllä kelpaisi perusduunikin, mutta olen kuulemma liian koulutettu vaikka kokemusta kassalta ym. on.
Ei oman alan asiantuntijatehtävissä sanotaan taas haastattelussa että vaihdan kuitenkin paikkaa jos oman alan töitä tulee. Ja niitä oman alan töitä ei ole..
Opiskelu ei enää onnistu koska opintotukikuukaudet käytetty. Mitä siis tehdä? Elää pummilla loppuikä? :(
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!! Pistää niin vihaksi, kun ihmisten aikaa tuhlataan näillä "haastatteluilla"! Ei sitä hakijakaan voi suoraan kysyä etukäteen, että onko paikka oikeasti auki vai jo valmiiksi pedattu jollekin. Vai tekeekö joku niin?
Kyllä kysyn, sillä en ihan matkailun vuoksi viitsi lähteä ihan mihin tahansa, enkä varsinkaan ottaa palkatonta vapaapäivää muutenkin vähistä työpäivistä.
Yleensä muotoilen kysymyksen " kuinka paljon näillä haastatteluilla on merkitystä" tai aivan suoraan, onko teillä siihen joku tiedossa oleva ehdokas. Usein olen saanut kuulla, että on tämä jo kymmenen vuotta määräaikaisena tässä ollut, eli käytännössä pakko vakinaistaa, mutta kun pitää olla se julkinen haku.
Lain mukaan kelpoisen henkilön voisi vakinaistaa ilman avointa hakua, jos hän on vuoden sitä virkaa hoitanut, ainakin opettajista. Näin ei sitten kuitenkaan tehdä vaan ihan turhaan juoksutetaan muitakin.
Minäkin soitin ja kysyin, sain vastaukseksi, että tehtävä on uusi eikä sitä ole kukaan ennen tehnyt. Pääsin haastatteluun, jonka lopuksi haastattelija sanoi, että meillä on henkilöitä, jotka ovat tehneet vuosia samankaltaisia töitä, joten joku heistä valitaan. Kuulemma halusivat vain tarkistaa, millaista väkeä talon ulkopuolella on. Ukko oli kyllä muutenkin törppö, joten valitsematta jääminen ei kauaa v*tuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse luin itseni rimaa hipoen hikiseksi it-tradenomiksi kusisesta amk:sta (joka on nykyään lopetettu) valmistuen suoraan laman syövereihin erikoistuen alalle joka oli kuolemassa pystyyn lamasta huolimatta, mutta päivääkään ei ole tarvinnut olla työttömänä valmistumisen jälkeen. Miten mahdollista? Muutin ulkomaille. Suosittelen.
Mihin maahan?
Sen olen ainakin itse todennut että avointen hakemusten täyttäminen kannattaa suosiolla unohtaa, ne tuntuu monella firmalla menevän suoraan Ö-mappiin.
Olen saanut parhaimmat työpaikkani niin, että olen ensin suostunut tekemään sitä kaikkien kammoamaa 9e pvä työtä. Nyt jo viidettä vuotta hyvässä vakipaikassa sellaisen jälkeen. Yhden neuvon haluaisin antaa vielä koulussa oleville: panostakaa siihen harjoittelupaikan hakuun! Omassa työssäni olen haastatellut korkeakouluharjoittelijoita ja olen ollut aika ihmeissäni vähäisestä harjoittelijoiden kiinnostuksesta paikkaan, joka on:
1. vakavaraisessa suuryrityksessä
2. jopa maksaa vähän palkkaa
3. tarjoaa hyvin monipuolisen kokemuksen.
Oli peräti kolme hakijaa ja se on suurin määrä mitä koskaan on ollut. Hakuaikaakin oli ihan hyvin.
Yksi, joka pari vuotta sitten tuli harjoittelijaksi on nyt manager.
Olen myös nähnyt harjoittelijoiden epäonnistuvan sekä haastattelussa että itse harjoittelussa ja siten pilaavan jatkomahdollisuutensa ja tulevan työpaikkansa. Yksi epäonnistui, koska oli laittautunut kuin jokin blogisti niin viimeisen päälle, että kaikki haastattelijat tunsivat itsensä harmaavarpusiksi. Lisänä vielä ylpeä asenne. Eräs harjoittelija epäonnistui työssään olemalla laiska ja hoitamalla hommat vähän sinnepäin ja silloin kun huvitti. Ei auttanut, että oli muuten todella mukava tyyppi. Ei saanut jatkoa.
Monet ovat tulleet haastatteluun valheellisin tiedoin. Väittäneet osaavansa jotain , esim. tietokoneohjelman ja sitten testattu ja todettu että eipä osaa.
Eli hyvät opiskelijat, tarttukaa nyt niihin mahdollisuuksiin kun niitä tarjotaan. Vaikka olisi palkatonta, niin kontakteja ei korvaa mikään.
N.50
Itse olen tullut valituksi kaikkiin hakemiini oman alan työpaikkoihin. Tehkää asiallisia, mutta sopivan persoonallisia hakemuksia. Lyön vaikka vetoa, että 80% tämän palstan työttömistä aloittaa hakemuksensa tyylillä
"Hei!
Olen 28-vuotias nainen/nuori nainen/miehenalku/kauppatieteiden maisteri Helsingistä/Kuopiosta/Tampereelta."
-> suoraan roskakoriin
Tarinat perheestä, nuoruusvuosista, harrastuksista ja muusta työhön liittymättömästä tulee jättää kokonaan pois. Unohda myös kuluneet fraasit - 10 vuotta kotiäitinä ei tee sinusta mestariorganisoijaa eikä ainut huono puolesi voi olla liiallinen tunnollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tullut valituksi kaikkiin hakemiini oman alan työpaikkoihin. Tehkää asiallisia, mutta sopivan persoonallisia hakemuksia. Lyön vaikka vetoa, että 80% tämän palstan työttömistä aloittaa hakemuksensa tyylillä
"Hei!
Olen 28-vuotias nainen/nuori nainen/miehenalku/kauppatieteiden maisteri Helsingistä/Kuopiosta/Tampereelta."
-> suoraan roskakoriin
Tarinat perheestä, nuoruusvuosista, harrastuksista ja muusta työhön liittymättömästä tulee jättää kokonaan pois. Unohda myös kuluneet fraasit - 10 vuotta kotiäitinä ei tee sinusta mestariorganisoijaa eikä ainut huono puolesi voi olla liiallinen tunnollisuus.[/
No miten sitten aloitat hakemukse?
Vierailija kirjoitti:
"Hei!
-> suoraan roskakoriin
Tarinat perheestä, nuoruusvuosista, harrastuksista ja muusta työhön liittymättömästä tulee jättää kokonaan pois. Unohda myös kuluneet fraasit - 10 vuotta kotiäitinä ei tee sinusta mestariorganisoijaa eikä ainut huono puolesi voi olla liiallinen tunnollisuus.
Vinkkejä kehiin!
Minulla oli jo AMK tutkinto täysin eri alalta kuin mitä lähdin yliopistossa opiskelemaan. Sen olin kuitenkin oppinut, että työkokemus omalta alalta opiskeluaikana on kaiken a ja o. Olin vanhempi kuin muut opiskelukaverini ja siis elämästä ehkä enemmän oppinut.
FM-tutkintoa opiskellessani tarjouduin siis palkatta harjoittelijaksi, soitin ja soitin, lähetin hakemuksia ja soitin. Sain ekalle kesälle palkattoman harjoittelu paikan allalle toiseksi viimeisenä vuotena, sain pari sataa euroa vakuutusteknisistä syistä. Tein sitten viikonloppuna keikkaa hanttihommissa ihan rahan takia. Seuraavana kesänä sama juttu. Tein viikonloppukeikkaa koko opiskelujen ajan, mutta kesien arkipäivät olin palkattomassa harjoittelussa. Ei mitenkään ihanteellinen tilanne, mutta koska on työnantajan markkinat, koin sen kokemuksen kartuttamisen rahaa tärkeämmäksi. Elin niillä viikonlopputienesteillä. Ja valmistuttuani sainkin omalta alalta töitä juuri sen 8kk työkokemuksen takia. Moni muu kurssikaverini oli kesät töissä missä sattui ja vietti viikonloput vapaana, valmistuivat ilman kokemusta, eivät saaneet töitä, jatkoivat tohtoriksi ja ovat nyt työttömiä. Pitää oikeasti nähdä vaivaa ja miettiä prioriteetit jo opiskellessa.
Lähin paikka, jossa on duuneja saatavilla, on Norja. Älä aikaile. Jokainen viikko, jonka olet jouten Suomessa, heikentää mahdollisuuksia sielläkin. Voit alkaa hakea Suomesta käsin.
Kannattaa vissiin jäädä suoraan 9. Luokan jälkeen työttömäksi kun ei millään paitsi lääkärin papereilla saa kuin korkeintaan puhelinmyyntihommia D:
Olen ensi viikosta lähtien hakea myös paikkoja joihin liian kovat kriteerit, katsotaan mitä tapahtuu :D
Nyt voisi olla muuten hyvä aika (pitkäaikais)työttömille mennä takaisin koulunpenkille jatkokouluttautumaan koska seuraavat kolme tai neljä vuotta tulevat olemaan melkoisen varmasti työmarkkinoilla ennätyshuonoja kun maailmantalous on taas kerran vajoamassa taantumaan ja sehän tulee tietysti heijastumaan tänne Suomeenkin, ja koska meidän työmarkkinat eivät ikinä oikein kunnolla toipuneet edellisestäkään myllerryksestä niin kyyti tullee olemaan varsin vilpoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On omituista lukea näitä viestejä näin IT-alan sovelluskehittäjänä. Eikö muilla aloilla ole mitään muuta kuin työhakemus+työhaastattelu? Tällä alalla tehdään yleensä kahdet esitehtävät (eli koodataan jonkinlainen sovellushärpäke tai vastaavaa) tietyssä aikarajassa joka on yleensä päivä tai kaksi, ja parhaiten suoriutunut valitaan. Täysin absoluuttiseen osaamiseen perustuva valinta siis, tietenkin henkilökemiat vaikuttavat jonkun verran mutta yleensä vain ratkaisevana tekijänä tasaisessa tilanteessa. Itse ammattikorkeasta valmistuneena sain ensimmäisen paikan jota hain, enkä ollut edes älyttömän kokenut tai taitava. Suosittelen muillekin aloille jonkinlaista testausta, vaikka esseen kirjoittamista tai käytännön tehtäviä.
Näin IT-ihmisenä itsekin ihmettelen kovasti. Ei ole ikinä tullut moista vastaan, kyllä se työhakemus+työhaastattelu on riittänyt. Ei, kerran oli typerät psykologiset testit.
Itsellä oli kaikenkaikkiaan kolmet haastattelut, ensimmäinen oli pääkallonmetsästäjän kanssa, toinen puhelinhaastattelu varsinaisen palkkaavan pomon kanssa ja viimeinen oli puku päälle ja kraka kaulaan -tyyppinen F2F haastis virallisen kaavan kautta, kaikenkaikkiaan nelisen tuntia varmaankin kesti koko haastattelurevohka. Sitten taustaselvitykset ja nimi paperiin. Näin siis IT-hallintoon liittyvässä työpaikassa, ei siis mikään kehitystyö kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jo AMK tutkinto täysin eri alalta kuin mitä lähdin yliopistossa opiskelemaan. Sen olin kuitenkin oppinut, että työkokemus omalta alalta opiskeluaikana on kaiken a ja o. Olin vanhempi kuin muut opiskelukaverini ja siis elämästä ehkä enemmän oppinut.
FM-tutkintoa opiskellessani tarjouduin siis palkatta harjoittelijaksi, soitin ja soitin, lähetin hakemuksia ja soitin. Sain ekalle kesälle palkattoman harjoittelu paikan allalle toiseksi viimeisenä vuotena, sain pari sataa euroa vakuutusteknisistä syistä. Tein sitten viikonloppuna keikkaa hanttihommissa ihan rahan takia. Seuraavana kesänä sama juttu. Tein viikonloppukeikkaa koko opiskelujen ajan, mutta kesien arkipäivät olin palkattomassa harjoittelussa. Ei mitenkään ihanteellinen tilanne, mutta koska on työnantajan markkinat, koin sen kokemuksen kartuttamisen rahaa tärkeämmäksi. Elin niillä viikonlopputienesteillä. Ja valmistuttuani sainkin omalta alalta töitä juuri sen 8kk työkokemuksen takia. Moni muu kurssikaverini oli kesät töissä missä sattui ja vietti viikonloput vapaana, valmistuivat ilman kokemusta, eivät saaneet töitä, jatkoivat tohtoriksi ja ovat nyt työttömiä. Pitää oikeasti nähdä vaivaa ja miettiä prioriteetit jo opiskellessa.
Joku kertoo miten töihin pääsee kiinni ja siitä alapeukkuja? Kertokaa nyt miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoo miten töihin pääsee kiinni ja siitä alapeukkuja? Kertokaa nyt miksi?
Ei kukaan ilmaiseksi mene töihin, orjuus on Suomessa kielletty.
Minä olin opintojen aikana ilmaiseksi harjoittelussa vapaaehtoisesti monta kuukautta. Piti olla varma kesätyö ja jatko sitten syksyllä harjoittelupaikassa. No harjoittelun viimeisenä päivänä sanottiin "onnea työnhakuun" että sellainen kusetus.
Vierailija kirjoitti:
Täällä työtön tradenomi. Asun noin 80km päässä Helsingistä ja olen hakenut töitä yli 120km päästä. Muutto ei ainakaan vielä ole mahdollinen, koska asun nyt niin halvassa asunnossa eikä säästössä ole euroakaan, joten pk-seudun vuokriin ei riitä maksukyky. Auto löytyy kyllä.
Olen hakenut töitä nyt 1,5 vuotta tuloksetta. Sihteerien, assistenttien ja toimistoapulaisten paikkoihin hakee 200-400 henkilöä. Joskus joku firma laittaa kaikille hakijoille viestin, jossa kerrotaan että paikkaan on valittu KTM tai muu maisteri. Mitä hittoa ekonomi tekee toimistoapulaisena? Tradenomikin on jo siihen ylikoulutettu! Palkka 1800€ jos sitäkään. Siitä miinustetaan matkakulut ja lounaskulut, niin työttömänä liiton rahoilla tosiaan "tienaa" saman verran.
Eniten vituttaa, että sukulaiset ja oma mieheni vähättelevät ja piikkittelevät jatkuvasti. Juuri tuo "kyllä tekevälle töitä löytyy" -mantra nostaa verenpaineet tappiin. Haen kaikkialle, kouluun avustajaksi, baariin, kehitysvammaisten avustajaksi, siivoojaksi, tarjoilijaksi ja tietysti oman alan töihin. Ei mihinkään ole tullut edes kutsua haastatteluun. Työkkärissä katsottiin, että CV ja hakemus ovat asialliset.
Haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä mm. kerhoilla, lasten ja kehitysvammaisten kanssa, mutta jos työkkäri kuulee tästä niin tuet katkeaa.
Sun cv:stä näkyy että et ole mitään tehnyt vuosiin. Et edes opiskellut. Otetaan noita aktiivisia tässä ajassa eläviä mieluummin duuniin. Joilla on tuoreet tiedot edes koulunpenkiltä. Ja jos otetaan ktm tai trade - hän voi tarvittaessa hypätä tuuraamaan vaativaakin hommia. Mieluummin kykeneviä kuin kehittymään kykenemättömiä.
Nykyään tilanne on mennyt sellaiseksi, että palkattomaan harjoitteluunkin pitää olla kokemusta. Mutta miten ihmeessä voi saada kokemusta jos ei pääse edes PALKATTOMAAN harjoitteluun!
HuK ja kohta maisteri
Viimeisen työni sain Linkedinin kautta, tai se ilmoitus oli vaan siellä ja pyyntö laittaa cv firman omien sivujen kautta. Kyllä siellä on paljon paikkoja joita muualla eivät ilmoittele. Lisäksi headhuntereita jonkun verran sitä kautta soittelee.