Ei töitä mistään!
Olen aivan masentunut työtilanteen vuoksi tai töiden puuttumisen vuoksi..
Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja hyvin arvosanoin. Omalla alalla ei vain ole töitä tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa ja hakijoita on satoja yhteen paikkaan...
Minulle kyllä kelpaisi perusduunikin, mutta olen kuulemma liian koulutettu vaikka kokemusta kassalta ym. on.
Ei oman alan asiantuntijatehtävissä sanotaan taas haastattelussa että vaihdan kuitenkin paikkaa jos oman alan töitä tulee. Ja niitä oman alan töitä ei ole..
Opiskelu ei enää onnistu koska opintotukikuukaudet käytetty. Mitä siis tehdä? Elää pummilla loppuikä? :(
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Olen julkisella puolella töissä, eikä täällä ole vuosiin palkattu enää kesätyöläisiä, sijaisia tai muita osa-aikaisia kausityöntekijöitä. Vain korkeakouluharjoittelijoita, joista ei aiheudu kustannuksia. Töitä jaetaan talon sisällä (esim. eläköitymisen myötä), mutta uusia ei käytännössä rekrytä. Itsellekin pamahti juuri huomattava lisätyö, johon olisi hyvinä aikoina palkattu esimerkiksi puolipäiväinen tekijä. Ei enää.
Nämä julkisen puolen säästöt vaikuttavat nimenomaan korkeastikoulutettujen nuorten mahdollisuuksiin työllistyä tai edes saada jalkaa oven väliin.
Itse alkoitin opiskelut valtiotieteellisessä syksyllä 2008. Eli juuri ennen lamaa. Silloin lupailtiin että julkiselle puolelle pääsee ja kysyntää on. Luin sosiaalipolitiikkaa, valtio-oppia, historiaa ja ties mitä päämääränä valtion tai kunnan virka. No nyt sitten ollaan valmiita maistereita odottelemassa tuota virkaa. Ei se minun kotona makailu myöskään ilmaista yhteiskunnalle ole..
Enkä nyt alaakaan vaihtaa kun ikää kohta 30 ja tukikuukaudet käytetty aikaa sitten. No mutta onhan siivoukokemusta, paitsi että olen ylikoulutettu.Anteeksi mutta mun mielestä kuulostaa kauhean hassulta, jos yliopistossa kerrotaan kuinka "julkisella on tilaa kaikille" ja omatkin urasuunnitelmat perustuvat siihen, että kyllä jostain virastosta pseudotyöpaikka löytyyi tsellekin. Kyllä mä sen ymmärrän ettei parikymppinen opiskelija tuollaista osaa kyseenalaistaa mutta naurattaa silti jos virkakyöstin ura on ollut alusta lähtien tavoitteena.
Kyllä se oli, joku kansliansihteeri, Kelan paikka tai joku muu sellainen oli mielessä. Kaikista ei vain ole kaupalliselle allalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Olen julkisella puolella töissä, eikä täällä ole vuosiin palkattu enää kesätyöläisiä, sijaisia tai muita osa-aikaisia kausityöntekijöitä. Vain korkeakouluharjoittelijoita, joista ei aiheudu kustannuksia. Töitä jaetaan talon sisällä (esim. eläköitymisen myötä), mutta uusia ei käytännössä rekrytä. Itsellekin pamahti juuri huomattava lisätyö, johon olisi hyvinä aikoina palkattu esimerkiksi puolipäiväinen tekijä. Ei enää.
Nämä julkisen puolen säästöt vaikuttavat nimenomaan korkeastikoulutettujen nuorten mahdollisuuksiin työllistyä tai edes saada jalkaa oven väliin.
Itse alkoitin opiskelut valtiotieteellisessä syksyllä 2008. Eli juuri ennen lamaa. Silloin lupailtiin että julkiselle puolelle pääsee ja kysyntää on. Luin sosiaalipolitiikkaa, valtio-oppia, historiaa ja ties mitä päämääränä valtion tai kunnan virka. No nyt sitten ollaan valmiita maistereita odottelemassa tuota virkaa. Ei se minun kotona makailu myöskään ilmaista yhteiskunnalle ole..
Enkä nyt alaakaan vaihtaa kun ikää kohta 30 ja tukikuukaudet käytetty aikaa sitten. No mutta onhan siivoukokemusta, paitsi että olen ylikoulutettu.Anteeksi mutta mun mielestä kuulostaa kauhean hassulta, jos yliopistossa kerrotaan kuinka "julkisella on tilaa kaikille" ja omatkin urasuunnitelmat perustuvat siihen, että kyllä jostain virastosta pseudotyöpaikka löytyyi tsellekin. Kyllä mä sen ymmärrän ettei parikymppinen opiskelija tuollaista osaa kyseenalaistaa mutta naurattaa silti jos virkakyöstin ura on ollut alusta lähtien tavoitteena.
Kyllä se oli, joku kansliansihteeri, Kelan paikka tai joku muu sellainen oli mielessä. Kaikista ei vain ole kaupalliselle allalle.
Eikä kaikista ole myöskään lähihoitajiksi, ennen kuin joku ehtii ehdottomaan.
Naiset sentään valittavat täällä, monet miehistä alkavat viinaan sortua työttömyyden myötä
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoittelen hakemukset nykyään humalassa. Mua alkaa vihastuttamaan liikaa selvinpäin ja pokka ei kestä, kun pitää kirjoitella hakemuksia johonkin perusduunarin hommiin, joita pystyy käytännössä tekemään kuka tahansa terve ihminen kadulta tempaistuna. Kyllä siinä varmaan työnantajaakin naurattaa kun joku maisteri ihan pokalla kirjoittelee kuinka on niin motivoinut tulemaan varastotyöntekijäksi tai hyllyttäjäksi :D Ihan oikesti täähän on ihan absurdia menoa. Ei tässä ole mitään järkeä....
Koulutusta vastaaviin töihin mulla ei ole mitään jakoa kun kesätyöpaikat piti tehdä duunarihommia, jotka kylläkin liittyvät läheisesti alaan, mutta sitä ei arvosteta paskan vertaa. Noh onneksi ei ole lapsia, niin voi katsella tätä maailman menoa ja naureskella menemään. Ei tässä nälkään onneksi kuolla ja halpoja harrastuksia on maailma täynnä missä kehittää itseään.
Loistava idea! Ei ole tullut mieleenkään. Olen mielikuvitukseton hakemusten kirjoittelija ja hakemuksistani tulee aina mitäänsanomattoman tylsiä ja puisia. Täytyypä ruveta muutaman viinilasillisen jälkeen rustaamaan hakemuksia, jospa niistä tulisi lennokkaampia ja värikylläisempiä.
Se on näin maisterina hauskaa perustella Lidlin kesätyönhakemukseen kuinka politiikantutkimus on hyödyksi kassatyössä :D
Olen akateemisesti koulutettu ja ollut nykyään jo pitkään vakituisessa työssä asiantuntijana. Ei tämä työ ole minullekaan tipahtanut helposti: olen opiskellut yliopistossa niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja muuttanut useaan kertaan työn perässä Suomessa. Haluan kannustaa nykyisin työttömänä olevia, että yrittäkää kaikin keinoin (mikä omassa elämäntilanteessa on mahdollista) laajentaa omaa osaamistanne. Jos ei muu auta, niin vaihtaa alaa. Turhan valikoiva ei saa olla! Jos ei omassa kotikunnassa ole töitä, voisitko harkita muuttamista Suomen sisällä? Opiskella hetken/koko tutkinnon ulkomailla? Ulkomaan kokemus on kiva ja hyödyllinen lisä työnhakijana; se on jotain, mitä "kaikilla" ei ole, joten se erottaa edes jotenkin suuresta massasta. Ja kielitaidon merkitystä ei nykyaikana voi liikaa korostaa.
Rekrytoijille haluaisin sanoa sen, että eivät olettaisi hakijoista koskaan mitään. Jos joku oikeasti hakee muuta kuin oman alansa työtä, ei saa olettaa, että "ei se tätä työtä kuitenkaan halua/lähtee heti kun saa muuta jne". Ei se rekrytoija voi sitä tietää! Tuskin kukaan hakee työtä, jota ei halua tehdä, jos sen paikan oikeasti saisi. Pitäisi antaa ihmisille mahdollisuus!
Ensimmäisen työpaikan saaminen on se vaikein! Kun vaaditaan kokemusta, jota ei vielä ole, niin ei oteta töihin, kun ei ole kokemusta jne... Ei voi muuta neuvoa sanoa kun, että pitää jaksaa vain yrittää! Kun ensin saa melkein mitä tahansa työtä, niin sitten voi työssäkäyvän statuksella jatkaa työnhakua ja pikkuhiljaa saada itseä paremmin miellyttävää työtä. Tsemppiä kaikille työtä etsiville!
Vierailija kirjoitti:
Sanoin tämän jo sivuja sitten, mutta toistan edelleen: toki opiskeluaikana kannattaa tehdä töitä, mutta ei se takaa mitään. Minulla oli alani vakipaikka ja sitä ennen monta määräaikaista jo ennen valmistumista. Sitten vaihdoin firmaa, joka lopetettiin. Nyt olen kesästä asti etsinyt töitä. Osalla kaupan kassalla tms. viihtyneellä opiskelukaverilla on ihan kelpo työpaikka, osalla ei. On vähän outoa tarjota yksilöllistä ratkaisua rakenteelliseen ongelmaan.
Nimenomaan näin! Täälläkin näkyy osassa vastauksissa niin vahvasti tämä "kukin valitsee oman tiensä, olisit tehnyt niin kuin minä eli x + y", uskotaan että oma tilanne tässä yhteiskunnassa on TÄYSIN tai ainakin lähes täysin omien valintojen aiheuttamaa. Ja näin kiilaa isketään vaan pahemmin työttömien ja työssä olevien välille, koska kyllähän sadat tuhannet ihmiset vaan ovat tehneet paskoja valintoja eivätkä tsempanneet ja verkostoituneet tarpeeksi..
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä nyt alaakaan vaihtaa kun ikää kohta 30 ja tukikuukaudet käytetty aikaa sitten. No mutta onhan siivoukokemusta, paitsi että olen ylikoulutettu.
Verevät muistot viestinnän opiskelun aloittamisesta vuonna 2008, kun mm. lupailtiin toimittajan töitä kaikille valmistumisen jälkeen. :')
Aika omituista kun työnantajat nirsoilevat ja valikoivat tutkintojen mukaan ihmisiä. Juuri luin monta juttua työelämästä ja sen kehityksestä, kaikki asiantuntijat huutavat yhteen kuoroon, että enää ei ole "ammatteja" vaan osaamista. Geneeriset ammatti-tutkinto-yhden alan työt tulevat poistumaan. Eikö tällöin ole hyvä että työbtekijällä on koulutusta monelta alallta, humanisti-kauppatieteilijä-kasvatustieteilijä esim?
Yliopistosta on tullut lukion jatke. Siellä pohditaan mikä minusta tulee isona ja maisterin papereiden jälkeen mietitään alaa jonne työllistyä. Kursseja on kiva napsia tutkintoon sieltä sun täältä.
Niin on se kumma kun halutaan multitalentteja, osaajia eri alueita samassa paketissa, mutta jos et ole KTM tai juristi niin et saa töitä..
Voi herran jestas teitä akateemisia! Onneksi lopetin yliopistossa häröilyn heti alkuunsa ja lähdin töihin. Ei ole työttömänä tarvinnut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielistä puhetta sellainen, jossa ihmetellään miksei ole tehnyt koulutukseen liittyviä hommia jo aiemmin. Varmasti kaikki tekisivät, jos se olisi niin helppoa. Joskus on vain pakko tyytyä niihin hanttihommiin, että saa edes jotain työtä, kaikki ei saa aina niitäkään. Ja joskus niitä oman alan hommia on tarjolla vain toisella puolella Suomea, eikä aina ole mahdollisuutta muuttaa kesäksi johonkin muualle ja maksaa kahta kämppää, tai luopua omasta opiskelija-kämpästä, jota sai jonotella pari vuotta.
Juuri näin.
Minä ainakin yritin kaikkeni opintojen aikana jotta työllistyisin valmistumisen jälkeen mutta ei niin ei. Siivoamaan liian koulutettu, oman alan töihin ei kokemusta = kotona lusmuilua
Tulee väkisin mieleen, että pitäisikö teidän hankkia työnhakuvalmennusta? Tai jotain vastaavaa. Sosiaalisiataitoja yms.
Käykää monimuotokoulutuksena joku alanne sivuava koulutus.
Ei pitäisi olla vaikeaa koulutetuille.
Ei työ kannata. Kaikki on turhaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa noissa työpaikkahakemuksissa oleva teksti: "oikea asenne".
Mikähän se pitäisi olla? Nöyrä, halpa, pelokas, puoli-ilmaiseksi hiki päässä uurastava, pomon perseen nuolija, vasikoiva? Tai jotain muuta?
Kertokaa jos tiedätte :)
Kaikki nuo mainitut asiat.
Up! Hyvä ketju ja ajankohtaista asiaa tänäkin päivänä
Nuorten aikuisten työttömyys on myös kasvualustaa kyseenalaisille poliittisille liikkeille, huomannut että aika kovia mielipiteitä työttömillä kavereilla jotka ennen olivat ihan normiopiskelijoita.