Ei töitä mistään!
Olen aivan masentunut työtilanteen vuoksi tai töiden puuttumisen vuoksi..
Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja hyvin arvosanoin. Omalla alalla ei vain ole töitä tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa ja hakijoita on satoja yhteen paikkaan...
Minulle kyllä kelpaisi perusduunikin, mutta olen kuulemma liian koulutettu vaikka kokemusta kassalta ym. on.
Ei oman alan asiantuntijatehtävissä sanotaan taas haastattelussa että vaihdan kuitenkin paikkaa jos oman alan töitä tulee. Ja niitä oman alan töitä ei ole..
Opiskelu ei enää onnistu koska opintotukikuukaudet käytetty. Mitä siis tehdä? Elää pummilla loppuikä? :(
Kommentit (280)
Kyllä tässä työttömänä saa kaikkeen nöyrtyä. Itse olen opettaja ja puolityötön sellainen. Nyt onneksi olen saanut olla lokakuulta töissä, mutta hyvin vajailla eduilla. Ensin olin töissä joululomaan, sijaisuus jatkui tammikuussa katketakseen yhdeksi päiväksi helmikuun alussa. Seuraava katko on hiihtoloma, jonka jälkeen kuulemma jatkuu vielä pääsiäiseen. Käytännössä olen siis tehnyt kaikki työt lokakuun loppupuolelta ja tulen tekemään maaliskuun loppuun, mutta samalla en ole oikeutettu edes palkalliseen sairaslomaan, jos sattuisin sairastumaan, kun työsuhde ei kestä missään vaiheessa yli 60 päivää putkeen. OIemme kahden kerroksen väkeä. Joululoman palkan sai vakiope, tuon helmikuun alun yhden päivän palkan sai vakiope. Samainen vakiope saa hiihtolomapalkan ja pääsiäispalkan. En yhtään epäile, etten taas jatka pääsiäisen jälkeen ollakseni taas kesäksi työtön. Lokakuun-maaliskuun välillä saan vain yhden kokonaisen kuukausipalkan ja se oli marraskuu.
Onneksi sentään sopimukset on kehittyneet. Eräs sukulainen joskus 70-luvulla sijaisti yhden syksyn opettajaa joka viikko ma-ke. Ihmetteli ekan palkan jälkeen, miten saa niin vähän, kun piti ma-ke kuitenkin 19 opetustuntia lukiossa. Sitten paljastui, että hänelle maksettiin viikkopalkasta 3/7 osaa ja vakituiselle opettajalle 4/7. Silti lukujärjestys oli rakennettu niin, että opettajan kaikki tunnit oli kolmella päivällä. Vakituisen opettajan ei siis tarvinnut tehdä mitään koko lukukautena, vaikka sai yli puolet palkasta. Että on sitä osattu aikaisemminkin...
Työllistyminen on kyllä paljon muutakin, kuin tutkinto. Se on myös sitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja tuntee oikeat ihmiset. Eikä kaikki voi lukea itseään tilastotieteilijä-lääkäri-DI:ksi, vaikka se olisikin työn suhteen täydellinen kombo. Tai toisaalta kaikista ei ole lähihoitajaksi. Minä olen matemaattisesti lahjaton ja kammoan sairaaloita, joten aika moni ala on minulle mahdottomuus. Olen VTM ja voisin kyllä ihan hyvin olla jossain vaikka myyntityössä pidemmänkin aikaa. Nyt ensin tätä, js jos viisikymppisenä tulee ura tiensä päähän, niin sitten jotain muuta.
Täysin toivotonta näin vastavalmistuneena löytää töitä :( Kokemusta pitäisi olla aivan järjettömästi. Suhteilla saa kuulemma töitä mutta kaikki tuttuni ovat väärällä alla joten eipä suhteet auta. Kuten ap sanoi, perusduuneihin liian koulutettu olen minäkin.
Vaihtoehdoksi jää vain jatkaa opiskelua tohtoriksi ilmeisesti :/
Vierailija kirjoitti:
Täysin toivotonta näin vastavalmistuneena löytää töitä :( Kokemusta pitäisi olla aivan järjettömästi. Suhteilla saa kuulemma töitä mutta kaikki tuttuni ovat väärällä alla joten eipä suhteet auta. Kuten ap sanoi, perusduuneihin liian koulutettu olen minäkin.
Vaihtoehdoksi jää vain jatkaa opiskelua tohtoriksi ilmeisesti :/
Ja sitten päästään haukkumaan sua turhaketohtoriudesta... :)
Mikä tässä yhteiskunnassa on niksahtanut näin pahasti? Toivon suuresti, että nuoremmat ihmiset tajuaisi lähteä. Kun on kouluikäiset lapset, vanhenevat vanhemmat ja elämä rakennettu tänne, niin lähtö paljon vaikeampaa kuin nuorilla. Jos olisin nyt 25-vuotias ja työtön, niin pakkaisin kamani ja lähtisin. Ei tällä yhteiskunnalla ole tarjota mitään kuuta kuin työttömyyttä ja hirveän kapeat työmarkkinat.
Kyllähän sitä lähtisi mutta puolison työt ovat täällä. Toisen ei kuitenkaan kannata itseään irtisanoa, eikä parisuhdetta tuhota etäsuhteella työn vuoksi.
Lapsia nyt ei voi edes harkita hankkivansa ennen kuin on töitä, jos on koskaan.
Suomessa kohta koulutetuimmat puhelinmyyjät koko maailmassa kun kaikilla tohtorin paperit ;)
Minusta ei ole oikein että akateemisten pitää tehdä perustöitä. Kaikki työ on tärkeää enkä vähättele mitään. Mutta perustyöt on tarkoitettu alemmin koulutetuille, ei ole oikein tohtorin viedä myyjän paikkaa. Ihminen saa myös olla ylpeä 10 vuoden opiskelustaan ja tehdä sen alan töitä. En oikein usko että tohtori kassana on edes kauhean motivoitunut työntekijä.
Itse kirjoittelen hakemukset nykyään humalassa. Mua alkaa vihastuttamaan liikaa selvinpäin ja pokka ei kestä, kun pitää kirjoitella hakemuksia johonkin perusduunarin hommiin, joita pystyy käytännössä tekemään kuka tahansa terve ihminen kadulta tempaistuna. Kyllä siinä varmaan työnantajaakin naurattaa kun joku maisteri ihan pokalla kirjoittelee kuinka on niin motivoinut tulemaan varastotyöntekijäksi tai hyllyttäjäksi :D Ihan oikesti täähän on ihan absurdia menoa. Ei tässä ole mitään järkeä....
Koulutusta vastaaviin töihin mulla ei ole mitään jakoa kun kesätyöpaikat piti tehdä duunarihommia, jotka kylläkin liittyvät läheisesti alaan, mutta sitä ei arvosteta paskan vertaa. Noh onneksi ei ole lapsia, niin voi katsella tätä maailman menoa ja naureskella menemään. Ei tässä nälkään onneksi kuolla ja halpoja harrastuksia on maailma täynnä missä kehittää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä lähtisi mutta puolison työt ovat täällä. Toisen ei kuitenkaan kannata itseään irtisanoa, eikä parisuhdetta tuhota etäsuhteella työn vuoksi.
Lapsia nyt ei voi edes harkita hankkivansa ennen kuin on töitä, jos on koskaan.
Ite kyllä miettisin tuota kaks kertaa jos ei kerran lapsia ole. Ihmisiä on ollut töissä jopa toisessa maassa ja parisuhde on silti pysynyt kasassa. Eihän sen ikuinen järjestely tartte olla. Jos tuo on se mitä työnsaanti vaatii niin toisaalta tuntuu tyhmältä jättää "vain" parisuhteen takia työt ottamatta vastaan kun on kuitenkin skypet ja systeemit.
Mulla luonnonvara-alan amk-tutkinto taustalla ja alan työkokemus vain duunarihommista, joihin ei tarvi edes ammattitutkintoa. On sanottu että pohjalta pitää aloittaa, mutta kun viisi vuotta valmistumisesta en ole päässyt sieltä mihinkään. En käynyt tätä varten neljää vuotta koulua...
Viime vuonna kausitöissä yhdelle annettiin "ylennys", jonka vei toinen nenän eestä alemmalla koulutuksella ja vähemmällä kokemuksella. Paremmissa paikoissa taas löytyy aina joku paremmalla kokemuksella ja mä en saa mahdollisuutta.
On mulla mahiksia saada taas duunaripaikka kesäksi, mutta ei se kyllä enää inspiroisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia nyt ei voi edes harkita hankkivansa ennen kuin on töitä, jos on koskaan.Ite kyllä miettisin tuota kaks kertaa jos ei kerran lapsia ole. Ihmisiä on ollut töissä jopa toisessa maassa ja parisuhde on silti pysynyt kasassa. Eihän sen ikuinen järjestely tartte olla. Jos tuo on se mitä työnsaanti vaatii niin toisaalta tuntuu tyhmältä jättää "vain" parisuhteen takia työt ottamatta vastaan kun on kuitenkin skypet ja systeemit.
Olen ollut joskus kaukosuhteessa ihan kotimaassa. Ei se ole mitään elämää, yksin istua kotona masentuneena kaiket illat.. Ei puhelin ja netti ole mitään ratkaisuja. Ja vaikka palkka olisi 4000€/kk niin ei sillä rahalla tee mitään jos rakas puoliso ei ole luona. Olen vaikka pummina kotona onnellisena ennemmin kuin varakkaana masentuneena jossain yksin.
Vaatimus rajavartiolain muuttamiseksi sekä suomen rajojen sulkemisesta ylivoimaisen siirtolaiskriisin johdosta https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1647
15.2.2016 aukeaa kansalaisaloite yle-veron poistamisesta, muistakaa käydä allekirjoittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla luonnonvara-alan amk-tutkinto taustalla ja alan työkokemus vain duunarihommista, joihin ei tarvi edes ammattitutkintoa. On sanottu että pohjalta pitää aloittaa, mutta kun viisi vuotta valmistumisesta en ole päässyt sieltä mihinkään. En käynyt tätä varten neljää vuotta koulua...
Viime vuonna kausitöissä yhdelle annettiin "ylennys", jonka vei toinen nenän eestä alemmalla koulutuksella ja vähemmällä kokemuksella. Paremmissa paikoissa taas löytyy aina joku paremmalla kokemuksella ja mä en saa mahdollisuutta.
On mulla mahiksia saada taas duunaripaikka kesäksi, mutta ei se kyllä enää inspiroisi.
Minä olen humanisti/yhteiskuntatieteilijä. Kesäksi tarjolla taas rupuhommia 9€/tunti kun viimeisen viiden vuoden ajan. Pakko se on mennä mutta motivaatio 0. Oman koulutusalan töitä ei ole ja jos on niin 500 hakijaa ja tohtori saa paikan. Vaikka kaupallisia juttuja olen lukenut niin tradenomit vievät ne paikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen humanisti/yhteiskuntatieteilijä. Kesäksi tarjolla taas rupuhommia 9€/tunti kun viimeisen viiden vuoden ajan. Pakko se on mennä mutta motivaatio 0. Oman koulutusalan töitä ei ole ja jos on niin 500 hakijaa ja tohtori saa paikan. Vaikka kaupallisia juttuja olen lukenut niin tradenomit vievät ne paikat.
Saako udella, että miten sä jaksat? Siis ihan vilpittömästi kyselen. Uskotko, että noista "rupuhommista" voisi poikia jotain parempaa vai oletko sellaisessa tilanteessa, että homma taloudellisesti kannattaa. Itse olisin valmis tekemään niitä koulutusta vastaavia hommia surkeallakin palkalla, koska lasken kokemuksen arvokkaaksi, mutta jos menen rupuhommiin niin niiden haluan olevan sitten rahallisesti kannatavampaa kuin nostaa tukia. PK-seudulla 9e ei ainakaan siihen riitä minulla. Tietenkin osalla voi olla eri tilanne, en tiedä miten kelat ja sossut jne suhtautuvat puolison palkkatuloihine esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako udella, että miten sä jaksat? Siis ihan vilpittömästi kyselen. Uskotko, että noista "rupuhommista" voisi poikia jotain parempaa vai oletko sellaisessa tilanteessa, että homma taloudellisesti kannattaa. Itse olisin valmis tekemään niitä koulutusta vastaavia hommia surkeallakin palkalla, koska lasken kokemuksen arvokkaaksi, mutta jos menen rupuhommiin niin niiden haluan olevan sitten rahallisesti kannatavampaa kuin nostaa tukia. PK-seudulla 9e ei ainakaan siihen riitä minulla. Tietenkin osalla voi olla eri tilanne, en tiedä miten kelat ja sossut jne suhtautuvat puolison palkkatuloihine esim.
Onneksi en asun pk-seudulla niin vuokra ei mikään iso. Ja puoliso töissä niin menee puoliksi asumismenot. Minulla vielä opintotukikuukausia jäljellä joten käytän niitä ja luen "hyödyllisiä aineita" oikiksessa. Vituttaa nuo 9€ hommat mutta parempi sekin kuin kotona kesä olla. Ei ne mitään hyödytä tulevassa työnhaussa, ei sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asun pk-seudulla niin vuokra ei mikään iso. Ja puoliso töissä niin menee puoliksi asumismenot. Minulla vielä opintotukikuukausia jäljellä joten käytän niitä ja luen "hyödyllisiä aineita" oikiksessa. Vituttaa nuo 9€ hommat mutta parempi sekin kuin kotona kesä olla. Ei ne mitään hyödytä tulevassa työnhaussa, ei sitten millään.
Ok. Kaikkea hyvää jatkoon. Surullista että sinullakin on yritteliäisyyttä ja työhaluja ilmiselvästi, mutta kun "oikeita töitä" ei ole niin ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kaikkea hyvää jatkoon. Surullista että sinullakin on yritteliäisyyttä ja työhaluja ilmiselvästi, mutta kun "oikeita töitä" ei ole niin ei...
Kiitos kannustuksesta :) Ärsyttää kun oikeesti osaisin vaikka mitä, excelin, wordin, ruotisia, englantia, TES-asiat, tilastotiedettä, arkistojen käytön ja tis mitä. Mutta joku muu hienolla työkokemuksella saa paikan..
Meillä lähihoitajilla on töitä.
Tämä töiden vähyys+ eläkeiän nosto+ ei vuorottelu vapaata+ äidit aiemmin töihin on käsittämätön yhtälö. Olen miettinyt tässä pikkulapsi aikana että mielellään " myisin " puolet työstäni toiselle äidille vaikka, pysyisi työelämässä ja olisi aikaa lapsille, taloudellisestihan se olisi 0 peliä muttei henkisesti. Mitä jos annettaisiin halukkaille isovanhemmille mahdollisus jäädä hoitamaan lapsen lapsia? Joku pieni korvaus. Osa- aika eläke ja työnantajalle pakko palkata uran alusta paikkaamaan tunteja?
Noin yleisemmällä tasolla olen todella katkera tälle maalle ja tilanteelle. Onhan tää ihan sairasta, että meilläkin on kaksi ammattitaitoista, kokenutta, motivoitunutta ja aina hyvin työnsä tehnyttä ihmistä taas työttömänä kotona. Työnsaanti on ihan rakettitiedettä tällä hetkellä. Sen pitäisi olla ihan oletusarvo, että työikäinen on töissä, ellei siinä ole jotain isompaa ongelmaa. Ne, joilla on työ, pitävät työpaikkansa. Työttömäksi tippuneet ei meinaa millään päästä pois tilanteestaan. Ja miksi ihmisen pitäisi oikeasti tehdä jotain harjoittelua "ilmaiseksi", jotta armosta saisi sitten palkkatyön? Ja kyllä, meilläkin mies on jopa tuohon lähtenyt. Periaatteellisella tasolla tämä tuntuu vain täysin kohtuuttomalta. Ei ihmisen tarvisi olla mikään superihminen ja supernöyristelijä (ilmaistyö), jotta armosta sitten lopulta pääsisi töihin, josta saisi palkkaa. Palkkatyö pitäisi olla todellakin selviö jo muutenkin.
Eikä se, että onko nyky-Suomessa työ, kerro ihmisestä mitään. Työelämässä on pilvin pimein luusereita, laiskoja, mukavuussaikuttajia jne. Samalla kortistossa on paljon ihan yhtä osaavaa tai jopa osaavampaakin työvoimaa, joilla on asenne ja ahkeruus kohdallaan. Esimerkiksi mieheni teki 6kk noita ilmaistöitä omalla alallaan ja sai valtavan hyvät arviot työstä. Lupasivat, että keväällä pääsisi ehkä töihin pidemmäksi pätkäksi ja palkalle, mutta nyt talvella eivät pysty palkkaamaan ketään. Miehen mukaan siellä oli kuitenkin useampi lusmu töissä, jotka pinnasi ja saikutteli maanantait ja pomot vaan ärtyneenä niitä kommentoi. Mies ei ollut päivääkään harjoittelusta pois ja teki oma-aloitteisesti vaikka mitä. Noilla tyypeillä on vaan käynyt tuuri, kun ovat aikanaan vakavaraiseen firmaan pääseet ja siellä saavat pitää työnsä, vaikka parempia olisi tulossa tilalle.
Ei tässä mitään oikeudenmukaisuutta ole. Asiat on usein sattumien ja tuurin summa. Omaa tuuriaan voi lisätä tietyillä toimenpiteillä, mutta loppujen lopuksi se tuurista kiinni. Itse tein valtavan viisaita ratkaisuja aikanaan ja siksi sainkin tehdä vakityötä 15 vuotta. Mutta sitten se loppui ja tässä ollaan.