Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei töitä mistään!

Vierailija
09.02.2016 |

Olen aivan masentunut työtilanteen vuoksi tai töiden puuttumisen vuoksi..

Olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja hyvin arvosanoin. Omalla alalla ei vain ole töitä tarjolla kuin muutaman kerran vuodessa ja hakijoita on satoja yhteen paikkaan...

Minulle kyllä kelpaisi perusduunikin, mutta olen kuulemma liian koulutettu vaikka kokemusta kassalta ym. on.

Ei oman alan asiantuntijatehtävissä sanotaan taas haastattelussa että vaihdan kuitenkin paikkaa jos oman alan töitä tulee. Ja niitä oman alan töitä ei ole..

Opiskelu ei enää onnistu koska opintotukikuukaudet käytetty. Mitä siis tehdä? Elää pummilla loppuikä? :(

Kommentit (280)

Vierailija
121/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mielestäni korkeakoulututkinnon suorittanut voi olla nirso töiden suhteen. Sitä varten opiskellaan jotta pääsee parempiin töihin. Ei kukaan opiskele 3 vuotta lukiossa plus 5 vuotta yliopistossa jos tietää siivoavansa loppuiän.

+1

Ja siinä on myös se, että jos maisterit jne alkavat hakemaan noihin töihin niin mihin sitten ne huonommin koulutetut vähän ja vähän yksinkertaisimmat ihmiset hakevat ja kelpaavat? Kyllä mä ainakin työnantajana otan sihteeriksi mielummin jonkun maisterin joka osaa vaikka mitä hyödyllistä ekstraa.

Tilanne on nyt mennyt siihen että maisterit ovat vieneet perustason työt jolloin koko esim. Sihteerin paikan vaatimuksensa on muuttunut maisteritason tutkinto, vaikka merkonomi hyvin riittäisi. Siksi kaikkien on kouluttaudutava yhä lisää ja lisää. Kohta myyjän pitää olla tohtori, mitään järkeä koko hommassa enää.

Olen perustason toimistohommissa. Löytyy amk-tutkinto ja maisterintutkinto .Palkka 2800/kk.  Sain paikan just maisterintutkinnon takia, kun arveltiin nopeaksi oppimaan. Tylsää työtä, mutta onpahan edes joku työpaikka. 

Ainakin ihan kelpo palkka perustason toimistohommasta.

Vierailija
122/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta helpottavaa lukea tätä ketjua, kun näkee että ei ole ainoa tässä tilanteessa, mutta toisaalta pelottaa yhä enemmän, että töitä ei vain tule löytymään. Täälläkin siis yksi työtön maisteri kirjoittelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten korkeakoulutettuja syyllistetään valinnoistaan...

Case: opiskele viisi vuotta valmistuen maisteriksi: töitä ei ole tarjolla Suomessa kuin enää harvalle-> "Lälläslää, nyt heti rakennusalalle, siivoamaan tai muuta, täysin omasta alasta poikkeavaa ja jos ei nappaa on vaan paska asenne!"

Hei kultsi, jos olisin halunnut pyyhkimään lattioita/sekoittamaan betonia, en olisi ylipäänsä koskaan valinnut opiskella yliopistossa.

Vierailija
124/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tuntuu kyllä käsittämättömältä, että Suomen virallinen työttömyysaste on vain 8 %. Taitavat poliitikot olla ainoat, jotka uskovat tuohon lukuun.

Yliopistokaupunki Tampereen virallinen työttömyysaste on 19%. Ja siihen kun lasketaan de facto työttömät jotka eivät näy tilastoissa työttömien alla, niin eiköhönä todellinen luku ole jotain 30% tuntumassa. Siihen mahtuu laidasta laitaan ihmistä... ysiluokkaan koulut jättäneestä tohtoriin asti. 

Vierailija
125/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa "varastossa" töissä. Kesätöihin tänne pääsee yleensä suhteilla, niin että joku tuttu tai sukulainen on täällä töissä, joskus joku onnekas voi päästä pelkällä hakemuksella. Töihin otetaan kesäksi kymmeniä tuuraajia. Ei siis varastoonkaan vaan kävellä töihin. Toisin oli vielä 10 vuotta sitten.

Vierailija
126/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isossa "varastossa" töissä. Kesätöihin tänne pääsee yleensä suhteilla, niin että joku tuttu tai sukulainen on täällä töissä, joskus joku onnekas voi päästä pelkällä hakemuksella. Töihin otetaan kesäksi kymmeniä tuuraajia. Ei siis varastoonkaan vaan kävellä töihin. Toisin oli vielä 10 vuotta sitten.

Mä taas sain pari vuotta sitten olla raksalla yhden kesäsesongin töissä. Vastaavalla mestarilla oli 150 ihmisen yhteystiedot parhaimmillaan "jos tulee jotain hommaa". Eli 150 aktiivista ihmistä oli käynyt kysymässä töitä tai soittanut, suurimmalla osalla myös alan kokemusta... Eli se myös siitä, että jos et muuta saa niin käy raksalta kysymässä. 

Vierailija
127/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse mistään kokemuksen puutteesta tai että työtön olisi huono ihminen, vaan siitä että niitä töitä ei tässä maassa ole, eikä näillä näkymin tule. Kaikki on viety ja ajettu alas. Ei ole mikään ihme, että ilmapiiri on vihainen ja katkera, kun korkeasti koulutetut joutuvat istumaan kauppojen kassoilla ja matalasti koulutetut osa-aikaisesti hyllyttämässä tai sitten työttömänä. Kenelläkään ei ole hyvä.

Minutkin ollaan potkimassa töistä pihalle, koska työntekijää ei ole enää varaa pitää. Uutta mielekästä työtä ei löydy. Kaikki on pätkiä tai epämääräisiä työtunteja.

Vierailija
128/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse mistään kokemuksen puutteesta tai että työtön olisi huono ihminen, vaan siitä että niitä töitä ei tässä maassa ole, eikä näillä näkymin tule. Kaikki on viety ja ajettu alas. Ei ole mikään ihme, että ilmapiiri on vihainen ja katkera, kun korkeasti koulutetut joutuvat istumaan kauppojen kassoilla ja matalasti koulutetut osa-aikaisesti hyllyttämässä tai sitten työttömänä. Kenelläkään ei ole hyvä.

Minutkin ollaan potkimassa töistä pihalle, koska työntekijää ei ole enää varaa pitää. Uutta mielekästä työtä ei löydy. Kaikki on pätkiä tai epämääräisiä työtunteja.

Ikävästi suuri osa ihmisistä luulee, että työttömissä on joku vika. Ja tätä asennetta pönkitetään elinkeinoelämän ja poliitikkojen taholta 247. Jos ei ole saanut töitä vuoteen, tarvitsisi jo "kuntoutusta" ja niin edelleen.

Suomessa on miltei puoli miljoonaa työtöntä. Ihan absurdia kuvitella, että työttömyydessä ei olisi kyse yhteiskunnan rakenteiden epäonnistumisesta.

Vierailija
129/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Case: opiskele viisi vuotta valmistuen maisteriksi: töitä ei ole tarjolla Suomessa kuin enää harvalle-> "Lälläslää, nyt heti rakennusalalle, siivoamaan tai muuta, täysin omasta alasta poikkeavaa ja jos ei nappaa on vaan paska asenne!"

Hei kultsi, jos olisin halunnut pyyhkimään lattioita/sekoittamaan betonia, en olisi ylipäänsä koskaan valinnut opiskella yliopistossa.

Kyllä osan tilanteesta voi kaataa myös korkeakoulutetun niskaan. Tosin myönnetään, että parikymppisen on aika vaikea kyetä näkemään todellisuus. Joka siis on, että Suomessa ylikoulutetaan jengiä aivan helvetisti liikaa. Töitä ei ole pariinkymmeneen vuoteen riittänyt kaikille ja nyt lamassa ongelma vain korostuu kun julkista sektoria ollaan keventämässä ja yksityinen sektorikin on henkitoreissaan. Mutta niin, olen itsekkin samassa veneessä. Duunariperheestä jossa isä ja äiti vaan sanoivat "käy poika koulua niin saat hyvän työpaikan ja paljon rahaa" ja minä uskoin. Miksi en olisi uskonut kun koulu oli kivaa ja yläasteen opokin oli yliopistoon ajamassa. 

Vierailija
130/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osan tilanteesta voi kaataa myös korkeakoulutetun niskaan. Tosin myönnetään, että parikymppisen on aika vaikea kyetä näkemään todellisuus. Joka siis on, että Suomessa ylikoulutetaan jengiä aivan helvetisti liikaa. Töitä ei ole pariinkymmeneen vuoteen riittänyt kaikille ja nyt lamassa ongelma vain korostuu kun julkista sektoria ollaan keventämässä ja yksityinen sektorikin on henkitoreissaan. Mutta niin, olen itsekkin samassa veneessä. Duunariperheestä jossa isä ja äiti vaan sanoivat "käy poika koulua niin saat hyvän työpaikan ja paljon rahaa" ja minä uskoin. Miksi en olisi uskonut kun koulu oli kivaa ja yläasteen opokin oli yliopistoon ajamassa. 

Et nyt käsittänyt pointtia lainkaan mitä tarkoitin kommentillani.

Samaa syyllistämistä eivät saa osakseen alemminkoulutetut, mm. rakennusalan ihmiset tai edes lähihoitajat (kai olet tietoinen, että esimerkiksi joillain alueilla on lähihoitajistakin ylitarjontaa ja mm. Treen seudulla on tällä hetkellä vähän tarvetta myös sairaanhoitajille?).

Vain korkeakoulutetut laitetaan ottamaan täysi vastuu valinnastaan suhteessa yleiseen työtilanteeseen. Mikä sinänsä on hassua, koska maisterintutkinnon suorittaminen vie noista esille ottamistani koulutuksista pisimpään, yleensä sen viisi vuotta, ei kukaan ole ennustaja ja tiedä millainen yhteiskunta on viiden vuoden päästä!

Vierailija
131/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se toki on, eikä työkkäristä nyt ihan heti taideta noita hommia tarjotakaan. Toisaalta jos tuo yliopistoputken jälkeen on se tilanne, että avoimia paikkoja on vuodessa kaksi ja hakijoita 100, niin joku on siellä koulutussuunnittelussa myös mennyt vikaan. Ei kaikki voi mennä yliopistolle tutkijaksi.

Vierailija
132/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi on absurdia sanoa, että "pitäisi" tietää varmuudella se miten julkista sektoria tullaan muokkaamaan.

Politiikka ja julkisen sektorin kutistaminen ei ole kiveenhakattu todellisuus vaan kai käsitätte, että se on täysin politiikkasidonnaista ja riippuu arvoista? NPM on toki vallinnut jo jostain 1980-luvulta lähtien taustalla Suomenkin politiikassa aiheuttaen tarvetta yksityistää, mutta edelleen: syyttäkää järjestelmää, älkää yksilöitä.

Vierailija
133/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt käsittänyt pointtia lainkaan mitä tarkoitin kommentillani.

Samaa syyllistämistä eivät saa osakseen alemminkoulutetut, mm. rakennusalan ihmiset tai edes lähihoitajat (kai olet tietoinen, että esimerkiksi joillain alueilla on lähihoitajistakin ylitarjontaa ja mm. Treen seudulla on tällä hetkellä vähän tarvetta myös sairaanhoitajille?).

Vain korkeakoulutetut laitetaan ottamaan täysi vastuu valinnastaan suhteessa yleiseen työtilanteeseen. Mikä sinänsä on hassua, koska maisterintutkinnon suorittaminen vie noista esille ottamistani koulutuksista pisimpään, yleensä sen viisi vuotta, ei kukaan ole ennustaja ja tiedä millainen yhteiskunta on viiden vuoden päästä!

Totta. Enpä ole ajatellut asiaa noin.. jos joku amiksen käynyt on työttömänä niin se on ihan ok. Jos maisteri on työttömänä niin ollaan passittamassa siivoojaksi tai on laiska paska plus mitäs luki jotain diipadaapaa...

Vierailija
134/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielistä puhetta sellainen, jossa ihmetellään miksei ole tehnyt koulutukseen liittyviä hommia jo aiemmin. Varmasti kaikki tekisivät, jos se olisi niin helppoa. Joskus on vain pakko tyytyä niihin hanttihommiin, että saa edes jotain työtä, kaikki ei saa aina niitäkään. Ja joskus niitä oman alan hommia on tarjolla vain toisella puolella Suomea, eikä aina ole mahdollisuutta muuttaa kesäksi johonkin muualle ja maksaa kahta kämppää, tai luopua omasta opiskelija-kämpästä, jota sai jonotella pari vuotta.

Jos on niin prinsessa, ettei pysty asumaan solussa, joita saa aina, niin sitten pitää kärsiä seuraukset ja olla muuttamatta kesätöiden parissa. Itse asuin koko opiskeluajan solussa ja muutin kesätöiden parissa eri puolille Suomea. Koskaan ei ollut ongelmaa saada syksyksi solua.

Lisäksi pitää miettiä, millaisen tutkinnon tekee ja miltä alalta. Lukemalla naistutkimusta pääaineena ja sivuaineena viestintää ja assyrologiaa on turha kuvitella työllistyvänsä. Suosittelen luonnontieteitä, itse en ole ollut päivääkään työttömänä yhdistelmällä tilastotiede-laskentatoimi-tietojenkäsittelytiede. Ai niin, unohdin: tällä alalla pitää osatakin jotain, eikä pelkkien fantsujen epämääräisten käsitteiden pyörittely paperilla eri järjestykseen riitä.

Vai luonnontieteitä! 😃 Mitenhän monta työtöntä biologia tai kemistiä Suomesta löytyy. Vastaus: aika paljon jo kymmenen vuoden ajalta.

Luonnontieteitä on muitakin kuin kemia ja biologia. Itse olen valmistunut tilastotieteestä ja töitä on riittänyt. Biologia ja kemia ovat vähiten matemaattisia => helpoimia. Se on hyvä sääntö: mitä matemaattisempi ala, sitä varmemmin töitä löytyy.

Sitten ei kannata suositella "luonnontieteitä"...

Vierailija
135/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka keskusteluissa aina muistetaan mainita miten "turhia" korkeakoulutetut ovat, niin kuitenkin heillä on ainakin toistaiseksi parempi työllisyysaste kun vähemmän koulutetulla. Myös assyrologit ja arkeologit muistetaan aina mainita esimerkkinä yliopistolaisten turhuudesta. Kuitenkin eniten työttömiä on insinööreissä ja kauppatieteilijöissä sekä tohtoritasolla luonnontieteissä. 

Ihan oikeasti ihmettelen että uskooko joku että kouluttamaton työväestö innovoi ja luo uutta? Jos näin on niin sittenhän ne kaikki lukutaidottomat maahanmuuttajan ovat tulevia vientiteollisuuden toivoja.

Vierailija
136/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alan tulla siihen johtopäätökseen, että olen 43-vuotiaana yksinkertaisesti liian vanha.

Korkeakoulututkinto, yli 15 vuotta kokemusta, lisäkoulutusta. Kokemus on monipuolista, vähän eri vinkkeleistä.

Pääsen lähes poikkeuksetta haastatteluun, mutta valinta on aina n. kolmekymppinen. Olen ollut viimeisen kolmen kuukauden aikana neljään paikkaan se "kakkonen". No, noista kahdessa oli työlle selkeästi jo tekijä, mutta julkisella sektorilla on pakko hakea julkisesti.

Valmistauduin haastatteluun, luin julkaisuja, perehdyin aikaisempiin projekteihin ja soittelin tutuillekin, jotta olisi viimeisin tilanne alalla tiedossa.  Olin suurin toivein liikkeellä, koska kokemukseni tuntui aivan lyömättömältä paikkaan. Tajusin heti, kun haastattelu oli ohi 25 minuutissa, että tämä(kin) oli pedattu jo jollekin ja niinhän se olikin. Piruuksissani kysyin valitun taustoja ja koulutusta. Kokemus oli paaaaaljon suppeampi, kyseessä nuori nainen parin vuoden työkokemuksella, mutta tottakai heillä oli keksittynä se valtti, joka tällä ko. oppilaitoksesta vastavalmistuneella oli (oli tehnyt opinnäytetyönsä projektin aihepiiristä). Kun kyseessä ei ollut julkinen virka vaan projektityö, niin paha siinä on asiaa pidemmälle viedä.

Mutta miksi hyppyyttää ihmisiä? Miksi ei voida soittaessa suoraan sanoa, että tämä in tällainen muodollisuus, tule juttelemaan mukavia, ei tarvitse valmistautua, meillä on jo tekijä. palkkioksi vaivannäöstä tallennamme CV:si jonnekin arkistoon ja ehkä joskus kaivamme sen sieltä...

Tämä!! Pistää niin vihaksi, kun ihmisten aikaa tuhlataan näillä "haastatteluilla"! Ei sitä hakijakaan voi suoraan kysyä etukäteen, että onko paikka oikeasti auki vai jo valmiiksi pedattu jollekin. Vai tekeekö joku niin?

Vierailija
137/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin antaa työpaikkani teistä jollekulle. Päivätyö 8-16, ma-pe, ei työajanseurantaa, aikaa surffata av:lla vaikka koko päivä jos jaksaa. Tekemistä on ehkä ½ tunniksi päivittäin. Itse olisin mieluummin vaikka työtön, kun sitten saisi ainakin tehdä juuri sitä mitä haluaa eikä tarvitsisi esittää kahdeksaa tuntia päivässä että tekee muka jotain töitä. Palkka on ainoa syy miksi vielä istun täällä esittämässä työntekoa. Se on muuten yllättävän rasittavaa - en olisi uskonut! 

Vierailija
138/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole oman alan työkokemusta mullakaan, ikää 27v ja maisterin tutkinto pian paketissa. Kaupallisella alalla on vain niin hirvittävä kilpailu niistä työpaikoista, ettei mitään toivoa, ellet ole hypersosiaalinen someaktiivi kielinero myyjäpersoona, excel-, photoshop-, inDesign-, ja SAP-guru ja/tai 30v kokemusta vastaavista tehtävistä. Jos kokemusta ei ole, sitä ei saa, ellet ole edellämainitun kaltainen yli-ihminen.

Vierailija
139/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vastavalmistunut, nyt muutaman kuukauden työttömänä ollut. Työkokemusta on, mutta ei tarpeeksi useimpien työnantajien mielestä. Harvemmin 23-vuotiaalla, AMK:sta valmistuneella on vielä vuosien kokemusta omalta alalta :) itse hylkäsin jo aikaa sitten noiden MOL:in avoimien paikkojen haun, ja panostan avoimiin hakemuksiin. Nyt on näiden kanssa käynyt niin hyvä säkä, että on kaksikin paikkaa mistä valita, toinen vakituinen työ ja sen tietty otan. Mutta ei ole helppoa nykypäivän työttömällä, edelleen kun vallitsee se ajatus, että töitä kyllä löytyy kun ei ole nirso..

Vierailija
140/280 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmille paikkakunnille muuttaminen on monesti ongelmallista, koska puolison opiskelut/työt ovat muualla. Sama tilanne myös niille joilla olisi potentiaalisia töitä pk-seudulla mutta puolison työt pitävät esim. Turussa tai Tampereella.