Lapset pompottavat vanhempiaan
Olen töissä isossa päiväkodissa. Monesti olen huomannut tämän ilmiön. Äiti tai isä tulee hakemaan lastaan, joka kieltäytyy lähtemästä. Nooh, jää sinä vielä tänne, äiti käväisee kaupassa ja tulee kohta sitten hakemaan. Aaargh!! Mitä tulee isona tapahtumaan jos annatte pienten lasten pompotella teitä jo noin nyt?? Ja oletteko äidit tai isit ajatelleet sitä, että juuri se teidän kotiin kieltäytymästä lähtevä lapsenne voi olla esteenä jonkin hoitajan kotiinlähdölle???
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu siirtyy vanhemmalle joo, mutta jos sitä vastuuta pompotellaan että vanhempi hyppii portista kaupungille ja takaisin niin haloo!!
Kun se vanhempi hyppii sinne kaupungille niin se jättää lapsensa yksin pkn pihaan. Heitteillejättö, ls ilmo
Kyllä vanhemmalla on oikeus kesken päivän hakea lapsi pk:sta ja tuoda myöhemmin takaisin pk:n aukioloaikaa ja hoitosopimusta noudattaen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taisikin tulla vastaus tuonne aiempaan kommenttiin, että mitä hoitaja tekee tässä tilanteessa. No jos lapsi on niskuroiva, ja vanhempi vielä tuolla asenteella kuin tuossa ylempänä "ei minun tarvitse hakea lastani aiemmin", niin yhtälö on mahdoton. Ei tietenkään tarvitse hakea aiemmin, ei siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että jos vanhempi käy miljoona kertaa kokeilemassa päiväkodin pihassa kepillä jäätä, että lähtisikö se pikku kullannuppu kotiin ja sitten taas antaa periksi, niin ongelmissa ollaan. Ja mielestäni se on myös hoitajien työn kunnioittamista, ettei jätetä sitä lasta vaan huvikseen sinne.
Missä ihmeen ongelmissa ja kuka niissä on? Jos lapsella on sovittua hoitoaikaa jäljellä ja minä olen menossa kauppaan, niin miksi lapsi ei saa päättää, jääkö leikkimään vai tuleeko kauppaan? Kyllä se lapsi tietää, että jos sanon, että nyt lähdetään mummolaan, niin siinä ei ole yhtään joustovaraa, ei ole vaihtoehtoa jäädä leikkimään.
Enkä käy kyselemässä miljoonaa kertaa. Kysyn kerran ja jos lapsi jää leikkimään niin muistutan, että kaupasta palatessa tulen noutamaan. Lapsi lähtee mukaan huutamatta.
Kannattaisikohan siellä virallisessa varhaiskasvatuksessa määräysten sijaan opettaa lapsia valitsemaan silloin, kun voi valita?
Joo! Kerran näin kun äiti jäi sitten odottelemaan kotiinlähdöstä kieltäytyvän lapsen kanssa! Miten lapsi ikinä oppii kunnioittamaan auktoriteettiä, esim. opettajaa tai poliisia, jos pienestä asti uskoo ja kokee olevansa myös omien vanhempiensa yläpuolella? Ja mikä siinä on ettei uskalleta sanoa lapselle ei? Pelottaako se että lapsi suuttuu tai ei tykkää vanhemmasta? Kuinka monta kertaa on omilta lapsilta kuullut että ne vihaa mua tai oon huonoin äiti ikinä? No ei tunnu missään kun tiedän että on sen hetkinen kiukkureaktio.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Siksi monien vanhempien kanssa on niin hankala tehdä yhteistyötä, niin kouluissa kuin päiväkodeissakin, kun minkäänlaista rakentavaa palautetta ei voi antaa. Eivät vanhemmat läheskään aina ymmärrä asioita päiväkodin näkökulmasta. Jotkut vanhemmat ymmärtävät, että päiväkodin hoitajan työhön kuuluu niin paljon muutakin. Kyllä varmasti hoitajankin olisi kiva perjantaisin päästä lähtemään edes pari minuuttia aiemmin viikonlopun viettoon, niin kuin näillä vanhemmilla, jotka käyvät "moikkailemassa" lapsiaan.
Eli olet sitä mieltä, että päiväkodin työntekijä voi vaatia saada lähteä töistä aikaisemmin, mutta voi ottaa viimeiseltä tunnilta täyden listanmukaisen palkan? Lasteni päiväkodissa viimeisen työntekijän päivä päättyy myös perjantaina klo 18.00 ja hänen on oltava siihen asti paikalla vaikka sitten siistimässä tiloja tai tekemässä suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taisikin tulla vastaus tuonne aiempaan kommenttiin, että mitä hoitaja tekee tässä tilanteessa. No jos lapsi on niskuroiva, ja vanhempi vielä tuolla asenteella kuin tuossa ylempänä "ei minun tarvitse hakea lastani aiemmin", niin yhtälö on mahdoton. Ei tietenkään tarvitse hakea aiemmin, ei siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että jos vanhempi käy miljoona kertaa kokeilemassa päiväkodin pihassa kepillä jäätä, että lähtisikö se pikku kullannuppu kotiin ja sitten taas antaa periksi, niin ongelmissa ollaan. Ja mielestäni se on myös hoitajien työn kunnioittamista, ettei jätetä sitä lasta vaan huvikseen sinne.
Missä ihmeen ongelmissa ja kuka niissä on? Jos lapsella on sovittua hoitoaikaa jäljellä ja minä olen menossa kauppaan, niin miksi lapsi ei saa päättää, jääkö leikkimään vai tuleeko kauppaan? Kyllä se lapsi tietää, että jos sanon, että nyt lähdetään mummolaan, niin siinä ei ole yhtään joustovaraa, ei ole vaihtoehtoa jäädä leikkimään.
Enkä käy kyselemässä miljoonaa kertaa. Kysyn kerran ja jos lapsi jää leikkimään niin muistutan, että kaupasta palatessa tulen noutamaan. Lapsi lähtee mukaan huutamatta.
Kannattaisikohan siellä virallisessa varhaiskasvatuksessa määräysten sijaan opettaa lapsia valitsemaan silloin, kun voi valita?
Miksi passiivisaggressiivinen sävy? Ei sinun esimerkissäsi kyse ole katastrofista, mutta ap kuvasi kyllä ihan oikeata vanhemmuuden ongelmaa.
Ei ihme että lapsista kasvaa pikku piruja, pomottelevia petoja, kun vanhempien kohtuullisuuden ja inhimillisyyden taju on näin hukassa =(
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen hoitoaika on papereissa 7-17, niin ei minun ole pakko ottaa lasta kotiin jo klo 15, vaikka kävisin päiväkodin pihassa kysymässä, joko tulet kotiin. Jos on kiva leikki menossa, lähden välillä kauppaan ja haen lapsen vasta sovittuna aikana. Ei pitäisi olla päiväkodissa mitään aikatauluongelmaa, koska lapsi ei ole yliaikaa. Vai ottaako päähän se, että voin mennä ilman lasta kauppaan ja maksan muutaman euron niistä hoitotunneista?
Hei jos haluat mennä työpäivän päätteeksi kauppaan ilman lasta ja hoitoaikaa on vielä jäljellä, niin mene hyvä ihminen! Miksi siinä välissä hyppäät päiväkodille kyselemään lapselta haluaako tulla jo pois?
Kerrankin eräs äiti teki kolme keikkaa autollaan päiväkodin pihaan. Muka lähti, huusi heipat ja oli lähtevinään. Lapsi vaan tyytyväisenä hykerteli kavereidensa kanssa. 45min tätä rallia kesti, kunnes vanhemmalla meni vihdoin hermot ja lapsi kannettiin autoon.
Meillä taas lapset ovat niin pitkät päivät hoidossa, että meidän työaikamme eivät koskaan riitä, ja siksi johtaja on sanonut, että aina heti kotiin, jos vaan siihen millään mahdollisuus on. Pienten päiväkotien ikuisuusongelma.
Niinpä. Tässä nyt ei tajuttu pointtia. Tottakai on ok poiketa kaupassa työpäivän päätteeksi ilman lasta. Niin minäkin tekisin. Mutta miksi tulla ensin kokeilemaan kepillä jäätä, ja siinä samalla tehdä itsensä naurunalaiseksi kun se oma mussukka ei suostukaan mukaan. Taitaa nykyajan vanhemmatkin olla pumpulissa kasvatettuja.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tässä nyt ei tajuttu pointtia. Tottakai on ok poiketa kaupassa työpäivän päätteeksi ilman lasta. Niin minäkin tekisin. Mutta miksi tulla ensin kokeilemaan kepillä jäätä, ja siinä samalla tehdä itsensä naurunalaiseksi kun se oma mussukka ei suostukaan mukaan. Taitaa nykyajan vanhemmatkin olla pumpulissa kasvatettuja.
Justiinsa näin!
Kyllä se lapsi lähtee mukaan, kun se otetaan mukaan ja sanotaan nyt lähdetään kotiin. En kuuntele vastaansanomista siinäpähän huutakoot, kyllä se loppuu aika nopeaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin eräs äiti teki kolme keikkaa autollaan päiväkodin pihaan. Muka lähti, huusi heipat ja oli lähtevinään. Lapsi vaan tyytyväisenä hykerteli kavereidensa kanssa. 45min tätä rallia kesti, kunnes vanhemmalla meni vihdoin hermot ja lapsi kannettiin autoon.
Malliesimerkki surkeasta vanhemmuudesta: ensin ollaan ihan löysiä ja sitten ilman varoitusta menetetään hermot. Kannattaisi opetella ensinnä jämäkkyyttä ja toisaalta asteittain lisääntyvä vaativuus näihin tilanteisiin, niin lapsella olisi edes jonkinlainen mahdollisuus ymmärtää, mitä vanhempi haluaa ja tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen hoitoaika on papereissa 7-17, niin ei minun ole pakko ottaa lasta kotiin jo klo 15, vaikka kävisin päiväkodin pihassa kysymässä, joko tulet kotiin. Jos on kiva leikki menossa, lähden välillä kauppaan ja haen lapsen vasta sovittuna aikana. Ei pitäisi olla päiväkodissa mitään aikatauluongelmaa, koska lapsi ei ole yliaikaa. Vai ottaako päähän se, että voin mennä ilman lasta kauppaan ja maksan muutaman euron niistä hoitotunneista?
Kysy lapsesi tarhasta mikä heillä on käytäntö. Meidän lapsen tarhassa ja serkkupojan tarhassa on sellainen käytäntö, että kun lapsi näkee hakijan, hän ei ole enää päiväkodin henkilökunnan vastuulla. Jos meinaa mennä kauppaan klo 15 ja hakea lapsen klo 17, lasta ei siis tulla kurkkimaan klo 15 aidan yli ja kyselemään missä vaiheessa leikit on. Pitää mennä kauppaan ja sitten hakea lapsi.
Nykyvanhempi ajattelee, miten pahalta hänestä itsestään tuntuisi, jos kiellettäisiin, pakotettaisiin ja rangaistaisiin, ja tulee siihen lopputulokseen, ettei lapsellekaan voi niin tehdä.
Lisäksi taustalla kummittelee trauma-ajattelu, eli lapsen ajatellaan saavan trauman lähes kaikista pakkokeinoista.
Tämä kehityskulun alku oli siinä, kun ruumiillista kuritusta alettiin paheksua, ja pikku hiljaa vanhemmat ovat vieraantuneet muustakin toiminnasta, mikä aiheuttaa sen kohteeksi joutuneelle lapselle pahan mielen, itkua, huutoa ym.
Täääh? Mä en ees tienny, et noin saa tehdä! Mä tuun aina vähän ennen varsinaista hakuaikaa ja viimeistään ilmoitettuna hakuaikana kävellään portista ulos. Eli jos oon ilmoittanu, et haen 15:40, niin 15:30 oon päiväkodilla, kurkkaan lokerot ja vaihdan kuulumiset tädin kanssa. 15:40 kävellää jo autolle. Ja siin vaiheessa lapsi on jo mun eikä päiväkodin vastuulla eli ylimääräset työntekijät saa mun puolesta poistua paikalta eikä jäädä varttumaan, et jääkö lapsi sittenkii päiväkodille..
Kyllä päiväkodin pitäis tiukasti sanoo, että hakuaikoja tarvii noudattaa. Jos lapsi haluu jäädä leikkimään, niin vanhempi jää valvomaan eikä lähe kauppaan. Täti taas saa mennä kotiin, jos työpäivä on päättynyt kyseisen lapsen hakuaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysy lapsesi tarhasta mikä heillä on käytäntö. Meidän lapsen tarhassa ja serkkupojan tarhassa on sellainen käytäntö, että kun lapsi näkee hakijan, hän ei ole enää päiväkodin henkilökunnan vastuulla. Jos meinaa mennä kauppaan klo 15 ja hakea lapsen klo 17, lasta ei siis tulla kurkkimaan klo 15 aidan yli ja kyselemään missä vaiheessa leikit on. Pitää mennä kauppaan ja sitten hakea lapsi.
Meillä tarhassa on sellainen käytäntö, että vanhempi voi keskellä päivää nähdä lapsen (jos vaikka käy vasupalaverissa tai vie lapsen hetkeksi hammaslääkäriin), mutta sitten kun vanhempi poistuu, niin lapsi on taas tarhan hoitajien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei jos haluat mennä työpäivän päätteeksi kauppaan ilman lasta ja hoitoaikaa on vielä jäljellä, niin mene hyvä ihminen! Miksi siinä välissä hyppäät päiväkodille kyselemään lapselta haluaako tulla jo pois?
Koska se päiväkoti on matkan varrella ja jos lapsella on tylsää, hän voi ihan hyvin lähteä pois varhaiskasvatuksen piiristä. Jos taas on kivaa, niin miksi hän ei jäisi leikkimään? Ei siitä kukaan kärsi, jos lapsi jääkin hoitoon. Paitsi tietty hoitajat, jotka mielellään ottaa palkan tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?? Käy kolmelta kaupassa, mene kotiin vaikka kahville ja hae lapsesi viideltä, mutta älä tule testaamaan päiväkodin pihaan millä tuulella lapsesi on kotiinlähdön suhteen.
"Niin mutta kun meidän einoilmari ei ole tottunut siihen, että hänelle sanotaan 'ei'. Siitä kun tulee niin paha mieli, ja sitähän me emme halua tuottaa kullanmurullemme, eikö totta. Me vanhemmat ja hoitajat olemme tästä samaa mieltä." - Näinkö se menee jo laajemminkin. Nyt jo eläköitynyt tuttu peruskouluopettaja kertoi jo toistakymmentä vuotta sitten, että alkoi tulla vanhempia, jotka vaativat, ettei heidän lapsiaan saa kieltää tai komentaa. Tämä kokenut kansanvalistaja kertoi todenneensa, että älkää huolehtiko, minä kohtelen ja komentelen kaikkia luokkani samalla tavalla, kiellänkin tarpeen vaatiessa. Silloin vielä vanhemmat tyytyivät tähän, mutta tänään siitä seuraisi kirjoituksia someen, puheluita ties miten korkealle jne. Jo on aikoihin eletty!