Lapset pompottavat vanhempiaan
Olen töissä isossa päiväkodissa. Monesti olen huomannut tämän ilmiön. Äiti tai isä tulee hakemaan lastaan, joka kieltäytyy lähtemästä. Nooh, jää sinä vielä tänne, äiti käväisee kaupassa ja tulee kohta sitten hakemaan. Aaargh!! Mitä tulee isona tapahtumaan jos annatte pienten lasten pompotella teitä jo noin nyt?? Ja oletteko äidit tai isit ajatelleet sitä, että juuri se teidän kotiin kieltäytymästä lähtevä lapsenne voi olla esteenä jonkin hoitajan kotiinlähdölle???
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen hoitoaika on papereissa 7-17, niin ei minun ole pakko ottaa lasta kotiin jo klo 15, vaikka kävisin päiväkodin pihassa kysymässä, joko tulet kotiin. Jos on kiva leikki menossa, lähden välillä kauppaan ja haen lapsen vasta sovittuna aikana. Ei pitäisi olla päiväkodissa mitään aikatauluongelmaa, koska lapsi ei ole yliaikaa. Vai ottaako päähän se, että voin mennä ilman lasta kauppaan ja maksan muutaman euron niistä hoitotunneista?
Kysy lapsesi tarhasta mikä heillä on käytäntö. Meidän lapsen tarhassa ja serkkupojan tarhassa on sellainen käytäntö, että kun lapsi näkee hakijan, hän ei ole enää päiväkodin henkilökunnan vastuulla. Jos meinaa mennä kauppaan klo 15 ja hakea lapsen klo 17, lasta ei siis tulla kurkkimaan klo 15 aidan yli ja kyselemään missä vaiheessa leikit on. Pitää mennä kauppaan ja sitten hakea lapsi.
Tiesitkö, että tuo on laitonta. Lapsi on päiväkodin vastuulla siihen asti, kun hän on päiväkodin tiloissa sovittuna hoitoaikana. Tämä on täysin yksiselitteinen asia. Henkilökunta ei voi lapsen pudotessa keinusta vedota siihen, että heillä ei ole mitään vastuuta, koska lapsihan näki vanhempansa parkkipaikalla. Samalla tavalla henkilökunnan on oltava lasta vastassa aamulla sovitussa paikassa eikä systeemi saa olla se, että vanhempi joutuu etsimään pitkin päiväkotia, missä aamuryhmä tänään kokoontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täääh? Mä en ees tienny, et noin saa tehdä! Mä tuun aina vähän ennen varsinaista hakuaikaa ja viimeistään ilmoitettuna hakuaikana kävellään portista ulos. Eli jos oon ilmoittanu, et haen 15:40, niin 15:30 oon päiväkodilla, kurkkaan lokerot ja vaihdan kuulumiset tädin kanssa. 15:40 kävellää jo autolle. Ja siin vaiheessa lapsi on jo mun eikä päiväkodin vastuulla eli ylimääräset työntekijät saa mun puolesta poistua paikalta eikä jäädä varttumaan, et jääkö lapsi sittenkii päiväkodille..
Kyllä päiväkodin pitäis tiukasti sanoo, että hakuaikoja tarvii noudattaa. Jos lapsi haluu jäädä leikkimään, niin vanhempi jää valvomaan eikä lähe kauppaan. Täti taas saa mennä kotiin, jos työpäivä on päättynyt kyseisen lapsen hakuaikaan.Jos hakuaika on klo 17.00, niin lapsenko saa hakea vasta sitten? Sitäkö tarkoitat?
Vastaavasti päiväkodissa pitäisi sitten muistaa se, että jos lapsen hoitoajaksi on määritelty klo 10-17, niin päiväkodista ei voida vaatia tuomaan lasta aikaisemmin, jotta koko ryhmä pääsee retkelle/teatteriin tms. klo 9.00.
Eli lapsi jää yksin hoitajan kanssa päiväkodille, kun muut ovat retkellä, hoitosopimuksessa kun ei säädetä sitä, että pk saa järjestää aktiviteetit vain kaikkien ollessa paikalla. Mutta mahtaa syntyä parku, jos näin menetellään, sillä nykyään Suomessa kaikilla on OIKEUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täääh? Mä en ees tienny, et noin saa tehdä! Mä tuun aina vähän ennen varsinaista hakuaikaa ja viimeistään ilmoitettuna hakuaikana kävellään portista ulos. Eli jos oon ilmoittanu, et haen 15:40, niin 15:30 oon päiväkodilla, kurkkaan lokerot ja vaihdan kuulumiset tädin kanssa. 15:40 kävellää jo autolle. Ja siin vaiheessa lapsi on jo mun eikä päiväkodin vastuulla eli ylimääräset työntekijät saa mun puolesta poistua paikalta eikä jäädä varttumaan, et jääkö lapsi sittenkii päiväkodille..
Kyllä päiväkodin pitäis tiukasti sanoo, että hakuaikoja tarvii noudattaa. Jos lapsi haluu jäädä leikkimään, niin vanhempi jää valvomaan eikä lähe kauppaan. Täti taas saa mennä kotiin, jos työpäivä on päättynyt kyseisen lapsen hakuaikaan.Jos hakuaika on klo 17.00, niin lapsenko saa hakea vasta sitten? Sitäkö tarkoitat?
Vastaavasti päiväkodissa pitäisi sitten muistaa se, että jos lapsen hoitoajaksi on määritelty klo 10-17, niin päiväkodista ei voida vaatia tuomaan lasta aikaisemmin, jotta koko ryhmä pääsee retkelle/teatteriin tms. klo 9.00.
aaargh, missä sisälukutaito. Tätähän tässä just tarkoitettiin, tsiisus. Tämän kirjoittaja nyt vaan halusi täsmentää, että hän noudattaa hoitoaikoja, eikä myöhästele, eikä ilmaannu pyörimään päiväkotiin, josko se lapsi haluaisi lähteä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen hoitoaika on papereissa 7-17, niin ei minun ole pakko ottaa lasta kotiin jo klo 15, vaikka kävisin päiväkodin pihassa kysymässä, joko tulet kotiin. Jos on kiva leikki menossa, lähden välillä kauppaan ja haen lapsen vasta sovittuna aikana. Ei pitäisi olla päiväkodissa mitään aikatauluongelmaa, koska lapsi ei ole yliaikaa. Vai ottaako päähän se, että voin mennä ilman lasta kauppaan ja maksan muutaman euron niistä hoitotunneista?
Kysy lapsesi tarhasta mikä heillä on käytäntö. Meidän lapsen tarhassa ja serkkupojan tarhassa on sellainen käytäntö, että kun lapsi näkee hakijan, hän ei ole enää päiväkodin henkilökunnan vastuulla. Jos meinaa mennä kauppaan klo 15 ja hakea lapsen klo 17, lasta ei siis tulla kurkkimaan klo 15 aidan yli ja kyselemään missä vaiheessa leikit on. Pitää mennä kauppaan ja sitten hakea lapsi.
Tiesitkö, että tuo on laitonta. Lapsi on päiväkodin vastuulla siihen asti, kun hän on päiväkodin tiloissa sovittuna hoitoaikana. Tämä on täysin yksiselitteinen asia. Henkilökunta ei voi lapsen pudotessa keinusta vedota siihen, että heillä ei ole mitään vastuuta, koska lapsihan näki vanhempansa parkkipaikalla. Samalla tavalla henkilökunnan on oltava lasta vastassa aamulla sovitussa paikassa eikä systeemi saa olla se, että vanhempi joutuu etsimään pitkin päiväkotia, missä aamuryhmä tänään kokoontuu.
Kyllä lapsi pihalla siirtyy vanhemman vastuulle sillä hetkellä, kun vanhempi astuu sinne pihalle. Tai sisällä ollessa silloin, kun vanhempi saapuu osastolle tai muuhun tilaan missä se lapsi silloin on. Ei vanhemman tarvitse koskea lasta, jotta vastuu siirtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taisikin tulla vastaus tuonne aiempaan kommenttiin, että mitä hoitaja tekee tässä tilanteessa. No jos lapsi on niskuroiva, ja vanhempi vielä tuolla asenteella kuin tuossa ylempänä "ei minun tarvitse hakea lastani aiemmin", niin yhtälö on mahdoton. Ei tietenkään tarvitse hakea aiemmin, ei siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että jos vanhempi käy miljoona kertaa kokeilemassa päiväkodin pihassa kepillä jäätä, että lähtisikö se pikku kullannuppu kotiin ja sitten taas antaa periksi, niin ongelmissa ollaan. Ja mielestäni se on myös hoitajien työn kunnioittamista, ettei jätetä sitä lasta vaan huvikseen sinne.
Missä ihmeen ongelmissa ja kuka niissä on? Jos lapsella on sovittua hoitoaikaa jäljellä ja minä olen menossa kauppaan, niin miksi lapsi ei saa päättää, jääkö leikkimään vai tuleeko kauppaan? Kyllä se lapsi tietää, että jos sanon, että nyt lähdetään mummolaan, niin siinä ei ole yhtään joustovaraa, ei ole vaihtoehtoa jäädä leikkimään.
Enkä käy kyselemässä miljoonaa kertaa. Kysyn kerran ja jos lapsi jää leikkimään niin muistutan, että kaupasta palatessa tulen noutamaan. Lapsi lähtee mukaan huutamatta.
Kannattaisikohan siellä virallisessa varhaiskasvatuksessa määräysten sijaan opettaa lapsia valitsemaan silloin, kun voi valita?
Siksi koska päiväkoti hoitaa lasta SEN AJAN KUN OLET TÖISSÄ. Eli jos työpäiväsi on 8-14, niin et voi klo 14:30 käväistä päiväkodilla ja ilmoittaa meneväsi vielä kauppaan. Minä kyllä työntekijänä puuttuisin asiaan ja tarvittaessa tekisin jopa lastensuojeluilmoituksen sillä 1) et pärjää lapsen kanssa 2) sinulla ei ole tarpeeksi tukiverkkoja, jos lapsi on niin haastava ettet voi ottaa sitä edes kauppaan, kun se ei halua 3)on kohtuutonta pitää lapsi tarpeettomasti pitkiä päiviä hoidossa. Ensin tietysti puhuisin kanssasi ja selittäisin nämä asiat. Päiväkodissa hoidetaan lapsia sen ajan kuin on tarpeen. Se ei ole mikään lapsiparkki.
Eikä alkuperäinen pointti ollut siinä, että lapsi haettaisiin MYÖHÄSSÄ. Vaan se, että vanhemmat tullessaan mihin aikaan hyvänsä, eivät uskalla sanoa lapselle että nyt lähdetään, vaan antavat hänen pompottaa itseään miten tahtoo. Ja tämä taas saattaa johtaa siihen, että pk:n työntekijät (kenties jo muutenkin yliajalla töissä) joutuvat odottelemaan entisestään. Ihan puhdasta ajattelevaisuutta ja hyviä tapoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taisikin tulla vastaus tuonne aiempaan kommenttiin, että mitä hoitaja tekee tässä tilanteessa. No jos lapsi on niskuroiva, ja vanhempi vielä tuolla asenteella kuin tuossa ylempänä "ei minun tarvitse hakea lastani aiemmin", niin yhtälö on mahdoton. Ei tietenkään tarvitse hakea aiemmin, ei siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että jos vanhempi käy miljoona kertaa kokeilemassa päiväkodin pihassa kepillä jäätä, että lähtisikö se pikku kullannuppu kotiin ja sitten taas antaa periksi, niin ongelmissa ollaan. Ja mielestäni se on myös hoitajien työn kunnioittamista, ettei jätetä sitä lasta vaan huvikseen sinne.
Missä ihmeen ongelmissa ja kuka niissä on? Jos lapsella on sovittua hoitoaikaa jäljellä ja minä olen menossa kauppaan, niin miksi lapsi ei saa päättää, jääkö leikkimään vai tuleeko kauppaan? Kyllä se lapsi tietää, että jos sanon, että nyt lähdetään mummolaan, niin siinä ei ole yhtään joustovaraa, ei ole vaihtoehtoa jäädä leikkimään.
Enkä käy kyselemässä miljoonaa kertaa. Kysyn kerran ja jos lapsi jää leikkimään niin muistutan, että kaupasta palatessa tulen noutamaan. Lapsi lähtee mukaan huutamatta.
Kannattaisikohan siellä virallisessa varhaiskasvatuksessa määräysten sijaan opettaa lapsia valitsemaan silloin, kun voi valita?
Siksi koska päiväkoti hoitaa lasta SEN AJAN KUN OLET TÖISSÄ. Eli jos työpäiväsi on 8-14, niin et voi klo 14:30 käväistä päiväkodilla ja ilmoittaa meneväsi vielä kauppaan. Minä kyllä työntekijänä puuttuisin asiaan ja tarvittaessa tekisin jopa lastensuojeluilmoituksen sillä 1) et pärjää lapsen kanssa 2) sinulla ei ole tarpeeksi tukiverkkoja, jos lapsi on niin haastava ettet voi ottaa sitä edes kauppaan, kun se ei halua 3)on kohtuutonta pitää lapsi tarpeettomasti pitkiä päiviä hoidossa. Ensin tietysti puhuisin kanssasi ja selittäisin nämä asiat. Päiväkodissa hoidetaan lapsia sen ajan kuin on tarpeen. Se ei ole mikään lapsiparkki.
Miksi siellä päiväkodissa on lapsia, joiden äiti on 6 kk ikäisen vauvan kanssa kotona ja se isosisarus on päivähoidossa 8 tuntia päivässä? Onko näistä lapsista tehty lastensuojeluilmoitus vai olisiko kyseessä subjektiivinen päivähoito-oikeus, jossa ei kysellä, onko vanhemmat lapsen hoitoaikoina töissä, kotona, kuntosalilla, kaupassa tai vaikka kavereitten kanssa.
Jos kysyy lapselta, tuletko kauppaan vai jäätkö leikkimään, niin missä vaiheessa ei pärjää lapsensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä pääsenkin yllättäen töistä vaikka klo 13 ja olen ilmoittanut, että hakuaika on klo 15:40, niin kyllä mä haen lapseni aikaisemmin kotiin! Voi tsiisus! Tarkoitin, että en tule klo 13:30 kyselemään lapselta, et haluuko se kauppaan mukaan vaan haen sen sitten myös pois. Ja jos joudun jäämään ylitöihin enkä pääsekään klo 15:40 niin soitan päiväkotiin ja kysyn mikä heillä on tilanne: voinko hakea klo 16:30? Meillä hoitoajat ilmoitetaan viikkoa ennen. On meinaan vuoropäiväkoti. Jos päiväkodille ei käy ylityöt, niin sitten lapsen hakee joko varahakija tai minä ilmoitan töissä, että valitettavasti en voi jäädä ylitöihin. Onhan se joo kurjaa, mutta minusta minä olen ensisijaisesti vastuussa omasta lapsestani. Ei päiväkoti. Ja päiväkoti ei todellakaan ole sitä varten, että minä voin käydä lenkillä, kaupassa tms. VAIKKA olenkin yksinhuoltaja. Lapsen kanssa arki on joo erilaista ja mälsää joutua lenkille, kauppaan ym kiukuttelevan lapsen kanssa, mutta elämä on. Ja helpottaa onneksi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Siksi monien vanhempien kanssa on niin hankala tehdä yhteistyötä, niin kouluissa kuin päiväkodeissakin, kun minkäänlaista rakentavaa palautetta ei voi antaa. Eivät vanhemmat läheskään aina ymmärrä asioita päiväkodin näkökulmasta. Jotkut vanhemmat ymmärtävät, että päiväkodin hoitajan työhön kuuluu niin paljon muutakin. Kyllä varmasti hoitajankin olisi kiva perjantaisin päästä lähtemään edes pari minuuttia aiemmin viikonlopun viettoon, niin kuin näillä vanhemmilla, jotka käyvät "moikkailemassa" lapsiaan.
Eli olet sitä mieltä, että päiväkodin työntekijä voi vaatia saada lähteä töistä aikaisemmin, mutta voi ottaa viimeiseltä tunnilta täyden listanmukaisen palkan? Lasteni päiväkodissa viimeisen työntekijän päivä päättyy myös perjantaina klo 18.00 ja hänen on oltava siihen asti paikalla vaikka sitten siistimässä tiloja tai tekemässä suunnitelmia.
Ei täydy olla siiheb klo 18 asti. Vaan merkkaa monelta lähtee ja tekee sisään seuraavalla vkolla. Tyhmää käyttää niitä pieniäkin resursseja mitä on niin hukkaan. Hoitajat on töissä silloin kun on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että ls-ilmo ratkaisee tämänkin ongelman, kun lastensuojelun ihmetantat pääsevät laittamaan vanhemman kuriin. :)
Toisaalta et taida olla koskaan kuullut subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, eli kyllä päiväkoti on "lapsiparkki" ja lasta saa pitää hoidossa, vaikka hoitoajan itse vain makaisi porealtaassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi pihalla siirtyy vanhemman vastuulle sillä hetkellä, kun vanhempi astuu sinne pihalle. Tai sisällä ollessa silloin, kun vanhempi saapuu osastolle tai muuhun tilaan missä se lapsi silloin on. Ei vanhemman tarvitse koskea lasta, jotta vastuu siirtyisi.
Olet väärässä. STM:n ohjeen mukaan vastuu lapsesta siirtyy vasta ns. luovutettaessa eli kun lapsi jää päivähoitoon ja kun päivähoidon henkilöstö luovuttaa lapsen hakijalle. Mikään vanhemman oleskelu päiväkodin alueella ei riitä luovutukseksi.
Miten oletuksesi toteutuu tilanteessa, jossa noutaja ei olekaan vanhempi vaan vanhemman valtuuttama henkilö, jota päiväkodin henkilökunta ei tunne. Lapsi putoaa keinusta => vanhempi pihassa, vanhemman vastuulla. Lapsi putoaa keinusta => päiväkodille tuntematon hakija pihassa, vastuu hänellä, vaikka ei välttämättä edes erota haalarikansasta, kuka se kummityttö/veljenpoika koko porukasta on.
Saako teidän päiväkodissa kuka tahansa hakea lapsen ilmoittamatta siitä henkilökunnalle? Jos siis mitään luovuttamista ja tarkistuksia ei ole.
Apuaaaa, miten ihmisistä (vaiko vain äideistä) on tullut näin yksinkertaisia ja lukutaidottomia. Ei kukaan puhunutkaan siitä, onko äiti vauvan kanssa kotona, kaupassa, salilla tai vaikka vaakamamboa harrastamassa, kun isompi lapsi hoidossa. Kyse oli alunperinkin NIISTÄ TILANTEISTA, JOISSA VANHEMMALLA ON AIKOMUS HAKEA LAPSI MUKAANSA, LAPSI KIELTÄYTYY JA SYNTYY JOKAVIIKKOINEN KIERRE, JOSSA VANHEMPI SEILAA KAUPAN, HOITOPAIKAN TAI TIES MINKÄ VÄLIÄ JA LAPSI VAAN LEIKKII TYYTYVÄISENÄ, KUN ON SAANUT TAHTONSA LÄPI. Ei ollut kyse hoitoajoista, subjektiivisesta päivähoidosta, työntekijöiden tunneista yms. Vaan yksinkertaisesti siitä, että jos lapsen kanssa on tuollaista vääntöä jo tuollaisesta asiasta, niin mitä se kertoo lapsesta, vanhemmista ja tulevaisuudesta.
Opettajana näen tämän "minä, minä" -kulttuurin päivittäin. Se on pahentunut rajusti tämän 15 vuoden aikana. Lapset sinällään on hyvävointisempia kuin koskaan aiemmin: hyvinruokittu, hyvinpuettu, kaikki varusteet löytyy viimeisen päälle repuista suksiin. Ulkoiluvaatteet on köyhemmilläkin priimaa ja vanhemmat huolehtii kaikesta hienosti. Tästä pointsit sille, että lapsista oikeasti huolehditaan ja rakastetaan. Puhutaan laiminlyödyistä lapsista, mutta noin ulkoisten merkkien suhteen se ei näy missään.
Ongelma on enemmänkin siinä, että lapset on hirveän kärsimättömiä. Jokaisen on pakko saada henkilökohtaista huomiota ja se revitään väkisin itselle. Jos aloittaa lauseen, että "läksyksi tulee", niin 5-10 oppilasta singahtaa nyppimään hihaa, että "mitä MULLE tulee läksyksi?" Ei kyse ole siitä, ettei ne ymmärtäisi ohjetta kuunnella läksyä yhteisesti. Kyse on siitä, että tieto pitää saada nyt, ei sekunnin päästä ja mulle henkilökohtaisesti. Ei malteta odottaa ja hyväksyä sitä, ettei isossa luokassa saa samalla tavalla paapomista kuin kotona äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja yläkoulun opena voin kertoa, et on aika paljon perheitä, joiden lapset tulee ja menee koulupäivänaikana miten sattuu, ja vanhemmat kuittaa kaikki poissaolot "terveydellisinä". Kokeista ja niiden uusintakokeista ollaan säännöllisesti pois ja vanhemmat kuittaa milloin minkäkin tekosyyn. Jos lasta ei saada kouluaamuina hereille niin huudetaan yhteiskuntaa apuun, mutta vanhemmat ei voi ottaa yöksi sitä kännykkä pois " kun ei se lapsi suostu". Ja yllättävän monet vanhemmat luulevat voivansa ilmoittaa, että meidän lapsi ei sitten käy liikuntatunneilla/ tee läksyjä / ei lue ääneen / ei tee kokeita kun ei se halua. Jep. Tsemppiä sinne päiväkotiin, hirvittää ajatella et toi sukupolvi sit kymmenen vuoden päästä yläkoulussa...
Pakko puuttua tuohon "ei lue ääneen"-kohtaan. Kärsin koko yläasteen ajan ahdistuksesta ja pelkotiloista aina kun tiesin suullisen esitelmän lähestyvän. Ongelma oli oikeasti iso kun meni yöunet ja keskittyminen. Muistaakseni myös ainakin yritin lintsata esitelmäpäivinä kun pelko vain oli niin järkyttävä.
Elämäni olisi tuolloin ollut huomattavasti helpompaa jos vanhempani olisivat ymmärtäneet tilanteeni ja jopa pyytäneet minulle vapautusta suullisista esitelmistä.
Ammattikoulussa sitten sain paniikkihäiriö diagnoosin ja vapautus esitelmistä järjestyi kivuttomasti. Ilman paineita kävikin sitten niin että kerran tunnilla ilmoitin että haluaisinkin nyt pitää sen esitelmän. Ja pidin.
Esittelin myös opinnäytetyöni suulisesti koko luokalle. Yleisöä olisi ollut mahdollista myös rajata mutta opettajan kannustamana suoriuduin tilanteesta ja sain vielä parhaan mahdollisen arvosanankin :)
Jostain syystä olen aina lähes lamaantunut "pakotettaessa" mutta kun on otettu pakko pois ja vain kannustettu niin olenkin usein löytänyt sen sisäisen rohkeuteni ja kyennyt toimimaan.
Nykyään olen ihan normaali työssäkäyvä ihminen. Ei ole kumppania eikä lapsia mutta minulle riittävät ihanat ystäväni...ja kissani :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsi jää yksin hoitajan kanssa päiväkodille, kun muut ovat retkellä, hoitosopimuksessa kun ei säädetä sitä, että pk saa järjestää aktiviteetit vain kaikkien ollessa paikalla. Mutta mahtaa syntyä parku, jos näin menetellään, sillä nykyään Suomessa kaikilla on OIKEUS.
Käytännössä 1 hoitaja ei lähde 13 lapsen kanssa yksinään sinne retkelle vaan koko porukka jää päiväkotiin. Näin turvallisuussyistä.
Enkä nyt ymmärrä sitä, että vanhempi ei saa mennä kauppaan, kun lapsi on päiväkodissa, mutta vanhemman pitäisi viedä lapsi hoitoon perheen tarpeen kannalta liian aikaisin, jotta päiväkoti voisi toimia omalla tavallaan. Miksi se lapsen hoitopäivän pidentäminen päiväkodin takia on hyväksyttävämpää kuin se, että äiti käy ensin kaupassa ja sitten noutaa lapsen hoitoaikojen puitteissa.
Subjektiivinen hoito-oikeus ei silti tarkoita sitä ettei hoitoaikoja noudateta. Lastensuojelu on oikein hyvä taho tukemaan vanhempia vanhemmuudessa. Apn tapauksessa vanhemmuys on todellakin hukassa. Myös jos 3-vuotias on 10-tuntia päivässä hoidossa ja äiti kotona vauvan kanssa, niin haluaisin tietää miksi. Subjektiivisessa hoidossa olevat lapset on useimmiten osa-aikaisesti hoidossa (silloin kun itse olin töissä pksa) esim kolmena päivänä viikossa. On myös lastensuojelun kautta hoidossa olevia lapsia ja he saattavat olla täysipäiväisiä. Todella harvoin näki semmoista, että täysin järkevä vanhempi vei pientä lasta hoitoon joka päivä 7-17 vaikka itse oli vauvan kanssa kotona. Ja nythän asiaan tulee lakimuutos.
Jos lapsi on hoidossa perustuen vanhemman työssäoloon, niin se ei ole sama kuin subjektiivinen oikeus. Hoitosopimuksessa lukee, että hoitoajat määräytyvät työaikojen (ei kauppareissujen) mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Apuaaaa, miten ihmisistä (vaiko vain äideistä) on tullut näin yksinkertaisia ja lukutaidottomia. Ei kukaan puhunutkaan siitä, onko äiti vauvan kanssa kotona, kaupassa, salilla tai vaikka vaakamamboa harrastamassa, kun isompi lapsi hoidossa. Kyse oli alunperinkin NIISTÄ TILANTEISTA, JOISSA VANHEMMALLA ON AIKOMUS HAKEA LAPSI MUKAANSA, LAPSI KIELTÄYTYY JA SYNTYY JOKAVIIKKOINEN KIERRE, JOSSA VANHEMPI SEILAA KAUPAN, HOITOPAIKAN TAI TIES MINKÄ VÄLIÄ JA LAPSI VAAN LEIKKII TYYTYVÄISENÄ, KUN ON SAANUT TAHTONSA LÄPI. Ei ollut kyse hoitoajoista, subjektiivisesta päivähoidosta, työntekijöiden tunneista yms. Vaan yksinkertaisesti siitä, että jos lapsen kanssa on tuollaista vääntöä jo tuollaisesta asiasta, niin mitä se kertoo lapsesta, vanhemmista ja tulevaisuudesta.
Niin, mitä se sinusta kertoo? Senkö, että lapsi oppii valitsemaan ja kantamaan vastuun valinnoistaan? Jos ei ole pakko lähteä kotiin samantien, niin ainoa kärsijä on se hoitaja, joka joutuu tekemään palkkansa eteen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä se sinusta kertoo? Senkö, että lapsi oppii valitsemaan ja kantamaan vastuun valinnoistaan? Jos ei ole pakko lähteä kotiin samantien, niin ainoa kärsijä on se hoitaja, joka joutuu tekemään palkkansa eteen töitä.
Ai ihanko totta sinusta tällaisissa tilanteissa lapsi oppii valitsemaan ja kantamaan vastuun valinnoistaan??? Buhahaaaaa. Kyllä se lapsi oppii tällaisissa tilanteissa tasan tarkkaan sen, miten saada tahtonsa läpi aina uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vanhempi tulee portista sisään ja moikkaa lasta sekä hoitajaa VASTUU lapsesta siirtyy vanhenmalle.
Vastuu siirtyy silloin, kun kellokorttilätkä leimataan ja lapsen haku kirjautuu sähköiseen järjestelmään. Jonkun huoltaja saattaa joutua käväisemään ihan työasioissa joissain päiväkodeissa kesken päivän, jopa siinä päiväkodissa, missä hänen lapsensa on hoidossa.
Jos hakuaika on klo 17.00, niin lapsenko saa hakea vasta sitten? Sitäkö tarkoitat?