Onko ylipainoisilla aina järkyttävän epäterveellinen "ruokavalio"?
Olen katsonut viime aikoina useampaa eri laihdutusohjelmaa (Suomessa ja ulkomailta) ja todennut, että lähes poikkeuksetta ylipainoisilla ohjelmissa on järkyttävä "ruokavalio" ja syövät jopa 5000 kaloria päivässä. Onko se sellaista kaikilla? Minun lähipiirissäni olevat läskit kovasti väittävät syövänsä enimmäkseen terveellisesti, mutta enpä enää tiedä.
Kommentit (146)
Ei. Esim. äitini ei syö epäterveellisesti. Hän ei ikinä syö mitään sipsejä tai karkkeja tai juo vaikka limsoja tai mehua. Ylipaino on monilla ihmisillä tosi monisyinen juttu. Luulenpa, että noihin ohjelmiin (en tiedä, en ole katsonut) hakeutuvat sellaiset ihmiset, jotka ovat lihavia selkeästi siksi, että ruokavalio on huono. Sitten, kun on muita terveyteen liittyviä ongelmia, ei olekaan niin yksinkertaista lähteä purkamaan sellaista dieetillä ja treeniohjelmalla.
Kyllä. Yleensä läskit mättävät kuin siat ja ruuan laatu on ihan mitä sattuu. Koko homman juju on siinä että ne ei itse tajua sitä ja siksi lihovat.
Riippuu onko ylipainoa 10 vaiko 100 kiloa? Pitkällä tähtäimellä kyllä saa kerättyä massaa itselleen ihan suht helposti ja salakavalasti syömällä normisti + herkuttelulla + liikunnan puute... Itsellä hiilarit turvottaa tosi äkkiä, siksi niitä vältän
Mä olen vuodessa paisunu 10 kg ihan vaan herkuttelun ja vähäisen liikunnan takia.
Perusruokavalio on kunnossa. Kasvisruokaa, rahkaa, puuroa, ihan perussettiä, mutta herkut maistuu liikaa välillä, ei edes päivittäin todellakaan.
Mä olen pullukka ja aina ollut, mitat on nyt luokkaa 164 cm ja 75 kg, sentteinä 98-75-95. Juuri oli työterveystarkastus, jossa käytiin läpi ruokavalioasiat perusteellisesti tuon mun painoni takia, ja lääkärin mielipide oli, että mun elintavoistani pitäisi toisten ottaa mallia, koska ne on poikkeuksellisen terveelliset. Ja veriarvot olivat myös paljon keskivertoa paremmat. Että ei mulla ihan hirveästi ole korjattavaa. Ruokavaliokin on ollut samanlainen viimeiset 10 vuotta, ei ollut kyse mistään epätoivoisesta ennen lääkäriä kehitetystä dieetistä.
Miksi "ruokavalio" lainausmerkeissä? Se on ihan oikea sana.
Mä olen ylipainoinen ja syön terveellisesti. Yleensä kaupan kassalla mulla on hihnalla salaattia, kurkkua, maustamatonta jugurttia, mandariineja, yrttejä, yms. Edessä olevalla hoikalla nuorella tytöllä on irtokarkkeja, suklaata, viineri, siideri, ja sipsipussi.
En usko. Minulla oli pt:n tekemä ruokavalio (1800 kaloria) jota noudatin orjallisesti 3kk - 2kg lähti. Ja huom. siis pt lisäsi kaloreita, söin ennen n. 1200 kaloria päivässä ja lihoin silti koko ajan. Olen lihonut oikeastaan koko työurani ajan, fyysisesti raskas työ (pelkästään askeleita työvuorossa yli 20 000) eikä yleensä aikaa kunnolliseen ruokailuun. Opiskeluaikaan olin alipainoinen kun en syönyt mitään, mutta en myöskään liikkunut ollenkaan. Nykyään olen siis lievästi ylipainoinen ja haluaisin kyllä hoikistua, mutta tuo ruokavalio ei kyllä tuonut toivottua tulosta.
Ei. Esim oma äitini syö varsin terveellisesti (ei roskaruokaa, karkkeja, limsoja,alkoholia jne, runsaasti kasviksia, ei älyttömiä määriä sokeria, rasvaa tai suolaa jne) mutta liikkuu tosi vähän ja annokset isoja. Helposti kertyy vanhemmalle ihmiselle painoa näillä. Ei kyllä olle mikään megaiso, mutta ylipainoinen.
Muutaman Dieetit vaihtoon -pätkän katsoneena sanoisin, että toisilla isokokoisilla tuubi on täynnä luoja ties mitä moskaa (aamupalalla pussi sipsiä, pari lihapiirakkaa, päiväruokana mikä tahansa hillittömän kokoinen noutoruoka, välipalaksi levy suklaata, illalla litra jäätelöä jnejne) ja toiset syövät ns. normaalia perusruokaa - mutta tajuttomia määriä. Kun energiaa tulee enemmän kuin mitä kulutetaan, niin lihoo, eikä ole väliä syökö painon kerryttämiseen suklaata vai vaikka makaronilaatikkoa.
ei ylipaino ole epäterveellisestä ruokavaliosta kiinni. itse olen lihonut tosi terveellisellä ruoalla, syönyt vain liikaa :D harrastan siis voimalajeja joten syödä pitääkin, mutta olen lihaksen lisäksi onnistunut keräämään läskiä. terveellinen on tietysti aika hämärä käsite, mutta ruokavalioni on kyllä tosi terveellinen. samoin veriarvot loistavat.
Paha mennä sanomaan.
Jos lihoo, niin jostainhan niitä ylimääräisiä kaloreita kuitenkin tulee. Kaikki ylimääräinen ravinto (jota ei siis kuluteta) varastoituu kehoon rasvaksi.
Eli siis periaatteessa ihan terveelliselläkin ravinnolla voi lihoa, jos annoskoot ovat pielessä. Tai syödään terveellisesti, mutta sitten kuitenkin vedetään alkoholia, herkkuja tai terveelliseksi luultuja (esim. maustetut jugurtit) ruokia, jotka sisältävät paljon sokeria ja/tai rasvaa.
No ei ole. Minä syön terveellisesti, mutta liian paljon. Juhlapyhinä mätän kunkin sesongin ruokia, mutta muuten ihan normaalia sapuskaa. Minulla on 50 kg ylipainoa. Kuulostaa ihan järkyttävältä määrältä, mutta eihän se ole kuin 5 kg/1 vuosi eli joka vuosi joulukinkut jakonvehdit ja kesäloman siiderit ja makkarat jää vartalolle.
Itseäni ärsyttää, että noissa laihdutusohjelmissa on aina just noita, joiden ruokavalio on selkeästi pielessä. Totta kai ihminen laihtuu jos vaihtaa päivittäiset hampurilaiset johonkin koriruokaan. Mitäs sitten, kun sitä ylipainoa on terveellisestä ruuasta huolimatta, muuttuu hippasen verran vaikeammaksi painon pudottaminen.
Ei. Mulla liikakiloja on tullut pikkuhiljaa n. 3-5 kg per vuosi ja olen nykyään sairaalloisen ylipainoinen. En kyllä missään nimessä syö terveellisesti aina, mutta en sellaisia järkkymättöjäkään mitä näissä ohjelmissa. Eikä mun kaapit pursuile eineksiä, sipsejä ja karkkia. Läskit on kertyneet vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, liian epäsäännöllisestä ruokailusta, liian isoista annoksista ja herkuista. Jos oikeasti syö sellaisia määriä, kuin näissä ohjelmissa, lihoo kymmeniä kiloja vuodessa. Laihdutusohjelmat, samoin kuin muukin tosi-tv on käsikirjoitettua.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Minulla oli pt:n tekemä ruokavalio (1800 kaloria) jota noudatin orjallisesti 3kk - 2kg lähti. Ja huom. siis pt lisäsi kaloreita, söin ennen n. 1200 kaloria päivässä ja lihoin silti koko ajan. Olen lihonut oikeastaan koko työurani ajan, fyysisesti raskas työ (pelkästään askeleita työvuorossa yli 20 000) eikä yleensä aikaa kunnolliseen ruokailuun. Opiskeluaikaan olin alipainoinen kun en syönyt mitään, mutta en myöskään liikkunut ollenkaan. Nykyään olen siis lievästi ylipainoinen ja haluaisin kyllä hoikistua, mutta tuo ruokavalio ei kyllä tuonut toivottua tulosta.
Sulla on voinut aineenvaihdunta hidastua.
Syön kaksi rahkaa päivässä. Paljon vettä ja kivennäisvettä. Viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen. En laihdu. Veriarvot muuten loistavat koko ajan.
Ei välttämättä. Määrästähän se on pitkälti kiinni, ja kyllä sitä saa itsensä ihan sinänsä terveellisilläkin asioilla lihomaan jos syö yli oman kulutuksen. Terveellistä ruokaa syövillä lihavilla on siinä vielä se ongelma että jos ei itse sitä annoskokonsa ja ruokailutiheytensä suuruutta tavallaan hahmota niin voi todella ihmetellä että miten näillä terveellisilläkin ruoilla voi vaan paino nousta.
No ei. Mä en syö esim punaista lihaa ollenkaan enkä vaaleaa leipää. Kasviksia syön päivittäin ja juon vettä tai vissyä. Ihan normiruokaa, melkolailla kala ja kasvispainotteista. Usein keittoja ja salaatteja. Enkä niitäkään mitenkään ahmimalla tai kaksin käsin, ihan saman kokoisia annoksia normipainoiset työkaveritkin syö. Esim. pizzaa olen syönyt viimeksi kesällä, hampurilaista/kebabia joskus syksyllä kun oli Hesessä kebabhampurilaiskamppis. Karkkia suunnilleen kerran kahteen viikkoon, sipsejä vielä harvemmin. Ylipainoa on 25kg.
Mä sanoisin että ruokavalioni on terveellinen mutta annokset on isoja ja liikuntaa en kiireisen arjen takia jaksa harrastaa. Siksi minulla on hiukan ylipainoa, mutta onneksi se ei minua haittaa, muita kyllä mutta se on taas heidän ongelma:)
Ei ole.