Ammattisi ja nettopalkkasi?
Googlella löytää nopeasti useimpien alojen bruttopalkkoja, mutta kiinnostaisi kovasti mitä erilaisista töistä jää oikeasti käteen!
Kuuluisa joku muu saa kunnian aloittaa, kun omat tuloni jäävät opintotukeen
Kommentit (246)
Tutkija VTT:llä, 18 vuotta valmistumisesta. Nettopalkka 2480 €/kk.
assari toimitila-alalla, käteen jää 1850e
Erityisasiantuntija / kouluttaja isossa koulutusorganisaatiossa. Käteen jä 3000 kuussa. Brutto 4500.
Konsultti ja merikapteeni. 4000-5000e, vähän riippuu kuukaudesta. Vuositulot olis vähän kuvaavampi arvo
valtiolla jonkin sortin sihteerinä jää 1600 e kk. kapea on leipä juu eikä ole edes pitkäkään tänä säästöbuumiaikana.
Erikoistuva hammaslääkäri, netto n. 2700-2800e riippuen toimenpidelisistä. Huono palkka siihen nähden mitä sain ennen erikoistumista perushammaslääkärinä, eli n. 4000e netto. Mutta jos haluaa erikoistua, saa siitä myös maksaa. Saanhan erikoistumistutkinnon lähes ilmaiseksi. Eli olen ihan tyytyväinen! Sitten kun tästä valmistun niin palkkakin nousee onneksi
Joo, aivan. Mutta nettopalkkojen vertailu on typerää, sillä esimerkiksi sijoitusasuntojen tuloista maksettava vero voidaan pidättää suoraan ansiotuloista ansiotuloverokortilla....
Freelancer valokuvaaja, keskiarvoisesti käteen jää n. 2500 €/kk. Työskntelen keskimäärin 10-12 pv kuussa.
Myyjä, nainen, 5000 €/kk netto tänä vuonna
Community manager, netto 2300€/kk. Ei koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri jonkun verran päivystän (1-2x/kk), nettona jää käteen n. 3600€/kk, veroa ja muita maksuja menee 37%
Onko muka oikeasti tk-lääkärillä noin huono palkka? Aioin vaihtaa alaa ja pyrkiä lääkikseen näin vanhuksena.. mutta jos palkkataso on tuo, niin enpä taida. Koska en varmaan lähtisi erikoistumaan, vaan jäisin "rivilääkäriksi". Oletko siis jo valmistunut? Onko tuo normaali palkka tk:ssa?
Ohis 3600 nettona on todella hyvä palkka. Missä työssä kuvittelisit saavasi vastaavan summan käteen verojen jälkeen? Tosin 2 päivystystä kuussa on varmasti rankkaa.
Samaa mieltä. Kyllä akateemisillakin (DI, juristi, ekonomi) on se yli 5000 euron bruttopalkka aika tiukassa. Siis täytyy ihan edetä urallaan. Lääkäri pääsee kuitenkin samaan aika helposti, kun vain "suostuu" tk-lääkäriksi. Reppuhommissa pääsee jo heittämällä yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettotulojen vertailussa ei ole kyllä mitään järkeä ainakaan ilman bruttoa lähtökohtana, koska jokaisella on erilainen tuloverotus mihin vaikuttaa mm. asuinpaikka, huollettavien lasten määrä, työmatkakulut, asunto- ja opintolainavähennykset, jne jne.
Vastataan nyt kuitenkin:D
Minä saan käteen n. 3000 € ja ammattini on lakimies.
Ei huollettavien lasten lukumäärä vaikuta tuloverotukseen.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lapset/Lapsivahennys(34940)
Kannattaa ottaa asioista selvää, ennen kuin jotain väittää. :)
Tosiaan. Lapsivähennys palasi vuosi sitten lapsilisien leikkaamisen yhteydessä.
50€ vuodessa tekee vajaan vitosen kuussa. Vastaavasti lapsilisä pieneni yli 10€/kk. Lisäksi vähennys on määräaikainen, joten kannatta nauttia täysillä joka sitä saa.
http://www.taloussuomi.fi/tulot-ja-menot/lapsilisan-muutos-2015
Määpävaan kirjoitti:
Erikoistuva hammaslääkäri, netto n. 2700-2800e riippuen toimenpidelisistä. Huono palkka siihen nähden mitä sain ennen erikoistumista perushammaslääkärinä, eli n. 4000e netto. Mutta jos haluaa erikoistua, saa siitä myös maksaa. Saanhan erikoistumistutkinnon lähes ilmaiseksi. Eli olen ihan tyytyväinen! Sitten kun tästä valmistun niin palkkakin nousee onneksi
Vaihda kaupunkia kulta pieni. Helsingissä ei ole koko elämä.
Lukion ope. Tänä vuonna 2700 e/kk (sisältää ylitöitä muutaman tunnin).
Vaihtelee vuosittain ylityötunneista riippuen välillä 2400-3200e/kk.
Klippan kirjoitti:
Määpävaan kirjoitti:
Kultapieni itsellesi vaan kuule, ei ole Helsinki kyseessä. :) Kerrohan mulle miten paljon enemmän erikoistuva hammaslääkäri muka muualla saa? Brutto mulla kuitenkin n. 3800e, joka siihen nähden että joka päivä saa opetusta ja opiskella on musta todella hyvin. Vai missä muuten opiskelija saa vastaavaa palkkaa?
Luokanopettaja, ei ikälisiä. Netto noin 2200. Pari ylituntia, vaativuuslisä ja kaksoiskelpoisuus.
Määpävaan kirjoitti:
Klippan kirjoitti:
Määpävaan kirjoitti:
Kultapieni itsellesi vaan kuule, ei ole Helsinki kyseessä. :) Kerrohan mulle miten paljon enemmän erikoistuva hammaslääkäri muka muualla saa? Brutto mulla kuitenkin n. 3800e, joka siihen nähden että joka päivä saa opetusta ja opiskella on musta todella hyvin. Vai missä muuten opiskelija saa vastaavaa palkkaa?
Niin ja sen vielä lisäisin, että toisinkuin yleisellä puolella(toki riippuen erikoistumisalasta), hampaalla erikoistumispaikat ovat tosi kiven alla, eli niistä joutuu taistelemaan. Kaupunkia ei todellakaan noin vaan vaihdella vaan saa olla tosi kiitollinen että edes paikan erikoistumiseen saa. Osa yrittää monta vuotta eikä siltikään saa.
Hammaslääkäri ja nettopalkka 3500-4000e/kk riippuen työajoista. Teen iltaa ja viikonloppua joskus ja siksi palkka vaihtelee. Teen tosin perustyötä n. 45-50h/vk. Olen myös erikoistunut erilaisiin vaativiin toimenpiteisiin, esim. protetiikkaan ja kirurgiaan. Minusta kouluttautumisella saa tienata *peräti* tämän verran. Verot maksan rehellisesti. Veroprosenttini on siinä 40 kieppeillä.