Te äo yli 135
Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?
Kommentit (591)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
125 - 135 = hieman jäljessä muita
~145 = tavallinen palstalainen
~160 = paniikkikohtauksia, epäsosiaalisuutta sekä neuroottisuutta
+180 = on harrastanut lapsena teatteria tai maalannutSiinä ohjeet ÄO-laskentaan tätä ketjua varten. Liikuta lukua muutamalla pykälällä oman maun mukaan
Kuulostatpa katkeralta. Jos se lohduttaa niin iso osa suomalaisista on jossain 90-110 välillä ja vielä isompi 85-115 välillä.
No eiköhän se ollut se pointti.
Ketjussa on ~250 viestiä ja moodi on 145.
Erityisherkkyyttä, mielikuvitusta ja sosiaalista lahjattomuutta. ÄO on 180.
Sitten yläpeukutetaan ajattelematta, että tällaiseen lukemaan ihminen olisi koko Suomen älykkäin vaikka väestö moninkertaistettaisiin.
Realistisesti tässä ketjussa kuuluisi olla kourallinen mensalaisia, ja valtaosa keskiälykkäitä. Koska moodi on 145 ketju on pelkkää Dunning–Krugeria
Tiesitkö, että mensassa on prosentuaalisesti enemmän mensalaisia, kuin valtaväestön joukossa? Jos ketjun aihe on 135-> niin olisihan se nyt kumma jos valtaosa vastanneista ei tätä edustaisi. Jos kysyttäisiin "mikä on äo:si", silloin voitaisiin olettaa normaalijakauman mukaista tulosta. Väitän että mensan kokouksessa keskiarvo voi hyvin olla 145->.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmaa siitä, että olisin uppotunut ajatuksiini, mutta olen huomannut olevani melkoinen multitaskaaja, eli monta hommaa menee yhtäaikaa ihan sujuvasti. Pystyn siis tekemään kovinkin yksityiskohtaista työtä ja vastailemaan esim. teamsiin, sähköposteihin ja tekemään vaikka jotain muutakin siinä samalla. En osaa sanoa liittyykö tämä mitenkään älykkyysosamäärään, vai mitä on. Olen ehkä mukautunut hyvin nykyelämän rytmiin.
Ihan kaikkia vähemmän älykkäitä ihmisiä en jaksa kuunnella, varsinkin jos siihen liittyy hölmöjä asenteita, jotka perustuvat yksipuoliseen tiedonsaantiin. Mutta arvostan myös ihmisiä, jotka ovat taitavia tietyissä käytännön asioissa, tietynlaista älykkyyttä sekin on, vaikkei ehkä ÄO sitä kerro. Olen erittäin hyvä kommunikoimaan ihan kenen kanssa vaan. Ja osaan ilmaista itseäni tarpeen mukaan niin selvästi, että jokainen ymmärtää ÄO:sta viis. Ja näin minusta pitääkin olla, on tietynlaista "hölmöyttä" olla niin epäselvä, että muut eivät ymmärrä. Toki jos mennään sitten ihan ÄO:n ylärajoille, niin sellaisilla ihmisillä on ehkä muutekin ongelmia ilmaista itsenään - eräänlainen ongelma on liian suurikin ÄO.
Ja tunnen kyllä oloni yksinäiseksi, minulla on ystäviä, mutta en ehkä voi ihan kaikkia ajatuksiani kertoa avoimesti kaikille. Tuntuu, että päässä liikkuu esim. tulevaisuuden suhteen vaikka millaisia ajatuksia - kaikki eivät ehkä niitä ymmärrä, että ihminen viitsiikin pohtia niin paljon. Huomaan analysoivani erittäin paljon erilaisia asioita omassa päässäni ja mietin pitkälle tulevaan ihan kaikkea niin työhön, kuin yksityisasioihin liittyvää. Aika rasittavaa pidemmän päälle.
Minulla on yksi työkaveri, jonka kanssa ollaan selvästi samalla aaltopituudella. Ymmärrämme jostain syystä toisiamme pienestäkin lauseesta ja työkaverini on tuollainen huippu ÄO-henkilö sellainen vaikeaselkoinen - usein minä "suomennan" hänen vastauksensa, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Mutta työasioissa hänen kanssaan on ihan loistava pohtia ongelmia ja saamme aikaiseksi hyviä ratkaisuja. Yksityiselämässä olemme kovin erilaisia, johtuen jos siitäkin, että minä olen perheellinen nainen ja hän sinkku-mies, joten kovin erilaista on elämämme kotona. Oma aviomies putoaa kärryiltä aika usein - mutta ei se haittaa, hänessä on paljon muuta hyvää.
En usko että samanaikaisesti pystyt kirjoittamaan meiliä ja teamsissä keskustelemaan. Vaikka tekisitkin toista toisella kädellä ja toista toisella, on ajatuksesi kuitenkin yhdessä asiassa kerrallaan. Niin ihmisen aivot toimivat, emme ole kykeneviä rinnakkaisprosessointiin. Joten miksi väität tällaista?
Tuttua huttua. Harvat oikeat ystävät olivat opiskelupaikkakunnalla toisia mensalaisia. Siinä porukassa jokainen ymmärsi puolesta sanasta jutun juonen. Pictionaryn pelaaminen oli todella nautinnollista 😃. Sitten jokainen muutti kuka minnekin ja ruuhkavuodet veivät. Eipä ole löytynyt enää samanlaisia ihmisiä, jotka ovat kaikesta kiinnostuneita ja muodostavat itse mielipiteensä, eivätkä kopioi sitä muilta. Tuntuu kuin muitten ihmisten kanssa keskustellessaan joutuisi aina sammuttelemaan joitakin lamppuja aivoista.
Äkikseltään vaikuttaisi siltä, että täällä on huomattavasti keskimääräistä enemmän älykköjä. Luulen kuitenkin että joukossa voi olla paljonkin vale.telijoita. Lopuksi pyydän anteeksi, että minä tavallinen peräkammaripoika kirjoitin tänne Viisasten"Kerhoon."
Hihihihihhhi!
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu juuri sinun kaltainen. Tekstisi voisi olla minun kirjoittamaa. Olen sosiaalisesti heikkolahjainen ja minulla ei ole paljon ystäviä. Sosiaalisissa tilanteissa olen "kömpelö". Muutama harva hyvä ystävä on, kenen kanssa voin olla aito itsepintainen jännitä.
Olen lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri ja menestyn työssäni erinomaisesti. Ansaitsen yli 100 000€ vuodessa. Kotitöiden teko tai laskujen maksaminen voi silti olla työn ja tuskan takana. Olen useissa älykkyystesteissä saanut yli 150 ja esim. peruskoulu, lukio, yliopisto ja erikoistuminen oli tylsää, koska niin helppoa. Vaihtaisin älykkyyteni ns. tavalliseen elämään, koska tahansa. Nyt vaan en kuulu joukkoon.
Sut on tunnistettu. Pistä palsta kiinni ja mene olemaan lastesi kanssa jotka oli 'pakko' saada muttei huvita niitä sit hoitaa. Kukaan muu kuin äitisi ei usko tohon sun väärinymmärretty nero- esitykseen. Säälittävää.
Älykkyystestit eivät kerro paljoakaan. Niissä on maksimiaika, jossa tehtävistä pitäisi suoriutua. Moni suoriutuisi yhtä hyvin pitemmässä ajassa. Onko se heikompaa älyä, jos hyvä suoritus kestää vähän kauemmin?
Vierailija kirjoitti:
Äkikseltään vaikuttaisi siltä, että täällä on huomattavasti keskimääräistä enemmän älykköjä. Luulen kuitenkin että joukossa voi olla paljonkin vale.telijoita. Lopuksi pyydän anteeksi, että minä tavallinen peräkammaripoika kirjoitin tänne Viisasten"Kerhoon."
Hihihihihhhi!
Erittäin huonosti peitelty alemmuuden tunne on havaittavissa. Suotta sitä tunnet, helpottaa varmaan itsensä kanssa olemista kun luovut siitä.
Uri Geller kirjoitti:
Älykkyystestit eivät kerro paljoakaan. Niissä on maksimiaika, jossa tehtävistä pitäisi suoriutua. Moni suoriutuisi yhtä hyvin pitemmässä ajassa. Onko se heikompaa älyä, jos hyvä suoritus kestää vähän kauemmin?
Varmaan aikaraja on ihan käytännön sanelema juttu, johonkin se on pakko asettaa kun ei voida arvioida, kuinka paljon enemmän aikaa kukin mahdollisesti tarvitsisi. Ei ole kenellekään mielekästä istua testissä/ valvoa sitä hyvin pitkää aikaa. Lisäksi kenellä tahansa tulee lopulta tehokkaan yhtäjaksoisen keskittymisen raja vastaan, eli lisätty aika ei korreloi suorituksen paramisen kanssa loputtomasti kenelläkään.
Lainattua: ”en myöskään pysty pitämään kovin vakavastiotettavana ihmisiä, jotka uskovat jumalaan, yliluonnollisiin asioihin, horoskooppeihin, "tuuriin" jne.”
Jumala ei kuulu tuohon lueteltuun joukkoon.
Usko, jos se olisi itsestäänselvyys”tieteen todistama” EI olisi enää uskoa, vaan itsestäänselvyys ja valintakysymys siitä haluatko ikuiseen kadotukseen vain ikuisen elämän....
Raamattu varoittaa juuri lopun ajoista jossa ihmiset ovat mielessään saavuttaneet niin suuren älykkyden, että korottavat itsensä ”Jumalaksi” tämän yläpuolelle....
Toki älykkö on voi olla huonolla itsetunnolla varustettu, ja juuri siksi kieltää koko raamatun, lapsena pilkattu.
Mitä äö-testeihin tulee, siellä on paljon muisti tehtäviä, eli jos sinulla jää helposti kaikki mieleen saat korkeat pisteet.
Oikeastaan tämä on siis ”hyvämuististen kerho”
Itse näen fixuissa ihmisissä paljon muitakin ”mittareita” kuin hyvät tulot, ammatti,yms.
Ystäviä itselläni ei paljoa ole, koska eivät ymmärrä juttujani, ajatukseni menevät usein keskustelun aikana jo kysymättömiin 3: siin kysymyksiin jotka tiedän kysyttävän joka tapauksessa..... tai ajattelen vastaukset jotka tulevat ”tavallisilla” vasta monien lauseiden jälkeen.
Suomalaisten pahin piirre on usein ääretön kateus....
Prosessointikyky on osa älykkyyttä, jos se on hyvä ja nopea,ehdit tehdä tehtävät.
Tuo katsotaan myös neuropsykologin testeissä.
Vierailija kirjoitti:
Uri Geller kirjoitti:
Varmaan aikaraja on ihan käytännön sanelema juttu, johonkin se on pakko asettaa kun ei voida arvioida, kuinka paljon enemmän aikaa kukin mahdollisesti tarvitsisi. Ei ole kenellekään mielekästä istua testissä/ valvoa sitä hyvin pitkää aikaa. Lisäksi kenellä tahansa tulee lopulta tehokkaan yhtäjaksoisen keskittymisen raja vastaan, eli lisätty aika ei korreloi suorituksen paramisen kanssa loputtomasti kenelläkään.
Tämä siis ihan arkijärjellä perusteltuna. Luulisin kyllä, että älykkyydestä kiinnostuneet henkilöt ovat nämä ottaneet älykkäästi huomioon ja tehneet vähän pohdintaa, kuinka voidaan sulkea mahdollisimman paljon virhemarginaaleja pois testauksessa ja mikä olisi optimaalisin menettelytapa suurimmalle osalle testattavia henkilöitä, jotta voidaan saada jotain mielekästä erottelua aikaiseksi.
Tuokin on jännä pystyvyysharha, kun ihmiset kritisoivat pitkällisesti suunniteltuja juttuja, ihan kuin ne olisi vain isketty pöytään ilman mitään harkintaa, taustatyötä ja vertailua. Jopa tutkimusta. Ja itse olisi perehtyneisiin asiantuntijoihin verrattuna niin fiksu, että voi osoittaa puutteet (joita muka ei olisi jo huomioitu) sekunneissa.
Itse välttelen vapaa-ajalla ihmisiä, töissä tulen toimeen kaikkien kanssa. En oikein jaksa tyhmiä ihmisiä, jotka luulevat olevansa älykkäitä...
Mensa on vähän sellainen pätijöiden paikka. Yleensä älykäs pyrkii vähän alentamaan itseään normaalille tasolle, eikä pröystäile. Pröystäily liittyy heikkoon itsetuntoon. Älykkyyden kyllä huomaa ihmisestä, ei sitä tarvitse erikseen kertoa muille ;).
Vierailija kirjoitti:
Tein ketjun innoittamana Mensan nettitestin, 121 ja aika loppui kesken eli arvasin lopusta muutaman. Kommentoin ketsuun, vaikka olikin alle 135, ehkä juuri siksi. Sori siitä. Meni aiheen vierestäkin eli tuplamiikka.
Sain saman tuloksen mutta minulta jäi 4 minuuttia yli. Väitän, että olisi mennyt muutama huti ohi, jos olisin ottanut vähän rauhallisemmin. Kysymykset eivät olletkaan ollenkaan niin vaikeita kuin oletin. Olin jopa vähän pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+180 = on harrastanut lapsena teatteria tai maalannutSiinä ohjeet ÄO-laskentaan tätä ketjua varten. Liikuta lukua muutamalla pykälällä oman maun mukaan
Kuulostatpa katkeralta. Jos se lohduttaa niin iso osa suomalaisista on jossain 90-110 välillä ja vielä isompi 85-115 välillä.
Sitten yläpeukutetaan ajattelematta, että tällaiseen lukemaan ihminen olisi koko Suomen älykkäin vaikka väestö moninkertaistettaisiin.
Realistisesti tässä ketjussa kuuluisi olla kourallinen mensalaisia, ja valtaosa keskiälykkäitä. Koska moodi on 145 ketju on pelkkää Dunning–Krugeria
Tiesitkö, että mensassa on prosentuaalisesti enemmän mensalaisia, kuin valtaväestön joukossa? Jos ketjun aihe on 135-> niin olisihan se nyt kumma jos valtaosa vastanneista ei tätä edustaisi. Jos kysyttäisiin "mikä on äo:si", silloin voitaisiin olettaa normaalijakauman mukaista tulosta. Väitän että mensan kokouksessa keskiarvo voi hyvin olla 145->.
Kukaan joka osaa yhtään ajatella järjellä ei usko, että tähän ketjuun vastaavat ovat kaikki yli 135, pitää olla aika herkkäuskoinen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan joka osaa yhtään ajatella järjellä ei usko, että tähän ketjuun vastaavat ovat kaikki yli 135, pitää olla aika herkkäuskoinen :D
No ei tietenkään kaikki, mutta arvelen kysymyksenasettelun suuntaavan tuloksia. Pidän todennäköisenä, että vastaajien joukko eroaa normijakaumasta jonkin verran. Uskomus siitä, että älykkäät eivät olisi täällä lainkaan vastailemassa on mielestäni perusteeton ja lähentelee taikauskoa siitä, että älykkäät ihmiset olisivat jotain yksisarvisia, joita normaalit ihmiset eivät kohtaa missään, milloinkaan. Ainakaan he eivät ikinä osallistu mihinkään normaaleihin aktiviteetteihin koska ovat niin älykkäitä. En ymmärrä motivaatiota epäillä tätä. Jos vähemmistöjä jossain nykyään kokontuu, on se internetissä eri ryhmissä tai keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään kaikki, mutta arvelen kysymyksenasettelun suuntaavan tuloksia. Pidän todennäköisenä, että vastaajien joukko eroaa normijakaumasta jonkin verran. Uskomus siitä, että älykkäät eivät olisi täällä lainkaan vastailemassa on mielestäni perusteeton ja lähentelee taikauskoa siitä, että älykkäät ihmiset olisivat jotain yksisarvisia, joita normaalit ihmiset eivät kohtaa missään, milloinkaan. Ainakaan he eivät ikinä osallistu mihinkään normaaleihin aktiviteetteihin koska ovat niin älykkäitä. En ymmärrä motivaatiota epäillä tätä. Jos vähemmistöjä jossain nykyään kokontuu, on se internetissä eri ryhmissä tai keskusteluissa.
Toki jos älykkäitä ei koskaan missään huomaa tai tunnista, voi se suunnata omaa kokemuspohjaa siihen suuntaan, että kyse tosiaankin urbaanilegendasta tai ainakin hyvin epätodennäköisestä, jonkun keinotekoisesti keksimästä ilmiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, mitä olen täällä vauvapalstalla viettänyt aikaa, niin on tullut hyvin selväksi se, että täällä kokoontuu hyvin paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa älykkäämpiä kuin muut, mutta eivät sitä todellakaan ole. Ja tämän pitäisi mielestäni olla hyvin selvää, jos on yhtään pidempään palstaillut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, mitä olen täällä vauvapalstalla viettänyt aikaa, niin on tullut hyvin selväksi se, että täällä kokoontuu hyvin paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa älykkäämpiä kuin muut, mutta eivät sitä todellakaan ole. Ja tämän pitäisi mielestäni olla hyvin selvää, jos on yhtään pidempään palstaillut :D
Eli vastaa hyvin normaalijakaumaa ja elämän todellisuutta. Ei silti tarkoita, että dunning-krugerit eivät erottuisi vastauksien perusteella. Vastaa jälleen tosielämää.
12 kirjoitti:
Lainattua: ”en myöskään pysty pitämään kovin vakavastiotettavana ihmisiä, jotka uskovat jumalaan, yliluonnollisiin asioihin, horoskooppeihin, "tuuriin" jne.”
Jumala ei kuulu tuohon lueteltuun joukkoon.
Usko, jos se olisi itsestäänselvyys”tieteen todistama” EI olisi enää uskoa, vaan itsestäänselvyys ja valintakysymys siitä haluatko ikuiseen kadotukseen vain ikuisen elämän....
Raamattu varoittaa juuri lopun ajoista jossa ihmiset ovat mielessään saavuttaneet niin suuren älykkyden, että korottavat itsensä ”Jumalaksi” tämän yläpuolelle....
Toki älykkö on voi olla huonolla itsetunnolla varustettu, ja juuri siksi kieltää koko raamatun, lapsena pilkattu.Mitä äö-testeihin tulee, siellä on paljon muisti tehtäviä, eli jos sinulla jää helposti kaikki mieleen saat korkeat pisteet.
Oikeastaan tämä on siis ”hyvämuististen kerho”
Itse näen fixuissa ihmisissä paljon muitakin ”mittareita” kuin hyvät tulot, ammatti,yms.
Ystäviä itselläni ei paljoa ole, koska eivät ymmärrä juttujani, ajatukseni menevät usein keskustelun aikana jo kysymättömiin 3: siin kysymyksiin jotka tiedän kysyttävän joka tapauksessa..... tai ajattelen vastaukset jotka tulevat ”tavallisilla” vasta monien lauseiden jälkeen.
Suomalaisten pahin piirre on usein ääretön kateus....
Hupaisan kömpelö kirjoitus ilmeisesti älykkyydeltään keskimääräisen alapuolella olevalta henkilöltä. Naiiveja johtopäätöksiä, väärinkäsityksiä, auktoriteettiuskoa, alkeellisia kirjoitusvirheitä ja lopuksi toteama joka hakee kliseisyydessään vertaistaan.
Niin, et ole älykäs ja sen näkee jo kilometrin päästä. Mutta älä välitä, suuri joukko ihmisiä on ihan kaltaisiasi. Se ei tee sinusta eikä heistä huonoa ihmistä, olette vain ihan tavallisia tallaajia.
Tässä ketjussa olet ihan väärässä seurassa.
Minulla ei ole ongelmaa siitä, että olisin uppotunut ajatuksiini, mutta olen huomannut olevani melkoinen multitaskaaja, eli monta hommaa menee yhtäaikaa ihan sujuvasti. Pystyn siis tekemään kovinkin yksityiskohtaista työtä ja vastailemaan esim. teamsiin, sähköposteihin ja tekemään vaikka jotain muutakin siinä samalla. En osaa sanoa liittyykö tämä mitenkään älykkyysosamäärään, vai mitä on. Olen ehkä mukautunut hyvin nykyelämän rytmiin.
Ihan kaikkia vähemmän älykkäitä ihmisiä en jaksa kuunnella, varsinkin jos siihen liittyy hölmöjä asenteita, jotka perustuvat yksipuoliseen tiedonsaantiin. Mutta arvostan myös ihmisiä, jotka ovat taitavia tietyissä käytännön asioissa, tietynlaista älykkyyttä sekin on, vaikkei ehkä ÄO sitä kerro. Olen erittäin hyvä kommunikoimaan ihan kenen kanssa vaan. Ja osaan ilmaista itseäni tarpeen mukaan niin selvästi, että jokainen ymmärtää ÄO:sta viis. Ja näin minusta pitääkin olla, on tietynlaista "hölmöyttä" olla niin epäselvä, että muut eivät ymmärrä. Toki jos mennään sitten ihan ÄO:n ylärajoille, niin sellaisilla ihmisillä on ehkä muutekin ongelmia ilmaista itsenään - eräänlainen ongelma on liian suurikin ÄO.
Ja tunnen kyllä oloni yksinäiseksi, minulla on ystäviä, mutta en ehkä voi ihan kaikkia ajatuksiani kertoa avoimesti kaikille. Tuntuu, että päässä liikkuu esim. tulevaisuuden suhteen vaikka millaisia ajatuksia - kaikki eivät ehkä niitä ymmärrä, että ihminen viitsiikin pohtia niin paljon. Huomaan analysoivani erittäin paljon erilaisia asioita omassa päässäni ja mietin pitkälle tulevaan ihan kaikkea niin työhön, kuin yksityisasioihin liittyvää. Aika rasittavaa pidemmän päälle.
Minulla on yksi työkaveri, jonka kanssa ollaan selvästi samalla aaltopituudella. Ymmärrämme jostain syystä toisiamme pienestäkin lauseesta ja työkaverini on tuollainen huippu ÄO-henkilö sellainen vaikeaselkoinen - usein minä "suomennan" hänen vastauksensa, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Mutta työasioissa hänen kanssaan on ihan loistava pohtia ongelmia ja saamme aikaiseksi hyviä ratkaisuja. Yksityiselämässä olemme kovin erilaisia, johtuen jos siitäkin, että minä olen perheellinen nainen ja hän sinkku-mies, joten kovin erilaista on elämämme kotona. Oma aviomies putoaa kärryiltä aika usein - mutta ei se haittaa, hänessä on paljon muuta hyvää.