Te äo yli 135
Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?
Kommentit (591)
Kosh kirjoitti:
Täällä väitettiin, että lääkis ei vaadi älyä, töitä vaan. Olen vakuuttava todiste siitä, että näin on. Pääsin ekalla koitoksella sisään, mutta rimaa jämäkästi heiluttaen. Olen tyhmä kuin saapas. Olen kouluttanut tulevia lääkäreitä. Aika paha.
Sehän on ongelma tulevien lääkäreiden kannalta koska joko tajuavat tilanteen ja heidän kokemansa arvostus koulutusta kohtaan laskee, mikä johtaa joko ylimieliseen itseoppineisuuteen tai sitten sen tiedostamiseen, ettei taatusti osaa mitään. Tai sitten eivät tajua, jolloin koulutettujen taso on tietenkin se, ettei ongelmaa tajuta. No, vitsi vitsinä.
Turha tästä on edes yrittää keskustella, koska aihe herättää niin suuria intohimoja ja ennakkoluuloja. Hyväksi havaittu taktiikka on vaikeneminen ja sosiaaliseen kontekstiin mukautuminen, hyvin harvojen kanssa voi sitten oikeasti puhua sillä analyyttisellä tasolla, jota kaipaa.
Elämä on niin sunppeliä, että taannun ilman ajattelemista. Aivoni tarvitsevat todella paljon virikkeitä. Normaalielämässä ihmiset inhoaa minua, sillä he eivät ymmärrä minua.
Vai "keskustella analyyttisellä" tasolla. Kyllä siinä suun pieksämisessä menee isompikin äly hukkaan jos ja kun ei saa mitään aikaiseksi. Ihmetyttää nämä "älykkäät" joilla ei ole kykyä ajatella yhtään isommasti, tehdä tai edes yrittää tehdä jotain merkittävää. Ollaan vaan työssä jotain pikku esimiehiä tai ehkä lääkäreitä ja nostetaan ahkeran putkimiehen palkkaa - hohhoh parempi olisi olla ihan rehellinen tyhmä tavis kun tuollainen vätys.
Liikaviisaistahan sitä ennen puhuttiin
Olen älykäs, mutta olen koko ikäni peitellyt sitä.
Toki se on opiskellessa ja työelämässä tullut esiin jollakin tavalla, mutta en usko, että mitenkään selvästi tai erottuvasti.
Ikää on jo yli 50 v.
Joskus on ollut hyviä keskustelun alkuja joidenkin kanssa, mutta yleensä ne jää puoliväliin. Mä ajattelen liian nopeasti muille ihmisille ja tietoa on päässä niin paljon, ettei kukaan oikein pysy matkassa.
Ainoa, jonka kanssa olen samalla aaltopituudella, on yksi omista lapsista. Muita en ole ikinä tavannut. Tää lapsi on nopea ja imee tietoa samaan tapaan kuin minä. Osaa yhdistää tietoa nopeasti ja on saanut koulut käytyä huippuarvosteluilla tähän saakka, vaikka haasteita ei ole ollut.
Aika yksinäinen mä tietyllä tavalla olen aina ollut, vaikka kavereita onkin. Samoin on poika. Netti on helpottanut kuitenkin asiaa eli kyllä maailmassa on muitakin samanlaisia. Meitä on kuitenkin todella vähän, joten mahdollisuus ihan fyysisesti tavata toinen samanlainen, on pieni.
Mensaan en ole ikinä edes ajatellut liittyä. Se ei ole oikea paikka mulle.
On vaikeeta ajoittain. Perhe pitää outona eikä ymmärrä selvää puhetta. Saman henkisten kanssa tunnen itseni hyväksytyksi.
Tampereen Raili kirjoitti:
Itse olen todistetusti 168 ÄO ja mies on 177 ÄO. Olemme tavallisia ihmisiä jotka käyvät töissä, leipovat sekä käyvät kaupassa
Ja Joulupukki asuu Kilimanjarolla. Tai sitten sun "todistettu" skaala poikkeaa yleensä käytetyistö ÄO-skaaloista.
Vierailija kirjoitti:
125 - 135 = hieman jäljessä muita
~145 = tavallinen palstalainen
~160 = paniikkikohtauksia, epäsosiaalisuutta sekä neuroottisuutta
+180 = on harrastanut lapsena teatteria tai maalannutSiinä ohjeet ÄO-laskentaan tätä ketjua varten. Liikuta lukua muutamalla pykälällä oman maun mukaan
Sulla ilmeisesti alle 10.
Vierailija kirjoitti:
+180 = on harrastanut lapsena teatteria tai maalannutSiinä ohjeet ÄO-laskentaan tätä ketjua varten. Liikuta lukua muutamalla pykälällä oman maun mukaan
Kuulostatpa katkeralta. Jos se lohduttaa niin iso osa suomalaisista on jossain 90-110 välillä ja vielä isompi 85-115 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu juuri sinun kaltainen. Tekstisi voisi olla minun kirjoittamaa. Olen sosiaalisesti heikkolahjainen ja minulla ei ole paljon ystäviä. Sosiaalisissa tilanteissa olen "kömpelö". Muutama harva hyvä ystävä on, kenen kanssa voin olla aito itsepintainen jännitä.
Olen lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri ja menestyn työssäni erinomaisesti. Ansaitsen yli 100 000€ vuodessa. Kotitöiden teko tai laskujen maksaminen voi silti olla työn ja tuskan takana. Olen useissa älykkyystesteissä saanut yli 150 ja esim. peruskoulu, lukio, yliopisto ja erikoistuminen oli tylsää, koska niin helppoa. Vaihtaisin älykkyyteni ns. tavalliseen elämään, koska tahansa. Nyt vaan en kuulu joukkoon.
Selvä asperger, poikani samanlainen. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatpa katkeralta. Jos se lohduttaa niin iso osa suomalaisista on jossain 90-110 välillä ja vielä isompi 85-115 välillä.
No eiköhän se ollut se pointti.
Ketjussa on ~250 viestiä ja moodi on 145.
Erityisherkkyyttä, mielikuvitusta ja sosiaalista lahjattomuutta. ÄO on 180.
Sitten yläpeukutetaan ajattelematta, että tällaiseen lukemaan ihminen olisi koko Suomen älykkäin vaikka väestö moninkertaistettaisiin.
Realistisesti tässä ketjussa kuuluisi olla kourallinen mensalaisia, ja valtaosa keskiälykkäitä. Koska moodi on 145 ketju on pelkkää Dunning–Krugeria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten yläpeukutetaan ajattelematta, että tällaiseen lukemaan ihminen olisi koko Suomen älykkäin vaikka väestö moninkertaistettaisiin.
Realistisesti tässä ketjussa kuuluisi olla kourallinen mensalaisia, ja valtaosa keskiälykkäitä. Koska moodi on 145 ketju on pelkkää Dunning–Krugeria
Luuletko että ketjussa jossa kysellään yli 135 äo:n kommentteja johonkin on täysin tasapuolinen otos kansasta kommentoimassa? Eli oletuksesi lähtee pieleen heti alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-sivustolla käy satojatuhansia ihmisiä viikossa. Eiköhän mukaan muutama mensalainenkin mahdu. Otsikko tietysti ohjaa juuri heitä vastaamaan ketjuun. Sitä en kiistä, etteikö trollejakin mukaan mahtuisi.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-sivustolla käy satojatuhansia ihmisiä viikossa. Eiköhän mukaan muutama mensalainenkin mahdu. Otsikko tietysti ohjaa juuri heitä vastaamaan ketjuun. Sitä en kiistä, etteikö trollejakin mukaan mahtuisi.
-ohis
Vauvapalstalaisista puolet on selkeästi keskimääräistä tyhmempiä.
Mä pystyn arvioimaan iq:n pään koon ja muodon mukaan. Pään koolla ja aivojen koolla on korrelaatio. Tästä on jo nykyään konsensus. Kts suuri meta-analyysi Iso-Britaniasta, jotain 500 000 tyyppiä tutkittu 30 vuoden aikana. Se toistaa samaa 0,4:ää eli n. 10 %:n vaikutusta pisteisiin. Poikkeuksia aivojen koosta ja älykkyydestä on toki, paljonkin. Suuri aivovolyymi- tai reservi suojaa myös Alzheimer-taudilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 0,13 prosentilla ihmisistä on korkeampi äo kuin 145 (jos käytetään keskihajontaa 15 kuten mensa), mikä tekee yli 7000 suomalaista.
Toisaalta kannattaa myös muistaa, että mitä korkeampi äo, sitä vaikeampaa ja epätarkempaa sen mittaaminen on, varsinkaan millään nettitesteillä, koska ne on suunnattu niille, joiden äo on lähellä sataa (=valtaosalle ihmisistä).
Jep jep...ei ole helpottanut ainakaan elämääni. On tosiaankin sekä epäsosiaalisuutta että paniikkihäiriöitä (yleensä laukeavat sosiaalisissa tilanteissa kun tunnen/tiedän olevani hieman erilainen).
Ystäviä minulla on oikeastaan vaimon lisäksi vain 2 kpl. Facebook frendejä n. puolet enemmän. Pidän ja jopa nautin yksinolosta eli ei sinänsä haittaa - jopa päinvastoin.
Muuten menee suht kivasti, töissä tekniikan alalla. "Hieman" alkoholisoitunut - eihän tätä kestä selvin päin.
En silti vaihtaisi päätäni huonompaan.
Ryyppäsin 20 vuotta, nyt täällä sietää jotenkin olla.
Keskihajonta 15 vai 24? Äo 135 on melkein tavis 24 keskihajonnalla ja aika fiksu 15 keskihajonnalla.
+180 = on harrastanut lapsena teatteria tai maalannut
Siinä ohjeet ÄO-laskentaan tätä ketjua varten. Liikuta lukua muutamalla pykälällä oman maun mukaan