Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te äo yli 135

Hippotato
03.02.2016 |

Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?

Kommentit (591)

Vierailija
201/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti enemmänkin ja koulutusta tohtorin verran. Ei jää kotityöt tekemättä eikä mikään muukaan vaan päin vastoin, elämänhallinta on yleensä sitä helpompaa mitä älykkäämpi on (vaikka aina joku keksii jonkin yksittäisen vastaesimerkin). Aika riittää hyvin kaikkeen eikä mikään tunnu työläältä kun osaa tasapainottaa elämänsä oikein. Silloin myös rahallinenkin menestys tulee bonuksena helposti siihen päälle.

Vierailija
202/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DiSO kirjoitti:

Muut ihmiset tuntuu usein yksinkertaisilta, joten yleensä pysyn enemmän omissa oloissani tai verbaalisti voitan heidät keskusteluissa

Eli kaikki keskustelut on sinulle vain "kilpailua" ja oman egon pönkitystä, etkä pysty vaan lungisti nauttimaan rennoista keskusteluista vaan kaikki on suorittamista ja väittelyä sinun kanssa ja lopuksi ansaitset siitä mielikuvitus palkinnon kun "voitit" toisen keskustelussa. Just semmonen itseään jalustalle nostava ihmistyyppi mitä välttelen kun ruttoa.

Minäkin ihmettelin tuota "keskusteluissa voittamista". Väittelyssä kisataan voittamisesta, mutta keskustelun tarkoitus on käsittääkseni tuoda esiin mielipiteitä puolin ja toisin sekä olla avoimin mielin siltä varalta, että keskustelukumppanilla saattaa olla jokin arvokas ja avartava näkökulma.

Kaikki eivät siis ole tosiaankaan tuollaisia rakentavia keskustelijoita vaan kroonisia riitelijöitä tai pätijöitä tai keskustelujen "voittajia" on varmaan tyhmemmissäkin mutta älykkäälle voittaminen on helpompaa. Lisäksi älykäs voi todistella ainakin itselleen sen että on oikeassa vaikkei välttämättä tietäisi asiasta paljoakaan ja voittaa säännönmukaisesti vastapuolensa taitavalla saivartelullaan ja muulla kikkailulla. Huonoimmillaan tuollaiseen yhdistyy pakonomainen (narsistinen) tarve olla oikeassa vaikka olisi väärässäkin eli kun yhdessä asiassa ei tule voittoa niin jyrätään vastapuoli jossain muussa asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO 140. Olen työtön.

Vierailija
204/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen huippuälykkäiden kirjoittelua vauvapalstalla. 

Olen itse hyvin keskinkertainen.

Vierailija
205/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO 140. Olen työtön.

Miten tiedät ÄOsi? Miten ihmiset yleensä tietävät sen, missä näitä testataan?

Siis tottakai voi tehdä jonkun nettitestin, mutta voiko niihin luottaa? Miksi menisi johonkin Mensan testiin, ihan huvikseenko ja voiko niihin luottaa? Mitä ne testaavat ja miten? Paljon kysymyksiä.

Vierailija
206/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uppoudun mielenkiintoisiin asioihin tai ajatuksiin usein niin paljon etten juurikaan tiedosta mitä ympärillä tapahtuu. En tosin tiedä kuinka suuri tekijä älykkyys tässä asiassa on. 

Pystyn ottamaan muut ihmiset (jos tässä nyt tarkoitat niitä ihmisiä joilla oletettavasti äo on alhaisempi kuin minulla) vakavasti, vaikka välillä kommunikointi on haastavaa. Huomaan usein että emme puhu samasta asiasta.  Toisaalta tällaisia eroja löytyy ihmisten välillä älykkyydestä riippumatta. Erona on ehkä se että älykkään ihmisen kanssa löytää useimmiten yhteisymmärryksen siitä mitä molemmat tarkoittavat tai ajavat takaa. 

Vaikka olenkin "virallisten" testien perusteella älykäs (>140), niin silti tässä maailmassa on olemassa myös minua selvästi älykkäämpiä ihmisiä. En toivoisi heidän ajattelevan tai kokevan niin, ettei minua voi ottaa vakavasti koska äo:ni on alhaisempi kuin heidän. 

Minulla on hyviä ystäviä, myös sellaisia jotka ovat ainakin yhtä älykkäitä kuin minä. Tunnistan kuitenkin tuon erillisyyden tunteen, ja se on seurannut minua läpi koko elämäni ihan lapsesta saakka. Tämänkään kohdalla en tiedä että kuinka paljon se liittyy älykkyyteen ja kuinka paljon persoonallisuuden muihin ominaisuuksiin. 

Olen löytänyt ihmisen, puolisoni, jonka koen tunnetasolla ymmärtävän minua jokseenkin niin hyvin kuin ihmisen on mahdollista ymmärtää toista. 

Vierailija
207/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄO 140. Olen työtön.

Siis tottakai voi tehdä jonkun nettitestin, mutta voiko niihin luottaa? Miksi menisi johonkin Mensan testiin, ihan huvikseenko ja voiko niihin luottaa? Mitä ne testaavat ja miten? Paljon kysymyksiä.

Vain viralliseen valvottuun mensa-testiin voi luottaa. Monet täällä kehuskelee mensan nettitestillä. Se EI OLE VALIDI. Vaan näyttää liian korkean pistemäärän.

Mulla nettitesti 164, mensa virallinen paperitesti 139. Vain jälkimmäiseen voi luottaa.

Vierailija
208/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi mitannut sinne 140 pisteen paikkeille. On myös asperger-diagnoosi. Olen työtön, kanditutkinto jäi kesken ja en ole tavannut perhepiirin ulkopuolelta muita ihmisiä reiluun 5 vuoteen. 

Vierailija
209/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että noista pisteistä kaikille hyötyä on. Varmaan monetkin tänne kirjottaneet mieluummin olisivat Matti Meikäläisiä. Voi olla järkeä, mutta ihmissuhteet ontuvat mistä sitten kärsitään.

Mitä sitä älykkyydellä tekee jos ei sitä omaa saraa koskaan löydä, ja täten pysty hyödyntämään.

Vierailija
210/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄO 140. Olen työtön.

Vain viralliseen valvottuun mensa-testiin voi luottaa. Monet täällä kehuskelee mensan nettitestillä. Se EI OLE VALIDI. Vaan näyttää liian korkean pistemäärän.

Mulla nettitesti 164, mensa virallinen paperitesti 139. Vain jälkimmäiseen voi luottaa.

Ensinnäkin minkään maan Mensan verkkotesti ei voi antaa tulosta 164. Korkein tulos jonka voi saada on 145 tai enemmän. Lisäksi Mensan kotitestin korkein tulos on 135 tai enemmän.

Koska internetissä suomalaisen ÄO:hon lisätään 35 - 45 pistettä, oikeiden mensalaisten tulisi puhua internetissä noin 170 - 180 ÄO:sta eikä myöntää että paperissa luki 131

Vierailija
211/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla äo viimeksi 138 ja puolisollani 139. Eri nettitesteillä olemme mitanneet eri ajankohtina ja tulos vaihtelee 135-140 välillä, puolisolla ollen aina pykälän korkeampi tulos kuin minulla. Emme ole yksinäisiä kun meillä on toisemme, viihdymme keskenämme näkemättä ketään ulkopuolisia pitkään aikaan. Puolisolla on adhd ja minä olen neuroottinen ja foobikko. Opiskelemme kumpikin yliopistossa, elämänhallinta sen sijaan on mitä on. Eksistentiaalisen ahdistuksen takia olemme taipuvaisia erilaisiin riippuvuuksiin, mutta toistaiseksi olemme onnistuneet taistelemaan niitä vastaan ihan hyvin. Puolisolla vähemmän itsekuria ja keskittymiskykyä adhd:n takia, minullakaan nämä taidot eivät ole kiitettäviä. En jaksanut lukea aloitusviestiä/kysymystä kokonaan, mutta toivottavasti onnistuin vastaamaan edes johonkin.

Vierailija
212/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄO 140. Olen työtön.

Nojaa, nettitestejä on siis muiltakin kuin mensalta ja jotkut noista näyttää ihan mitä sattuu. Mensan testi näytti ainakin omalla kohdalla aika tarkkaan sen mitä oikeakin testi. 

Vierailija
213/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran sano. ettei kannata osallistua mihinkään mensan testeihin. yhtä tyhjän kanssa koko testi.

minua joskus ärsyttää ihmiset. jotka eivät tunnu ymmärtävän mitä heille puhun tai selitän. mielestäni puhun hyvin selkeästi. monelle saa rautalangasta vääntää asioita.

sitä ole ihmetellyt. eikö he käsitä tai ymmärrä selvää puhetta.

jos puhun jonkun naisen kanssa esim. lastenhoidosta. niin hän on ulalla kuin lumiukko.

miesten kanssa puhuessani esim. autoremontista tai talon remontista mitä sitten milloinkin teen. niin ukot ovat myös pihalla. eivätkä ymmärrä mitä puhun.

taitavat esittää. etteivät ymmärrä. vai onko monelle miehelle kova pala että nainen esim. huoltaa autonsa itse. tai maalaa. tapetoi. korjaa asuntoaan/taloaan/mökkiään.

voi olla.

lässyttäjät ja tekonaurajat ovat todella ärsyttäviä. heitä en tahdo millään sietää. mutta joskus on vaan siedettävä.

Vierailija
214/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaisensa löytänyt kirjoitti:

Minulla äo viimeksi 138 ja puolisollani 139. Eri nettitesteillä olemme mitanneet eri ajankohtina ja tulos vaihtelee 135-140 välillä, puolisolla ollen aina pykälän korkeampi tulos kuin minulla. Emme ole yksinäisiä kun meillä on toisemme, viihdymme keskenämme näkemättä ketään ulkopuolisia pitkään aikaan. Puolisolla on adhd ja minä olen neuroottinen ja foobikko. Opiskelemme kumpikin yliopistossa, elämänhallinta sen sijaan on mitä on. Eksistentiaalisen ahdistuksen takia olemme taipuvaisia erilaisiin riippuvuuksiin, mutta toistaiseksi olemme onnistuneet taistelemaan niitä vastaan ihan hyvin. Puolisolla vähemmän itsekuria ja keskittymiskykyä adhd:n takia, minullakaan nämä taidot eivät ole kiitettäviä. En jaksanut lukea aloitusviestiä/kysymystä kokonaan, mutta toivottavasti onnistuin vastaamaan edes johonkin.

Nettitesteissä ei ole niin monta kysymystä, että ne mittaisivat yhden pisteen tarkkuuteen. Suomalaisen yleisin voimafantasia netissä on, että noin 100 ÄO nousee välille 135 - 145 keskustelupalstoilla. Eksistentiaalinen ahdistus ja addiktiot eivät korota yleisälykkyystekijääsi, on esimerkiksi tutkittu, että tupakoitsijoilla on 8 pistettä matalampi älykkyys kuin muulla väestöllä

Vierailija
215/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vuonna lakattiin antamasta numeroa mensan testissä?

Neuropsykologit sitä ei ole koskaan antaneetkaan.  (wais)

Osaisiko joku (psykologi?) kertoa enemmän tästä wais-arvioinnistä, lähinnä että miten suhteutuu Mensan äö-pistemääriin?

Minulla esim. oli psykologin tekenässä wais -testissä "paras" osa-alue erittäin älykkäiden tasolla ja "heikoin" muistaakseni hyvää keskitasoa, muut siltä väliltä. Miten nämä kääntyisivät mensan pisteiksi?

Vierailija
216/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettitesteissä ei ole niin monta kysymystä, että ne mittaisivat yhden pisteen tarkkuuteen. Suomalaisen yleisin voimafantasia netissä on, että noin 100 ÄO nousee välille 135 - 145 keskustelupalstoilla. Eksistentiaalinen ahdistus ja addiktiot eivät korota yleisälykkyystekijääsi, on esimerkiksi tutkittu, että tupakoitsijoilla on 8 pistettä matalampi älykkyys kuin muulla väestöllä

Tiedostan, että tarkkaa äo:ta ei voi mitata, sillä se vaihtelee esim. testin, testattavan iän, vireystilan ja elämäntilanteen myötä. Olen tehnyt useita eri nettitestejä ja saanut niistä yhteneviä tuloksia, 135-139 väliltä. Mikä sitten selittää sen, että jotkut eivät saa edes nettitesteillä yli 130? Kyllä se mielestäni vähintään jotain suuntaviivoja antaa. Ja noista addiktioista, jo diagnoosimme altistavat riippuvuuskäyttäytymiselle riippumatta äo:sta. Neuroottisuus ja älykkyys sen sijaan usein korreloivat toisiaan. Mutta niinkuin sanoin, olemme pitäneet riippuvuudet kurissa melko hyvin. Enkä ole koskaan maistanut tupakkaa.

Vierailija
217/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äo 139, miehelläni 145. Tulemme hyvin juttuun keskenämme, muuten on aika vaikea löytää samanmielistä seuraa. Olen kuitenkin löytänyt ystäviä mm. taide- ja käsityöharrastusten kautta ja "vähemmän älykkäiden" kautta olen oppinut elämässäni rennommaksi ja oppinut pitämään hauskaa ja nauramaan enemmän. Kaikenkaikkiaan olen oppinut heiltä enemmän kuin älykkäiltä, jotka usein suhtautuvat elämään vähän turhan vakavasti.

Yliluonnolliset asiat taas ovat minulle aivan luonnollisia ja pidän vähän yksinkertaisina niitä, jotka niiden olemassaolon kieltävät. Samoin pidän esim. lihansyöjiä vähän jälkeenjääneinä, kehittymättöminä yksilöinä.  Yksikään oikeasti älykäs ihminen ei varmasti syö lihaa tai juo maitoa tai hyväksy muutenkaan eläinten kaltoinkohtelua, ainoastaan älyllisesti vajaalle se on ok. 

Kuvaile mensan testiä..oi sinä älykäs:)

Lyhykäisesti

No ei tuo kuvauksesi kyllä nyt kovin älykkään ihmisen kirjoitukselta vaikuta. Mikään ruokavalio EI määritä älykkyyttä. Lisäksi uskonnot ovat yleisesti älykkäillä ihmisillä enempi pannassa. Teet kovia kehäpäätelmiä, joten tulee vain mieleen, että voititko bingossa tuon älykkyysosamääräsi? T. 140 pinnan veitikka.

Vierailija
218/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sen verran sano. ettei kannata osallistua mihinkään mensan testeihin. yhtä tyhjän kanssa koko testi.

minua joskus ärsyttää ihmiset. jotka eivät tunnu ymmärtävän mitä heille puhun tai selitän. mielestäni puhun hyvin selkeästi. monelle saa rautalangasta vääntää asioita.

sitä ole ihmetellyt. eikö he käsitä tai ymmärrä selvää puhetta.

jos puhun jonkun naisen kanssa esim. lastenhoidosta. niin hän on ulalla kuin lumiukko.

miesten kanssa puhuessani esim. autoremontista tai talon remontista mitä sitten milloinkin teen. niin ukot ovat myös pihalla. eivätkä ymmärrä mitä puhun.

taitavat esittää. etteivät ymmärrä. vai onko monelle miehelle kova pala että nainen esim. huoltaa autonsa itse. tai maalaa. tapetoi. korjaa asuntoaan/taloaan/mökkiään.

voi olla.

lässyttäjät ja tekonaurajat ovat todella ärsyttäviä. heitä en tahdo millään sietää. mutta joskus on vaan siedettävä.

Anteeksi nyt en ymmärrä?

eivätkö ihmiset ymmärrä puhettasi?

ÄO 100

Vierailija
219/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedostan, että tarkkaa äo:ta ei voi mitata, sillä se vaihtelee esim. testin, testattavan iän, vireystilan ja elämäntilanteen myötä. Olen tehnyt useita eri nettitestejä ja saanut niistä yhteneviä tuloksia, 135-139 väliltä. Mikä sitten selittää sen, että jotkut eivät saa edes nettitesteillä yli 130? Kyllä se mielestäni vähintään jotain suuntaviivoja antaa. Ja noista addiktioista, jo diagnoosimme altistavat riippuvuuskäyttäytymiselle riippumatta äo:sta. Neuroottisuus ja älykkyys sen sijaan usein korreloivat toisiaan. Mutta niinkuin sanoin, olemme pitäneet riippuvuudet kurissa melko hyvin. Enkä ole koskaan maistanut tupakkaa.

Valitettavasti mikään nettitesti ei voi antaa sinulle tulosta 139. Pisteytys menee sekä Mensan verkkotesteillä, että yleisesti tunnetuilla verkkotesteillä niin, että voit saada 133, 135, 138, 140 jne. koska kysymyksiä ei ole sadottain.

Jos sinä haluat tietää kuinka älykäs olet, varaa miehesi kanssa aika psykologille. Psykologi voi teettää testin joka kartoittaa älykkyyden alueita teille, mutta älä pety jos saitte verkoitse 140 ÄO:n ja psykologi kertoo teidän olevan keskivertosuomalaisia. Tässäkään ketjussa ei ole suomalaisia joiden ÄO on väliltä 85 - 115 jota 68% väestöstä ovat, vaan tavanomainen kirjoittaja ilmoittaa kuuluvansa parhaan 0,1% sisälle.

Ketjussa on myös ihmisiä, jotka kuuluvat parhaaseen 0,00001% tai vielä korkeammalle ja palstalaiset lyövät yläpeukut tiskiin

Vierailija
220/591 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne."

Ei juurikaan.

"Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa?"

Tämä on laajempi kysymys. Tuohon vakavasti otettavuuteen en halua ottaa ehdotonta kantaa. On ihmisiä joilla on tarve päteä ja tuovat sitä voimakkaasti esille. Kaikesta kuitenkin huomaa että he eivät ymmärrä asian kokonaiskuvaa. Esim. joku pieni liikennesääntö joka koetaan turhaksi. Tätä halutaan tahallaan rikkoa koska siitä ei ole suurta haittaa. Kokonaiskuva on tässä laajempi. Jos lakia tulkitaan omapäisesti, mitä seuraa jos tämä tapa laajenee? Pahimmassa tapauksessa täysi anarkia. Tästä syystä koen aika usein vaikeaksi kommunikoida jonkun asennevammaisen kanssa.

"Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? )

Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?"

En. En oikeastaan koskaan ole ollut yksinäinen vaikka täysin samalla tavalla ajattelevia onkin harvassa. Ihmisten erilaisuus on rikkaus. Onneksi pystyn parantamaan maailmaa vaimoni kanssa joka ajattelee hyvin samanlaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme