Mies luulee että kihlautuminen ja kosiminen on kaks eri asiaa
En ees ymmärrä ton järjenjuoksua. Ihmetteli sit et miks siinä sit kysytään will you marry me?
Sen mielestä kihlautuminen on sillä ajatuksella et joskus mennään naimisiin. Ja kosiminen ennenku mennään.
"Eiks sitä kihlautumista sit voi jättää välistä? Selkeesti naisen keksintö et pitää saada kaks sormusta"
Kiva jos se kosii mua joskus sanomalla meetkö kihloihin mun kanssa, tai vastaavaa :D
Kommentit (1774)
Hei, te perinteistä kihlausta lailla ja sanakirjalla puolustavat! Olen tismalleen samaa mieltä kaikesta yhtä yksityiskohtaa lukuunottamatta: kyllä kihloihin voi mennä. Kielitoimiston sanakirjasta löytyy "kihlautua - sopia kihlauksesta, mennä kihloihin". Eli kun kaksi ihmistä sopii menevänsä naimisiin, he menevät kihloihin, ja sen jälkeen he ovat kihloissa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, te perinteistä kihlausta lailla ja sanakirjalla puolustavat! Olen tismalleen samaa mieltä kaikesta yhtä yksityiskohtaa lukuunottamatta: kyllä kihloihin voi mennä. Kielitoimiston sanakirjasta löytyy "kihlautua - sopia kihlauksesta, mennä kihloihin". Eli kun kaksi ihmistä sopii menevänsä naimisiin, he menevät kihloihin, ja sen jälkeen he ovat kihloissa.
Sen lisäksi vielä ilman avioaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on yleensäkään mennä "kihloihin", jos ei ole aikomustakaan mennä naimisiin?
Sillä rauhoittaa kivasti suvun mummelit, jotka katsovat karsaasti susipareja.
T. Yli 10 vuotta "teinikihloissa" viettänyt nykyinen aviovaimo (ja TODELLAKAAN ei silloin vähän yli kaksikymppisenä kihlautuessa ollut mitään suunnitelmaa siitä, tullaanko ikinä menemään naimisiin...)
Ei herranjumala, 74 sivua vääntämistä siitä, että "ei voi olla kihloissa jos ei ole hääpäivää sovittuna"... Anna mun kaikki kestää! (Demissä oli aikoinaan vähän väliä näitä samoja vääntöjä, ja ihan yhtä kuolemanvakavantohkeissaan olivat teinipimatsut siellä. Lienevätkö kasvaneet av-ikään ja jatkavat täällä?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen pyytänyt miestäni kihloihin ihan lauseella "kulta mentäiskö kihloihin?".. Ja tarkoituksena oli siis vain mennä kihloihin, ehkä joskus vuosien, vuosien päästä vasta naimisiin ja silloin olisin tietysti halunnut vielä kunnollisen kosinnan mieheltä.
Oot selkeesti samalla taajudella mun miehen kanssa.... :D
Ap
Me mentiin kihloihin ihan tarkoituksella mennä kihloihin ja sitten naimisiin myöhemmin. Lähinnä idealla, että muut ymmärtävät kuinka tärkeitä me toisillemme ollaan (tyyliin jos toinen kuolee niin muut ei jää sanomaan että oli vaan tollanen ensirakkaus).
Naimisiin ollaan menossa ensi vuonna keväällä, kunhan mies vaan rohkaistuu uudelleen kosimaan :D Sitä odotellessa. Eikä todellakaan ole kahta kihlautumissormusta, vihkisormus sitten kyllä.
Nykyään on ymmärtääkseni ihan normaalia kihlautua ensin ja mennä rauhassa naimisiin. Niin kaikki mun tutut on tehneet. Ei ole pakko elää niin kuin amerikkalaisissa leffoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen pyytänyt miestäni kihloihin ihan lauseella "kulta mentäiskö kihloihin?".. Ja tarkoituksena oli siis vain mennä kihloihin, ehkä joskus vuosien, vuosien päästä vasta naimisiin ja silloin olisin tietysti halunnut vielä kunnollisen kosinnan mieheltä.
Oot selkeesti samalla taajudella mun miehen kanssa.... :D
Ap
Me mentiin kihloihin ihan tarkoituksella mennä kihloihin ja sitten naimisiin myöhemmin. Lähinnä idealla, että muut ymmärtävät kuinka tärkeitä me toisillemme ollaan (tyyliin jos toinen kuolee niin muut ei jää sanomaan että oli vaan tollanen ensirakkaus).
Naimisiin ollaan menossa ensi vuonna keväällä, kunhan mies vaan rohkaistuu uudelleen kosimaan :D Sitä odotellessa. Eikä todellakaan ole kahta kihlautumissormusta, vihkisormus sitten kyllä.
Nykyään on ymmärtääkseni ihan normaalia kihlautua ensin ja mennä rauhassa naimisiin. Niin kaikki mun tutut on tehneet. Ei ole pakko elää niin kuin amerikkalaisissa leffoissa.
Siis.. olette jo sopineet, että menette ensi vuoden keväällä naimisiin, mutta odotat (jostain kumman syystä) että miehesi kosii sinua uudelleen..? :'D
Hei ihan oikeesti nyt. Onko Suomessa paljonkin tällaisia pöpipäitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala, 74 sivua vääntämistä siitä, että "ei voi olla kihloissa jos ei ole hääpäivää sovittuna"... Anna mun kaikki kestää! (Demissä oli aikoinaan vähän väliä näitä samoja vääntöjä, ja ihan yhtä kuolemanvakavantohkeissaan olivat teinipimatsut siellä. Lienevätkö kasvaneet av-ikään ja jatkavat täällä?)
Mäkin muistan ne demin hullut vaahtoamiset! :D
Jotenkin hassua, että tämä yksi sana herättää tämmöistä raivoa, vaikka samaiset mammat muuten puhuvat ja kirjoittelevat kunhan nyt vähän sinnepäin. Jokin kestotrauma luokan pissaliisan ja lätkäkundin "kihlautumisesta" tai jotain? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin muistan ne demin hullut vaahtoamiset! :D
Jotenkin hassua, että tämä yksi sana herättää tämmöistä raivoa, vaikka samaiset mammat muuten puhuvat ja kirjoittelevat kunhan nyt vähän sinnepäin. Jokin kestotrauma luokan pissaliisan ja lätkäkundin "kihlautumisesta" tai jotain? :D
Mun oli pakko googlettaa ja löysinkin pari demin keskustelua aiheesta. Ihan samanlaista jankkaamista! :'D Ehkä jotkut vaan kokee sen perinteiden rapautumisena tms. en tiedä. Mun mies kosi mua syksyllä (sanomalla että tuletko vaimokseni) ja kesällä mennään naimisiin. En pysty kuvittelemaan että mieheni olisi kosinut minua vain pyytääkseen kanssaan kihloihin eikä mihinkään muuhun, mutta kun parisuhteita on niin monenlaisia, niin en yhtään ihmettele että sellaisiakin kosintoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinikihloista tulee aina vähän se fiilis että parilla on jotain ongelmia, kun halutaan sitoutumista mutta ei kuitenkaan olla valmiita kunnolla sitoutumaan. Vähän kuin haluttaisiin näyttää muille, että ollaan tosissaan, mutta pidetään samalla takaportti auki, jos löytyisikin jotain parempaa.
Hyvinvoivat ja toisiinsa luottavat parit menevät joko naimisiin tai viis veisaavat jostain avioliitosta ja pysyvät tyytyväisinä naimattomina ilman että tarvitsee poimia niitä kirsikoita kakun päältä.
Ne naimattomat parit ilman sormusta oon juurikin niitä takaportti-ihmisiä.
Ei vaan he ovat rehellisiä toisilleen. Tuo vaihe on juuri se, kun tarkastellaan onko tuosta toisesta minulle puolisoa avioliittoon asti. Sitten, kun kositaan ja ollaan kihloissa, asia on päätetty, että naimisiin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinikihloista tulee aina vähän se fiilis että parilla on jotain ongelmia, kun halutaan sitoutumista mutta ei kuitenkaan olla valmiita kunnolla sitoutumaan. Vähän kuin haluttaisiin näyttää muille, että ollaan tosissaan, mutta pidetään samalla takaportti auki, jos löytyisikin jotain parempaa.
Hyvinvoivat ja toisiinsa luottavat parit menevät joko naimisiin tai viis veisaavat jostain avioliitosta ja pysyvät tyytyväisinä naimattomina ilman että tarvitsee poimia niitä kirsikoita kakun päältä.
Ei vaan he ovat rehellisiä toisilleen. Tuo vaihe on juuri se, kun tarkastellaan onko tuosta toisesta minulle puolisoa avioliittoon asti. Sitten, kun kositaan ja ollaan kihloissa, asia on päätetty, että naimisiin mennään.
Näinhän se toki voi olla sulle, mutta sen ei tarvi olla niin kaikille pareille. Kihloihin voi mennä ilman avioaikeita.
Hahaaaa!
T: "lainaismerkkimuija"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se toki voi olla sulle, mutta sen ei tarvi olla niin kaikille pareille. Kihloihin voi mennä ilman avioaikeita.
Ei voi! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kihloihin "voi mennä" ainoastaan jos molemmat osapuolet ilmaisevat aikomuksensa mennä naimisiin. Muuten se on joku oma pilipalihömppäsitoumus, sormuksilla tai ilman.
Kihlaus on turha nykyään, kun yhteiselämällä ei ole mitään yhteyttä avioliiton solmimiseen. Ennen muinoin susipari oli suunnilleen rikollisia.
Kyllä AP on oikeassa. Kihlaus on lupaus naimisiin menosta. Toki moni nuorena menee vain kihloihin, eikä ne ajattelekkaan naimisiin menoa, mutta se ei ole kihlaksen alkuperäinen tarkoitus. Itsekin menin parikymppisenä kihloihin, kun mies vaatimalla vaati, mutta ei minulla ollut hetkeäkään aikomus mennä naimisiin.Eli ei ollut oikea kihlaus. 15vuotta myöhemmin mentiin naimisiin, mutta en koskaan ajattele ,että olisin ollut kihloissa oikeasti tuon 15v . kihloihin mentiin 1kk ennen häitä, kun kävin kirkkoherranvirastossa laittamassa paperit kuntoon vihkimistä varten ja oikeasti sovittiin menevämme naimisiin. Kun silloin parikymppisinä mentiin kihloihin, ei naimisiin menosta puhuttu mitään(ainakaan minun puolelta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, miksi niin sitten tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, miksi niin sitten tapahtuu?
Ei sellaista tapahdu, ihmiset vaan luulee. Sama kuin luulee olevansa raskaana, vaikkei oikeasti olekaan.
Kun joku hehkuttaa kihlautumistaan, minä onnittelen lämpimästi ja kysyn, joko hääpäivä on kalenterissa. Vastaus kertoo, onko kyseessä kihlaus vai "kihlaus".
Ok, alan ymmärtää sun taipumusta nostaa avioliitto jollekin jalustalle ja palvoa sitä. Alkaa koko ketju hieman selvetä. Ilmankos se kihlaus oli niin henkilökohtainen loukkaus.