60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2697)
Vierailija kirjoitti:
luokkaretket tehtiin bussilla 70 luvulla aina joko turkuun tai tampereelle. eli se turunlinna tai näsinneula sitten. pojat ryyppäsivät kun oltiin 13-14v näillä retkillä, en muista jäikö kiinni. näin vantaalla.
Meidän luokka teki 5. luokalla luokkaretken Tampereelle. Ikää siis 11-12 v. Jotkut pojat ottivat kaljapulloja salaa mukaansa ja kaljoittelivat hotellihuoneessaan. Opettaja pääsi kuitenkin selville heidän puuhistaan ja sitten ei hyvä heilunut. Kun tultiin takaisin kotiin (savolainen pieni paikkakunta) niin ope otti heti yhteyttä näiden kaljaveikkojen vanhempiin ja pojat joutuivat seuraavalla viikolla jälki-istuntoon.
1970-luvulla tv:ssä oli hyviä sarjoja, kuten Safiiri ja Teräs, Smith ja Jones, Avaruusasema Alfa, Janosik, lännensarja Veljekset ja monia muita!
Paljon muistan, mutta mainitsen vaikkapa nämä: Avaruuden valloitus, telakoitumiset ja erityisesti kuussa käynti, jota muistan katsoneeni tv:stä, vaikka olin silloin vain nelivuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luokkaretket tehtiin bussilla 70 luvulla aina joko turkuun tai tampereelle. eli se turunlinna tai näsinneula sitten. pojat ryyppäsivät kun oltiin 13-14v näillä retkillä, en muista jäikö kiinni. näin vantaalla.
Meidän luokka teki 5. luokalla luokkaretken Tampereelle. Ikää siis 11-12 v. Jotkut pojat ottivat kaljapulloja salaa mukaansa ja kaljoittelivat hotellihuoneessaan. Opettaja pääsi kuitenkin selville heidän puuhistaan ja sitten ei hyvä heilunut. Kun tultiin takaisin kotiin (savolainen pieni paikkakunta) niin ope otti heti yhteyttä näiden kaljaveikkojen vanhempiin ja pojat joutuivat seuraavalla viikolla jälki-istuntoon.
Meillä kuudennella luokalla v. 1980 tehtiin luokkaretki Linnanmäelle ja jotkut pojat aloittivat juomisen jo menomatkalla bussissa. Yksi oli sitten bussin pysähtyessä Helsingissä niin humalassa, että oksensi. Opettaja tarkisti kaikkien poikien hengityksestä, kuka haisi alkoholille, ja ne muutamat alkoholille haisseet joutuivat viettämään Linnanmäki-päivän opettajan käsipuolessa.
Nyt kohta joulun alla mieleen muistuu kauniit joulukalenterit. En ole ostanut enää kalenteria vuosi(kymmeniin), eikä minulla ole lapsia, eli en tiedä miltä ne näyttävät nykyään.
Mutta minulla oli toi kauniita joulukalentereita. Joka luukussa oli kaunis kuva, kiillettä kalenterissa. En odottanut mitään suklaata tai yllätyksia. Sulkaakalentereita alkoi tulla jossain vaiheessa, mutta ne eivät ollet yhtä kauniita.
Tien laidoilla oli puhelinpylväitä joissa paljon puhelinlankoja.
Vingahti mukavasti kun heitteli niihin lankoihin kiviä.
"niin vanhaa", kirjoittaa joku. Mikä ikä se nyt on, jos on 60-luvulla syntynyt? Itse olen syntynyt edellisellä vuosikymmenellä, ja yö on hyvää ja rauhallista aikaa tehdä IT-juttuja, kuten asentaa ja kokeilla uutta käyttistä, opiskella asiaan liittyviä juttuja ja jos tarvii syystä tai toisesta käyttää nettiä enemmän, verkko toimii jonkin verran paremmin kuin päivällä, tosin ero yönopeuksien ja päivänopeuksien välillä ei ole niin suuri nyt kuin esim kymmenen vuotta sitten. Johtunee siitä, että keskenkasvuiset pelaavat pelejä purkkinsa ääressä haaveillen tulevansa leikkimisen ammattilaiseksi ja tienaavansa miljoonia.
Olit jo nuorena älykäs, niinkö?
Älkää nojailko seiniin ettei pienet pelkää, valitsi Pentti-opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suzi Quatro, josta tulee Yle Areenassa juuri dokumenttikin.
Paras kaverini oli tosi suuri Suzi Quatro-fani. Hän leikkautti tukkansakin juuri samalla tavalla ja vuorasi huoneensa seinät suuren idolinsa kuvilla.
Veljeni oli fani myös ja hänellä oli (Suosikista?) seinällään juliste jossa Suzilla oli päällään tiukat mustat nahkahaalarit.
Samaan aikaan minä vuorasin huoneeni seinät Cat Stevensin kuvilla ja laulujen sanoilla.
Show jossa Suzi riisui hameen loppuosassa, alla oli uimapuvun tyylinen musta alusasu.
Onnittelut kaikille, jotka välttyivät Retu-kengiltä. Nehän hajosivat viikossa.
Ja Rymd-mehu - kahdesti join, kahdesti seuraavana yönä oksensin. Siinä oli jotakin minulle sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa tuota 16v tapausta näin: Esim. minä olen syntynyt v. 1961 ja olin 16v vuonna 1977.
Joka on nyt 16v on syntynyt 2005. Se olisi sama jos minä vuonna 1977 olisin ihmetellyt miten vuonna 1916 (!!!!) syntyneet osaa mitään sen ajan laitteita käyttää! Ja ikäloppujahan ne olivat mielestäni muutenkin. Mutta ajat ovat muuttuneet ja vanhatkin elävät digitaalimaailmassa.Lisään vielä että itse olen tietokoneinsinööri ja vaativassa työssä ja varmaankin tiedän tietokoneista vähän enemmän kuin ihmettelevä 16 vee. 😄
Ei liity ihan ammattisi ydinosaamiseen, mutta muistatko kuinka säädettiin bensamoottorin kärkiväliä rakotulkilla, ja sytytysennakkoa valokynällä?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kengät ne olivat nimeltään, missä oli paksuhko valkoinen pohja ja ne olivat siniset? Siis kangaskengät.
Nokian Pam-kengät. Niitä oli myös keltaisia, vaikka melkein kaikilla oli siniset. Minullakin, vaikka keltaisen värin suurena ystävänä olisin toki keltaiset ottanut mieluummin. Niitä oli vaikeampi löytää.
oynho kirjoitti:
Onnittelut kaikille, jotka välttyivät Retu-kengiltä. Nehän hajosivat viikossa.
Ja Rymd-mehu - kahdesti join, kahdesti seuraavana yönä oksensin. Siinä oli jotakin minulle sopimatonta.
Ei ihme. Eihän siinä ollut mitään sopivaa kenellekään. Se oli lähes puhdasta syklamaattia keinotekoisilla maku- ja väriaineilla höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun veitsellä ne lähti, ainakin Kultapossusta.
:D:);) Niin noh, veitselläkin, ja olihan se kultapossu mullakin, olin jo silloin monen pankin asiakas:D pienestä pitäen.
Mulla oli 70- luvun alkupuolella peikko-säästölipas, en muista oliko osuus- vai säästöpankista saatu. Sillä oli litteä, hiukan pelottava naama ja takana karkea lyhyt tukka. Kolikkoaukko oli sen takaraivolla.
Muistan kun naapurin tytön kanssa rahapulassa laitoimme laastaria veitsen kärkeen ja sillä ongimme rahaa ulos. Muistan erityisesti huonon omantunnon, olihan sellainen melkein rikollista, vaikka rahat olikin omia säästöjä.
Säästöpankin säästölipas. Minulla oli punainen, tai onhan se vieläkin tallella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kengät ne olivat nimeltään, missä oli paksuhko valkoinen pohja ja ne olivat siniset? Siis kangaskengät.
Nokian Pam-kengät. Niitä oli myös keltaisia, vaikka melkein kaikilla oli siniset. Minullakin, vaikka keltaisen värin suurena ystävänä olisin toki keltaiset ottanut mieluummin. Niitä oli vaikeampi löytää.
Toinen yritys teki lähes samanlaisia kenkiä, eri värisiä - olivat Jamit. :D Näitä oli ainakin turkoosina ja oranssina, muuten lähes samanlaiset kuin Pamit. Minulla oli muuten ne keltaiset Pamit! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti osti perjantaina kauppa-autosta litran limsapullon saunaillaksi.
Mitenkähän myöhään olet syntynyt. Litran limskapulloja ei ollut varmaan vielä 80- luvullakaan.
Höpö höpö. Oli jo ainakin 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö 16v kirjoitti:
Oikeastiko joku muistaa niin vanhoja aikoja kuin 1960-luvun saati että niin vanhat ihmiset kuin sillä vuosikymmenellä syntyneet osaisivat käyttää tietokoneita? Hehän olivat jo niin vanhoja kun tietokoneet keksittiin, että he eivät taatusti uskaltaneet edes koskea niihin saati opetella niiden käyttöä! Eikä sillä vuosikymmenellä syntyneet enää jaksa tai osaa internettiä selata ja tälle palstalle kirjoittaa. Eihän heillä edes ole vanhainkodeissa tietokoneita käytössä kun siellähän he jo asuvat kun ovat niin vanhoja! Vaikka vuonna 1961 syntynyt ihminen on jo 6-vuotias, siis hirveän vanha!
Vitsihän tämä varmaan oli, mutta pakko vastata.
Tarkistapas, milloin ensimmäinen tietokone on keksitty ja esim. Suomessa käyttöön otettu.
Olen syntynyt 1958 ja ensimmäinen tietokonealan opetus alkoi vuonna 1976, ensimmäisen mikroni sain työpöydälle vuonna 1982, MikroMikko2:n. Tutuiksi tuli matkan varrella kirjoituskoneet, tekstinkäsittelylaitteet (Olivetti1010 oli loistavan edistyksellinen aikanaan). Lerput, korput, disketit on tulleet tutuiksi.
Jos tekstisi on totta, tämä todistaa, kuinka tyhmää nykynuoriso on, että tällaista ulos suoltaa.
Vasta vähän aikaa sitten luin uutisen, että nykynuoret eivät edes tunne tietojenkäsittelyn perustermejä, kuten tiedosto tai kansio.
Daro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen yritys teki lähes samanlaisia kenkiä, eri värisiä - olivat Jamit. :D Näitä oli ainakin turkoosina ja oranssina, muuten lähes samanlaiset kuin Pamit. Minulla oli muuten ne keltaiset Pamit! ;)
Mulla oli siniset Jamit, täyty olla halvemmat!? Inhosin mennä uusilla kengillä kouluun, kun kaikki ois huomannu! Siispä laitoin ne jalkaan, kun menin kuusenistutukseen. Äiti ei oikei tykänny. Siskolla oli kans Jamit, myöhemmin meni naimisiin Jamin kanssa. Vieläkin on. Siis mies, ei kengät.
Yksi tv-kanava, mustavalkoisena. Tv-sarjat Wagon train, Kummitus ja rouva Muir, Koralliriutta tjs., Skippy-kenguru. Suomalainen lastenohjelma, jossa joku täti esiintyi opettavaisista aiheista Pimppinella-nimisen käsinuken kanssa.