Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2709)

Vierailija
1881/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kattelin myös Bonanza-lännensarjaa pikkulikkana, ja se tuli mustavalkeasta telkkarista jo 60-luvun lopulla ja väreissä myöhemmin. Pikku-Joe, ja se lihava äijä Hoss kuin myös heidän vanha isänsä jäänyt mielen kuviini. Oliks niitten äiti kuollut vai oliko siinä lännen talossa naista lainkaan, kun en muista, että olis ollut????:D

Manolito, eikös sekin ollu Bonanzassa?

Kahdeksan surmanluotia järkytti kovasti.

Lauantain toivotut levyt, loppupuolella oli muutama rokimpi biisi joita odotin käsi mankan rec-nappulalla valmiina, biisit alkoi kesken ja loppu kesken. Heikki Harmalla oli joku musaohjelma myös. Ei ollu youtubea  :)

MANOLITO ei ollut Bonanzassa. Manolito oli oma sarja, en muista mikä sen nimi oli, ellei Manolito.

Ja sitten oli VIRGINIALAINEN. ... tulikohan se Tesvisiosta tms kanavasta joka ei näkynyt koko maassa. Ihan virginialainen!

"Henry Darrow was an American character actor of stage and film known for his role as Manolito "Mano" Montoya on ... Bonanza (1967)"

Manolito oli Bonanzassa.

Vierailija
1882/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaanpa tuota 16v tapausta näin: Esim. minä olen syntynyt v. 1961 ja olin 16v vuonna 1977.

Joka on nyt 16v on syntynyt 2005. Se olisi sama jos minä vuonna 1977 olisin ihmetellyt miten vuonna 1916 (!!!!) syntyneet osaa mitään sen ajan laitteita käyttää! Ja ikäloppujahan ne olivat mielestäni muutenkin. Mutta ajat ovat muuttuneet ja vanhatkin elävät digitaalimaailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaanpa tuota 16v tapausta näin: Esim. minä olen syntynyt v. 1961 ja olin 16v vuonna 1977.

Joka on nyt 16v on syntynyt 2005. Se olisi sama jos minä vuonna 1977 olisin ihmetellyt miten vuonna 1916 (!!!!) syntyneet osaa mitään sen ajan laitteita käyttää! Ja ikäloppujahan ne olivat mielestäni muutenkin. Mutta ajat ovat muuttuneet ja vanhatkin elävät digitaalimaailmassa.

Lisään vielä että itse olen tietokoneinsinööri ja vaativassa työssä ja varmaankin tiedän tietokoneista vähän enemmän kuin ihmettelevä 16 vee. 😄

Vierailija
1884/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan parhaiten Coral- mainoksen, 70- luvun alusta. Siinä tanssi Ior Svedlin, myöhemmin Bock, joka silloin oli vielä Suomenlinnassa oppaana. Olin kierroksella kerran isosiskoni kanssa, ja minusta oli niin jännä nähdä tällainen julkkis. Junamatka pääkaupunkiin kesti seitsemän tuntia, ja isosisko otti mut joskus Hesaan mukaansa, koska kaipasi matkaseuraa.

Käytiin kerran lentoasemalla jotain vastassa ja siellä oli sellainen kattoterassi, jossa saattoi katsella koneita ja niihin käveleviä ihmisiä. Helsingin kauppatorin luona olevan talon seinässä oli kyltti, jossa luki "Petos- ja väärennösosasto" ja se kauhistutti minua. Miten voi tuollaista mainostaa!. Myöhemmin selvisi, että se oli poliisinosasto. Myös trollikat oli minusta pelottavia.

Ior Bock oli myös Stockmannin mainoksessa. "Stock, Stock, Stockmann, sieltä saa mitä tahansa, Stockmann, siellä riittämään saa myös rahansa". Siinä oli kohta, missä Bock ostaa puutarhakeinun ja myyjä sanoo: "Pannaanko pakettiin vai keinutteko heti?", se oli hyvin hauskaa.

Vierailija
1885/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi ollut sama jos 70-luvulla jollain seuratalolla olisivat kokoontuneet 1910-luvulla syntyneet muistelemaan lapsuuttaan ja nuoruuttaan.

Vierailija
1886/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperinuket. Tarvitseeko enempää sanoa.

Itsellänikin oli paperinukkeja, ja itse siskon kanssa leikkasimme Anttilan kuvastosta lisää vaate-esittelymallien kuvia paperinukkeleikkeihini.  Myös huonekaluja oli siihen aikaan Anttilan kuvastossa, ja niitäkin leikkasimme paperinukkeleikkeihin.  Rakensin huoneeni lattialle kokonaisen paperinukkeasunnon kuvastoista  leikatuista huonekaluista.

Mummolleni tuli joku ruotsinkielinen naistenlehti (hän oli ruotsinkielisestä perheestä), jossa oli paperinukkeja. Niitä sitten leikkelin innokkaana, varsinkin kun paperinukkeina oli usein julkkiksia.

Vierailija
1887/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihana ketju, paras tällä palstalla ikinä. Olen löytänyt täältä ainakin sata asiaa jotka olin jo unohtanut! :)

Vierailija
1888/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ja muutkin aikuiset tykkäsivät, kun lapset kantelivat toisistaan. Huutoa tuli ja kantelijat hymyilivät pikkutärkeinä.

Vierailija
1889/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ja muutkin aikuiset tykkäsivät, kun lapset kantelivat toisistaan. Huutoa tuli ja kantelijat hymyilivät pikkutärkeinä.

En muista, että olisivat tykänneet. Ei ihmiset oikein jaksa pieniä eikä isoja kantelupukkeja.

Vierailija
1890/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 miljoonan dollarin mies.

Viisikko ja Onnen päivät lauantaina.

Vierailija
1891/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista, että olisivat tykänneet. Ei ihmiset oikein jaksa pieniä eikä isoja kantelupukkeja.

Meidä ekaluokan opettaja tykkäsi! Ja joku huomasi sitten että toisesta saattoi mennä kertomaan keksittyjä juttuja. Esim. että Timo oli muka sanonut kirosanan välitunnilla. Ja opettaja huusi.

Vierailija
1892/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika uutisköyhää, mutta sitten kuoli Breznev ja pari muuta seuraajaa peräperää. Ne uutiset jäi mieleen. Ja Kekkosen sairastuminen.

Vierailija
1893/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olympiakisat olivat isoja tapahtumia.

Vierailija
1894/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 miljoonan dollarin mies.

Viisikko ja Onnen päivät lauantaina.

Fonzie oli niiiiin ihana!

Vierailija
1895/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo kirjoitti:

Huutista eiks 60-luvulla syntyneet oo jotain 70-kybäsiä muumioita jo 

No voi hellanlettas pientä.

Mikä hinku joillakin on kirjoittaa näin vastenmielisesti tänne.

Et sitten reagoinut lainkaan siihen alkuperäiseen viestiin, joka oli ihan suoraan provoksi tarkoitettu?

Vierailija
1896/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoja oli silloin vaikka minkå värisiä ja muotoisia. Miksi lähes kaikki autot on nykyisin valkoisia, harmaita ja ruskeita.

Ei ole enää kivoja värejä.

Joo, meilläkin ensimmäinen auto oranssi kuplavolkkari.

Meillä oli punainen ja enollani beige.

Vierailija
1897/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun veitsellä ne lähti, ainakin Kultapossusta.

:D:);) Niin noh, veitselläkin, ja olihan se kultapossu mullakin, olin jo silloin monen pankin asiakas:D pienestä pitäen.

Mulla oli 70- luvun alkupuolella peikko-säästölipas, en muista oliko osuus- vai säästöpankista saatu. Sillä oli litteä, hiukan pelottava naama ja takana karkea lyhyt tukka. Kolikkoaukko oli sen takaraivolla.

Muistan kun naapurin tytön kanssa rahapulassa laitoimme laastaria veitsen kärkeen ja sillä ongimme rahaa ulos. Muistan erityisesti huonon omantunnon, olihan sellainen melkein rikollista, vaikka rahat olikin omia säästöjä.

Muistan että monista pankeista sai noita säästölippaita oli maapalloja, hippoja, yms. Mulla oli Kansallis-Osake-Pankin lipas, joka oli kultainen rahakirstu, jonka- päällä istui vartioimassa tiukkailmeinen Roope Ankka.

Ei niihin lippaisiin säästetyt rahat kauaa siellä säilyneet :D

Isompana sain sitten oman pankkitilin ja pankkikirjan. Ei voi nykynuoret käsittää, että pankkiin piti mennä nostamaan rahaa vaikka olisi nostanut vain jotain 10 euroa vastaavan markkamäärän. Pankkivirkalija sitten käsin merkitsi pankkikirjaan otot ja saldot.

Muistan vanhempieni käyttäneen vielä shekkejä joskus 1960-luvun lopulla. Itse en ole koskaan shekkejä käyttänyt elämässäni. Suomessahan oli käytössä pitkään se näppärä pankkisiirtolomake, jolla pystyi laskut maksamaan ja tulihan ne pankkikortitkin aika varhain. Olikin yllätys kun 1990-luvulla asuin USA:ssa ja shekkivihko oli siellä edelleen käytössä, taitaa olla osittain vieläkin.

Vierailija
1898/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D:);) Niin noh, veitselläkin, ja olihan se kultapossu mullakin, olin jo silloin monen pankin asiakas:D pienestä pitäen.

Mulla oli 70- luvun alkupuolella peikko-säästölipas, en muista oliko osuus- vai säästöpankista saatu. Sillä oli litteä, hiukan pelottava naama ja takana karkea lyhyt tukka. Kolikkoaukko oli sen takaraivolla.

Muistan kun naapurin tytön kanssa rahapulassa laitoimme laastaria veitsen kärkeen ja sillä ongimme rahaa ulos. Muistan erityisesti huonon omantunnon, olihan sellainen melkein rikollista, vaikka rahat olikin omia säästöjä.

Minulla oli näitä kaksi. Toisella oli keltainen naama ja punainen tukka, toisella oranssi naama ja musta tukka. Minusta olivat rumia. Olisin halunnut sen Roope-Ankan säästölippaineen, mutta meillä oli tili vain Säästöpankissa, sieltä noita peikkoja varmaan sai.

Vierailija
1899/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rodeotanko, pitkäpenkki ja räpättimet. Jymy underground sarjakuvalehti.

Vierailija
1900/2709 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan että monista pankeista sai noita säästölippaita oli maapalloja, hippoja, yms. Mulla oli Kansallis-Osake-Pankin lipas, joka oli kultainen rahakirstu, jonka- päällä istui vartioimassa tiukkailmeinen Roope Ankka.

Ei niihin lippaisiin säästetyt rahat kauaa siellä säilyneet :D

Isompana sain sitten oman pankkitilin ja pankkikirjan. Ei voi nykynuoret käsittää, että pankkiin piti mennä nostamaan rahaa vaikka olisi nostanut vain jotain 10 euroa vastaavan markkamäärän. Pankkivirkalija sitten käsin merkitsi pankkikirjaan otot ja saldot.

Muistan vanhempieni käyttäneen vielä shekkejä joskus 1960-luvun lopulla. Itse en ole koskaan shekkejä käyttänyt elämässäni. Suomessahan oli käytössä pitkään se näppärä pankkisiirtolomake, jolla pystyi laskut maksamaan ja tulihan ne pankkikortitkin aika varhain. Olikin yllätys kun 1990-luvulla asuin USA:ssa ja shekkivihko oli siellä edelleen käytössä, taitaa olla osittain vieläkin.

Käytin shekkejä vielä 1990-luvulla ja viimeisen shekkilomakkevihkon hain vuonna 1996. Siitä on viimeiset käyttämättä vieläkin. Ensimmäinen luottokorttini oli huoltoasemaketjuun, jotta sain autoon polttoainetta ja pääsin töihin. Ensimmäiset palkkani menivät postipankkiin, jossa liimattiin pankkikirjaan tarroja, joissa oli tilin tiedot. Shekkitilini oli toisessa pankissa, ja myöhemmin piti Postipankista siirtää tilit valtakirjalla siihen toiseen pankkiin. Tilitietoja katsottiin mikrofilmeiltä.