Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1521/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöillä oli rusetti päässä tai punaiset lettinauhat.

Äiti tälläsi rusetin aina päähän, kun oltiin valokuvaa ottamassa.

Vierailija
1522/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli vanhoissa taloissa vielä asuntoja ilman omaa vessaa ja kylpyhuonetta. Olin hoidossa vanhalla tädillä asunnossa, jonka lähimpään vessaan piti mennä rappukäytävän kautta ja naapurit käyttivät samaa vessaa.

Äidillä oli suonikohjuleikkauksen jälkeen usean päivän sairasloma.

Luokalla levisi sikotauti ja tuhkarokko.

Kun näitä muisteloja on lueskellut, niin on huomannut, että meidän pikkukaupungissa kehitys oli nopeampaa, kuin isommissa kaupungeissa. Itseasiassa, Suomen "perähikiät" taisikin olla nimenomaan maaseutu ja pääkaupunki, siis asuntojen mukavuuksien suhteen. Toki hieman eri syistä.

Itse siis synnyin pienessä teollisuuskaupungissa, eikä siellä käytännössä kenelläkään ollut enää ulkohuusseja, vaan käytännössä kaikki asui jo viimeistään 60-luvulla ihan moderneissa oloissa. Tämä toki johtui siitä, että toisen maailmansodan jälkeen kaupunki alkoi kasvaa todella voimakkaasti tehtaiden ympärille ja asuntokanta oli käytännössä kaikki 50-70 luvuilla rakennettuja ja pääosin omakotitaloja. Itse asuin ensimmäisen kerran kerrostalossa vasta aikuisena. Olimme siis tuikitavallinen duunariperhe. 

Sikotauti ja tuhkarokko taas oli tauteja, jotka sairasti kaikki lapset siihen aikaan, eikä sitä pidetty mitenkään erikoisena juttuna. Vesirokko toki kuului samaan kastiin myös.

Asuimme 60-luvun lopulla Tampereen Nekalassa. Talossa oli neljä asuntoa, joilla oli kaikille yhteinen ulkovessa, jossa useampi reikä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikotauti ja tuhkarokko taas oli tauteja, jotka sairasti kaikki lapset siihen aikaan, eikä sitä pidetty mitenkään erikoisena juttuna. Vesirokko toki kuului samaan kastiin myös.

Yleensähän ne sairastettiin ongelmitta, mutta ei aina. Mieheni, joka on 60-luvun puolivälissä syntynyt, sairasti sikotaudin jälkitautina aivokalvontulehduksen. Muistelee pahalla sairaalassaoloa ja useita selkäydinpunktioita.

Vierailija
1524/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan palko elokuvan. Haluaisin nähdä sen uudestaan.

Ennen vanhaan jouluaattoaamuna tuli tosi pitkään joulutarinoita tv:stä.

Aivan ihania.

Invasion of the Body Snatchers?

Vierailija
1525/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen piti niiata ja poikien kumartaa.

Minä jostain syystä päätin, etten niiaile kenellekään. Niinpä esim. keväällä koulutodistusta hakiessani vain kevyesti nyökkäsin ja kiitin asiallisen kuuloisesti.

Halusin ilmeisesti olla aikuismainen! Joo, olihan ikääkin jo peräti noin kymmenen vuotta. :))

Minä niiasin vielä 1984 ylioppilastodistusta hakiessani :)

Vierailija
1526/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mammanpoika kirjoitti:

Vähän kyllä epäilen että ei ole kovin montaa niin vanhaa täällä, ainakaan enää tähän aikaan.

Tiedoksi vaan, että kun facebook lakkasi toimimasta, niin me vanhemmat sukupolvet teimme siirron tänne, kun tää on meille tuttu tekniikka.

Miten niin Facebook ei toimi?

Vierailija
1527/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun veitsellä ne lähti, ainakin Kultapossusta.

Niin tai sitten tiirikoimalla pohjan levy auki. Minulla oli siis Yhdyspankin maapallo.

Säästöpankkin possujen lukko oli helppo tiirikoida auki sukkapuikolla.

Vierailija
1528/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut nokian kontioita vaikka kaikilla muilla oli. Äiti osti aina siniset tai punaiset saappaat joissa kulki valkoinen viiva pohjan ja saappaan välissä. Kärki oli neliskanttisempi kuin kontioissa.

Joskus 4 luokan paikkeilla useilla oli punainen tai sininen villakangas(?) talvitakki jossa takana tampsi. Oli mulle vieras sana kunnes äiti teetti naapurin tätillä mullekkin tampsi takin joka oli tummanruskeaa vakosamettia.

Kesäkenkinä ruskeat retut tai siniset kangaskengät joissa valkoinen pohja.

Vierailija
1529/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minttunekaksikunnonjokaytossa kirjoitti:

Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

70-luvun alku oli kaikella tapaa jänskää aikaa. Noita kyseisiä sarjoja katseltiin, nehän tuli peräkkäin iltauutisten jälkeen ja Yöjuttuhan päätti illan ohjelman. Sehän tuli niin käsittämättömän myöhään, kuin ilta kymmeneltä!

Spiritismiä pelattiin ja radiokohinasta yritettiin kuunnella viestejä avaruudesta.  Kaukoputket oli kovassa suosiossa, kun taivaalta yritettiin pongailla kuuraketteja sekä tietenkin ufoja.

Aino Kassinen kertoi maagisia ennustuksiaan ja Uri Geller väänteli lusikoita ja siirteli kelloja. Myös mystisiä tarinoita kertoiltiin, suosituimpana varmaankin surupukuun pukeutunut katoava liftari.

70-luku ja etenkin sen alkupuoli oli mahtavaa aikaa. Silloin tehtiin kaikkea paljon ja nimenomaan ulkona. Sisällä oltiin ainoastaan sadepäivinä ja ehkä kaikkein kovimmilla pakkasilla, mutta muuten touhuttiin ulkona. Kesällä oltiin uimarannalla lähes aamusta iltaan, eikä siellä todellakaan oltu aurinkoa ottamassa, vaan se oli jatkuvaa toimintaa, jossa pääosassa oli tietenkin uiminen eri variaatioissaan (litta, pallolitta, hyppytornista hyppiminen monella eri lailla jne), pallopeleistä persmatti ja keinumatti oli uimarannalla kovia sanoja ja tottakai uimakopin oksan reijistä tiiraitiin tyttöjen puolelle, sekä ryömittiin uimakopin alla keräilemässä kolikoita.

Talvella rakenneltiin hyppyrimäkiä, lumilinnoja sekä luolastoja. Rattikelkoilla sekä minareilla laskettiin mäkeä, raivattiin suolle oma luistelurata, luisteltiin, hiihdettiin jne.

Hiihtokilpiluja järjesti monet eri tahot. Itse muistan osallistuneeni koulun kisoihin, koulujen välisiin, seurakunnan, tehtaan, karjalaisten (siis evakkojen lasten eri puolella Suomea), sekä tottakai oman seuran myös. Lusikoita kertyi vinot pinot.

Itselläni oli todella mahtava elinpiiri lapsuudessa. Asuin pikkukaupungissa omakotialueella ja kaikki oli lähellä. Pihan takaa alkoi mahtavat seikkailumetsät, käytännössä lähes pihasta pääsi valaistuille laduille (100 metriä matkaa, jonka pystyi menemään myös hiihtämällä), jotka vei ihan oikeaan hissilliseen laskettelurinteeseen. Uimarantaan oli vain muutama satametriä matkaa eikä kaupungin keskustaan ja kouluihinkaan ollut kuin kilometri matkaa. Kioskille ja lähimpään kauppaan noin puolikilometriä. Eli pyörällä pääsi nopeasti joka paikkaan. 

Oli myös paljon upeita seikkailupaikkoja, vanha käytöstä poistettu mylly, kolmiomittaustorni, purkutuomion saaneita taloja, luoliakin läheltä löytyi, mutta kaikkein tärkein oli pihan takana ollut oma metsämme ja sen kallio jossa leikittiin ja seikkailtiin ja jonne rakensimme monelaisia majoja, korsuista korkealla puussa oleviin majoihin.

Kirjallisuudesta sen verran, että Enid Blytonin tuotanto oli kova sana tuolloin. Tottakai Viisikko, mutta myös Salaisuus ja Sos sarja, joka vasta tuli 70-luvulla. Myös Kim sarjan muistan 70-luvulta. Se oli tanskalainen ja Blytonin sarjoja jonkun verran rohkeampi sarja.

Olen erittäin onnellinen siitä, että synnyin nimenomaan 60-luvulla ja sen alkupuolella, enkä esimerkiksi 90- tai 2000-luvulla. Itse ainakin koin viettäneeni erittäin onnellisen lapsuuden.

Menee hieman ohi aiheen, mutta pakko silti kertoa.

Olen syntynyt 1990 ja kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Lapsena leikittiin ulkona kaikenlaisia pallopelejä ja juoksuleikkejä, tyttöjen leikeissä päällimmäisenä oli nuo samaiset hyppynarut, twistit, ruutuhyppelyt. Leikittiin myös hevosia paljon ja rikkinäistä puhelinta, lipunryöstöä, nurkkajussia, maata ja kaikkia muita sääntöpelejä.

Talvella hiihdettiin, laskettiin mäkeä, oltiin lumisotaa, tehtiin isoja lumilinnoja, -hahmoja ja onkaloita, oltiin kukkulan kuningasta jättimäisissä lumikasoissa... Tämä oli siis ala-asteella.

Yläkoulussa kaikki tämä tietysti loppui jo pelkästään teiniangstin myötä ja silloin tulikin sitten ekat kännykät ja mp3-soittimet, joita räplättiin välituntien ajan.

Siitä se sosiaalisen ja liikunnallisen ajanvieton alamäki alkoi, näin minä ainakin asian näen :D Olen ikionnellinen, että sain kokea nuo leikit ja pelit lapsena. Nyt tuskin ovat kovin suosittuja enää?

Vierailija
1530/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli vanhoissa taloissa vielä asuntoja ilman omaa vessaa ja kylpyhuonetta. Olin hoidossa vanhalla tädillä asunnossa, jonka lähimpään vessaan piti mennä rappukäytävän kautta ja naapurit käyttivät samaa vessaa.

Äidillä oli suonikohjuleikkauksen jälkeen usean päivän sairasloma.

Luokalla levisi sikotauti ja tuhkarokko.

Asun tällä hetkellä 1910 valmistuneessa talossa, ja tähän asuntoon on jossain myöhemmässä vaiheessa tehty vessa maailman pienimpään siivouskomeroon. Se on niin ahdas, että joskus oikein kaipaa sitä takapihan puuseetä, joka siellä on varmasti joskus ollut.

Vierailija
1531/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan rommipommi-jogurttia?

Vierailija
1532/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta 2016 sai Vauvalla vielä valvoa ja postailla öisin! Nopeasti unohtuu. Silloin oli vain rankkuna joskus tämä yötauko, jos joku villiintyi. Vai oliko se jo joskus 2014-2015, mutta kuitenkin.

Vierailija
1533/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apsi-limonadi ja pennin karkit.

Ja limonadipullot oli suljettu "takuukorkeilla", sellaisilla metallisilla missä vedettiin metalliliuskasta ulos ja korkin yli.

Vierailija
1534/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa myytiin pusseissa, ja sitten oli muovikannu, johon kulmastaan auki leikattu maitopussi laitettiin.

Vierailija
1535/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko sellaista että housujen leveät lahkeet laitettiin kumisaappaaseen niin, että olivat vain takaa saappaan sisällä, etupuolella lahje oli saappaan päällä? Tämä onnistui esim. hai-saappaissa, joissa oli matalat varret. 

Vierailija
1536/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko sellaista että housujen leveät lahkeet laitettiin kumisaappaaseen niin, että olivat vain takaa saappaan sisällä, etupuolella lahje oli saappaan päällä? Tämä onnistui esim. hai-saappaissa, joissa oli matalat varret. 

Muistan, ja laitoin juuri noin. Lisäksi kirjoitin tussilla sen ajan bändien nimiä saappaisiin, kuten Sweet, Slade.

Äitini lainasi kerran näitä saappaita, muutama ihmetteli, että mitä noissa saappaissa lukee.

Vierailija
1537/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa myytiin pusseissa, ja sitten oli muovikannu, johon kulmastaan auki leikattu maitopussi laitettiin.

Näistä maitopusseista tehtiin mattoja, meillä oli pyöreä virkattu matto ja toinen matto oli solmittu matto. Kaikki hyödynnettiin

1538/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitokeskuksesta sai nallekarkkeja pennin kappale. Karkkiaski maksoi 20 penniä. Pingoa, Halvan salmiakkia. Chicago- purkat ja jenkki- tyynyt muistan myös. Karkkipitoisia muistoja :-)

Muistan kanssa nuo pennin nallekarkit ja 20 markalla (3,4€)  sai kaupasta kaksi iso kassillista ruokaa.

Vierailija
1539/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli alakoulussa sellainen tapa että kumppareiden varret piti pitää housun lahkeiden sisällä. Sitten joku keksi kääntää saappaista varret ja niitä alettiin käyttää sillä lailla.

Vierailija
1540/2694 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isorokkorokotus koulussa 70-luvun alussa

Oliko tämä muka pakollinen? Ettet muistelisi tuberkuloosirokotetta? Itse olen syntynyt 1964, enkä ole isorokkorokotusta saanut.

Oon syntynyt -65 ja kyllä minäkin sain isorokkorokotuksen.

Siinä  "töpöteltiin" neulalla rokotetta alle sentin kokoiselle ihopläntille vasempaan käsivarteen,

Joillakin alue tulehtui niin pahasti että käsivarteen jäi iso arpi, minulle ei onneksi niin käynyt.