Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1481/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulun joulujuhlaan äidit ompelivat tytöille mekot Stil kaavoista. Opettaja kutsui joulujuhlaa "mekkonäyttelyksi".

Peruskoulussa mulla oli aina aikuisten naisten iltapukukaavoista pienennettyjä asuja, joita (todella) taitava äitini ompeli. Minä sain valita minkä mallin halusin, ja halusinko siihen muutoksia. Kankaat valittiin yhdessä. Kuinka monella on vielä näin..

Vierailija
1482/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen Charlien enkelit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsisuihkuja oli todella jo 70-luvun alussa. Muistan sen, kun meille rakennettiin eteiseen sisävessa vuonna 72 Vessassa oli käsisuihku, lattiakaivo ja liitäntä pesukoneelle. Ja pytty ja lavuaari tietysti myös. Ja ainoa talon lukittava ovi, jonne pääsi raivoavaa isoveljeä pakoon.

Oli myös käsisuihkumainoksia 😬

Harmi, ettei tänne voi laittaa sitä Oraksen aivan järkyttävää käsisuihkumainosta :D.

No kerro!

Siis sehän on palanut kaikkien sen nähneiden verkkokalvoille 😆

Siinä on sellainen 70-luvun tyylinen karvainen dadbody-mies, joka istuu pontevasti pöntöllä käyttelemässä bidee-suihkua. Apua.

Vierailija
1484/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mentiin lääkärille vaikka vähänkin flunssaisina tai kurkku kipeänä niin aina saatiin penisiliiniä. Miten monta kertaa sitä turhaan silloin syötiinkin.

Hetkinen ... otsikossa oli 60-luvulla syntyneet, jotka olivat lapsia 60-70-luvuilla. Tuohon ikäluokkaan kuuluvana muistelen, että ei silloin varsinkaan maalaislapsia lennätetty yhtenään lääkärissä. Penisiliiniä kyllä saatiin joka tarpeeseen ja vähän kaiken varalta, mutta vasta 80-luvulla.

Kyllä ainakin meillä oli yleistä saada penisiliinikuuri jo 70 luvun alussa ja sitä ennenkin. Oltiin silloin sairaana aika paljon koko perhe talvisin. Asuttiin maalla muttei oltu maanviljelijöitä. Omalla autolla isä käytti meitä lääkärillä.

Lapsille oli oma vaaleanpunainen nestemäinen penisilliini, joka maistui hyvältä.

Oli muuten sairaan hyvää. Muistan kun ensimmäisen kerran sain tavallista penisilliiniä. Olin todella pettynyt ja ihmeissäni, kun en saanutkaan enää vaaleanpunaista herkkua.

Maistuiko tosiaan? 1990-luvulla se vaaleanpunainen aine oli niin järkyttävän makuista, että lapsi huusi hillittömästi jo pelkästä hajusta. Minä säästyin siltä lapsena, mikä ehkä oli huono asia. Jouduin viikoksi sairaalaan korvatulehduksen vuoksi.  En taatusti syönyt penisilliiniä turhaan, kun ensimmäisen ja ilmeisesti ainoan kerran sain sitä silloin sairaalassa, muistaakseni vuosi oli 1965. Sen reissun jälkeen sain ensimmäisen ja muistaakseni ainoa legopakkauksen.

Vierailija
1485/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulussa oli monisteita, joissa liilanvärinen teksti ja kemikaalinhaju

Meillä oli koepaperit näitä vahamonisteita vielä 70-luvun lopussa. 80-luvun puolella siirryttiin valokopioihin.

ki

Vahamoniste on eri asia kuin violetti spriimoniste. Vahamonisteen teksti oli mustaa ja se kopioitui paperin taustapuolelle peilikuvana ja siitä"mankeloitiin" kopioksi. Sitä en tiedä, montako kopioa yhdestä vahasta tuli, riittikö edes kaikille 30 oppilaalle.

Vierailija
1486/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu veti Pervetiiniä lootan viikossa. Minäkin sain joskus, kun oli pää kipeä. Auttoi kyllä.

Vierailija
1487/2694 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mentiin lääkärille vaikka vähänkin flunssaisina tai kurkku kipeänä niin aina saatiin penisiliiniä. Miten monta kertaa sitä turhaan silloin syötiinkin.

Hetkinen ... otsikossa oli 60-luvulla syntyneet, jotka olivat lapsia 60-70-luvuilla. Tuohon ikäluokkaan kuuluvana muistelen, että ei silloin varsinkaan maalaislapsia lennätetty yhtenään lääkärissä. Penisiliiniä kyllä saatiin joka tarpeeseen ja vähän kaiken varalta, mutta vasta 80-luvulla.

Kyllä ainakin meillä oli yleistä saada penisiliinikuuri jo 70 luvun alussa ja sitä ennenkin. Oltiin silloin sairaana aika paljon koko perhe talvisin. Asuttiin maalla muttei oltu maanviljelijöitä. Omalla autolla isä käytti meitä lääkärillä.

Lapsille oli oma vaaleanpunainen nestemäinen penisilliini, joka maistui hyvältä.

Oli muuten sairaan hyvää. Muistan kun ensimmäisen kerran sain tavallista penisilliiniä. Olin todella pettynyt ja ihmeissäni, kun en saanutkaan enää vaaleanpunaista herkkua.

Muistaako joku lapsena saadun vitaminoidun valkoisen suklaan? Ne tulivat kuuden pikkuruisen palan paketissa, hopeanvärisessä käärepaperissa. Neuvolan täti sitä minulle toi (mulla on tallella vielä neuvolakirjani, jossa siitä mainintoja) ja sain yhden palan silloin, toisen tällöin ja tykkäsin siitä aivan hirveästi. Joskus on mietityttänyt, johtaako suuri valkoisen suklaan rakkauteni noihin elämäni alkuaikoihin: mikä oli namia silloin, on vielä parempaa nykyään. :D

Valkoinen vitamiinisuklaa oli Jekovit! Sain sitä joskus palan, kun kävin serkun luona. Kotona sitä ei tietenkään ollut. Olisin aina halunnut lisää enkä ymmärtänyt, miksei sitä saa enemmän! ;)  Btw, minäkin rrrrrakasta valkoista suklaata. <3

Jekovit, sehän se oli! Kiitos, en millään jaksanut kaivaa esiin sitä neuvolakirjaa, jossa sen nimi on varmaan mainittu, se on jossain ns. varmassa tallessa. :D

Se, jota lainasit.

Vierailija
1488/2694 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli myös käsisuihkumainoksia 😬[/quote]

Harmi, ettei tänne voi laittaa sitä Oraksen aivan järkyttävää käsisuihkumainosta :D.[/quote]

No kerro![/quote]

Siinä on sellainen 70-luvun tyylinen karvainen dadbody-mies, joka istuu pontevasti pöntöllä käyttelemässä bidee-suihkua. Apua.[/quote]

http://70-luvulta.blogspot.com/2011/12/oi-niita-aikoja.html?m=1

Vierailija
1489/2694 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli myös käsisuihkumainoksia 😬

Harmi, ettei tänne voi laittaa sitä Oraksen aivan järkyttävää käsisuihkumainosta :D.

No kerro!

Siinä on sellainen 70-luvun tyylinen karvainen dadbody-mies, joka istuu pontevasti pöntöllä käyttelemässä bidee-suihkua. Apua.

http://70-luvulta.blogspot.com/2011/12/oi-niita-aikoja.html?m=1

EIIIII .D (toinen silmä tippui jo)

Vierailija
1490/2694 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli ompelupiirejä joissa naiset kokoontuivat juoruamaan naapureista, neulomaan ja kahvia juomaan.

Nykyisin akat on AV:lla, kädessä älypuhelimet puikkojen sijaan ja juorut on bloggaajista ja julkkiksista.

Vierailija
1491/2694 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompeluseurat!

Vierailija
1492/2694 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 60-luvun loppupuolella, joten olen missannut ompeluseurat. Harmi! Tuo on varmaan ollut sellainen hyväksytty naisten tapailun muoto, ei ole ollut soveliasta vain mennä porukalla kahvittelemaan ja höpöttämään "turhia". Vähän sama asia kuin ensimmäiset isot ostoskeskukset ja kauppahallit. Ne olivat Euroopassa sen ajan ainoita paikkoja, joihin hienokin nainen saattoi mennä viettämään aikaa.

Vierailija
1493/2694 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonit ja jauhenliha aina - 30%!

Vierailija
1494/2694 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OHO, edellinen tuli väärään ketjuun, sori!

Vierailija
1495/2694 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkujen vanhemmat lensi pienlentokoneella yli ja tiputti pellolle paketin. Perässä liehui merkkinauha. Isommat lapset juoksi heinäpeltoon etsimään pakettia ja löysivät.

Sisältönä oli kaikille osoitettuna jotain pientä kivaa. Paitsi minulle. Olin nuorin ja täti ei muistanut että olen olemassa.

Taisi olla äiti kun päätti että saan yhteiseksi osoitetut "hullunkuriset perheet" pelikortit.

Vierailija
1496/2694 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammanpoika kirjoitti:

Vähän kyllä epäilen että ei ole kovin montaa niin vanhaa täällä, ainakaan enää tähän aikaan.

Tiedoksi vaan, että kun facebook lakkasi toimimasta, niin me vanhemmat sukupolvet teimme siirron tänne, kun tää on meille tuttu tekniikka.

Vierailija
1497/2694 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin Selja-sarjan ja Runotyttö-sarjan kirjat synttäri- ja joululahjoiksi. Kirjastosta löytyi lisää luettavaa. Ostin koulun jälkeen apteekista salmiakkijauhetta, jolla herkuttelin kirjaa lukien. Muistatteko lakerin? Minulla oli punainen lakerilippis, pitkä musta lakeritakki ja punaiset lakerikävelykengät, jossa oli solki päällä.

Vierailija
1498/2694 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sadepäivänä tuli mieleen varsista käännetyt nokian kontiot. Ne olivat kova juttu koulussa 70/80 lukujen taitteessa.

Vierailija
1499/2694 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sadepäivänä tuli mieleen varsista käännetyt nokian kontiot. Ne olivat kova juttu koulussa 70/80 lukujen taitteessa.

.

Mulla oli myös, jotain hienoa vielä tussilla varsiin sotkettuina.

Vierailija
1500/2694 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, oliko ne muotia. Mulla oli sellaiset vain ja ainoastaan siitä syystä, että isot pohjelihakset oli liian massiiviset pienen koon kumppareihin. Ja ei, isot lihakset EI olleet muotia siihen aikaan. Ja joo, mulla on yhä sama ongelma. Pieni jalka, iso pohje. Ja se on lihasta, ei läskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme