Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1501/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sadepäivänä tuli mieleen varsista käännetyt nokian kontiot. Ne olivat kova juttu koulussa 70/80 lukujen taitteessa.

Ai jaa, oliko ne muotia. Mulla oli sellaiset vain ja ainoastaan siitä syystä, että isot pohjelihakset oli liian massiiviset pienen koon kumppareihin. Ja ei, isot lihakset EI olleet muotia siihen aikaan. Ja joo, mulla on yhä sama ongelma. Pieni jalka, iso pohje. Ja se on lihasta, ei läskiä.

Ainakin meillä päin (Kaakkois-Suomi) kumppareiden varret käännettiin jos niitä joutui koulussa tai muuten julkisesti käyttämään. Ja saappaiden piti olla mustat kontiot.

Vierailija
1502/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko oli kaupassa töissä ja toi sieltä suklaanäkkileipää, eli alapuolella oli suklaakuorrute! Markalla sai 4 tikkaria (Pandan suklaan ja toffeen makuiset) ja 2 eskimojäätelöä, limsoja oli pieni Kalifornia appelsiininmakuinen, Polarita -merkkinen ruskea, vihreä ja punainen. Tupla-patukat oli rapisevassa käärepaperissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikouluun piti pyrkiä eli 10- vuotiaana treenasin koko kevään kotona harjoitustehtäviä päästäkseni kaupungin parhaaseen kouluun. Pääsin. Oppikoulun pihassa oli erillinen aitaus tupakoivia oppilaita varten. Sinne he suuntasivat joka välkällä, joskus oli mukana muutama opettajakin. Kukaan ei ollut kuullut anoreksiasta. Kun yksi tyttö laihtui luurangoksi, puhuttiin, että hänellä on syöpä ( oikeasti anoreksia).

Ylimääräistä rahaa ei ollut.

Liftaaminen oli teinien keskuudessa yleistä ja hyvin pääsi kyytiin.

Interreililtä lähetettiin kotiin muutama postikortti. Ei kukaan edes suunnitellut soittavansa kotiin, reissuhan kesti vain 1 kk.

Jatkuva uusien vaatteiden ostaminen ei ollut muodikasta eikä siihen olisi ollut rahaakaan. Farkut piti olla mutta muutoin käytettiin hyväksi vanhempien ja isovanhempien muodikkaita vaatteita.

Vierailija
1504/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakel kirjoitti:

Isosisko oli kaupassa töissä ja toi sieltä suklaanäkkileipää, eli alapuolella oli suklaakuorrute! Markalla sai 4 tikkaria (Pandan suklaan ja toffeen makuiset) ja 2 eskimojäätelöä, limsoja oli pieni Kalifornia appelsiininmakuinen, Polarita -merkkinen ruskea, vihreä ja punainen. Tupla-patukat oli rapisevassa käärepaperissa.

Ah, se punainen Polarita! Enpä muistanutkaan. Eikö jo siihen aikaan ollut punainen ja keltainen Jaffa, ja punainen Italia?

Oli myös toinen suklaapatukka punaisessa kääreessä, vähän parempi minun mielestäni kuin Suffeli. Sain kauppa-autorahaksi markan, ja sillä sai kaksi eskimoa tai yhden tuutin.

Oppikouluun me pyrimme. Jos pääsimme, kävimme sitten joko pelkän keskikoulun, joka oli jo merkantin koulutusta vastaava, tai jatkoimme lukioon, ja ylioppilastutkinto oli valmis ammattitutkinto moniin toimistotöihin

Tytöt kävivät emäntäkoulua ja pojat maatalouskoulua, ja jotkut harvemmat tytötkin. Ammattikoululinjoja oli molemmille.

Vierailija
1505/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsisuihkuja oli todella jo 70-luvun alussa. Muistan sen, kun meille rakennettiin eteiseen sisävessa vuonna 72 Vessassa oli käsisuihku, lattiakaivo ja liitäntä pesukoneelle. Ja pytty ja lavuaari tietysti myös. Ja ainoa talon lukittava ovi, jonne pääsi raivoavaa isoveljeä pakoon.

Oli myös käsisuihkumainoksia 😬

Harmi, ettei tänne voi laittaa sitä Oraksen aivan järkyttävää käsisuihkumainosta :D.

No kerro!

Tässä:

https://www.iltalehti.fi/fiidifi/a/201701162200054525

Vierailija
1506/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mentiin lääkärille vaikka vähänkin flunssaisina tai kurkku kipeänä niin aina saatiin penisiliiniä. Miten monta kertaa sitä turhaan silloin syötiinkin.

Hetkinen ... otsikossa oli 60-luvulla syntyneet, jotka olivat lapsia 60-70-luvuilla. Tuohon ikäluokkaan kuuluvana muistelen, että ei silloin varsinkaan maalaislapsia lennätetty yhtenään lääkärissä. Penisiliiniä kyllä saatiin joka tarpeeseen ja vähän kaiken varalta, mutta vasta 80-luvulla.

Tämä pitää paikkansa. Minäkin olen monta nielutulehdusta sairastanut, ettei lääkäriin viety - vaikka kurkku oli niin kipeä, ettei pystynyt edes omaa sylkeä nielemään. Kerran vietiin korvatulehduksesta lääkäriin, se oli silloin, kun tärykalvo puhkesi.

N-65

Vierailija
1507/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markalla 20 isoa toffeetikkaria. Ongenkoukut pari-kolme penniä kipale. Hiiriä myin naapuriin kissan ruoaksi 5p raato.

Vierailija
1508/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun hiihdettiin kansakouluun talvella.

Me ei hiihdetty, kuljettiin bussissa suksien kanssa kouluun.

Vierailija
1509/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arja-tädin Tenavatuokio! Miks muuten ne lapset käveli muovikori pään päällä sen tunnuslaulun ajan?

Siinä tavoiteltiin hyvää ryhtiä. Kun kuljettiin hernepussi pään päällä, laulettiin samalla: "Ryhdikkäänä astelen, hernepussin päässä pitelen. Eteeni mä katson vaan, enkä horju tuumaakaan."

Vierailija
1510/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvää ja Onnellista aikaa. Mitään ei puuttunut, vaikka rahaa ei paljoa ollut. Hyvä lapsuusperhe. Nyt kaikki muut kuolleet ja minä yksin.

Vierailija
1511/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenohjelmat: Kössi Kenguru, Kylli-täti, Myyrä ja toodella pelottava Kasper. Se englannin kielikurssi, jossa toinen poliiseista oli Neil Hardwick. "Where is the cat? Cat is in the moon" ja samassa ohjelmassa se hullunnaurua naurava naispahis.

Jälkeenpäin jostain luin, että oikea lausemuoto olisi kuulunut Cat´s on the moon. Mutta sitten olisi jonkun mielestä tullut liikaa opetettavia sanoja ja siksi käytettiin sanaa "on".

Ohjelmasta on muuten pätkä Yle Areenassa.

https://areena.yle.fi/1-50155955

Vierailija
1512/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi käytettiin sanaa "on".

^"in"

Vierailija
1513/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun hiihdettiin kansakouluun talvella.

Me ei hiihdetty, kuljettiin bussissa suksien kanssa kouluun.

Hiihdin minäkin kouluun sen 4km päivä. Mukavaa oli. Luokan seinälle sai laittaa kilometrit. Minä voitin, koska hiihdin iltaisinkin hyviä matkoja. Olisipa ollut valmentaja, niin olisi varmasti tullut parempikin hiihtäjä. Suksia tervattiin ja poikkimenneitä parsittiin kasaan. Svul on vielä kunniassa.

Vierailija
1514/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisimmat lastentaudit oli tapana sairastaa eikä niinkään rokotteilla estää. Podin sikotaudin, vesirokon ja tuhkarokon. Keltaista Jaffaa sai kipeänä juoda ja äiti osti mulle Anna- ja Runotyttö-kirjoja.

Sikotautirokote oli jo olemassa v. 1960, mutta sitä käytettiin lähinnä armeijassa. MPR-rokote sitten vasta 1980-luvun puolella. Tuhkarokkoa ja vihurirokkoa vastaan alettiin rokottamaan vasta 1975. Vesirokkorokote tuli Suomeen vasta 1995.

Eli ei vain ollut tapana sairastaa vaan oli sairastettava, kun rokotteita niihin ei yksinkertaisesti ollut vielä aiemmin.

Vierailija
1515/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isorokkorokotus koulussa 70-luvun alussa

Oliko tämä muka pakollinen? Ettet muistelisi tuberkuloosirokotetta? Itse olen syntynyt 1964, enkä ole isorokkorokotusta saanut.

Vierailija
1516/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla naisilla oli kunnon Karpon karvalakki jalkojensa välissä.

Kävin viikonloppuna uimahallissa. Karvaisuus on taas muotia. Oli naisia teini-ikäisistä kolme-nelikymppisiin ja vanhempiin naisiin, kukaan ei ollut siistinyt karvoitustaan.

Vierailija
1517/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi minua rokotettu niinkin häijyä tautia vastaan kuin isorokko, tosin en tiedä mahtaako siinä ole enää vaikuttaa.

Älä suotta murehdi rokotteen tehoa. Isorokko hävitettiin kokonaan maailmasta jo 40 vuotta sitten.

Vierailija
1518/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut maalla pienellä paikkakunnalla. Kaksi kertaa viikossa tuli kauppa-auto, jota jouduin maitolaiturilla odottelemaan, koska se oli useimmiten myöhässä. Muistan kun jäätelötuutit tulivat, hinta oli 75 penniä ja makuna vanilja. Useimmiten varsinkin kesällä kauppa-auton pakastin oli liian lämmin, ja jäätelöt puoliksi sulaneita. Myös jogurtit tulivat, maku oli hedelmäpommi- jotain outoja hedelmäpaloja oli joukossa. Maistuivat pahoilta, koulussa niitä oli välipalana ja opettaja pakotti syömään :( Paras limsa oli tummanruskea omenapore, jota sai joskus harvoin. Suklaapiirakka oli uusi resepti, sitä leivottiin juhannukseksi. Myös lämpimiä voileipiä tehtiin ja sinistä lenkkiä juustosiivuilla ja sinapilla uunissa. Ensimmäiset pitseriat avattiin lähikaupungissa, kotona tehtiin jauhelihapitsaa. Kirkonkylän sekatavarakaupasta sai nallekarkkeja pennillä. Viikkoraha oli 1 markka.

Vierailija
1519/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ala-asteella piti saada Beavers-farkut! Ja kireät! koulussa meidän luokan tytöt kuuntelivat Bay City Rollerssia ja pojat Hurriganesia.

Juu, Beaversit oli myös minun ensimmäiset merkkifarkkuni ja oli niistä tosi ylpeä. Sain niihin myös Remun, Cissen ja Ilen nimmarit, kun pääsin itseäni vanhemman serkkuni kanssa Hurriganesin keikalle. Vähänkö oli koulukaverit kateellisia, kun maanantaina kouluun mennessä oli kyseiset farkut nimmareineen jalassa :)

Mulla oli mic macit.

Mulla äidin tekemät farkut. Ensimmäiset oikeat farkkuni sain vasta yläasteella, kun ostin kesätyörahoillani.

Vierailija
1520/2694 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ollenkaan ADHD ja keskittymishäiriöisiä lapsia.

Silloin oli vain kauhukakaroita ja ylivillejä lapsia.

Kyllä oli, heitä kutsuttiin MBD-lapsiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi