60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2694)
Vierailija kirjoitti:
Stereotesti, kuka muistaa vielä.
Minun mielestäni se oli typerin radio-ohjelma ikinä ja sen loppumisen odottaminen joka kerta harmitti.
Pentti Fagerholmin monotonisella äänellä: ... nyt aiheutamme tahallisen vaiheistusvirheeen ja ääneni pitäisi nyt kuulua sterovastaanotossa epämääräisestä suunnasta ja monovastaanotossa häipyä lähes kuulumattomiin ... äh, muistan tuon vieläkin vaikka viime kerrasta kun kuulin on varmaan kolmekymmentä vuotta!
Ja keskiyöllä ohjelman loppuessa Maamme-laulu.
Hollannikkaat olivat sen ajan crocsit, enkä ole tykännyt niistäkään. Ei minulla ollut hollannikkaita, mutta Hai-saappaat oli.
60-luvulla syntyneen muistoja 80-luvun alkupuolelta. Sairaanhoito-opistossa ei opiston pääovesta ollut lupa tulla ulos shortseissa, vaan oli käytettävä asuntolan ovea. Hoitajapuvun alla ei sopinut käyttää pilkullisia alushousuja, koska potilaat olivat valittaneet.
Kun TV kuva ei näkynyt kunnolla niin yksi kiipesi katolle antennin suuntaa vaihtamaan ja muut olivat ruudun edessä ja ikkunasta kuorossa huusivat:"Nyt, nyt, ei nyt... NYT näkyy".
Maaseudulla kesällä 60 luvulla ro maa nit kiersivät "hevoskärryillä talosta taloon ja kauppasivat liinojaan ja myös sanoivat :"Hyvä emäntä anna sitä ja tätä, ompas emännällä kaunis tytär, komea poika, hieno talo jne.. Hyvä emäntä anna tämä" Kun äiti ei antanut niin tytär olikin sitten ruma ja manasivat ja kirosivat ja sylkivät
ja mennessään naiset nostivat hameensa ja pyllistivät. Yksi heistä pissasikin rappujen eteen samalla. Heillä ei ollut alushousuja. Muistan myös että kirkonkylällä oli suihkuallas ja siinä keskellä patsas mistä tuli vesi. Samat henkilöt veivät lapsensa siihen uimaan kesällä.
Kävi myös kulkukauppiaita jotka kulkivat talosta taloon pyörällä ja möivät vaikka mitä pientä kamaa sellaisesta jännältä kontista joka avattuna näytti melkein kaikki tavarat. Minulla on vieläkin tallessa neularasia jonka äiti osti kulkukauppiaalta v. 1966.
Sukkanauhat ja sukkanauhaliivit!
Huutista eiks 60-luvulla syntyneet oo jotain 70-kybäsiä muumioita jo
Onpa outo kirjoitti:
Laskuopin kertaaminen ei olisi pahaksi. Jos nyt vielä olet kouluun ehtinyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stereotesti, kuka muistaa vielä.
Minun mielestäni se oli typerin radio-ohjelma ikinä ja sen loppumisen odottaminen joka kerta harmitti.
Pentti Fagerholmin monotonisella äänellä: ... nyt aiheutamme tahallisen vaiheistusvirheeen ja ääneni pitäisi nyt kuulua sterovastaanotossa epämääräisestä suunnasta ja monovastaanotossa häipyä lähes kuulumattomiin ... äh, muistan tuon vieläkin vaikka viime kerrasta kun kuulin on varmaan kolmekymmentä vuotta!
Me kuunneltiin yksissä kesämökkibileissä jokunen vuosi sitten äänilevyltä tosi vanhojen äänentoistolaitteiden kautta tota fagerholmin stereotestiä ja se herätti todella paljon nostalgisia tunteita Encoreja vaadittiin kovasti. Ei se skidinä niin paljoa innostanut varmaan, ehkäpä silloin se rinnastui toistuvuutensa myötä johonkin trivago-mainoksiin. Nyt osaa arvostaa Fagerholmin persoonallisen auktoriteettista ääntä ihan eri tavalla.
Ja mainio Pentti Fagerholmhan oli Matti Fagerholmin isä. Taitaa Matti olla tunnetumpi Mike Monroena nykyisin.
Onpa outo kirjoitti:
En itsekään ollut koulussa mikään matemaattinen nero, mutta sinä olet vieläkin huonompi!
Laskepa nyt vaikka näin: 2020 miinus 1960. Siis tämä vuosi miinus vuosi 1960.
Paljonko saat tulokseksi? 70? Hus siitä ottamaan yhteyttä heti matikan opettajaasi!
Vierailija kirjoitti:
Kun TV kuva ei näkynyt kunnolla niin yksi kiipesi katolle antennin suuntaa vaihtamaan ja muut olivat ruudun edessä ja ikkunasta kuorossa huusivat:"Nyt, nyt, ei nyt... NYT näkyy".
Totta. Meillä tv-antennin suuntaaminen oli melko helppoa: "Harava" käännettiin naapurin talon pskahuussia päin. Meillä oli antenni pitkän metalliputken päässä maassa, onneksi.
Onpa outo kirjoitti:
Kiesus, mikä nero olet. Kuusikymmenluvulla syntyneet ovat jo 90-kymppisiä multapaakkuja. Osaathan tuon nyt laskea. Kaikki jotka ovat syntyneet 2000-luvun jälkeen ovat nuoria, aina 17-vuotiaita. Ikuisesti.
Eikös tuolla ketjun alkupuolella jo arveltu että 60-luvulla syntyneet ovat vanhoja. Sellaisia nurkan takaa esiin ponnahtavia home-luurankoja kuten vaikkapa Indiana Jones-filmissä näytetään.
Jep. Semmosia myö ollaan. Varo, babe, hyökätään sinun kimppuus Prismassa Tena-hyllyjen välistä.
60-luvulla lapsuus oli ihanaa aikaa, ainakin paljon hienoja muistoja! Nyt lyö ikärasismi vasten kasvoja ja tyrmistyttää!
..
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kesällä 60 luvulla ro maa nit kiersivät "hevoskärryillä talosta taloon ja kauppasivat liinojaan ja myös sanoivat :"Hyvä emäntä anna sitä ja tätä, ompas emännällä kaunis tytär, komea poika, hieno talo jne.. Hyvä emäntä anna tämä" Kun äiti ei antanut niin tytär olikin sitten ruma ja manasivat ja kirosivat ja sylkivät
ja mennessään naiset nostivat hameensa ja pyllistivät. Yksi heistä pissasikin rappujen eteen samalla. Heillä ei ollut alushousuja. Muistan myös että kirkonkylällä oli suihkuallas ja siinä keskellä patsas mistä tuli vesi. Samat henkilöt veivät lapsensa siihen uimaan kesällä.
Kävi myös kulkukauppiaita jotka kulkivat talosta taloon pyörällä ja möivät vaikka mitä pientä kamaa sellaisesta jännältä kontista joka avattuna näytti melkein kaikki tavarat. Minulla on vieläkin tallessa neularasia jonka äiti osti kulkukauppiaalta v. 1966.
No romaaneja en nähnyt kuin kirjahyllyssä. Sen sijaan romanit kulkivat minun aikanani kyllä jo yleensä pakettiautolla tai. Meillä kävivät monestikin. (jopa 80-luvun lopussa, jolloin harrastin jo valokuvausta ja sain ottaa heistä valokuvia muistoksi. Lähetin postissa heille kopiot.)
Emme varmasti olleet sen rikkaampia kuin nuo romaniperheet, mutta äiti osti aina jonkin liinasen ja antoi yleensä itsetehtyä leipää tai jauhoja, kananmunia vastaan.
Ja muitakin kulkukauppiaita oli. Esim. Tietokirja-sarjojen, huonekalujen, kenkien, mattojen myyjiä, tauluja.
Joskus kävi invalidi-mies, joka möi itse tekemiään puisia kodintarvikkeita.
Meidän kylällä kävi myös polkupyörällä ajavat Jehovan-todistaja siskokset. He olivat aina äärimmäisen hienotunteisia eivätkä varmasti tyrkyttäneet uskoaan.
Vaikka emme lukeneet heidän myymiään Herätkää- ja Vartiotorni-lehtiä, äiti osti, koska siskokset olivat niin mukavia.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntyneen muistoja 80-luvun alkupuolelta. Sairaanhoito-opistossa ei opiston pääovesta ollut lupa tulla ulos shortseissa, vaan oli käytettävä asuntolan ovea. Hoitajapuvun alla ei sopinut käyttää pilkullisia alushousuja, koska potilaat olivat valittaneet.
Ohis. 80-luvulla oli valkoiset housut muotia. Itsekin tajusin ruveta käyttämään valkoisia pikkareita kun kuviolliset alkkarit kuulsivat valkoisten housujen läpi. Kääk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v ja sain ensimmäisen kesätyöpaikkani 70-luvun lopulla Seppälän myymälästä forumista. Seppälä oli siihen aikaan iso juttu. Olin niin polleana, kun sain olla siellä töissä ja pukeutua heidän vaatteisiinsa. 😊
Muistan, kun kävin ostoksilla forumin Seppälässä. Se oli siihen aikaan todella iso juttu. Seppälän myyjät olivat nykyajan missejä. Sinne palkattiin vain kauniita myyjiä. Vaatteet olivat todella iso juttu.😊
Ainakin 80-luvulla Seppälän vaatteissa oli näkyvällä paikalla merkki S-style. Hävetti, kun muut näki, että sellaisesta halpakaupasta tuokin on vaateensa ostanut.[/quote
80-luvulla kukaan ei hävennyt Seppälän vaatteita. Päinvastoin. Et ole ollut nuori 80-luvulla.
No minä ainakin olen ollut nuori 80-luvulla.
Ja Kuopiosta käytiin ostamassa Seppälän vaatteita, jos vanhemmat antoivat rahaa linja-autoon ja tietysti niihin vaatteisiin.
Omalla kylällä kun oli vain K-kaupan Vaatehuone ja eräs kallis farkkuliike sekä pari muuta kauppaa, joissa oli myös jokunen vaate myytävänä.
Itse asiassa olen ostanut vuonna -86 ylioppilaslakinkin Seppälästä, koska se oli halvin.
Mutta lähinnä teimme vaatteet itse, kun olimme vähän kummallisia hippejä ja outoja.
Areenasta voi katsoa elokuvan Rakastunut rampa. Katsoin sen silloin pienenä, enkä oikein tajunnut tietysti koko elokuvan traagisuutta.
Tiesin Vesa- Matti Loirin ja jotenkin luulin, että tämä elokuva on jonkinlainen Uuno Turhapuro-filmi.
Nyt olen katsonut tuon elokuvan kolme kertaa ja jotenkin muistini lokeroihin oli kuin olikin jäänyt rakastunut rampa-kappale, jonka on säveltänyt ja sovittanut Matti "Rag" Paananen ja sanat ovat itse Joel Lehtosen.
Yritän opetella laulamaan itse tuon aika vaikean laulun, mutta sanat ja sävel ovat niin koskettavia, että tillahdan itkuun keske kaiken.
Mitä te muut 60-luvulla saitte katsoa tv:sta? Tarkoitan aikuisten ohjelmia? Meillä ei kielletty mitään, Käpy selän alla, Kahdeksan surmanluotia jne. kaikki saatiin katsoa.
Paitsi seitkytluvun alun Yöjuttu-sarja! Se minulta, perheen nuorimmalta jouduttiin kieltämään, kun pelkäsin etten uskaltanut mennä edes vessaan illalla.
70-80-lukujen vaihteessa tytöillä oli tosiaankin muodissa vitivalkoiset farkut. Jotkut, joilla oli pulskempi ahteri, näyttivät takaapäin ankoilta. Niinpä muutimme termin "pilluralli" akuankkojen katselemiseksi.
Ajelimme siis sinapinruskealla Datsun 100A:lla (Karvanopat + jalopuinen ratti +jalopuinen vaihdenuppi + Wunderbaum) kirkonkylän raittia katsellen akuankkoja.
Kerran mukanamme oli tuttavaperheen luona kyläillyt italialainen nuorimies. Hän ihmetteli autokierroksen aikana, miten Suomessa on niin paljon prostituoituja. Hänen kotikaupungissaan vain hutsut kulkevat tyttöporukalla kadulla ilman miespuolista suojelusta.
Selitin, että eivät nuo tytöt ole prostituoituja - ne antavat ilmaiseksi. Tämän sai myös italiaano-ystävämme myöhemmin ilokseen todeta.
Onpa outo kirjoitti:
Ei vielä, pikkuressukka. Kun opit laskemaan huomaat että vuonna 1960 syntyneet täyttävät tänä vuonna vasta 60 vuotta. Sen jälkeen syntyneet ovat siis vielä viiskymppisiä.
Puss :)
Vierailija kirjoitti:
Onpa outo kirjoitti:
En itsekään ollut koulussa mikään matemaattinen nero, mutta sinä olet vieläkin huonompi!
Laskepa nyt vaikka näin: 2020 miinus 1960. Siis tämä vuosi miinus vuosi 1960.
Paljonko saat tulokseksi? 70? Hus siitä ottamaan yhteyttä heti matikan opettajaasi!
1960-luvun lapset joutuivat jäämään luokalle, jos eivät osanneet tuotakaan laskea. Tai ainakin saivat ehdot tai joutuivat apukouluun.