Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
2681/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrskylinnut oli 70-luvun suosikkisarjani, Lassie ja Musta Ori. Sarjakuvista Ruutu ja Non Stop johdattivat hyvän Eurooppalaisen sarjakuvan maailmaan kuten Valeria ja Laureline tai Corto Maltase. Rokkia ei meillä kuunneltu, vaan käytiin piano- ja viulutunnilla ja lastenlevyltä soitettiin Pekka ja susi ja muita musiikkisatuja.

Vierailija
2682/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin Nahkahiihtoon 1958. Reitti oli Kälviä Kaarlela Kokkola  Kälviä. Aamulla lähtö ja pimeän tullessa perillä. Kuinka pitkä hiihto se oli. Minulla on siitä kunniakirja, mutta matka puuttuu 

Minulla on myös kunniakirja Kokkolasta. Matka oli kyllä paljon lyhempi, olisiko ollut ihan kilometrin pari, jotenkin muistaisin matkoja olleen eri ikäisille tai  eri matkan hiihtämään haluaville. Ja todella joskus 60luvulla oli tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2683/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

User8973 kirjoitti:

Vähän kyllä epäilen että ei ole kovin montaa niin vanhaa täällä, ainakaan enää tähän aikaan.

Vai vanhaa, just eläke iän kynnyksellä olevia ollaan.

Vierailija
2684/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin Nahkahiihtoon 1958. Reitti oli Kälviä Kaarlela Kokkola  Kälviä. Aamulla lähtö ja pimeän tullessa perillä. Kuinka pitkä hiihto se oli. Minulla on siitä kunniakirja, mutta matka puuttuu 

1960 luvulla syntyneet?

Vierailija
2685/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1959 viimeisenä päivänä . teini ikä oli mukava -70 luvulla, leveä lahkeiset housut joissa jatkot.

Vierailija
2686/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli meidän vuosikymmen, olimme nuoria silloin.

Vierailija
2687/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

User8973 kirjoitti:

Vähän kyllä epäilen että ei ole kovin montaa niin vanhaa täällä, ainakaan enää tähän aikaan.

Vai vanhaa, just eläke iän kynnyksellä olevia ollaan.

Oon 64v, lokakuun alusta jäin eläkkeelle. Useinkin täällä selailen, luulen taas, ettei nuoria juurikaan ole.

-67 menin kouluun kuusivuotiaana. Isi vei ja haki traktorilla. Koulumatka oli 7km. Vuodenvaihteessa saatiin taksikyyti. Edistystä. Oppikouluun viidenneltä, peruskoulu saavutti minut muistaakseni 1976. Kansakoulussa oli ihana kirjakomero. Sai lainata yhden kirjan viikossa, että jäi aikaa kotiaskareille. Lypsylle, ruoanlaitolle, tiskaamiselle, siivoomiselle, pyykille. Saunan padassa äiti keitti lakanapyykkiä. Sisälle tuli kylmä vesi, tiskivesi keitettiin hellalla. Jne

Vierailija
2688/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luku oli meidän vuosikymmen, olimme nuoria silloin.

1980 - Pelle Miljoona, minä 19v

Moottori tie on kuuma

Oli silloin ja soi edelleen, upea biisi

Vierailija
2689/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80-lukujen vaihteessa oli tarve todistella: Baby,Im a rockabilly!!

Vierailija
2690/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaako täällä joku varsinkin Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella (ehkä muuallakin) aikoinaan asuneet erikoista sääilmiötä kun koulun päättäjäispäivänä 31.5.1975 satoi lunta. Kyllä siinä pikku retukengät kastui. 

Oli oikein pakko tilastoista tarkastaa, että oliko kyseinen päivä todella niin kylmä, että lunta tuolloin on satanut ja toden totta kyllä kyseinen päivä oli ajankohtaan nähden varsin kylmä. Monin paikoin oli edellisenä yönä ollut hallaa, joka nyt ei sinänsä ole harvinaista toukokuun lopulla, mutta ei vielä aamullakaan ollut kuin muutama aste lämmintä, eikä lämpötila päivälläkään noussut monin paikoin kuin muutamaan asteeseen ja sadetta tuli ympäri Suomea. Tosin esimerkiksi Turku ei ollut lainkaan kylmin ja sateisin paikka, kun taas Porissa satoi todella paljon, eikä päivän ylin läpötilak

Oi. Upeat kengät. Mullakin oli vähän samanlaiset, isosiskolta perityt

Vierailija
2691/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 70 luvun alussa tuli lauantaisin lasten ohjelma joss alussa näkyi rantamaisemaa ja oli pelottava musiikki. Harmi kun en muista muuta kuin sen että pelotti kun musiikki alkoi. Sitten tuli Peppi Pitkätossu ja oli piiiitkä aika odottaa viikko seuraavaa jaksoa

Oisko ollu Soittorasia? Nimestä en ole varma, mutta sen pelottavan tunnelman muistan kyllä. Peppiä katsoin myös ja Vaahteramäen Eemeliä. PikkuKakkosessa näytettiin Pingua, Myyrää ja Pelle Hermannia. Avaruusasema Alfa. Naapurilähiö. Rintamäkeläiset. Peyton Place. Mustavalkotelkkari meillä oli vuoteen 1980 saakka.

Ulkona leikittiin paljon kesät talvet. Kaveriporukalla pihapelejä esim. tervapataa, nurkkaukkoa, peiliä ja 10 tikkua laudalla. Twistiä ja narua hypättiin.

Peikkojäätelön muovipurkkeja oli meillä lapsilla leikeissä. Barbieta ei tainnut olla koska se oli kallis, mutta muistaakseni Cindy-nimisen sain lahjaksi. Oli vähän pienempi kooltaan kuin barbie. Sillekin äitini ompeli vaatteita, ostovaatesetti oli odotettu joululahja! Joita ylipäätään muutaman sai, osa pehmeitä paketteja. Ei sellaisia lahjaröykkiöitä kuin nykyään.

Äidin kokkaamaa kotiruokaa syötiin ja äidin suurimmaksi osaksi ompelemia vaatteita pidettiin. Duunariperhe oltiin, ei rikkaita jos ei ihan köyhiäkään. Auto meillä aina on ollut.

T: N-vm.-67

Vierailija
2692/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin aina siivottiin ja leivottiin sillä sunnuntaisin yleensä lähes aina kävi vieraita (tai itse käytiin kyläilemässä tuttavilla ja sukulaisilla/mummolassa).

Vierailija
2693/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko sitä lapputestiä oliko se tuhkarokon takia.Kaikille laitettiin jonossa rintaan laastarit viikoksi ja sitten terveydenhoitaja tarkisti reaktion Jos ei mitään tullut rokotettiin.

Jonossa mentiin tytöt ja pojat.Ei kysytty haluaako ja yksityisyyttä ei tunnettu.

Vierailija
2694/2694 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko sitä lapputestiä oliko se tuhkarokon takia.Kaikille laitettiin jonossa rintaan laastarit viikoksi ja sitten terveydenhoitaja tarkisti reaktion Jos ei mitään tullut rokotettiin.

Jonossa mentiin tytöt ja pojat.Ei kysytty haluaako ja yksityisyyttä ei tunnettu.

Ei ollut tuhkarokko vaan olisiko ollut joku tuberkuloositesti? Itse jouduin rokotettavaksi ja vieläkin on reidessä arpi. Sen ajan lapset sairastivat tuhka- ja vesirokot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme