60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2694)
Äkkii koulusta kotiin kun alkoi Musta ori!
Oli kivaa jos oli sairaana sai katsoo koulutv kotona.
Where is the cat ne kaksi poliisia toinen oli Neil Hardwick. Pieni talo preerialla oli suosikkini.
Myös käytöskukkaset, Hinkua ja Vinkua mut suursyömäri sai pelkäämään.
Jäätelöpikaarit joiden pohjalla oli purkkapallo.
Radio Luxemburg!
Talvisunnuntaisin koko perhe lähdettiin kävelylle aina baarin kautta kotiin ostimme litran jäätelöpaketin joka jaettiin meille lapsille ja äiti rappasi mitä jäätelöpakettiin jäi.
Lauantaisauna ja lämpimät voileivät!
Jos yöjuttu tuli tv vannotin vanhempia herättämään mut, ei tulleet.
Joskus vaklattiin salaa ku katsoivat tv.
Joku taisi kysyä ohjelmaa, jossa oli tietynlainen moottoripyörä. Liekö moottoripyörä vaihtunut jossakin vaiheessa, mutta ainakin yhdestä löytyy kuvauksen kaltainen ohjaustanko.
Olisikohan kyseessä ollut onnen päivät eli happy days ja fonzie: https://www.google.fi/search?q=happy+days+fonzie&source=lnms&tbm=isch&s…
Vierailija kirjoitti:
Maitoa myytiin pusseissa, ja sitten oli muovikannu, johon kulmastaan auki leikattu maitopussi laitettiin.
Meillä Kokkolassa oli maidot litran tetroissa.
Seinäjoella oli niitä maitopusseja ja sukulainen keräsi niitä äidille, jotta äiti sai solmittua sellaiseen verkkopohjaan maitopussimattoa.
Muistaako kukaan niitä luultavasti 1970 -luvulla valmistettuja suklaavohvelikeksejä, joiden mukana tuli sellainen pieni satukirjavihkonen? Niitä satukirjavihkosia oli erilaisia ja niitä sitten vaihdeltiin, että olisi saatu mahdollisimman monta erilaista.
Onko kukaan maininnut niitä "ässiä", joista sai tehtyä ketjuja? Itse olen syntynyt 1964 ja sain jossakin vaiheessa vain niitä ässiä, mutta kuulemani mukaan ne taisi tulla jonkin purkan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poni, Jopo, Kombi. Poni oli neutraali, Jopo vähän vähettävä kuin se miellettiin vasemmistolaiseksi ja Kombi osuuskaupan väen lapsilla.
Neljäskin oli. Sellainen kirkkaankeltainen, missä oli kukkatarra. Näytti hippipyörältä. Minulla oli sellainen, mutta en muista merkkiä.
Oliko tämä?
https://1.bp.blogspot.com/-499pm4VGqIk/T-s6Lvsf4TI/AAAAAAAAAHU/FXrdViLK…
Voi unohdin kukkakombin, vaikka itselläni oli juuri se. Ostin omilla rahoillani ja olin siitä kovin ylpeä, kun muilla ei ollut samanlaista. Oranssi ja pieniä kukkasia, ei ollut tuo mikä kuvassa, mikä oli minulla, mutta niitä taisi olla pari eri mallia. Itse asiassa se on tallessa meillä lapsuudenkodissa vieläkin, olen ajatellut kunnostaa ja antaa kierrätykseen. Runko on hyvässä kunnossa yhä. Nopsa kombi Flowers hakusanalla löytyy se mikä oli minulla, romuako vai ei -linkissä vaan en saa sitä linkitettyä kun tulee ponnahdusikkunana.
Minulla oli sellainen violetti ilmeisesti Nopsan fleur polkupyörä. Valitettavasti se varastettiin Porvoon linja-autoaseman edestä, vaikka oli omalla lukolla kiinni ja sen lisäksi ketjulukolla kiinni pyörätelineessä. Kuulemma sen ketjulukon sai helposti auki (myös yhdellä irrotetulla mattopommilla. Taisi olla jokin papattimatto tai vastaava, jonka me kersat sitten hajotettiin, että saatiin yksi kerrallaan paukautettua.)
Niitä fleur polkupyöriä löytyy näköjään keltaisenakin: https://www.google.fi/search?q=fleur+polkupy%C3%B6r%C3%A4&tbm=isch&ved=…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina nopeesti kotiin koulun jälkeen kun telkasta alkoi klo 14.30 muistaakseni Vaahteramäen Eemeli, äiti oli leiponut päivällä hyvää pullaa ja valmisti ruokaa, viikonloppu alkoi ja sisarukset tuli viikonlopuksi kotiin, olivat muuttaneet jo pois kotoa.
Tuttu kuvio, paitsi että minun siskoni asui kyllä ihan kotona. Mutta joo, ne perjantain lasten/varhaisnuorten ohjelmat oli kyllä odotettuja. Se oli mainio päätös kouluviikolle ja vastaavasti startti viikonlopulle. Yleensähän ohjelmia oli kaksi. Esimerkiksi juuri vaikkapa Vaahteramäen Eemeli ja perään Musta ori. Muistan myös Lehtori Musan ja totta kai Onnenpäivät, jotka myös kuului noihin perjantain iltapäivän ohjelmiin.
Jossain kohtaa tuli myös uutuutena oma kuuluttaja noille iltapäivän ohjelmille ja erityisesti muistan heistä jo edesmenneen joulupukkinakin tunnetun Kosti Kotirannan ja erityisesti Mika Jenytinin, joka Velipuolikuun sketsissä sai nimen Mikä Venytin.
Niin ja olennaisena osana perjantai-iltapäivän tv-sessioon kuului totta kai minullakin äitin leipoma tuore pulla ja iso lasi kylmää maitoa :)
Hyvä ystäväni lukiossa oli paljon Mika Jenytinin näköinen ja juuri siihen aikaan kun Jenytin oli usein tv:ssä. Ystävääni huudeltiin Jenytiniksi eikä hän ollut ollenkaan asiasta mielissään. 😄
Vierailija kirjoitti:
Jännää tuo turvallisen Suomen rakentaminen kun täällä on muuttunut tilanne jatkuvasti kusisemmaksi.
Vaavelit pois ihmisten ikäisten ketjusta! Aloita se 2000-luvun nuorten oma ketju ja mene sinne narisemaan. Kyllästyttää narisevat teinit oikeassakin elämässä, saati sitten vauva av:llä.
Lipton teepakettien mukana tuli tarroja, joilla sitten tuunattiin kenkiä.
Vai näinkö unta?
Kukaan muu ei muista niitä tarroja.
Vierailija kirjoitti:
Vai näinkö unta?
Oon syntynyt 1962 ja mä en ainakaan muista tommosta. Muropaketeissa oli lelu jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan niitä luultavasti 1970 -luvulla valmistettuja suklaavohvelikeksejä, joiden mukana tuli sellainen pieni satukirjavihkonen? Niitä satukirjavihkosia oli erilaisia ja niitä sitten vaihdeltiin, että olisi saatu mahdollisimman monta erilaista.
Onko kukaan maininnut niitä "ässiä", joista sai tehtyä ketjuja? Itse olen syntynyt 1964 ja sain jossakin vaiheessa vain niitä ässiä, mutta kuulemani mukaan ne taisi tulla jonkin purkan mukana.
Voih, olinkin jo unohtanut ne "ässät" niitä oli montaa eri väriä.
Vierailija kirjoitti:
Vai näinkö unta?
Kenkien tuunausta en kyllä muista, mutta olen nähnyt sellaisia pieniä pyöreitä keltaisia tarroja. Olivatko sellaisia vai jotain muita?
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan että mulla oli pieni satukirja Siniparrasta, jossa pelottavia kuvia. Yks päivä tuli jostain mieleen tämä pieni kirja. Muistan, että katselin kaverin kanssa sitä pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai näinkö unta?
Kukaan muu ei muista niitä tarroja.Kenkien tuunausta en kyllä muista, mutta olen nähnyt sellaisia pieniä pyöreitä keltaisia tarroja. Olivatko sellaisia vai jotain muita?
Juuri niitä tarkoitin. Taisivat olla hymiöiden esivanhempia. Kiitos siitä tiedosta, etten ollut ainoa joka ne muistaa.
Jotku suomen uusio-50-lukulaiset bändit oli kauhean kuulosia ja olosia.
Se Fonzien pyörä oli Triumph ja hän ei todellakaan osannut ajaa ollenkaan. Koko kuvausryhmä oli kauhuissaan, kun Fonzie meni pyörän päälle. Oli jossain kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitoa myytiin pusseissa, ja sitten oli muovikannu, johon kulmastaan auki leikattu maitopussi laitettiin.
Meillä Kokkolassa oli maidot litran tetroissa.
Seinäjoella oli niitä maitopusseja ja sukulainen keräsi niitä äidille, jotta äiti sai solmittua sellaiseen verkkopohjaan maitopussimattoa.
Muistan maitopussit, halusin kantaa yhden maitopussin kotiin, koska leikein se on vauva. Maitopussi kannussa oli epäkäytännöllinen.
Olin 3-4v kun kauppaan mentiin maitokannun kanssa, kannu asetettiin kaupassa seinään painettiin nappia ja maitoa tuli kannuun.
Lapsena oli kivaa laitella irtokananmunia vakokennoon ja katsella kananmunan sisälle, näin näki onko pilaantunut vai ei.
Juotiin ruusunmarjateetä eli NYPONia.
Muistan hyvin Satupala-suklaat joissa oli mukana pieni satukirjavihkonen. Keräsin itsekin kaverien kanssa niitä 1970-luvun puolivälissä. Vieläkin on minulla niitä tallessa, kuten Prinsessa Ruusunen, Tuhkimo, Paroni von Múnhausen, Saapasjalkakissa, Laulu keväälle, Kuningas Midas. Kauniit ja värikkäät kuvat ovat keskiaukeamalla ja jos oli samanlaisia kirjasia, niitä myös vaihdettiin kaverien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vai näinkö unta?
Jostain purukumeista sai myös tarroja, liimasin pyörään, sitten veli otti sen pois ja tuijotti odottavasti uskallanko sanoa mitään. Siihen aikaan olivat aika harvinaisia.
Tuttu kuvio, paitsi että minun siskoni asui kyllä ihan kotona. Mutta joo, ne perjantain lasten/varhaisnuorten ohjelmat oli kyllä odotettuja. Se oli mainio päätös kouluviikolle ja vastaavasti startti viikonlopulle. Yleensähän ohjelmia oli kaksi. Esimerkiksi juuri vaikkapa Vaahteramäen Eemeli ja perään Musta ori. Muistan myös Lehtori Musan ja totta kai Onnenpäivät, jotka myös kuului noihin perjantain iltapäivän ohjelmiin.
Jossain kohtaa tuli myös uutuutena oma kuuluttaja noille iltapäivän ohjelmille ja erityisesti muistan heistä jo edesmenneen joulupukkinakin tunnetun Kosti Kotirannan ja erityisesti Mika Jenytinin, joka Velipuolikuun sketsissä sai nimen Mikä Venytin.
Niin ja olennaisena osana perjantai-iltapäivän tv-sessioon kuului totta kai minullakin äitin leipoma tuore pulla ja iso lasi kylmää maitoa :)