60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2694)
Avainkaulalapsia oltiin mekin. Ja jossain vaiheessa, kun ne kaulanauhat kiellettiin vaarallisina, niin meidänkin avain kiinnitettiin nauhassa oven sisäpuolelle niin, että sen sai kätevästi ongittua postiluukusta ja oven avattua. Onneksi rikollisuus oli tuolloin vähäistä ainakin meidän pikkukaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Terveyssiteet olivat kammottavia. Sellainen kuminauha (sidevyö) oli vyötärön ympäri (vähän kuin twist- nauha) ja itse side oli sideharson sisällä jokin valkoinen itse side. Siinä sideharsossa oli pitkät päät, jotka sidottiin siihen kuminauhaan kiinni.
Olen ihmetellyt, kun meidän paikkakunnalle on tullut ukrainalaisperheita, ja heille haetaan lahjoitustavaraa mukaan lukien terveyssiteet, tamponeista ei mitään mainintaa. Mulla on kuukautiset jo loppuneet vaihdevuosien myötä, mutta kaapissa olisi vielä paljon tamponeja käyttämättä jääneinä. Onko ukrainalaiset ehdottomasti tamponien vastustajia kuukautissuojina?
Vieraaksi mentiin ja tultiin etukäteen kyselemättä, välillä hyvällä, välillä huonolla tuloksella.
Telkkari oli tärkeä, ja huonotkin ohjelmat piti katsoa, kun viihdettä tuli niin harvoin ja vain kahdelta kanavalta.
Ruokana oli lähinnä perunaa. Perunamaitoa, perunavelliä, läskisoosia perunalla, kananmunakastiketta perunalla, keitettyjä perunoita, paistettuja perunoita, perunakukkoa, ja joskus juhlapäivinä perunaa jopa lihan kanssa.
Uusia vaatteita ei saanut juuri ikinä, ja ne vähät mitkä saatiin piti käyttää loppuun asti, eli reiät paikattiin.
Köyhää elämää, mutta henkisesti ehkä parempaa, kun luettiin paljon, leikittiin paljon, ja vierailtiin paljon. Siihen köyhäilyyn olisi helppo palata, jos tulisi tiukka tilanne.
Nurmikon tuoksu kotipihalla, puiset rappuset joilla istua, aurinko, ei kiire minnekään.
TV: Taistelupari, Safiiri ja Teräs, avaruusasema Alfa
tietokone: MSX tietokone
musiikki : ABC, Duran Duran, Simple Minds
Äiti oli leiponut kunnon karjalaista leipää ja tehnyt karjalanpaistia päivän aikana. Lämpimään leipään voita päälle ja kahvia(!). Sitten kun isä tuli töistä niin karjalanpaisti ruuaksi, tuoreen leivän kera. Elämä oli juhlaa.
Perjantaina nopeesti kotiin koulun jälkeen kun telkasta alkoi klo 14.30 muistaakseni Vaahteramäen Eemeli, äiti oli leiponut päivällä hyvää pullaa ja valmisti ruokaa, viikonloppu alkoi ja sisarukset tuli viikonlopuksi kotiin, olivat muuttaneet jo pois kotoa.
Luettiin tosi paljon ja oltiin ulkona. Rakennettiin majoja, ajettiin pyörillä jne. Telkkari oli tärkeä iltaisin. Oli väri- ja mustavalkolähetyksiä. Erityisesti jäi mieleen Veijareitten ja Pyhimysten tunnusmusiikki ja käännösiskelmät radiossa. Olen niin kiitollinen että sain elää lapsuuden ilman kännyköitä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat jäkälät muistelee.
Katsos kun täällä kirjoittelevat monet vaivojen mummit myös.
Ja ne "vanhat jäkälät" ovat olleet mukana rakentamassa turvallista Suomea. mitä sinä olet tehnyt?
Siis vauvojen mummit, ei vaivojen mummit! Vaan kyllä heistä vaivaakin on ...
Vierailija kirjoitti:
Vanha jäkälä sekoilee ja selittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha jäkälä sekoilee ja selittelee.
No elä nyt kehtoo jonniinjootavoo kettuilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyssiteet olivat kammottavia. Sellainen kuminauha (sidevyö) oli vyötärön ympäri (vähän kuin twist- nauha) ja itse side oli sideharson sisällä jokin valkoinen itse side. Siinä sideharsossa oli pitkät päät, jotka sidottiin siihen kuminauhaan kiinni.
Olen ihmetellyt, kun meidän paikkakunnalle on tullut ukrainalaisperheita, ja heille haetaan lahjoitustavaraa mukaan lukien terveyssiteet, tamponeista ei mitään mainintaa. Mulla on kuukautiset jo loppuneet vaihdevuosien myötä, mutta kaapissa olisi vielä paljon tamponeja käyttämättä jääneinä. Onko ukrainalaiset ehdottomasti tamponien vastustajia kuukautissuojina?
Tuskinpa ovat. Tamponit vaan ei käy kaikille, mutta siteet käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne "vanhat jäkälät" ovat olleet mukana rakentamassa turvallista Suomea. mitä sinä olet tehnyt?
Olen syntynyt -66, enkä koe olevani mikään hemmetin sankarillinen Suomen rakentaja. Huvittavaa.
Jos muistat jotain 60-luvusta, et elänyt silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sinä olet rakentanut turvallista Suomea?
Jännää tuo turvallisen Suomen rakentaminen kun täällä on muuttunut tilanne jatkuvasti kusisemmaksi.
Vanhat jäkälät rakensivat turvallista Suomea. Vituiksi meni sekin.
Vanhemmat katsoivat jonakin viikonloppuiltana 70-luvulla telkkasista Hitchcockin Linnut -elokuvaa. Lapset eivät saaneet katsoa. Muistane tehneeni olohuoneeseen jos jostakin asiasta käyntiä, ja muistan nähneeni lintuja telkkarista.