Etelä-Pohjanmaa,millaista asua?
Hinnat ainakin edulliset.Olen pk-seudulta.Erityisesti etelästä muuttaneet,kertokaa ja muutkin.
Kommentit (258)
Asuin hetken Seinäjoella töiden vuoksi, koko elämäni Tampereella asuttuani. Jotain pieniä ärsyttäviä juttuja siellä toki oli, mutta ei ainakaan Tampereen kokoisesta paikasta muuttaneelle ollut minkäälainen shokki. Sopeuduin totaalisen etelä-pohjalaiseen työyhteisöön hyvin, eikä muutenkaan mitään pahaa sanottavaa. Palasin kuitenkin myöhemmin Tampereelle, koska täällä minulla sattuu olemaan perhe ja ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Esim.Seinäjoen,Lapuan lähellä.
Ei saatana. Mieti oikeasti vielä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä etelä-Pohjanmaalla oikeasti jyrkät mielipiteet esim.maahanmuutosta(siellä se ei edes oikeasti näy,tiedän tämän) ja muutenkin,hmm,hiukan vanhanaikainen asenne (anteeksi,en halua sanoa pahasti,mutta yritän että tajuatte pointin).
Katsooko mua kaikki kieroon jos olen liberaali?
Isäni, joka on 60-vuotias oli keskustellut avoimesti kaupan pihalla englanniksi marjanpoimijoiden kanssa. Osa porukasta varmaan vastustaa, mutta on paljon niitä jotka toivottavat tervetulleiksi (esim. kasvihuoneet yms.) maahanmuuttajat.
En suosittele, vaikka muuttaisit Etelä-Pohjanmaan "pääkaupunkiin" eli Seinäjoelle, niin en usko että helposti tulet sopeutumaan. Sun pitää tottua muutamaan asiaan. Tuijottamiseen, juoruamiseen, ihmisillä on monesti aika tosikkomainen ja vakava huumorintaju. Pohjalaiset suosivat toisiaan ja varsinkin stadilaisille naljaillaan. Perusluonne on monella aika jurottava.. Sitten se ylpeys on aika naurettavaa heillä myös ja sitten se murre. *Sigh*. muuta mieluummin Tampereelle!
Vierailija kirjoitti:
Oletko rikkaasta, nimekkäästä suvusta? Se on nimittäin täällä aina paree.
Avain onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä etelä-Pohjanmaalla oikeasti jyrkät mielipiteet esim.maahanmuutosta(siellä se ei edes oikeasti näy,tiedän tämän) ja muutenkin,hmm,hiukan vanhanaikainen asenne (anteeksi,en halua sanoa pahasti,mutta yritän että tajuatte pointin).
Katsooko mua kaikki kieroon jos olen liberaali?
Isäni, joka on 60-vuotias oli keskustellut avoimesti kaupan pihalla englanniksi marjanpoimijoiden kanssa. Osa porukasta varmaan vastustaa, mutta on paljon niitä jotka toivottavat tervetulleiksi (esim. kasvihuoneet yms.) maahanmuuttajat.
Asun itse pk-seudulla ja enpä ole kokenut mitään kulttuurishokkia. Olen kylläkin asunut ulkomaillakin. Asenne ratkaisee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjalaiset vaikuttavat varmasti aluksi sisäänpäinkääntyneiltä, mutta eivät kyllä ole niin ahdasmielistä tai juroa väkeä, mitä yleisesti kuvitellaan. Jos itse toimii reilusti ja avoimesti, täällä pärjää kyllä. Sitten jos sortuu sellaiseen provosointiin, mitä tälläkin palstalla viljellään, voi kyllä tulla sanomista. Elämiseen liittyvät kulut ovat pieniä, palvelut toimivia ja välimatkat lyhyitä. Työllisyystilannekin on pääosin hyvä. Tarvittaessa suurempiin kaupunkeihin pääsee sujuvasti hyvien liikenneyhteyksien ansiosta. Olen syntynyt pk-seudulla, mutta vuosia asunut Seinäjoella ja nyt Lapualla, eikä ole ollut tarvetta harkita muuttoa muualle.
Niin siis "provosointia" on esimerkiksi kasviseinesten etsiminen kaupasta. Mutta jos tekee mieli jutella rättipäiden ampumisesta pellolle S-kaupan aulassa, niin se käy.
Valitettavaa mutta totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutulainen ei tule ikinä sopeutumaan Pohjanmaalle. Jo Tampere tai Turku tuottaa vaikeuksia. Mieti nyt millaiseen palvelutarjontaan olet tottunut ja sitten muutat johonkin pitäjään, jossa on ehkä yksi Prisma, pari ketjuravintolaa ja joku kievari. Kaikki tuntevat toisensa eli anonyymiys bye bye. Sukujuureni ovat Seinäjoella ja siellä voi käydä, ei muuta.
No mistä pirusta sinä tiedät kaikkien pääkaupunkiseutulaisten puolesta puhua ja varsinkin kun et itse edes ole syntyjäsi pääkaupunkiseudulta kotoisin?!
Minä, syntyperäinen helsinkiläinen, muutin ensin nelikymppisenä Tampereelle ja sieltä sitten muutaman vuoden päästä Seinäjoelle. Hyvin olen viihtynyt. Palveluita on riittävästi, ruokakauppoja muitakin kuin Prisma, vaatteita ja kenkiä löytyy ja jos ei löydy, voi tilata nettikaupoista. Asuminen ja eläminen on lähes ilmaista Helsingin hintoihin verrattuna. Minä en tunne täältä kaikkia ihmisiä, enkä todellakaan usko kaikkien tuntevan minua. Ai niin ja baarissa tulee nykyään käytyä enää muutaman kerran vuodessa, niin ei se kyllä haittaa jos vaikka siellä samassa kievarissa käy ne kerrat.
Yksinkertaisesta kirjoituksestasi päätellen olet vielä todella nuori.
No nyt osui jotakin hermoon todella pahasti, tällainen sinustakin ap tulee, jos asut tarpeeksi kauan jossain syrjäseudulla. Voit heittää hyvästit sivistykselle ja alkaa räyhätä aggressiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutulainen ei tule ikinä sopeutumaan Pohjanmaalle. Jo Tampere tai Turku tuottaa vaikeuksia. Mieti nyt millaiseen palvelutarjontaan olet tottunut ja sitten muutat johonkin pitäjään, jossa on ehkä yksi Prisma, pari ketjuravintolaa ja joku kievari. Kaikki tuntevat toisensa eli anonyymiys bye bye. Sukujuureni ovat Seinäjoella ja siellä voi käydä, ei muuta.
No mistä pirusta sinä tiedät kaikkien pääkaupunkiseutulaisten puolesta puhua ja varsinkin kun et itse edes ole syntyjäsi pääkaupunkiseudulta kotoisin?!
Minä, syntyperäinen helsinkiläinen, muutin ensin nelikymppisenä Tampereelle ja sieltä sitten muutaman vuoden päästä Seinäjoelle. Hyvin olen viihtynyt. Palveluita on riittävästi, ruokakauppoja muitakin kuin Prisma, vaatteita ja kenkiä löytyy ja jos ei löydy, voi tilata nettikaupoista. Asuminen ja eläminen on lähes ilmaista Helsingin hintoihin verrattuna. Minä en tunne täältä kaikkia ihmisiä, enkä todellakaan usko kaikkien tuntevan minua. Ai niin ja baarissa tulee nykyään käytyä enää muutaman kerran vuodessa, niin ei se kyllä haittaa jos vaikka siellä samassa kievarissa käy ne kerrat.
Yksinkertaisesta kirjoituksestasi päätellen olet vielä todella nuori.
No nyt osui jotakin hermoon todella pahasti, tällainen sinustakin ap tulee, jos asut tarpeeksi kauan jossain syrjäseudulla. Voit heittää hyvästit sivistykselle ja alkaa räyhätä aggressiivisesti.
No jaa, mun miehen isä on asunu koko ikänsä stadis ja bamlaa stadia. Maailman heikoimmat hermot ja auta armias jos pääsee rattiin ;)
Itse oon eteläpohojalaanen henkeen ja vereen, mutta asun pk-seudulla. Voisin asua Etelä-Pohjanmaalla. Sivistys, teatterit ym löytyy sieltäkin. Ja ei kestä ku kolmisen tuntia junalla jos on pakko nähdä pk-seutua.
Marjanpoimijoiden kanssa käyty avoin keskustelu osoitus suvaitsevaisuudesta...mielestäni aivan normaalia.
Itse olen reilu parikymppinen, lapsena ja teini-ikäisenä Etelä-Pohjanmaalla asunut (en kuitenkaan sieltä kotoisin). Nyt asun jälleen Tampereella, ja en kyllä takaisin muuttaisi... Seinäjoelle esim. kun menee käymään, niin kyllähän se aika junttilandialta tuntuu :D ja kuten edellinen kirjoittaja toteaa, niin tämä on aika yleinen mielipide.
Stadilaisena miettisin kyllä kerran jos toisenkin e-p:lle muuttoa, voi olla melkonen shokki..
On siellä kivojakin ihmisiä, mutta onhan se muuten täyttä junttilaa. Sellaista punaniskameininkiä.
Hyvät puolet: Saa mennä kauppaan meikittä ja rötkövaatteissa. Niin tekevät kaikki muutkin.
Huonot puolet: Edellä mainittu. Esteettisyys ei ole arvossaan, paitsi tulenpunaiset kananpersetukat ja ed hardyt.
Se on ihan parasta. Missään muualla en haluaisi asua. Helsingissä olen asunut 10 vuotta ja Kokkolassa keski-pohjanmaalla 16 vuotta. Ja kova halu on takaisin eepeelle. Eteläpohjalaiset on kaikista huumorintajuisinta porukkaa, sen huomaa jo siitä että millä muulla alueella on niin paljon murteella tehty kaikenlaista musiikkia ja viihdettä esim. Duudsonit ja Klamydia. Eteläpohjalaiset ovat rehtiä, suoria, ahkeria, yrittelijäitä ja kekseliäitä ja vähän suuruudenhullujakin joskus esim. Vesa Keskinen ja Jorma Lillbacka.
Pohjalaisten jurous ja puhumattomuus on vanha myytti joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Yksi ystävätär joka on asunut kymmeniä vuosia etelässä sanoi että saa hävetä äitiään joka tulee kylään ja jos hänen kanssaan käy vaikka vaatekaupassa isossa kaupungissa niin äitemuori alkaa juttelemaan vieraiden ihmisten kanssa, koska isoissa kaupungeissahan ei pidä vieraille puhua vaan olla niin kun ei näkisikään. Pienissä kaupungeissa on totuttu siihen että suurinpiirtein kaikki on vähintään naamasta tuttuja ja voi jutella jotain jos siltä tuntuu. Eteläpohjalaiset on usein hyvinkin supliikkeja, heiltä puuttuu vaan se itäsuomalaisten kiertely.
On totta että jossain pienissä kylissä katsotaan uusia ihmisiä pitkään, mutta missäpä ei, kaikissa Suomen pienissä paikoissa ja lähiöissä ja niin tehdään kaikissa muissakin maailman maissa, se kuuluu ihmisluonteeseen. Juoruajia on jokaisessa maassa ja kylässä omansa, sekään ei liity mitenkään pohjalaisuuteen. Pohjalaiset ei yleensä ole kateellisia negatiivisessa mielessä naapurin uudesta autosta, vaan ajattelevat että mitäs minä voisin tehdä sen eteen että minäkin saisin tuollaisen. Eteläpohjalainen ylpeys on myös erittäin positiivista laatua, kun tehdään asiat kunnolla on syytäkin olla ylpeä omasta työstään.
Asuin nuorena 80-luvulla Vaasassa, poikaystävä oli Seinäjoelta. Menin Seinäjoella kioskille ja pyysin limsapulloa. Ei myyty. Olisi pitänyt sanoa juomapullo.