Etelä-Pohjanmaa,millaista asua?
Hinnat ainakin edulliset.Olen pk-seudulta.Erityisesti etelästä muuttaneet,kertokaa ja muutkin.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin joku aika sitten Pohjanmaa-elokuvan Yle Areenasta. En tiedä, onko meno sellaista siellä oikeasti, mutta jos on, niin aikamoisia pellejä siellä asuu. Nauroin leffan aikana monta kertaa sille typerälle uholle ja mahtipontisuudelle.
Joo mulla on vähän ristiriitainen fiilis tästä uhoamisesta. Toisaalta se on niin söpöä ja romanttista, mutta toisaalta ihan typerää :D
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ketju jo ehtinyt kertoa paljon. Ainoat järjelliset vastaukset taisivat tulla eteläpohjalaisilta. Hienoa av-mammat!
Vihervassareita harmittaa jos jossain on vielä seutua jossa kenties ajatellaan toisin. Puhdistusmollaus käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisia ihmisiä. Muuten ihan kivoja, mutta mikään mitä teen, ei ole hyvä, ei tule onnistumaan, ei ole järkevää, ei kannaata, ei tuu tuosta mitään, itku pitkästä ilosta, Keski-Hujakan Kaukokin tietää että ei tuommoosta. Ei, ei ja vielä kerran ei!
Muutaman ihmisen kanssa kun olen enempi jutellut, ei ole tarvinnut itsestään kertoa mitään. He ovat kertoneet ihan kaikki hiihtomitalinsa ja suunnistuskilpailunsa esikouluikäisestä lähtien. Ja kaikki muutkin saavutuksensa. Ketään ei kiinnosta, kuka minä olen tai mistä olen, tai oletukset ovat olemassa ja niihin he sitten varmaan nojaavat juoruissaan.
Tämän kaiken kun antaa mennä toisesta korvasta ulos, niin on ihan kivaa aluetta. Tykkään maisemista ja siitä ilmapiiristä, mikä muodostuu ilman muita ihmisiä :D
Oi miten tutulta kuulostaa tää ei. Tulee omat vanhemmat mieleen ja ovat Pohjanmaalta. Ja tuohon "ei kannata" liitty, että jos silti menee yrittämään ja epäonnistuu niin voi sitä vahingonilon määrää :D "minähän sanoin ettei tuosta mitää tuu". Ja sen vahingonilon pelossa kukaan ei tee mitään ettei vaan joudu pilkan kohteeksi. Ja kaikenlaiset vammaiset ja kylähullut on loputtoman pilkan kohteena. Ei mitään empatiaa ihmistä kohtaan, joka on syntyessään vammautunut tms.
Tämä vammaisten ja erilaisten kiusaaminen - ja sen hyväksyntä vuonna 2022 - on käsittämätöntä! Kuten se Ilmajoen tapaus jossa _henkilökunta_ koulussa kiusasi autistia! Vaasassa kiusataan myös autisteja. Miten tämä on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ketju jo ehtinyt kertoa paljon. Ainoat järjelliset vastaukset taisivat tulla eteläpohjalaisilta. Hienoa av-mammat!
Vihervassareita harmittaa jos jossain on vielä seutua jossa kenties ajatellaan toisin. Puhdistusmollaus käyntiin.
No kyllä mää oon ite pohojanmaalta kotosin ja tiiän minkälaista se elämä siellä on. Ja mollaan, ko kerran tiiän. Mulla on loputon viharakkaussuhde koko alueeseen. Nautin kyllä kun on aakeeta ja laakeeta ja tilaa ympärillä ja huomaan, että olen itsekki hankkinu itelleni ison talon aikuisiällä ko isua sen olla pitää :D että mahtuu ja on tilaa juosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista että isua se olla pitää ja iso ja komia taloa ja komia emäntä ja isäntä ja parempaa ko muilla ja isompaa
Seinäjoella, Lapualla ja ympäristössä ihmiset ovat suunnattoman ylipainoisia, jopa lapset ja tätä pidetään hienona. "Komia" isäntä tai "komia" emäntä tarkoittaa lihavaa, isokokoista puolisoa tai lapsestakin voidaan sanoa noin.
Oon eri mieltä. Siellähän kommentoidaan painoa aika avoimesti jos on lihonut/laihtunut :D
Tai sellaisen kuvan olen saanut. En ole koskaan asunut siellä.
Ei siellä kyllä ylipainoa mitenkään hienona pidetä. Ihme juttuja tällä palstalla. Ja tuo eläinvihajuttukin, mun tuntemat eteläpohjanmaalaset/sieltä alun perin kotoisin olevat on kyllä eläinihmisiä.
En todellakaan tiedä millaista siellä on asua, mutta hienot maisemat siellä on. Jos pitäisi valita viettääkö kesäloman siellä vai pk-seudulla niin mieluummin siellä, tuskin muuttaisin kuitenkaan.
Aloitus=millaista on asua eepeellä.
Ketju=eepeeläiset on...
😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisia ihmisiä. Muuten ihan kivoja, mutta mikään mitä teen, ei ole hyvä, ei tule onnistumaan, ei ole järkevää, ei kannaata, ei tuu tuosta mitään, itku pitkästä ilosta, Keski-Hujakan Kaukokin tietää että ei tuommoosta. Ei, ei ja vielä kerran ei!
Muutaman ihmisen kanssa kun olen enempi jutellut, ei ole tarvinnut itsestään kertoa mitään. He ovat kertoneet ihan kaikki hiihtomitalinsa ja suunnistuskilpailunsa esikouluikäisestä lähtien. Ja kaikki muutkin saavutuksensa. Ketään ei kiinnosta, kuka minä olen tai mistä olen, tai oletukset ovat olemassa ja niihin he sitten varmaan nojaavat juoruissaan.
Tämän kaiken kun antaa mennä toisesta korvasta ulos, niin on ihan kivaa aluetta. Tykkään maisemista ja siitä ilmapiiristä, mikä muodostuu ilman muita ihmisiä :D
Oi miten tutulta kuulostaa tää ei. Tulee omat vanhemmat mieleen ja ovat Pohjanmaalta. Ja tuohon "ei kannata" liitty, että jos silti menee yrittämään ja epäonnistuu niin voi sitä vahingonilon määrää :D "minähän sanoin ettei tuosta mitää tuu". Ja sen vahingonilon pelossa kukaan ei tee mitään ettei vaan joudu pilkan kohteeksi. Ja kaikenlaiset vammaiset ja kylähullut on loputtoman pilkan kohteena. Ei mitään empatiaa ihmistä kohtaan, joka on syntyessään vammautunut tms.
Tämä vammaisten ja erilaisten kiusaaminen - ja sen hyväksyntä vuonna 2022 - on käsittämätöntä! Kuten se Ilmajoen tapaus jossa _henkilökunta_ koulussa kiusasi autistia! Vaasassa kiusataan myös autisteja. Miten tämä on mahdollista?
Kuten sanottua; mitään tavallisesta poikkeavaa ei siedetä, heikkous ja vammaisuus on halveksittavaa, ja tällaiselle ihmiselle sen saa tehdä selväksi. Kiusataan ja alistetaan ihan koulussakin. Miksi tähän ei puututa? Miksi tällaisia pahuuden yhteisöjä hyväksytään Suomessa?
Minä olen syntyjäni Seinäjoelta päin ja joutunut esim työpaikkakiusatuksi muutamassakin alueen päiväkodissa. Mutta täytyy sanoa, että myös ihania kollegoita mulla oli, sekä aivan normaaleja/tavallisia jotka ei todellakaan harrastaneet minkään sortin kiusaamista. Luonteeltani olen aika kiltti, avoin ja herkkä, mutta kaikille aina ystävällinen eli ehkä vähän eri sorttia kuin pohjalaiset yleensä. Tämä on ilmeisesti sitten aina ärsyttänyt joitakin työkavereitani. :D Noh, nykyään en asu enää siellä päin ja mulla on mukavat työkaverit! Selkeä ero on. Tietty kyräily ja pahan puhuminen puuttuu täältä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus=millaista on asua eepeellä.
Ketju=eepeeläiset on...
😃
vaikuttanee aikalailla asumiseen. Jos ihmisiä ei lasketa, niin koko suomi on melko samanlaista.
En muuta takaasi, kerta riittii.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjalaiset vaikuttavat varmasti aluksi sisäänpäinkääntyneiltä, mutta eivät kyllä ole niin ahdasmielistä tai juroa väkeä, mitä yleisesti kuvitellaan. Jos itse toimii reilusti ja avoimesti, täällä pärjää kyllä. Sitten jos sortuu sellaiseen provosointiin, mitä tälläkin palstalla viljellään, voi kyllä tulla sanomista. Elämiseen liittyvät kulut ovat pieniä, palvelut toimivia ja välimatkat lyhyitä. Työllisyystilannekin on pääosin hyvä. Tarvittaessa suurempiin kaupunkeihin pääsee sujuvasti hyvien liikenneyhteyksien ansiosta. Olen syntynyt pk-seudulla, mutta vuosia asunut Seinäjoella ja nyt Lapualla, eikä ole ollut tarvetta harkita muuttoa muualle.
Niin siis "provosointia" on esimerkiksi kasviseinesten etsiminen kaupasta. Mutta jos tekee mieli jutella rättip
No, hyvä kun pysyt poissa siellä Kallion slummissa.
Ei noin ennakkoluuloista ja vihamielistä ihmistä tänne kaipailla.
Yksi Kauhavalta kotoisin oleva sanoi, että Kauhavalla asuu varmasti Suomen vittumaisimmat ihmiset. Sanoi, että jos uutisotsikossa lukee, että "Isäntä kippasi paskakuorman naapurin terassille" niin hän tietää jo enempää lukematta, että tapahtunut Kauhavalla.
Itse olen paljasjalkainen Stadilainen, enkä todellakaan kaipaa sitä betonihelvettiä, en kiirettä, ruuhkaa ja järjetöntä hintatasoa PK- seudulta. Asun nyt 25 vuotta täynnä täysin eri maakunnassa, mutta täällä on ehkä Suomen ikävimmät / raukimmat ihmiset- joko olet Juujuu- miehiä, jotka nuolevat vuorotellen tositensa peppuja ja samanaikaisesti pyllistää toiselle, ja kun toinen henkilö poistuu, niin seuraaava haukutaan- IKINÄ ei puhuta suoraan mitään: Kukaan ei IKINÄ vastaan sanoistaan eikä kykene vastaamaan sanoistaan suoraan! Jos puhut ja perustelet asiasi, olet kerralla ja lopullisesti out! Haluan tästä todella ahdistavasta ilmapiiristä pois, koska oln tottunut sanomaan asiani suoraan, kohtiliaasti, mutta yhtään kiertelemättä ja pysymään sanojeni takana- voinko pärjätä Esim. alavuidella, josta juuri tulen lyhueltä lomareissulta???
Tony Tikka (oma nimeni!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutulainen ei tule ikinä sopeutumaan Pohjanmaalle. Jo Tampere tai Turku tuottaa vaikeuksia. Mieti nyt millaiseen palvelutarjontaan olet tottunut ja sitten muutat johonkin pitäjään, jossa on ehkä yksi Prisma, pari ketjuravintolaa ja joku kievari. Kaikki tuntevat toisensa eli anonyymiys bye bye. Sukujuureni ovat Seinäjoella ja siellä voi käydä, ei muuta.
Moni Helsinkiläinen kyllä muuttaisi sieltä ylihinnoitellusta rihkamahelvetistä pois heti jos vaan työtä olis muualla tarjolla.
Siellä ne kiertää niitä samoja ostoskeskuksia kuin kipeät kissat.
Kävin ensikertaa Lapualla, Eepeetä. Tulin kasvuseudulta, missä pullonkeräys on normaalia. Lapuan ABC:llä istui jotain poikia yhdessä pöydässä ja tölkki lensi tyhjänä lattialle. Kysyin onko tyhjä, sanoivat joo. Otin pois, niin toisessa pöydässä nuoret tytöt vaan repesivät? Ikään kuin eivät olisi koskaan nähnetkään pullonkerääjiä? Seutu oli kuitenkin muuten tosi hyvä, vaikka paljon peltoaukeita olikin, tuli rauhallinen ja kotoisa olo. Myyjät vähän elottomia kaupoissa, mutta olen 100 % sitä mieltä, että kasvuseudulla asiakaspalvelutyössä olevat ovat feikkejä. Ei kukaan voi olla hymyssä suin 8 tuntia putkeen ja olla iloinen koko ajan! Tästäkin tuli kotoisa olo, kun Lapualla myyjät olivat ihan tavallisia ihmisiä... Halpahallin ruokaosasto tosin ihmetytti, kun myivät hevihävikissä esim. viinirypäleitä eurolla, joissa suurin osa olivat jo homeessa.
Totta kai Etelä-Pohjanmaa on työpaikkaomavarainen, kun Lapuan S-marketissa oli käytävillä ainakin kymmenen myyjää ja kassalla kaksi. Hyvin todennäköisesti saa Eepeellä töitä ja ja Eepeen osuuskauppa onkin Lapualla yksi suurimmista työllistäjistä. Tosin ehdottomasti parempi näin, myyjät vähemmän kuormittuneita ja käytävällä saa apua tuotteiden etsintään. Ehdottomasti voisin muuttaa Lapualle, nyt kun kävin sitä fiilistelemässä ensikertaa.