siis ihanko tosissaan neuvolassa kysellään kaikenlaista asiaankuulumatonta?
Esim montako kertaa vanhemmat harrastavat seksiä viikottain tai mitä ammettaja odottavan äidin ja isän vanhemmilla on tai missä he asuvat? En minä ainakaan aio koskaan kertoa mitään tuollaisia seksiasioita saatika kertoa mikä esim isäni ammatti tai missä hän asuu (ihan normaali ammatti :D ) mutta ei kuulu neuvolaan tuollainen...
Kommentit (231)
Tuo seulominen on myös hyvin haastavaa ja saattaa joissakin tapauksissa johtaa turhaan kyttäämiseen. Esim jos ajatellaan vaikka tilannetta, jossa nainen on raskaana ja hän tulee olemaan yksinhuoltaja ja sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla. Naisella on myös menneisyydessään mt-ongelmia, jotka eivät ole vaivanneet vuosiin, koska nainen on parantunut psykoterapian avulla. Noh, nainen menee neuvolaan, kertoo kaiken avoimesti. Onko lopputuloksena lasu ja peräti perhetyönteijän pakottaminen perheeseen vaikka nainen on tietoinen tilanteestaan ja hänellä on mahdollisuus palkata apua ihan rahalla? Eikä hän halua perhetyöntekijää, koska ei koe sellaista tarvittavan. eli pelkkä tiettyn ryhmään kuuluminen saattaa aiheuttaa sen, että on "pakko" ottaa apua vastaan vaikkei sitä todellisuudessa tarvitse. Enkä tarkoita, etteikö ko. tilanteessa saisi tarjota apua vaan pitää myös ymmärtää, että kenenkään ei pitäisi olla pakko ottaa kotiinsa ulkopuolisia ellei kukaan ole välittömässä hengenvaarassa.
Tuollaiset kyselyt ovat jokun kontrollifriikin tekemiä. Samoin kuin nuo netissä pyörivät luettelot milloin mistäkin. Kasvattavat perfektionismia, aiheuttavat riitoja kotona ja saavat avuttomat pelokkaina keskittymään epätäydellisyyteensä. Ihmetyttää, että joku luulee tekevänsä suurenkin palveluksen noita tenttaamalla.
En jaksa huolestua liian heppoisin perustein tehdyistä lasuista niin kauan kun oikeasti tarpeellisia lasuja jää tekemättä. Lasulla on turhaan liian huono maine. Mielellään lasusta puuttuvat (tukevat perhettä) ennaltaehkäisevästi kun ryhtyvät radikaaleihin toimiin.
Tottakai jokainen joka jakaa kaiken yksityiselämänsä mielellään muille, saa vaikka asua lasitalossa. Mutta ei ole oikeudenmukaista vaatia muiden suostuvan siihen. Omien rajojen vetäminen on täysi-ikäisen oikeus, oli vanhempi tai ei. Lapsen saaminen ei saa olla tekosyynä sille, että kaikki omat asiat kuuluvat koko joukolle erilaisia virkaihmisiä jotka sitten niitä pyörittävät kukin omalla persoonallisella tavallaan. Työntekijät vaihtuvat usein, se ihana ja kiva neuvolantäti ei ehkä olekaan seuraavalla kerralla, mutta hänen kirjaamansa asiat ovat. Uuden työntekijän tulkinta voi olla ihan toinen. Tai kenen tahansa, joka näitä muistiinpanoja lukee. Ja muuten neuvolasta ollaan päiväkotiin yhteydessä, mitäs kun pikkupaikkakunnalla ovat hyviä kavereita kaikki? Ei muka juoruta keskenään? Anna mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni on lääkäri ja äitini luokanopettaja. Kerron mielelläni jos vanhempieni ammatteja kysytään.
Millä alalla ovat niiden vanhemmat, jotka suuttuivat, kun vanhempien ammatteja kysyttiin?
Eli ammatteja joissa ihan luontevasti ja häpeämättä tungetaan nokka toisten asioihin myös silloin kun ei aihetta ole. Eipä ihme että sinustakin on asiaton utelu täysin normaalia.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa huolestua liian heppoisin perustein tehdyistä lasuista niin kauan kun oikeasti tarpeellisia lasuja jää tekemättä. Lasulla on turhaan liian huono maine. Mielellään lasusta puuttuvat (tukevat perhettä) ennaltaehkäisevästi kun ryhtyvät radikaaleihin toimiin.
Mutta jos ei ole tarvetta esim perhetyöntekijälle vaan perhe/vanhempi voi ostaa tarvittavan tuen? Ja kyllä ne viranomaisetkin voivat käyttää väärin valtaansa. Tästä nyt ei pääse yli eikä ympäri.
En ole ikinä kysynyt yhdyntätiheydestä. Ehkäisyneuvontaa olen kyllä jakanut synnytyksen jälkeen pyytämättä koska siihen minut on velvoitettu. En tiedä missä ihmeessä te käytte neuvolassa, mutta ei meillä ainakaan kukaan tuollaisia kysele eikä näiden asiakasmäärien kanssa kiinnosta juurikaan ihmisten asiat henkilökohtaisella tasolla. Voin esittää että kiinnostaa, mutta ei kiinnosta. Kysyn ja tarvittaessa yritän auttaa jos sellaista tarvetta ilmenee. Ja lisäksi aina kysyn perheen mielipiteen että koetteko että teillä olisi tarvetta tuelle.
Veikkaan, että osa noista "tungetteleviksi" koetuista kysymyksistä on heitetty ihan vaan small talkina ilman mitään sen kummempaa tarkoitusta. Mulla on sattunut kaksi eri neuvolatätiä ja kumpikin on ollut tosi kovia puhumaan. Siinä sisätutkimusta tehdessä ja minun pukiessani vaatteita ym. on juteltu kaikenlaista. Esim. asuuko isovanhemmat kaukana, käydäänkö paljon kotiseudulla, harrastanko jotain raskausaikana, ollaanko käyty jo asuntomessuilla, oliko uusi ravintola hyvä, käydäänkö usein ulkona syömässä. Varmaan olen itsekin kysellyt tädeiltä sitä sun tätä ihan vain jotain jutellakseni. Luulen, että täti ei käyntini jälkeen ole varmaan muistanut paljoakaan koko keskustelusta. Ei aina tarvitsisi ottaa kaikkea niin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan kaikkien syytä ottaa huomioon, että ne täytetyt lippulappuset ja kerrotut tiedot tulevat jatkamaan elämäänsä tästä hamaan ikuisuuteen arkistoissa ja kaikki mitä niissä on kertonut on tästä eteenpäin tallennettu ja muiden tiedossa ja tosiaan linkitetty myös siihen lapseen, eli vähintäänkin viranomaisten saatavilla ja hyvinkin mahdollisesti myös muiden, tietoturvan nyt ollessa mitä se on.
Saa toki kertoa mitä itse kokee tarpeelliseksi, mutta kannattaa muista ettei se ole ainoastaan se neuvolan täti jolle kertoo vaan se on koko systeemi.
Itseasiassa me emme säilö esim voimavaralomakkeita. Ne on pariskunnille keskustelunpohjaksi, itse harvemmin edes lukaisen lappua sen tarkemmin vaan kysyn yleisesti. Lappu lähtee joko vanhempien kanssa kotiin takaisin tai silppuriin, EI mene mihinkään arkistoon. Epds on ainoa jonka talletamme jos seularajat ylittyy, jotta edellistä ja uutena täytettyä voi verrata. Sitten nekin menevät roskiin.
No ei kyllä tuommoisia kovin tarkkaan ainakaan meillä ole kyselty :D Tulevan vauvan isovanhemmista on kyselty ainoastaan merkittävistä sairauksista (nämä oli siinä ihan virallisessa alkutietokaavakkeessa tms), lisäksi on vähän kyselty että tiedänkö millaisia oman äitini raskaudet ovat olleet ja kun sanoin, että tietääkseni ei mitään erityistä ole ollut, niin siitä(kään) ei sen kauemmin jatkettu.
Nyt saatiin jotkut odotusaika-kyselyt, jotka olisi tarkoitus kotona täyttää (kumpikin omansa) ja ajatus on kai että jos se herättäisi jotain keskustelua tai nostaisi juuri meille tärkeitä toiveita tai pelkoja esiin. Terkkari sanoi, että käydään niitä läpi seuraavalla neuvolakerralla, mutta tuskin niitä kovin tarkkaan syynätään kun kyseessä on ihan normaali n 30min käynti josta kuitenkin puolet menee niihin perusjuttuihin.
Siinä (paperikyselyssä) oli mm. mielialaan, odotusajan tunnelmiin ja vauvan syntymään liittyviä kysymyksiä. Kyllä parisuhteeseenkin liittyviä kysymyksiä oli jokunen, kysymyksiä oli muutama riitelystä (mm. onko henkistä tai fyysistä väkivaltaa vai selviääkö ristiriitatilanteet puhumala) ja pari läheisyys parisuhteessa-otsikon alla. Mutta ei siinä kyllä yksityiskohtiin menty, jälkimmäiseen liittyviä kysymyksiä/väittämiä oli tasan kolme: Osoitamme toisillemme hellyyttä / Minua huolestuttaa että seksielämä voi muuttua lapsen syntymän myötä / Pystymme puhumaan seksielämästämme (ja näihin siis ruksittiin harvoin/joskus/usein -tyyppisesti vastaukset). En nyt kokenut kyselyä vielä liian tunkeilevaksi kun pääosin kysymykset olivat tuollaisia väittämä-tyylisiä, ainoat avoimet kysymykset (3kpl) liittyivät tulevaan vanhemmuuteen.
Enkä usko että terveydenhoitajakaan alkaa siitä sen enempää utelemaan jos emme itse halua/koe sitä tarpeelliseksi. Sama on varmasti esim. talousasioissa, kysyttiin siinä mm. sitäkin, että onko perheellä vaikeuksia selvitä laskujen maksusta. Tuskin neuvolassa halutaan mitään tilin saldoja tai palkan suuruuksia tietää vaan uskon, että kyseessä on ennemminkin lomake, jonka kautta erityisesti asiakkaana olevan perheen on helpompi ottaa asia puheeksi jos esimerkiksi talousasiat stressaavat.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa kysellään kaikenlaista ihan vaan perheen tilanteen kartoittamista varten...
Outoa miten kysymykset otetaan noin henkilökohtaisesti. :D
Ei sitä neuvolantätiä kiinnosta jonkun av-mammulin seksielämä. Sen työhön vaan kuuluu kysellä.
Jos ne kysymykset vaivaa, niin aina voi kysyä neuvolassa että miksi asioista udellaan. Kyllä neuvolantäti kertoo.
No mutta kun se pariskunnan intiimielämän kartoittaminen ei kuulu neuvolapalveluiden piiriin. Olisi eri asia jos pariskunta olisi hakeutunut parisuhde- tai seksuaaliterapiaan. Kun kyse on lastenneuvolasta, asiaan liittymättömiä yksityisasioita ei pitäisi kysellä.
Meillä kartoitettiin hoitoaputilannetta juurikin isovanhempien puolelta. Eli saadaanko apua jne. Ja voithan jättää seksiasiat ym kertomatta, mut älä sit myöhemmin vikise, jos tarvitset neuvoja vaik haluttomuuteen. Mä ainakin olisin ollut valmis selvittämäänisoisovanhempienkin tiedossa olleet sairaudet, jos olis merkitystä. Ihme hienohelma-ammattijärkyttyjä-prinsessoja täällä.
Niin kaunan kuin yhteisestä kassasta nostetaan tuhansia ja tuhansia vuodessa niin saa jossain jotain kysyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin kaunan kuin yhteisestä kassasta nostetaan tuhansia ja tuhansia vuodessa niin saa jossain jotain kysyäkin.
Poliitikkojen lapset erityissyyniin vai? Mitähän Matti Vanhanen ajattelisi :D
Vierailija kirjoitti:
Voi toki kysyä, mutta en palauta voimavaralomaketta enkä vastaa seksualisuuteen liittyviin kysymyksiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan th:na voin vastata :)
Relevanttia tietoa neuvolatyön näkökulmasta on se, että onko pariskunnalla sukurasitetta tiettyihin sairauksiin eli halutaan tietää vanhempien ja sisarusten terveydentila (jos esim diabetesta, tukostaipumusta, autoimmuunisairauksia tai syöpää jne.). Nämä ovat oleellisia tietoja raskauden ja terveyden seurannassa.
Lisäksi sukulaisten ja ystävien asuinpaikka voidaan kysyä, koska halutaan kartoittaa millainen tukiverkosto perheellä on. Jos perheellä on huono tukiverkosto, voidaan yhdessä pohtia keinoja millä tavoin perhe ei ylikuormitu. Esi. yksinhuoltajalle voi olla korvaamaton apu perhetyöntekijästä. Tämä ei tarkoita sitä, että hän ei pystyisi huolehtimaan yksin lapsesta vaan halutaan tarjota apua. Joskus kyse on vilpittömästä avusta arjessa, joskus ennalta ehkäisevästä toiminnasta (voidaan välttää sijoitustarvetta Ym).
Neuvolassa halutaan tietää myös parisuhteen tila. Tämä EI tarkoita seksielämän utelemista, vaan yleisesti elämäntilanteen kartoittamista: onko asiat hyvin, sujuuko arki. Väkivallasta on kysyttävä lakiuudistuksista johtuen, ne kysytään rutiinina aina silloin kun perheen toinen osapuoli on yksin vastaanotolla.
Neuvolassa prioriteetti 1 on edistää ja ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia sekä tarjota tukitoimia tarvitseville. Näiden tavoitteiden täyttymiseksi täytyy joskus kysellä aikalailla, osalta asiakkaista on joskus "lypsettävä" tietoa. Kyse ei ole tällöin uteliaisuudesta vaan siitä että halutaan turvata perheen arki. Epämääräiset vastaukset ruokkivat epäluuloa, ja välillä tulee vaikutelma että kaikki ei ole kunnossa. Tällöin konsultoidaan lasua.
Yleensä asiakkaat kertovat avoimesti elämästään ja se helpottaa yhteistyötä. Henk koht mua ei juuri koskaan kiinnosta perheen asiat uteliaisuuttani vaan ihan puhtaasti ammatillisesta näkökulmasta. Rakastelutiheyden kysyminen ei ole työn kannalta relevanttia ellei kyse ole esim. seksuaalineuvonnasta. Muuten pistäisin uteliaan työntekijän piikkiin.
Muistakaa, mihinkään ei ole pakko vastata ja neuvolassa käyminen perustuu täysin vapaaehtoisuuteen (okei, ehtona tukien saamiselle), mutta periaatteessa näin. Yksityisellä voi toki käydä tai terveydenhoitajaa voi vaihtaa jos kemiat eivät kohtaa :)
Toivottavasti tästä oli apua. Ymmärrätte että kysymysten taustalla on usein "suurempi ajatus" eikä uteliaisuus. Paitsi joskus ;)
Okei, tulipa sekava vastaus :D olen flunssassa. Iloista alkavaa viikkoa!
En aio kertoa vanhempiani ja ystävieni asuinpaikkaa. Neuvolalle saa riittää tieto siitä, että riittäävä tukiverkko löytyy ja rahalla saa lastenhoitoapua. Miksi minun pitäisi tämän enempää avata? Yksinkertaisesti neuvolalle ei kuulu sukulaisten ja ystävien asuinpaikka. Kaikki ei myöskään tarvitse mitään suurta tukiverkkoa ja tosiaan, rahalla saa palveluita.
Siis tarkoitatko että lasu-ilmoitus tehdään jos ei kerro isänsä ammattia? tai asuinpaikkakuntaa? justjust. No siinähän teet lasun, en siltikään aio kertoa.
Parisuhteesta kysyttäessä ei tarvitse kaikkea udella, vaan neuvolalle riittää vastaus, että parisuhde voi hyvin. Mitään muuta tietoa neuvola ei yksinkertaisesti tarvitse. En aio kertoa, miten riitelemme, miten harrastamme seksiä, miten sovimme, miten keskustelemme. Kerron vain ja ainoastaan, että mikä on mahdollisen parisuhteen tila (hyvä, huono yms).
Yksinhuoltajallekaan ei saa apua pakottaa. Kaikki yksinhuoltajat eivät tarvitse mitään perhetyöntekijää. Toki jos he itse sen haluavat niin ok.
Aika outoa tulkintaa tuosta hyvästä ja asiallisesta terkkarin vastauksesta. Vedä nyt henkeä välillä äläkä raivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä, minkä takia neuvolantäti olis kiinnostunut meidän seksielämästä, mutta kaippa mä sille vastaisin niinku asiat on. Ei ole tähän mennessä tarvinnut " kaunistella" asioita noihin lomakkeisiin, enkä ajatellut niin tehdä jatkossakaan.
Koska seksielämä vaikuttaa parisuhteeseen ja sitä kautta lapsen elinympäristöön.
Voisiko alapeukuttajat kertoa, miksi eivät tykkää tästä kommentista?
Yhdyntätiheys ei itseasiassa kerro suhteen tilasta. Ääritapauksena suhteessa saattaa olla kaksi aseksuaalia. Miten tästä olisi haittaa lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin kysyisin, jos kartoittaisin tilannettanne työkseni...
Miksi? Millä tavalla vanhempien seksi vaikuttaa jo tulossa olevan lapsen hyvinvointiin niin paljon, että sen kartoittamiseen kannattaa haaskata hyvää työaikaa?
Mitä merkitystä ammatilla on? Minun ammattini voisi olla vaikka projektityöntekijä, mutta haluaisitko kuitenkin tietää, onko työtäni jonkun betoniprojektin käytännön toteutus vaiko suunnitteluprojekti toimistotyönä? Onko isovanhemman 'munuaisaltaan tulehduksella' jotenkin olennaista osuutta jossakin perinnöllisessä sairaudessa? Sitä ajatellen olisi aiheellisempaa kysyä, onko joku vanhempien esivanhempi lähtöisin Sallasta.
Siis miksi ne asiat ovat niin tärkeitä, että ammattilaisen työaikaa käytetään tähän eikä esim. johonkin tutkimukseen?
Oikeasti on olemassa typeriä kysymyksiä, joista ei oikein tiedä millä ajatuksella ne on esitetty. Ehkä niille ei kannata nauraa ääneen neuvolassakaan, eikä esim. aseenkantolupaa hakiessa.
Voimavaralomake on tarkoitettu vanhemmille keskustelun pohjaksi kotiin, ei neuvolan kontrollivälineeksi. Ihana, jos täällä hyökkäävästi esiintyneillä kirjoittajilla on kukoistava parisuhde, kaikki muutenkin kunnossa ja vielä rahaakin.
Yksityisasioiden penkomisesta vielä sen verran, että toivottavasti ko. kirjoittajat ymmärtävät kokonaisuuden, kun Th kyselee esim. ennen raskautta sairastettuja sukupuolitauteja tai tupakointia lapsen läsnä ollessa sisätiloissa....
Neuvolan th
Se on tosiaan kaikkien syytä ottaa huomioon, että ne täytetyt lippulappuset ja kerrotut tiedot tulevat jatkamaan elämäänsä tästä hamaan ikuisuuteen arkistoissa ja kaikki mitä niissä on kertonut on tästä eteenpäin tallennettu ja muiden tiedossa ja tosiaan linkitetty myös siihen lapseen, eli vähintäänkin viranomaisten saatavilla ja hyvinkin mahdollisesti myös muiden, tietoturvan nyt ollessa mitä se on.
Saa toki kertoa mitä itse kokee tarpeelliseksi, mutta kannattaa muista ettei se ole ainoastaan se neuvolan täti jolle kertoo vaan se on koko systeemi.