siis ihanko tosissaan neuvolassa kysellään kaikenlaista asiaankuulumatonta?
Esim montako kertaa vanhemmat harrastavat seksiä viikottain tai mitä ammettaja odottavan äidin ja isän vanhemmilla on tai missä he asuvat? En minä ainakaan aio koskaan kertoa mitään tuollaisia seksiasioita saatika kertoa mikä esim isäni ammatti tai missä hän asuu (ihan normaali ammatti :D ) mutta ei kuulu neuvolaan tuollainen...
Kommentit (231)
En käsitä, miten jotakuta voi häiritä em. kysymykset. Minulta saa vapaasti terveydenhoidon ammattilainen kysellä ihan mitä vain kokee tarpeelliseksi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko liittyä isyyden tunnustamiseen? Aiemmin avoparit tunnusti sossulle :)
Ei liity :) Nykyäänhän ei edes kysellä seksielämää siinä yhteydessä, mutta ilmeisesti neuvola haluaa tietää parisuhdeasioita noin muuten ja nehän ei neuvolalle kuulu. Väkivaltaa yms on hyvä seuloa mutta se, kuinka monesti pariskunta harrastaa seksiä, ei kuulu neuvolalalle, eikä osoittaako pariskunta esim hellyyttä toisiaan kohtaan.
Ei kai tuo lukumäärä sinäänsä ketään kiinnosta, mutta veikkaan taustalla olevan sen asian, että molemmat ymmärtävät mitä vauva-aika tarkoittaa parisuhteelle ja kuinka parisuhde sillä hetkellä voi. Sillä on kuintekin suurin merkitys lapsenkin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko liittyä isyyden tunnustamiseen? Aiemmin avoparit tunnusti sossulle :)
Ei liity :) Nykyäänhän ei edes kysellä seksielämää siinä yhteydessä, mutta ilmeisesti neuvola haluaa tietää parisuhdeasioita noin muuten ja nehän ei neuvolalle kuulu. Väkivaltaa yms on hyvä seuloa mutta se, kuinka monesti pariskunta harrastaa seksiä, ei kuulu neuvolalalle, eikä osoittaako pariskunta esim hellyyttä toisiaan kohtaan.
Ei kai tuo lukumäärä sinäänsä ketään kiinnosta, mutta veikkaan taustalla olevan sen asian, että molemmat ymmärtävät mitä vauva-aika tarkoittaa parisuhteelle ja kuinka parisuhde sillä hetkellä voi. Sillä on kuintekin suurin merkitys lapsenkin elämään.
Joo, eiköhän sen tajua muutenkin, siltikään noihin kysymyksiin ei ole mitään tarvetta vastata jos kokee asiat liian intiimiksi. Neuvolalle saa riittää vastaus, että parisuhde voi hyvin ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä, minkä takia neuvolantäti olis kiinnostunut meidän seksielämästä, mutta kaippa mä sille vastaisin niinku asiat on. Ei ole tähän mennessä tarvinnut " kaunistella" asioita noihin lomakkeisiin, enkä ajatellut niin tehdä jatkossakaan.
Koska seksielämä vaikuttaa parisuhteeseen ja sitä kautta lapsen elinympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miten jotakuta voi häiritä em. kysymykset. Minulta saa vapaasti terveydenhoidon ammattilainen kysellä ihan mitä vain kokee tarpeelliseksi kysyä.
Älä käsitä. :) Siltikään minun ei ole pakko jakaa liian intiimeiksi kokemiani asioita neuvolassa. Liian intiimejä ovat mm seksilämä, lapsuuden perheen asiat ja lapsuuden traumat.
Minusta on ihan fiksua ja aiheellista kartoittaa esimerkiksi perheen tukiverkostoa ja mahdollisen lisätuen tarvetta. Mutta sen voi hoitaa ihan vapaamuotoisella keskustelulla: Asuuko teillä ystäviä/sukulaisia tässä lähistöllä? Onko teillä tiedossa lapsenhoitoapua? Ei siihen tarvita pitkää lomaketta, johon annetaan kaikkien sukulaisten, ystävien ja kumminkaimojen tarkat osoitteet, henkilötunnukset, ammatit ja niin edelleen, näin karrikoidusti. Ja tämä sama pätee moniin muihinkin asioihin, joita neuvolassa voi olla ihan hyväkin käsitellä, kunhan tapa on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä, minkä takia neuvolantäti olis kiinnostunut meidän seksielämästä, mutta kaippa mä sille vastaisin niinku asiat on. Ei ole tähän mennessä tarvinnut " kaunistella" asioita noihin lomakkeisiin, enkä ajatellut niin tehdä jatkossakaan.
Koska seksielämä vaikuttaa parisuhteeseen ja sitä kautta lapsen elinympäristöön.
HOHHHJOIJAA :D
Seksielämä ei yksinkertaisesti kuulu neuvolalle ollenkaan. Ei sitten tippakaan. Itse en vastaa seksielämään koskeviin kysymyksiin, ne ovat minun henk.koht. asiota, jotka eivät kuulu neuvolalle. Jos esim pariskunta ei harrasta seksiä niin otetaanko lapset huostaan? :D:D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien ammattia saatetaan kysellä myös siksi, että saataisiin tietää, ovatko he jo eläkkeellä ja käytettävissä tarvittaessa lapsenvahtina.
Eikös tuossa olisi sitten relevanttia se minkä ikäisiä nuo isovanhemmat ovat? Vai onko sillä lapsen lapsen hoidon kannalta väliä onko mummo ex-toimistosihteeri vai ex- puhelinvaihteen työntekijä? Tai kaupan kassa vai kokki?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan fiksua ja aiheellista kartoittaa esimerkiksi perheen tukiverkostoa ja mahdollisen lisätuen tarvetta. Mutta sen voi hoitaa ihan vapaamuotoisella keskustelulla: Asuuko teillä ystäviä/sukulaisia tässä lähistöllä? Onko teillä tiedossa lapsenhoitoapua? Ei siihen tarvita pitkää lomaketta, johon annetaan kaikkien sukulaisten, ystävien ja kumminkaimojen tarkat osoitteet, henkilötunnukset, ammatit ja niin edelleen, näin karrikoidusti. Ja tämä sama pätee moniin muihinkin asioihin, joita neuvolassa voi olla ihan hyväkin käsitellä, kunhan tapa on oikea.
En aio edes noin tarkasti kertoa. Aion kertoa, että tarvittava tukiverkko on ja rahalla saa apua. Mitään muuta neuvolan ei tarvitse tietää, koska en kuitenkaan ota esim perhetyöntekijää yms kotiin. Neuvolasta voidaan ihan yksinkertaisesti vaan kysyä, että onko pariskunnalla huolta tukiverkon suhteen ja pariskunta sanoo kyllä/ei ja siitä sitten jatketaan.
No ei meillä kyllä todellakaan udeltu seksielämästä. Lomakkeessa, mikä täytettiin, taisi olla väittämiä tyyliin "Osoitamme toisillemme riittävästi hellyyttä" ja "Pystymme keskustelemaan seksielämästämme" ja näihin vastattiin samaa mieltä, eri mieltä jne. Itse en näe tätä minään uteluna seksielämästä. Kyllä meillä myös meidän työ/opiskelu-tilanne käytiin läpi, ilman mitään sen suurempia uteluita. Omista vanhemmistamme käytiin korkeintaan läpi suvussa esiintyviä sairauksia. Syksyltä 2015 tämä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä kyllä todellakaan udeltu seksielämästä. Lomakkeessa, mikä täytettiin, taisi olla väittämiä tyyliin "Osoitamme toisillemme riittävästi hellyyttä" ja "Pystymme keskustelemaan seksielämästämme" ja näihin vastattiin samaa mieltä, eri mieltä jne. Itse en näe tätä minään uteluna seksielämästä. Kyllä meillä myös meidän työ/opiskelu-tilanne käytiin läpi, ilman mitään sen suurempia uteluita. Omista vanhemmistamme käytiin korkeintaan läpi suvussa esiintyviä sairauksia. Syksyltä 2015 tämä kokemus.
No en aio vastata tuollaisiin hellyyskyselyihin tai palauttaa tuollaisia lomakkeita. Toki puolison kanssa nuo kysymykset voi käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko alapeukuttajat kertoa, miksi eivät tykkää tästä kommentista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että kaikki vaikuttavat lapseen jollakin tavalla, siltikään esim seksielämä ei kuulu neuvolalle pätkän vertaa, eikä mitään kertamääriä todellakaan kuulu kysellä, koska asia on henkilökohtainen. Pariskunta voi aivan hyvin rajata seksuaalielämän ja lapsuuden traumat neuvolan ulkopuolella ja käsitellä mahdollisia ongelmia muualla tai olla käsittelemättä. Ei vain kuulu neuvolalle kuinka usein yhdyntä tapahtuu jos tapahtuu ollenkaan tai onko lapsuus ollut huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOHHHJOIJAA :D
Seksielämä ei yksinkertaisesti kuulu neuvolalle ollenkaan. Ei sitten tippakaan. Itse en vastaa seksielämään koskeviin kysymyksiin, ne ovat minun henk.koht. asiota, jotka eivät kuulu neuvolalle. Jos esim pariskunta ei harrasta seksiä niin otetaanko lapset huostaan? :D:D :D :D
Voi ristus taas. Lapsi on osa perhettä ja mikäli parisuhde on kivillä, niin se vaikuttaa myös lapsen elämään. Jos pari on sitä mieltä, että seksille ei ole tarvetta, niin se on ihan ok, mutta kun katsoo näitä nykyisiä surullisia erotilastoja, niin jotain on pielessä.
Ja tästä syystä asiasta keskustellaan neuvolassa. Meiltä ei kyllä kyselty mitään määriä ja asentoja, vaan ihan yleisesti kysyttiin ja keskusteltiin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käsitä. :) Siltikään minun ei ole pakko jakaa liian intiimeiksi kokemiani asioita neuvolassa. Liian intiimejä ovat mm seksilämä, lapsuuden perheen asiat ja lapsuuden traumat.
Ei ne neuvolantädit niihin varmaan ketään pakotakaan vastaamaan ase ohimolla. Että ihan rauhaksiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että kaikki vaikuttavat lapseen jollakin tavalla, siltikään esim seksielämä ei kuulu neuvolalle pätkän vertaa, eikä mitään kertamääriä todellakaan kuulu kysellä, koska asia on henkilökohtainen. Pariskunta voi aivan hyvin rajata seksuaalielämän ja lapsuuden traumat neuvolan ulkopuolella ja käsitellä mahdollisia ongelmia muualla tai olla käsittelemättä. Ei vain kuulu neuvolalle kuinka usein yhdyntä tapahtuu jos tapahtuu ollenkaan tai onko lapsuus ollut huono.
No määrät ei tosiaan kuulu, mutta muuten on hyvä ainakin kysyä, että miten asianlaita on parisuhteessa. Ja onko asian suhteen isoa eripuraa.
35.
Olet hyökkäävän oloinen ja ymmärsit tahallasi väärin. Miksi provosoidut?
Kenestäkään ei tehdä lasua sen vuoksi että kieltäytyy vastaamasta kysymyksiin. Edelleen muistutan, että kaikkeen ei tarvitse vastata ja että neuvolassa käyminen perustuu vapaaehtoisuuteen :)
Multa ei oo udeltu seksielämään liittyvistä jutuista eikä muista noin aroista aiheista. Ymmärrän myös tuon erään ajatuksen siitä että kaikki tieto ei tarvi olla julkista tietoa ja yksityisyyteen on oikeus aroissa aiheissa, itsekin olen hoitanut erästä sairauttani yksityisellä eikä se asia neuvolaan kuulu eikä millään tapaa arkeen vaikuta koska se on hoidossa jatkuvasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kysyttiin molempien ammatit. En kyllä tiedä mihin niitä oikeasti tarvittiin mutta esim mun työ ja ammatti kun tuli puheeksi niin neuvolatäti totesi että jos tulee liian raskaaksi työnteko niin heihin yhteyttä niin voidaan antaa sairaslomaa. Itse oletin, että se on sielläkin hyvä tietää kuinka fyysistä työtä kukakin tekee.
Miehen ammattia ja työtä kysyessä otettiin puheeksi onko vaaraa työttömyydestä jne. Eiköhän niillä oo jotain järkisyitä miksi kysyy.
Seksielämää ei tarkasti kyselty mutta nopeasti kysyttiin onko ongelmia tai huolia sillä saralla.
Ap taisi kyllä tarkoittaa että neuvolassa kysytään tämän odottavan äidin isän ammattia, ja se on mustakin kummaa. Sen lapsen isän ammatin kysyminen on ihan normaalia.
Itse olen ollut äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaana v. 2000-2011 eikä todellakaan kysytty tuolloin mitään seksielämästä ja mistään perheeseen liittyvästä. Kyseltiin kuitenkin ihan normaali kysymyksiä esim. käyttekö päivittäin ulkona ja oletteko sairastelleet ja kyllä joka käynnillä kysyttiin myös onko jotain huolia mistä haluaisit kertoa. Menee kyllä liiallisuuksiin, jos aletaan kyseleen ammatteja ym. Toki neuvolassa kysyttiin missä puoliso on töissä, mutta ei todellakaan ammattia.