siis ihanko tosissaan neuvolassa kysellään kaikenlaista asiaankuulumatonta?
Esim montako kertaa vanhemmat harrastavat seksiä viikottain tai mitä ammettaja odottavan äidin ja isän vanhemmilla on tai missä he asuvat? En minä ainakaan aio koskaan kertoa mitään tuollaisia seksiasioita saatika kertoa mikä esim isäni ammatti tai missä hän asuu (ihan normaali ammatti :D ) mutta ei kuulu neuvolaan tuollainen...
Kommentit (231)
Mulla on ainakin tosi mukava neuvolantäti, ei oo ainakaan vielä tuollaisia kysellyt, mutta kyllä minä aina rehellisesti vastaan kysymyksiin jos kyselee jotain :) mitä suotta tuollaisia stressaamaan, vastaa niin kuin asiat on ja sillä selvä :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin neuvolantäti tuntui sairaalloisen kiinnostuneelta seksiasioista.
Etkai ole vastannut?? Mitä on kysytty??
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin tosi mukava neuvolantäti, ei oo ainakaan vielä tuollaisia kysellyt, mutta kyllä minä aina rehellisesti vastaan kysymyksiin jos kyselee jotain :) mitä suotta tuollaisia stressaamaan, vastaa niin kuin asiat on ja sillä selvä :)
Mutta miksi minun pitäisi kertoa esim yhdyntätiheys jos sitä kysytään? MIKSI?
Meillä oli aluksi nuorehko miespuolinen neuvolan"täti", tuntui kiusalliselta selittää sille näitä juttuja. Otettiin yhteyttä sen esimieheen ja saatiin sovittua neuvolatyöntekijän vaihdosta, tämä uusi ei tunnu niin uteliaalta ja on siis tosiaan naispuolinen.
Minua hävetti, kun neuvolassa kyseltiin ammatistani. Olen tällä hetkellä työtön. Valehtelin, koska en kehtaa tunnustaa ja neuvola oletti että totta kai olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi isän ammattia ei voisi sanoa jos kysytään?
Koska se ei kuulu neuvolalle. Aivan turhaa tietoa heille. Laitan rajan siihen paikkaan, että en ala lapsuude perheen asioista puhumaan neuvolassa. Siellä kuuluu keskittyä nyt tähän tulevaan perheeseen ja erityisesti vauvan hyvinvointiin, jota ei hetkauta vaarin ammatti tai isän ja äidin yhdyntätiheys.
Kyllä vanhempien lapsuudenperheen ongelmat voivat vaikuttaa myös heidän perheeseensä, mallithan periytyvät sieltä lapsuuden perheestä. Jos et suostu niistä puhumaan, se todistaa että siellä on jotain, jonka koet hävettäväksi.
Ilmeisesti häpeät myös isäsi ammattia jos et halua sitä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aluksi nuorehko miespuolinen neuvolan"täti", tuntui kiusalliselta selittää sille näitä juttuja. Otettiin yhteyttä sen esimieheen ja saatiin sovittua neuvolatyöntekijän vaihdosta, tämä uusi ei tunnu niin uteliaalta ja on siis tosiaan naispuolinen.
Hyi, minäkään en haluaisi miespuolista neuvolatyöntekijää. inhottava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei kuulu neuvolalle. Aivan turhaa tietoa heille. Laitan rajan siihen paikkaan, että en ala lapsuude perheen asioista puhumaan neuvolassa. Siellä kuuluu keskittyä nyt tähän tulevaan perheeseen ja erityisesti vauvan hyvinvointiin, jota ei hetkauta vaarin ammatti tai isän ja äidin yhdyntätiheys.
Kyllä vanhempien lapsuudenperheen ongelmat voivat vaikuttaa myös heidän perheeseensä, mallithan periytyvät sieltä lapsuuden perheestä. Jos et suostu niistä puhumaan, se todistaa että siellä on jotain, jonka koet hävettäväksi.
Yksinkertaisesti neuvolalle ei kuulu tyyliin isovanhempien ammatit, ne eivät vaikuta mitenkään lapsen hyvinvointiin tms. Ymmärrän kyllä, jos kysytään lähisuvun sairauksista mutta muuta en.
Ja ei, en itsekään ole koskaan tehnyt mitään selontekoa lapsuudestani vaikka siitä riittäisi kerrottavaa tunnin jos toisenkin. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain salattavaa, ne asiat eivät vain kuulu neuvolalle. Osaan kyllä itse ottaa asiat puheeksi jos siltä tuntuu.
Minun isäni on lääkäri ja äitini luokanopettaja. Kerron mielelläni jos vanhempieni ammatteja kysytään.
Millä alalla ovat niiden vanhemmat, jotka suuttuivat, kun vanhempien ammatteja kysyttiin?
En kyllä käsitä, minkä takia neuvolantäti olis kiinnostunut meidän seksielämästä, mutta kaippa mä sille vastaisin niinku asiat on. Ei ole tähän mennessä tarvinnut " kaunistella" asioita noihin lomakkeisiin, enkä ajatellut niin tehdä jatkossakaan.
Neuvolan th:na voin vastata :)
Relevanttia tietoa neuvolatyön näkökulmasta on se, että onko pariskunnalla sukurasitetta tiettyihin sairauksiin eli halutaan tietää vanhempien ja sisarusten terveydentila (jos esim diabetesta, tukostaipumusta, autoimmuunisairauksia tai syöpää jne.). Nämä ovat oleellisia tietoja raskauden ja terveyden seurannassa.
Lisäksi sukulaisten ja ystävien asuinpaikka voidaan kysyä, koska halutaan kartoittaa millainen tukiverkosto perheellä on. Jos perheellä on huono tukiverkosto, voidaan yhdessä pohtia keinoja millä tavoin perhe ei ylikuormitu. Esi. yksinhuoltajalle voi olla korvaamaton apu perhetyöntekijästä. Tämä ei tarkoita sitä, että hän ei pystyisi huolehtimaan yksin lapsesta vaan halutaan tarjota apua. Joskus kyse on vilpittömästä avusta arjessa, joskus ennalta ehkäisevästä toiminnasta (voidaan välttää sijoitustarvetta Ym).
Neuvolassa halutaan tietää myös parisuhteen tila. Tämä EI tarkoita seksielämän utelemista, vaan yleisesti elämäntilanteen kartoittamista: onko asiat hyvin, sujuuko arki. Väkivallasta on kysyttävä lakiuudistuksista johtuen, ne kysytään rutiinina aina silloin kun perheen toinen osapuoli on yksin vastaanotolla.
Neuvolassa prioriteetti 1 on edistää ja ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia sekä tarjota tukitoimia tarvitseville. Näiden tavoitteiden täyttymiseksi täytyy joskus kysellä aikalailla, osalta asiakkaista on joskus "lypsettävä" tietoa. Kyse ei ole tällöin uteliaisuudesta vaan siitä että halutaan turvata perheen arki. Epämääräiset vastaukset ruokkivat epäluuloa, ja välillä tulee vaikutelma että kaikki ei ole kunnossa. Tällöin konsultoidaan lasua.
Yleensä asiakkaat kertovat avoimesti elämästään ja se helpottaa yhteistyötä. Henk koht mua ei juuri koskaan kiinnosta perheen asiat uteliaisuuttani vaan ihan puhtaasti ammatillisesta näkökulmasta. Rakastelutiheyden kysyminen ei ole työn kannalta relevanttia ellei kyse ole esim. seksuaalineuvonnasta. Muuten pistäisin uteliaan työntekijän piikkiin.
Muistakaa, mihinkään ei ole pakko vastata ja neuvolassa käyminen perustuu täysin vapaaehtoisuuteen (okei, ehtona tukien saamiselle), mutta periaatteessa näin. Yksityisellä voi toki käydä tai terveydenhoitajaa voi vaihtaa jos kemiat eivät kohtaa :)
Toivottavasti tästä oli apua. Ymmärrätte että kysymysten taustalla on usein "suurempi ajatus" eikä uteliaisuus. Paitsi joskus ;)
Okei, tulipa sekava vastaus :D olen flunssassa. Iloista alkavaa viikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten sanoin, puhun lapsuudestani psykoterapiassa, neuvolaan ne asiat eivät kuulu millään lailla. Neuvolan terkka ei ole pätevä terapioimaan ketään. Lisäksi kun asiat on käsitelty psykoterapiassa, niitä ei ole tarpeen enää käsitellä. On siis aivan turha alkaa avautumaan neuvolassa vaikeasta lapsuudesta, jos asiat on jo käsitelty psykoterapiassa. Silloinhan ne mallit eivät enää siirry, kun kaikki on hyvin. En häpeä isäni ammattia, mutta olen tarkka siitä, mikä asia kuuluu mihinkin. Isäni ammatti ei yksinkertaisesti kuulu neuvolalle, se ei vaikuta millään lailla.
Minulla on myös oikeus yksityisyyteen. Se, että jos lapsuudessa on jotain mitä koen esim hävettäväksi, on ihan ok. Se ei neuvolaan siltikään kuulu. Jos minulla on psyykkisiä ongelmia, puhun psykoterapeutille, en terkkarille. :)
Meillä kysyttiin molempien ammatit. En kyllä tiedä mihin niitä oikeasti tarvittiin mutta esim mun työ ja ammatti kun tuli puheeksi niin neuvolatäti totesi että jos tulee liian raskaaksi työnteko niin heihin yhteyttä niin voidaan antaa sairaslomaa. Itse oletin, että se on sielläkin hyvä tietää kuinka fyysistä työtä kukakin tekee.
Miehen ammattia ja työtä kysyessä otettiin puheeksi onko vaaraa työttömyydestä jne. Eiköhän niillä oo jotain järkisyitä miksi kysyy.
Seksielämää ei tarkasti kyselty mutta nopeasti kysyttiin onko ongelmia tai huolia sillä saralla.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan th:na voin vastata :)
Relevanttia tietoa neuvolatyön näkökulmasta on se, että onko pariskunnalla sukurasitetta tiettyihin sairauksiin eli halutaan tietää vanhempien ja sisarusten terveydentila (jos esim diabetesta, tukostaipumusta, autoimmuunisairauksia tai syöpää jne.). Nämä ovat oleellisia tietoja raskauden ja terveyden seurannassa.
Lisäksi sukulaisten ja ystävien asuinpaikka voidaan kysyä, koska halutaan kartoittaa millainen tukiverkosto perheellä on. Jos perheellä on huono tukiverkosto, voidaan yhdessä pohtia keinoja millä tavoin perhe ei ylikuormitu. Esi. yksinhuoltajalle voi olla korvaamaton apu perhetyöntekijästä. Tämä ei tarkoita sitä, että hän ei pystyisi huolehtimaan yksin lapsesta vaan halutaan tarjota apua. Joskus kyse on vilpittömästä avusta arjessa, joskus ennalta ehkäisevästä toiminnasta (voidaan välttää sijoitustarvetta Ym).
Neuvolassa halutaan tietää myös parisuhteen tila. Tämä EI tarkoita seksielämän utelemista, vaan yleisesti elämäntilanteen kartoittamista: onko asiat hyvin, sujuuko arki. Väkivallasta on kysyttävä lakiuudistuksista johtuen, ne kysytään rutiinina aina silloin kun perheen toinen osapuoli on yksin vastaanotolla.
Neuvolassa prioriteetti 1 on edistää ja ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia sekä tarjota tukitoimia tarvitseville. Näiden tavoitteiden täyttymiseksi täytyy joskus kysellä aikalailla, osalta asiakkaista on joskus "lypsettävä" tietoa. Kyse ei ole tällöin uteliaisuudesta vaan siitä että halutaan turvata perheen arki. Epämääräiset vastaukset ruokkivat epäluuloa, ja välillä tulee vaikutelma että kaikki ei ole kunnossa. Tällöin konsultoidaan lasua.
Yleensä asiakkaat kertovat avoimesti elämästään ja se helpottaa yhteistyötä. Henk koht mua ei juuri koskaan kiinnosta perheen asiat uteliaisuuttani vaan ihan puhtaasti ammatillisesta näkökulmasta. Rakastelutiheyden kysyminen ei ole työn kannalta relevanttia ellei kyse ole esim. seksuaalineuvonnasta. Muuten pistäisin uteliaan työntekijän piikkiin.
Muistakaa, mihinkään ei ole pakko vastata ja neuvolassa käyminen perustuu täysin vapaaehtoisuuteen (okei, ehtona tukien saamiselle), mutta periaatteessa näin. Yksityisellä voi toki käydä tai terveydenhoitajaa voi vaihtaa jos kemiat eivät kohtaa :)
Toivottavasti tästä oli apua. Ymmärrätte että kysymysten taustalla on usein "suurempi ajatus" eikä uteliaisuus. Paitsi joskus ;)
Okei, tulipa sekava vastaus :D olen flunssassa. Iloista alkavaa viikkoa!
En aio kertoa vanhempiani ja ystävieni asuinpaikkaa. Neuvolalle saa riittää tieto siitä, että riittäävä tukiverkko löytyy ja rahalla saa lastenhoitoapua. Miksi minun pitäisi tämän enempää avata? Yksinkertaisesti neuvolalle ei kuulu sukulaisten ja ystävien asuinpaikka. Kaikki ei myöskään tarvitse mitään suurta tukiverkkoa ja tosiaan, rahalla saa palveluita.
Siis tarkoitatko että lasu-ilmoitus tehdään jos ei kerro isänsä ammattia? tai asuinpaikkakuntaa? justjust. No siinähän teet lasun, en siltikään aio kertoa.
Parisuhteesta kysyttäessä ei tarvitse kaikkea udella, vaan neuvolalle riittää vastaus, että parisuhde voi hyvin. Mitään muuta tietoa neuvola ei yksinkertaisesti tarvitse. En aio kertoa, miten riitelemme, miten harrastamme seksiä, miten sovimme, miten keskustelemme. Kerron vain ja ainoastaan, että mikä on mahdollisen parisuhteen tila (hyvä, huono yms).
Yksinhuoltajallekaan ei saa apua pakottaa. Kaikki yksinhuoltajat eivät tarvitse mitään perhetyöntekijää. Toki jos he itse sen haluavat niin ok.
Huomioikaa että ne lomakkeet ovat ensisijaisesti teitä itseänne varten. Osa tilastoidaan anonyymeinä.
Sen verran sanon siis, että jos esim alkoholilomakkeessa täytyy kaunistella vastauksia, niin sehän kertoo vaan siitä että taustalla on jotain mitä haluaa salailla. Oma on ongelmanne, jos ette halua apua ;)
Tipan tippaa ei kiinnosta asiakkaiden henkilökohtaiset asiat, valehdelkoot vaikka silmät päästään, kunhan mulla on mustaa valkoisella (täytetty lomake, kirjaukset) että oma oikeusturva on turvattu. Oman oikeusturvan lisäksi haluan suojella lapsia pahuudelta ja ikävältä olosuhteilta, sekä auttaa perheitä joissa väkivaltaa.
Muuten evvk. :)
Isovanhempien ammattia saatetaan kysellä myös siksi, että saataisiin tietää, ovatko he jo eläkkeellä ja käytettävissä tarvittaessa lapsenvahtina.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä tietoa tarvitaan? Ihan yksityisasia se on tuntemattomalle neuvolan terveydenhoitajalle. Ja lapsen takia neuvolassa käydään, aikuinen itse osaa kertoa jos se isän ammatti jotenkin tähän lapseen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa että ne lomakkeet ovat ensisijaisesti teitä itseänne varten. Osa tilastoidaan anonyymeinä.
Sen verran sanon siis, että jos esim alkoholilomakkeessa täytyy kaunistella vastauksia, niin sehän kertoo vaan siitä että taustalla on jotain mitä haluaa salailla. Oma on ongelmanne, jos ette halua apua ;)
Tipan tippaa ei kiinnosta asiakkaiden henkilökohtaiset asiat, valehdelkoot vaikka silmät päästään, kunhan mulla on mustaa valkoisella (täytetty lomake, kirjaukset) että oma oikeusturva on turvattu. Oman oikeusturvan lisäksi haluan suojella lapsia pahuudelta ja ikävältä olosuhteilta, sekä auttaa perheitä joissa väkivaltaa.
Muuten evvk. :)
Mitä mustaa valkoisella sulla on jos asiakas ei palauta lomakkeita? Itse en aio voimavaralomaketta palauttaa jos tulee ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien ammattia saatetaan kysellä myös siksi, että saataisiin tietää, ovatko he jo eläkkeellä ja käytettävissä tarvittaessa lapsenvahtina.
Miksi neuvolan pitää tietää, ketä ovat käytettävissä lapsenvahteina ja ketkä eivät? Ei kuulu neuvolalle. Pariskunta itse kyllä tietää, jos he tarvitsevat esim apua lastenhoidossa ja voivat sitten asiasta kertoa. Sen sijaan jos kaikki isovanhemmat asuvat vaikkapa Ruotsissa eivätkä pääse lapsia koskaan hoitamaan, niin mitä sitten? Tuleeko perheestä lasu-perhe ja pakotetaan perhetyöntekijö kylään? Ei kiitos! Rahalla saa palveluita eikä kaikki tosiaan edes tarvitse perheen ulkopuolista apua. En tykkää yhtään tuollaisesta holhouksesta.