Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?

Vierailija
31.01.2016 |

Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat lapset on jo tehty, huonommaksi menee vaan "palvelu"! v.2007 Kättärillä sai kivasti apua ja lääkkeet tuli ajoissa, autettiin aina kun pyysi jne. v.2013 Kättärillä ei meinattu muistaa tuoda veripussia (synnytyksessä meni 2 litraa..) ja antibiootitkin hupsista vaan myöhästyi jatkuvasti, itse piti pyytää kansliasta ja siitä tietty ärsyyntyivät. Crp 400 hujakoilla, ei ollut kamalan hyvä olo ja katetri oli ekan päivän. Jos olisi pitänyt tuossa tilanteessa pitää vauva vierellä siinä kamalan epämukavalla sängyllä...joo ei.

Sitäkin olen surrut, kun äideille ei anneta lempeää huomiota osastolla. Jokainen synnyttänyt on enemmän tai vähemmän väsynyt, avuton ja herkässä tilassa. Siinä auttaisi paljon jos joku ystävällisesti vähän "palvelisi" eli vaihtaisi ne lakanat ja toisi pyynnöstä ruoan eteen jossei äiti pääse ylös sängystä. Jonkinlainen jutustelutuokio pitäisi myös olla pakollinen, minunkaan synnytystäni ei käyty läpi vaikka niin luvattiin, ja siitä jäi todella ikävät muistot.

Vierailija
122/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin ja niille jotka tarvii EI kerrota. Pimitetään tietoa. Juuri ne, jotka on kilteimpiä kärsii kun ei uskalla tuollaisia riivinrautahoitajia vastaan pitää puoliaan. Ette välitä potilaasta pätkääkään. Hoidatte vaan sitä keskiarvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ilkeä besserwisser hoitsu

Vierailija
124/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimii sektioäiti? Puudutuksen vuoksi ei pääse edes kääntymään ja jos vauva on siinä samassa sängyssä, on pudottamisen vaara oikeasti olemassa.

Ja sektion jälkeen on niin pöllyssä aineista ja lääkkeistä, että vauvan nukkuminen samassa sängyssä on edesvastuutonta. Jollei tämä aloitus ole provo, toivon todella, että vauvan turvallisuus on edelleen ykkösasia.

Mulle sektion jälkeen ainakin sattui kamalasti vatsaan ne vieressä olevan vauvan potkut, niin vaatimattomia kuin vastasyntyneen potkut ovatkin.

Vierailija
125/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa tympeän kuuloista, että täytyy jaksaa puolustaa itseään silloinkin kun on heikossa ja avuttomassa kunnossa. Viitaten lisämaidon yms vauvan sänkyjen pyytämiseen :(

Vierailija
126/192 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, keskimäärin varmaan toimii mutta yksilölliselle äideille ei vaan tuottaa kärsimystä. Juu se ei hautaa kun homma on keskiarvolta toimiva. 20% kärsikööt, 80% on tyytyväisiä.

Synnytys ei sit oo sairaus vaikka sut olisi hätäsektioitu tai hemppa on alle 80.

127/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin viime vuoden joulukuussa, poikani oli sängyssä kanssani koko viikon, nukkui rinnalla välillä vieressä, suihkussa käydessä nukkuis sängyllä tai hoitaja haki pyynnöstä, vauva koppia ei näkynyt. sänky on kapea mutta motoroitu ja kaide toimi hyvin. lakanat vaihdettiin itse, tuota en tosin silloin tiennyt ja yksi ystävällinen hotaja vaihtoi verisen lakanani pyytämättä. Ihania hoitajia siellä ja paljon sai apua kun uskalis pyytää, etenkin imetys apua. vauvaopan kuulemma saa pyydettäessä, älkää kuvitelkokaan vaunuja sinne vievänne, vauvakaukalonikin oli siellä siinä ja siinä etteivät vieneet pois, syynä PALOTURVALLISUUS, ja sinne ei vaunuja edes mihinkään mahtuisi , kome sänky huoneessa ja todella ahdasta. Muuten oli hieno kokemus esikoisesta ja ei ole valittamista :)

128/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lapseni TYKSissä joulukuun alussa. Pyysin vauvasänkyä, tiedän olevani rauhaton ja huono nukkuja (olen mm. jyrännyt nelivuotiaamme parisängyssä). En saanut, vauva kuulemma nukkuu äitinsä kanssa. Olin yöllä tuskaisen väsynyt mutta uni ei tullut, koska pelkäsin koko ajan liiskaavani lapsen. Lopulta oli pakko mennä lattialle nukkumaan. Näin on vietin 5 yötä. Päivisin yritin nukkua mahdollisimman paljon. Kun tultiin kotiin, nukuinkin viikon ajan ihan tolkuttomasti. Noh, kaikesta selviää.

Seuraavalla kerralla ilmapatja mukaan?

Ihan oikeastiko te kuvittelette vauvoja nukutettavan niissä kapeissa sairaalavuoteissa yhdessä äidin kanssa, joka pahimmillaan on ollut puudutettuna tai nukutettuna.

Lisänä vaihtoehtona ainoastaan lattialla nukkuminen, käyttäkää nyt niitä aivojanne :D

Öö kyllä ainaki tammikuussa kun synnytin niin oli käytännössä _pakko_ nukkua vauva vieressä.. Ne sängyt vauvoille kyllä oli mut jos pistin vauvan sinne ees hetkeksi et oisin saanu ite nukuttua niin sieltä lampsii yökkö huoneeseen ja laittaa vauvan mun viereen. Ja nyt tilanne on se että vauva ei nuku päivälläkään yksin.. Musta ois ihanaa kun sairaalas ymmärrettäis että kaikki ei halua nukkua vauva vieressä 24/7..

Vierailija
129/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan jättäis isolle sängylle yksin. Tuntuu jotenkin turvattomalta, vaikka laidat onkin. Mun esikoinen kääntyä selältä vatsalleen hoitopöydällä kahden päivän ikäisen, kun oli niin kiukkuinen, että rimpuili ja vehtas.

Vierailija
130/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä vaginattomia naisia. Ettekö osaa suoraan sanoa niille hoitajille jos tulee tuuppaamaan lapsen viereen jos se on omassa sängyssä tai jos tarvitsee apua. Opetelkaa vaatimaan. Toinen mikä tätäkin lukiessa ihmetyttää on se että miksi niin moni vaatii hotellikohtelua ja kermaperseilyä synnytyksen jälkeen. Se ei ole sairaus ja päätit itse sen lapsen tähän maailmaan pukata. Ymmärrän että tarvitsee apua jos on kunnolla tohjona mutta suurin osa on ihan perus synnytyksen jälkeisessä kunnossa mikä tarkoittaa että voi elää ihan normaalia elämää.

Vierailija
131/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa tympeän kuuloista, että täytyy jaksaa puolustaa itseään silloinkin kun on heikossa ja avuttomassa kunnossa. Viitaten lisämaidon yms vauvan sänkyjen pyytämiseen :(

Täh, mikä AVUTON kunto. Nyt oikeesti naiset, kerätkää vähän sitä munaa.

Ps. Lisämaitoja ei yleensä tarvita, vauvan maha vetää alkuun n 6-7ml. Useimmilla naisilla vaan on tietty ihan luonnollinen pelko maidon riittämättömyydestä. Joillakin nousee maito kunnolla vasta 5. päivänä ja sekin on ihan ok.

Vitsi kun naiset saisi parempaa synnytysvalmennusta ennen synnytyksiä eikä vaan lääke-esittelyjä ja imetysohjausta ennen ja jälkeen synnytyksen.

Vierailija
132/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kiitollinen tästä ketjusta, olkootkin osa provoa mutta silti osaan nyt valmistautua pysymään tiukkana vaikka hoitajat kuinka siellä yrittäisi kyykyttää. Ja tajusin, että se on noin iso ongelma, oli ehkä vähän vaaleanpunaiset lasit päässä.

Vaikka olisi pitänyt arvata, kun neuvolasta lähtien on hoettu että mistään ei saisi valittaa ja raskaushan ei ole sairaus mutta se ei siltikään vähennä kipuja ja vaivoja yhtään joihin apuja haluaisi -.-

Vierailija
133/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynaisen vaatimuslista sairaalalle:

King size kustomoitu sänky moottorilla, kustomoidut tyynyt ja peitot egyptiläisillä puuvillalakanoilla.

Oma palvelija, joka tuo ruuat, kantaa vessaan, pyyhkii pyhän synnyttäneen pimperon ja vaihtaa lakanat.

Oman huoneen jossa hänen synnyttänyt korkeutensa saa levätä. Palvelija pitää huolta vauvasta tällä aikaa.

Vauvalle oma kullasta ja timanteista tehty kehto.

Ruoka viiden tähden ravintolasta.

Oma kätilö joka hyysää ja tekee kaiken sormien napsautuksesta ja osaa lukea hänen synnyttäneen korkeutensa ajatukset.

Suihku kuin maailman parhaassa kylpylässä omalla pesijällä.

Ja toki punainen matto aina, kun hänen synnyttänyt korkeutensa liikkuu ympäriinsä ja sairaalan henkilökunta ripottelemassa ruusun terälehtiä eteen.

Vierailija
134/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

King size kustomoitu sänky moottorilla, kustomoidut tyynyt ja peitot egyptiläisillä puuvillalakanoilla........

Oletpa hirmu hauska! Onnittelut sulle! *peukku*

Vierailija
135/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt alan ymmärtää nykyajan äitejä, jotka laittavat taaperonsakin hoitoon, kun vauva syntyy. Kun ei ole ilmeisesti tarkoituskaan, että äidit nukkuisivat. 20 vuotta sitten kätilöt ja lääkäritkin rinnastivat synnytyksen fyysiseltä rasittavuudeltaan maratoniin ja pidettiin tärkeänä, että äiti saa synnytyksen jälkeen levätä. Monihan oli valvonut jo toista vuorokautta ennenkuin lapsi näki päivänvalon ja olivat varsin uupuneita sen jälkeen. Mutta kai ollaankin palaamassa aikaan, jolloin synnytyssalista mennään suoraan töihin. 

Vierailija
136/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni sai esikoisensa joulukuussa tyksissä. Ei ole enää vauvalle omaa sänkyä.

Vierailija
137/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

King size kustomoitu sänky moottorilla, kustomoidut tyynyt ja peitot egyptiläisillä puuvillalakanoilla.

Oma palvelija, joka tuo ruuat, kantaa vessaan, pyyhkii pyhän synnyttäneen pimperon ja vaihtaa lakanat.

Oman huoneen jossa hänen synnyttänyt korkeutensa saa levätä. Palvelija pitää huolta vauvasta tällä aikaa.

Vauvalle oma kullasta ja timanteista tehty kehto.

Ruoka viiden tähden ravintolasta.

Oma kätilö joka hyysää ja tekee kaiken sormien napsautuksesta ja osaa lukea hänen synnyttäneen korkeutensa ajatukset.

Suihku kuin maailman parhaassa kylpylässä omalla pesijällä.

Ja toki punainen matto aina, kun hänen synnyttänyt korkeutensa liikkuu ympäriinsä ja sairaalan henkilökunta ripottelemassa ruusun terälehtiä eteen.

Tuliko tää kommentti väärään ketjuun. Tässä ketjussa nimittäin keskutellaan siitä vauvan omasta sängystä (se sellainen muovikaukalo). Ei ole mielestäni mitenkään kohtuuton vaatimus, että jokainen potilas nyt saisi edes oman sängyn. Mielestäsi on varmaan ihan ok lätkäistä potilaille sairaalan ovella retkipatja kouraan ja kehottaa majoittumaan sopivaksi katsomaansa nurkaan. Makuupussin/ peitteen voi kaivatessaan tuoda itse.

Vierailija
138/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh, mikä AVUTON kunto. Nyt oikeesti naiset, kerätkää vähän sitä munaa.

Ps. Lisämaitoja ei yleensä tarvita, vauvan maha vetää alkuun n 6-7ml. Useimmilla naisilla vaan on tietty ihan luonnollinen pelko maidon riittämättömyydestä. Joillakin nousee maito kunnolla vasta 5. päivänä ja sekin on ihan ok.

Vitsi kun naiset saisi parempaa synnytysvalmennusta ennen synnytyksiä eikä vaan lääke-esittelyjä ja imetysohjausta ennen ja jälkeen synnytyksen.

Et ilmeisesti ole nähnyt äitiä, joka on fyysisesti ja psyykkisesti riekaleina synnytyksen jälkeen? Joka on täysin järkyttynyt ja ollut ehkä ensimmäistä kertaa elämässään todellisessa kuolemanvaarassa ja tarvitsee paljon tukea? Ei kaikki synnytykset ole mitään synnytyslauluilla säestettyjä parin tunnin puserruksia, osa on todella vaikeita synnytyksiä. Silti  näilläkin äideillä on oikeus elää ja hengittää ja levätä ja näiden lapsilla on oikeus elää ja hengittää ja saada maitoa että toipuvat heillekin raskaasta ja vaarallisesta koettelemuksesta.

Vierailija
139/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt alan ymmärtää nykyajan äitejä, jotka laittavat taaperonsakin hoitoon, kun vauva syntyy. Kun ei ole ilmeisesti tarkoituskaan, että äidit nukkuisivat. 20 vuotta sitten kätilöt ja lääkäritkin rinnastivat synnytyksen fyysiseltä rasittavuudeltaan maratoniin ja pidettiin tärkeänä, että äiti saa synnytyksen jälkeen levätä. Monihan oli valvonut jo toista vuorokautta ennenkuin lapsi näki päivänvalon ja olivat varsin uupuneita sen jälkeen. Mutta kai ollaankin palaamassa aikaan, jolloin synnytyssalista mennään suoraan töihin. 

Joo ja 20vsitten polttaminen ja juominen raskausaikana oli ok jne...

Vierailija
140/192 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.

Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.

Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?

Ainakin Seinäjoella. Sektioäiditkin joutuvat vaihtamaan itse lakanansa.

Miksi lakanat pitää vaihtaa? Odottako siellä edellisen potilaan likaiset lakanat vai pitääkö petaamaton sänky pedata? Ei meillä kyllä lakanoita vaihdettu kesken kaiken, puhtaat odottivat sängyssä ja niillä mentiin ne päivät jotka oltiin synnärillä.

Mulla tuli jälkivuotoa tosi paljon, tuli myös lakanalle asti yli.