TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?
Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?
Kommentit (192)
Pakkohan siellä joku sänky on olla, johon vauvan voi laittaa ja ottaa mukaan esim. suihkun ajaksi. Tuskin hoitsuilla on aikaa vahtia jokaista vauvaa suihkujen, ruokailujen yms. aikana.
Kuulostaa oudolta. Vieressö olen kyllä nukuttanut tyksissäkin, mutta mihis vauva kun käy vessassa, suihkussa, ruokaa hakemassa?
Voiko olla muka totta? :O Itekkin pitäis koht mennä sinne synnyttämään.. Vaikea uskoa.
Kuulema jätetään vaan äidin sängylle. Eli koppia ei ole lainkaan. Neuvolan hoitaja ja osastolla työskentelevä tuttu kertoi näin. Ehkä nyt teen tästä liian ison numeron, mutta kun on kyse esikoisesta niin tämä nyt huolettaa etukäteen. Ymmärrän että pidetään mahdollisimman paljon vierihoidossa mutta en usko että yöllä tulee nukuttua hetkeäkään jos vauva on vieressä. Ja miten sen tosiaan uskaltaa jättää sängylle suihkussa käydessä jne.
Aikamoista pakottamista oikeesti, eikö äiti saa itse päättää miten toimii :/ Eihän ne sairaalan sängyt mitään super leveitäkään ole! Toivottavasti pääsis sit äkkiä kotiin..
sama kun viesti 4
Vierailija kirjoitti:
Kuulema jätetään vaan äidin sängylle. Eli koppia ei ole lainkaan. Neuvolan hoitaja ja osastolla työskentelevä tuttu kertoi näin. Ehkä nyt teen tästä liian ison numeron, mutta kun on kyse esikoisesta niin tämä nyt huolettaa etukäteen. Ymmärrän että pidetään mahdollisimman paljon vierihoidossa mutta en usko että yöllä tulee nukuttua hetkeäkään jos vauva on vieressä. Ja miten sen tosiaan uskaltaa jättää sängylle suihkussa käydessä jne.
No tota, sä tuskin muutenkaan kauheasti nukut siellä :) aikamoinen meteli öisin siellä osastolla ja tyksissä seinät on kuin pahvia. Jos oma vauva sattuu nukahtamaan, niin huonekaverin vauva herää. Muutenkin hormonit pitää aika hyvin hereillä. Kätilöt ovat pitäneet vauvaa sylissä toimistossa suihkun ajan :)
No onpa inhottavaa. Itse pyörin ja hyörin unissani niin että helposti pudotan vauvan, olen pudottanut viereen kömpineen taaperonkin :(
Jo vuonna 2008 joku hoitaja tuli tunkemaan vauvan viereeni, enkä pystynyt nukkumaan yhtään ennen kuin siirsin vauvan omaan sänkyyn. Onhan se vauva siinä omassa sängyssäkin lähietäisyydellä (pidin kättä vauvan ympärillä koko ajan) mutta ei pääse putoamaan.
Perhepedistä tulee turvallinen, kun huolehtii, että vauvan ja äidin päät ovat samalla korkeudella.
Toivottavasti hankkivat/siellä on jo normaalia sairaalasänkyä leveämmät sängyt...
Kaverini synnytti viikko sitten ja sanoi, ettei vauvoille ole enää omia sänkyjä. Ne on kaikki lahjoitettu Tesyn kissoille.
Nukuin siirimman osan ajasta vauva vieressä, mutta kyllä se ona vauvan sänkykin oli tarpeellinen esim. syödessä tai jos kävin suihkussa ja jätin vauvan hoitajalle.
Muuten hyvä idea, kannatan perhepetiä. Mutta just noi ruuan hakemiset, vessakäynnit, suihkut yms oli mulla niitä hetkiä kun laitoin vauvan omaan sänkyynsä. En uskaltanut jättää vauvaa hetkeksikään yksin, vaan otin mukaan kaikkialle. Ahdistaisi jättää yksin sängylle makoilemaan!
Ensi vuonna kuulemma viedään suihkutkin pois.
Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.
Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.
Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.
Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?
Keväällä on siellä tulossa se "omat eväät" -juttu. Eli ruokailu loppuu säästösyistä.
Mulla mies laittaa ruoat ja tuo, mutta mietin kyllä jotain yksinäisiä sinkkuäitejä synnyttämässä. Miten he saa ruokaa? Tilaavat pizzaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallsita synnyttäneiden osastolla että äidit vaihtaa lakanat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Naistenklinikalla vuosina 2009-2013
Mä sain tyksissä marraskuussa vauvansängyn kun pyysin, erikseen sitä ei mulle tuotu niinkuin kahdella aikaisemmalla kerralla. Ja vaikka vauva onkin lähes koko ajan mun vierellä, on se oma sänky ihan ehdoton, mä otin vauvani ainakin joka puolelle mukaan. Vuonna 2009 kun synnytin esikoiseni tyksissä, ei sängyissä ollut laitoja, silloin muistan kuinka pelotti nukkua lapsi vieressä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallsita synnyttäneiden osastolla että äidit vaihtaa lakanat itse.
Tyksissä olen ollut kahdesti, -13 ja -14. Kummallakaan kertaa ei ole tarvinnut itse vaihtaa
Wtf 😯